Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Pitný režim – jak na kávu, čaj a smoothie?

By on 4. 8. 2016 in Kondice with Počet komentářů: 2
Michal Turna

Michal Turna

Lektor a osobní kouč - grasa.cz
Autor projektu grasa.cz. Šířím osvětu na poli zdravé stravy, jsem lektorem kurzů, osobním koučem, autorem knihy Superčlověk a také masérem. Hledám nejlepší verzi sebe sama.
Michal Turna

Poslední články od Michal Turna (Všechny články)

minulém článku jsme si ukázali, jak je pro nás důležitý pitný režim. Je důležitější než jídlo samotné? Jednoznačně. Jenže při stravování máme daleko širší možnosti a můžeme pokrmy různě střídat. Jak je to při dodržování pitného režimu? Je voda tím jediným, co bychom měli pít? Není. Pojďme si ukázat další nápoje, které jsou zdraví prospěšné a navíc i velmi chutné.

Následující nápoje mohu 100% doporučit, ale je třeba dávat pozor na to, aby voda zůstala i nadále hlavní složkou vašeho pitného režimu. Níže uvedené tipy by měly být spíše pouhým doplňkem a zpestřením pitného režimu.

Čaj

Čaje jsou u nás velmi oblíbené a mnoho našich spoluobčanů si nedokáže ráno bez něj představit. Má to však jeden háček. Není čaj jako čaj. To je velmi zásadní informace, kterou je potřeba se řídit. Možná vás zklamu, ale čaje v pytlíku jsou spíše odpadním produktem opravdových čajů. Nízká cena a hezké obaly nás lákají a my máme pocit, že pijeme něco dobrého, ale ve skutečnosti tomu tak není.

Doporučuji investovat do kvalitního čaje. Cena je sice i mnohonásobně vyšší, ale až poprvé ochutnáte, tak nebudete chtít zpět. Chuť dobrého čaje je úžasná, čistá a často i velmi intenzivní. Čajů jako takových je mnoho druhů, od černých přes bílé, zelené a mnohé další druhy. Pojďme si vyjmenovat několik zajímavých vlastností, které mohou pomoci našemu tělu.

caj

Vždy sice záleží na druhu a kvalitě čaje, ale vesměs můžeme u většiny čajů najít v různých poměrech stejné látky s podobným na lidský organismus. Obrovské množství antioxidantů má jednoznačně vliv na naše zdraví – studie ukazují spojitosti mezi konzumací čaje a snížením rizika srdečně cévních onemocnění či vzniku Alzheimerovy choroby. Přítomnost kofeinu a dalších stimulantů napomáhá v podpoře aktivity.

Objevte svět kvalitních čajů – nejenže si více pochutnáte, ale vaše tělo pocítí daleko více benefitů.

Káva

Kolikrát jste slyšeli o tom, že je káva nezdravá a její konzumace by se měla omezit na minimum? Pokud budeme mluvit o rozpustné kávě či českém „turkovi“, nezbývá než souhlasit. Je však potřeba doplnit, že toto vlastně ani není káva.

Pokud budeme mluvit o opravdové a původní kávě, která se v posledních letech začíná prosazovat, tak už je to úplně o něčem jiném. Takové kávě se totiž dostává té nejlepší péče, praží se mnohem šetrněji a zachovává se tak daleko více prospěšných látek. Tato káva se povětšinou označuje také jako výběrová káva a znamená to, že je tím nejlepším, co z produkce kávy můžete dostat a takové plody musí splňovat velmi přísné parametry. Hodnotí se způsob sběru zrn, jejich zdraví, velikost a podobně. Všechno je velmi přísně sledováno.

Co nám taková káva přinese? Kromě vyšší pořizovací ceny i svou specifickou chuť, která obsahuje často velmi dobře rozpoznatelné prvky. To se vám u tmavě pražené kávy nestane. A proto se často do nekvalitních káv přidává různé aroma, aby bylo alespoň něco cítit a káva nechutnala a nevoněla jako uhlí.

kava

Dále obsahuje, podobně jako čaje, řadu antioxidantů a kofein. Ten opravdu tělo i mozek povzbuzuje a má vliv na naši celkovou aktivitu, dále také svěžest a kreativitu. Mnoho lidí svým ranním šálkem kávy startuje nejen svůj den, ale i své kreativní a aktivní já. Výzkumy potvrzují, že tato spojitost existuje a že káva je opravdu vynikajícím stimulantem.

Škoda všech mýtů, které se kolem kávy točí. Ať už je to pouhé, že „káva musí být hořká“, tak i třeba to, že káva zvyšuje tlak a také riziko srdečních onemocnění. Naštěstí výzkumy ukazuji, že pokud pijete kvalitní a opravdovou kávu, takové riziko vůbec nehrozí. Ba naopak.

Zelené smoothie

Smoothie nápoje jsou velmi populární a v drtivém množství případů považovány za zdravé. Nápoj, kde hlavní roli hraje ovoce či zelenina a případně i další složky (bylinky, koření, ořechy, různá mléka apod.), sice může být zdravý, ale jak tomu tak bývá, mnohem více jsme si oblíbili tu méně prospěšnou variantu, jež je postavena na ovoci. Ve výsledku to tedy vypadá tak, že v jedné porci vypijeme několik kusů ovoce, kde je extrémně velké množství sacharidů, zjednodušeně cukrů. Navíc není potřeba kousat ani žvýkat a v tu chvíli jste schopni vypít mnoho ovoce během několika vteřin. To pro tělo není prospěšné a ani přirozené.

Mám pro vás jeden super tip. Pijte zelené smoothie založené na listové zelenině. Špenát, polníček a další druhy zeleně vytvoří základ. Dále můžete přidat třeba okurku, avokádo, řapíkatý celer a další složky s nízkým obsahem sacharidů. Na závěr můžete smoothie obohatit o zdravé tuky a minerály například v podobě ořechů kešu nebo i nějakého ořechového másla.

Nezapomeňte ani na bobule (borůvky, maliny, ostružiny), jež dodají nápoji chuť a navíc také obrovské množství důležitých antioxidantů. A na závěr osladit? Bude stačit půlka anebo jeden banán.

smoothie

Toto zelené smoothie vašemu tělu dá mnohem více než populární ovocné. Daleko více minerálů, antioxidantů a také obrovské množství vitaminů. Pokud jste aktivní a rádi sportujete, můžete do smoothie přidat kvalitní protein a máte o skvělou porci postaráno. Bránit se nemusíte ani lžičce kokosového oleje, která podtrhne chuť a navíc přinese dávku zdravého tuku. Pomyslnou třešničkou na dortu může být ozdoba v podobě chia nebo jakýchkoliv jiných semínek.

Shrnutí

To je pro dnešek vše, přátelé. Rozebrali jsme tři nápoje, na které se mě lidé ptají nejčastěji a jsou zároveň velmi populární. Ukázali jsme si, že i u nápojů platí, že daleko více záleží na kvalitě než na kvantitě. V prvních dvou případech se jedná sice o nutnost vyšší investice, ale věřte, že se vyplatí. V případě smoothie finanční investice být vyšší nemusí, ale zase je třeba dávky uvědomění a vůle. Ano, sladká chuť ovoce nás baví, a proto tak rádi usrkáváme smoothies všeho druhu. Ale zkuste něco jiného, něco nového a něco mnohem zdravějšího.

V příštím díle se podíváme na další zástupce nápojů, které nejenže skvěle chutnají, ale mají i mnoho co nabídnout tělu. Těšte se, pro mnohé to budou samé novinky.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 2

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Přiznám, že jsem zklamaný. Čekal jsem info, jestli raději černý vs. zelený, vs. bílý čaj nebo třeba rooibos. A proč.
    Stejně u kávy – vhodný způsob přípravy (a že turek se nemá pít hlavně proto, že se z lógru po pár minutách už do kafe dostávají sajrajty).
    Nechcete to doplnit?

    • Michal Turna Michal Turna napsal:

      Hezký den, Karle.

      Díky za komentář. Doplnění článku v plánu není, ale pitnému režimu se hodlám věnovat i v dalších příspěvcích. Na téma doporučení a srovnání se ale určitě dostane. Sledujte další příspěvky pro více informací a zároveň i odpovědí na vaše otázky :)

      S pozdravem,
      Michal Turna

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru