Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Mějte jednání v opratích

By on 27. 2. 2017 in Rozvoj with Počet komentářů: 2
Radek Haštaba

Radek Haštaba

Nevím proč, patřím k těm, kteří mají tendenci k neustálému sebe rozvoji. Snad proto, že od 14 let jsem musel fungovat sám o sobě. Bez mála 17 let jsem v roli obchodníka a vyjednavače. Toto pole se pro mne stalo psychologickou laboratoří i výcvikovým campem v jednom. Zde jsem poznával i vybrušoval svou vnitřní duševní anatomii i povahy a reakce druhých.

Mými významnými spojenci jsou dech, meditace a bojová umění. Pokud předávám dál, tak pouze a výhradně vlastní zkušenosti z praxe, které mi fungují. Mým motivem je přispět a podpořit. Mým cílem je jít pořád dál, protože tahle Cesta nikdy nekončí.Prosím nevěřte mi, ale vyzkoušejte si, zda to, co doporučuji, funguje i Vám.
Radek Haštaba

Poslední články od Radek Haštaba (Všechny články)

Chci se ještě jednou vrátit k jedné ze zásad obchodního jednání, kterou jsem již krátce zmínil, protože je dle mého názoru jedna z nejdůležitějších. Je jí mějte obchodní jednání vždy v opratích. Je důležité poznamenat, že toto pravidlo platí hlavně u těch jednání, kdy jde o první jednání nebo se ještě s protějškem tak dobře neznáte. Ještě není nastaven vztah.

Na jednom z obchodních jednání, když jsem byl ještě v začátcích, se mi stalo následující. Dorazil jsem tam, nákupčí si se mnou podal ruku a začal:

Tak se podíváme na ty výsledky z minulé akce – hm, hm, čísla sice vykazují zlepšení, ale potřebovali bychom je ještě zdvihnout u položky 032. Připravte mi prosím tabulkový rozbor téhle položky a pošlete mi ho e-mailem. Pak se rozhodneme, jak budeme postupovat v příštím měsíci. Jo a poplatek bych rád navýšil, prodiskutujte to u vás a dejte mi vědět, jaké navýšení mi můžete poskytnout.

Tenkrát nezkušený, jsem pomalu nestihl otevřít pusu. Nákupčí byl typ dominantního člověka a všechno jelo podle něj. Parádně mě zaúkoloval a vše se dělo prakticky tak, jak potřeboval. Svojí nezkušeností a submisivitou jsem ho ještě podpořil.

Popsal jsem docela extrém, ale záměrně, protože tam, kde společnosti jednají z pozice síly, se vám tento scénář může ve větší či menší míře klidně odehrát. Vzal jsem si z průběhu poučení a postupoval jsem vždy na jednání tak, abych já určoval témata hovoru, a tak měl směr jednání v opratích.

V-OPRATiCH

Co je k tomu potřeba?

Na jednání se celkově dobře připravte:

  1. mějte pohromadě všechny informace k obchodnímu případu,
  2. připravte si vlastní návrhy postupu,
  3. připravte se i na témata, která očekáváte, že bude chtít protějšek prodiskutovat.

Sepište si konkrétní body jednání, které byste chtěli probrat:

  1. doporučuji si sepsat podbody celého jednání,
  2. mám své přípravy v telefonu a vždy protějšku řeknu, že se snažím být bezpapírový,
  3. čas od času se to telefonu podívám,
  4. všichni to zatím akceptovali a některé těší, že šetřím naše lesy.

Na začátku jednání (po úvodu, kdy jste se rozehřáli) doporučuji použít následující formule:

  1. třeba „Jste jistě zaneprázdněn, abych ušetřil váš čas, připravil jsem si jednání v následujících bodech, které bych chtěl projít; budeme tak maximálně efektivní.“,
  2. nebo „Upravte si to, jak vám to bude vyhovovat…“.

Následně protějšku řekněte všechny připravené body jednání:

  1. zeptejte se, zda s nimi souhlasí a jestli chce nějaký bod doplnit,
  2. pokud ano, doplňte bod buď nakonec, nebo tam, kam tematicky patří,
  3. tak zabezpečíte, že proberete to, co probrat opravdu chcete a potřebujete.

Pak začněte probírat jeden bod po druhém s podporou své přípravy.

Pokud budete takto postupovat, budete mít jednání pod kontrolou a půjde tam, kam potřebujete. Samozřejmě je třeba, abyste byli na jednání dobře naladěni a měli pevný vnitřní postoj, ale o tom jsem toho už napsal dost…

Nevěřte mi a vyzkoušejte si postup v praxi sami. Hodně štěstí.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 2

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Ono je nejlepší mít zápis ze schůzky hotový už před vlastní schůzkou. Dále si stanovím jasný nejzazší čas, kdy musím já či klient skončit (dobrá obezlička je, že mi navazuje další schůzka, i když třeba reálně není :). A čím kontroverznější a komplikovanější bod, tím později se jím zabývat, aby došlo spíše na mnou předpřipravené řešení, než na řešení a připomínky druhé strany (neberu ani tak obchodně, jako spíš odborně).

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru