Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Strategie je základ

By on 28. 7. 2016 in Rozvoj with Počet komentářů: 2
Radek Haštaba

Radek Haštaba

Nevím proč, patřím k těm, kteří mají tendenci k neustálému sebe rozvoji. Snad proto, že od 14 let jsem musel fungovat sám o sobě. Bez mála 17 let jsem v roli obchodníka a vyjednavače. Toto pole se pro mne stalo psychologickou laboratoří i výcvikovým campem v jednom. Zde jsem poznával i vybrušoval svou vnitřní duševní anatomii i povahy a reakce druhých.

Mými významnými spojenci jsou dech, meditace a bojová umění. Pokud předávám dál, tak pouze a výhradně vlastní zkušenosti z praxe, které mi fungují. Mým motivem je přispět a podpořit. Mým cílem je jít pořád dál, protože tahle Cesta nikdy nekončí.Prosím nevěřte mi, ale vyzkoušejte si, zda to, co doporučuji, funguje i Vám.
Radek Haštaba

Poslední články od Radek Haštaba (Všechny články)

Slovo strategie mám rád, protože jeho význam přesně vystihuje to, k čemu má sloužit. Je řeckého původu a skládá se ze stratos = vojsko a ago = vést.

Když totiž vedete vojsko, musíte si přesně určit kroky, jak ho povedete, protože takové vedení například 250 000 vojáků je velmi náročné na všechny zdroje – finance, zásoby, energie… Proto, jste- li vojevůdce, musíte podrobně promyslet přesuny vojska, logistiku zásobování, zaujetí nejlepší pozice k obraně i útoku a v neposlední řadě zvolit správnou taktiku vedení boje. K tomu abyste mohli zvolit správnou taktiku boje, potřebujete informace . K tomu, abyste je získali, je potřeba použít zvědy. A tak dále…

Myslím, že paralela s podnikáním, nebo s vedením jakýchkoli projektů či obchodních jednání nebo vůbec s jakoukoli činností, kterou se chystáme v životě podniknout, je naprosto zřejmá.

Chtěl jsem tak všeobecně vyzdvihnout maximální důležitost plánování téměř ve všem, co děláme, nebo na co se chystáme.

Jistě, někdy je třeba provést jednorázovou, naprosto intuitivní improvizovanou akci, která „ucpe díru v lodi, aby nenabírala vodu“. Pokud pořádně neplánujeme, může se nám stát, že uprostřed činnosti zjistíme, že máme vše namontované, ale nevyvrtali jsme díru, kde je potřeba. K místu se už nedostaneme a musíme vše zase rozmontovat, vyvrtat díru a znova smontovat. To nás pak stojí energii a čas, což může být v některých případech fatální.

Naopak máte li propracovanou strategii, která má plány „B“, ideálně „C“ i „D“, lze vyhrát každou „bitvu a nakonec i celou válku“. Jako nejúspěšnější vojevůdce všech dob a nikdy v bitvách neporažený Alexandr „Veliký“ Makedonský.

Pro příklad uvádím jeho bitvu u Gaugamél, kde se postavil proti perskému králi Dareiovi, který měl vojsko o 250 000 mužích, přičemž Alexandr disponoval pouze se 47 000 vojáky. Díky geniální strategii zvítězil i proti tak obrovské přesile a Dáreia doslova zahnal na útěk. Koho to zajímá do podrobností může se podívat na video.

Taková je síla dobře propracované strategie!

Mě nejlepší strategie napadají na záchodě. Přivezli nám vzrostlý strom ve 200kilogramovém květináči. Ze začátku jsem nevěděl, jak ho zasadím, nicméně tam, kam musí sám i král, se mi rozbřesklo – má strategie na zasazení stromu byla následující:

  • Ponechat strom v plastovém květináči s madly, aby bylo za co brát.
  • Podkopat květináč do jedné třetiny, aby mi pomohla gravitace s ním do díry.
  • Odřezat dno a jakmile ho posunu o pár čísel bez dna – přibít dno k zemi, aby zůstalo, kde je.
  • Já táhnout, má žena tlačit, a tak dostat květináč za madla do díry.
  • Zbytek květináče odstřihnout nůžkami na plech a vyndat – přidat hlínu a zalít = hotovo.

Vypadá to jednoduše, ale trvalo týden, než jsem na tuto strategii přišel a fungovala – 200 kg ve dvou lidech.

Osobně doporučují ze své zkušenosti následující postup v přípravě strategie na obchodní jednání či cokoli jiného – doporučuji tento konkrétní postup:

  • Postavte si funkční strategii – to je taková, u které si v duchu projdete všechny kroky ke svému cíli a opravdu toho cíle takto dosáhnete.
    • Pokud jste četli Richarda Bacha „Most přes navždy“, tam se mi líbilo přirovnání k letu (Bach je mimo jiné i pilot). On si vždy představoval do podrobností svůj let, který plánoval a jeho průběh a pokud v duchu nedokázal přistát, tak prostě neletěl…
  • Než začnete strategii stavět, zorientujte se v daném prostředí, zjistěte si vše, co můžete o záležitosti, kterou chcete řešit = „využijte zvědy“.
    • Pokud jde o obchodní jednání, zjistěte si vše o firmě, se kterou budete jednat, o člověku, se kterým konkrétně budete jednat, o produktech historii – prostě vše, co dohledáte.
    • Zkušenosti známých a kamarádů – projeďte internet, prostě vše, co máte dostupné.
    • Pokud chcete, hodí se i SWOT analýza (Silné, Slabé stránky, příležitosti a Hrozby)
  • S informacemi, které získáte, pečlivě naplánujte každý krok nebo „pohyb“, který vede k dosažení vytčeného cíle (Gaius Julius Caesar dokázal plánovat x tahů dopředu, a tím vynikal nad ostatními vojevůdci i politiky. Bohužel byl tak namyšlený, že později chodil bez ochrany, a tak ho 23 bodnými ranami zavraždili. Holt trochu pokory a skromnosti nikdy neuškodí)
  • Cíl mějte vždy velký, ale rozčleňte jej na dílčí kroky k jeho dosažení a při cestě za tímto velkým cílem se vždy soustřeďte jen na ten jeden plánovaný malý dílčí krok. Na nic jiného – a pak ten další a další a další. Jen tak dosáhnete svého velkého cíle – prostě salámová metoda.
  • Každá strategie by měla mít i časový rámec realizace: data začátku, přibližného průběhu a konce.
    • Snažte se přizpůsobit časový průběh okolnostem. Tím myslím neplánujte například začátek velké kampaně v červnu, když všichni mají myšlenky už na dovolené.
  • Pokud strategii připravujete pro své kolegy, podřízené nebo zaměstnance, doporučuji ještě jednu podle mne velmi důležitou věc. Jděte jim v realizace strategie příkladem, pokud možno v první linii. Julius Caesar byl téměř vždy v první linii a vojáci ho milovali – nezřídka kdy rozhodlo zapojení Caesara do bitvy její celý vývoj.
    • Na vojně jsem potkal mnoho velitelů, ale jen jednoho si pamatuji. Byl to plukovník Bílek. Nejenže nám předvedl, jak se skládá samopal za vynikající čas, ale také když jsme stříleli ze samopalu na terč a moc nám to nešlo, sám zalehl. „Půjčte mi svou zbraň vojáku!“ – a zastřílel na výbornou. Plukovník Bílek se těšil velké úctě a autoritě proto, že to, co po nás vyžadovat, sám na výbornou i ve vyšším věku ovládal!

O strategiích by se dalo napsat hodně, nicméně výše uvedené je to základní čím se řídím a co mi při tvorbě strategií funguje.

A nezapomeňte: nevěřte mi nic z toho, co píší, ale sami si to vyzkoušejte a ověřte v praxi + vyberte si to, co bude fungovat právě vám.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 2

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Ondra napsal:

    Diky za pekny clanek!

  2. Jsem rád, že se článek líbí Ondro a nemáš zač:-). Já děkuji za komentář.
    Radek

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru