Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Pitný režim

By on 13. 6. 2016 in Kondice with Počet komentářů: 6
Michal Turna

Michal Turna

Lektor a osobní kouč - grasa.cz
Autor projektu grasa.cz. Šířím osvětu na poli zdravé stravy, jsem lektorem kurzů, osobním koučem, autorem knihy Superčlověk a také masérem. Hledám nejlepší verzi sebe sama.
Michal Turna

Poslední články od Michal Turna (Všechny články)

Jedním z nejpodceňovanějších prvků životosprávy je pitný režim. Důkladně si připravujeme potréninková jídla, dáváme pozor na přiměřené množství sacharidů ve stravě, vybíráme jen zdravé tuky a nebo pečlivě zařazujeme doplňky stravy.

Nedodržení pitného režimu však může tuto naší snahu přivést vniveč. Pitný režim řadím na vrcholek pomyslné pyramidy zásad zdravého životního stylu.

Tak kolik?

Dodržení správného pitného režimu nespočívá jen v tom, kolik tekutin vypijeme, ale i tak se jedná bezpochyby o velice důležitou součást. Odpověď je velmi složitá a zásadně se liší u každého jedince. Potřeby těla každého z nás jsou různé a doporučení o dvou či třech litrech, která slýcháme nejčastěji, jsou velmi zavádějící.

Každý lidský organismus je odlišný a zrovna třeba u potřeby doplňování tekutin je rozptyl poměrně velký. Navíc připočtěme tělesné rozdíly, jako je například váha, výška nebo věk či celková fyzická kondice. Nezapomínejme ani na denní režim, kdy sportovec či jinak fyzicky aktivní jedinec může mít spotřebu tekutin vyšší až o 100 %.

Takže ne dva nebo tři litry, ale hned z toho máme čtyři či třeba i šest litrů tekutin. To byl jednoduchý příklad, jak je potřeba tekutin proměnlivá.

Proto radím nenaslouchat obecným doporučením, ale raději svému tělu. Pijte hodně. Pijte vždy, když máte pocit žízně a když máte sucho v puse. Na nic nečekejte a neoddalujte tuto povinnost. Ano, je to opravdu povinnost vůči tělu samotnému. Vy jste zodpovědní za jeho fungování a pokud chcete, aby šlapalo na sto procent, musíte mu zajistit ty nejlepší podmínky a základní palivo.

Voda

Pokud bych měl dát jedno doporučení k pitnému režimu, bude toto: Pijte vodu. Pro tělo zkrátka neexistuje vhodnější palivo, než je voda. Ani limonády, ani džusy, smoothies či čaje. Nic z toho tělu nenabídne tolik, co voda samotná. Vždyť voda je základem našeho organismu.

Limonády či lisování šťáv z ovoce jsou moderním výmyslem posledních desetiletí. Naši předci fungovali výhradně na vodě či výluhu z bylinek, ale ovocné šťávy by jim asi nechutnaly – i šlechtěné a sladké (a celkově chutné) ovoce je poměrně moderní záležitostí. Navíc byl v dřívějších dobách kladen daleko větší důraz na zpracování celé potraviny. Produkovat jakékoliv zbytky bylo absolutně nepřípustné.

Limonády, džusy a energy drinky

Všechny obsahují příliš velké množství cukru, a zbytečně tak podporují další chutě či přivolávají pocit hladu. Ano, džusy mohou být 100% a cukry zde obsažené pouze z přírodního zdroje, ale i tak je vypití například půl nebo celého litru této šťávy pro tělo spíše na škodu. Pro výrobu litru pomerančového džusu se mnohdy používá kolem dvou až tří kilogramů pomerančů.

jablko

Vypít litr džusu není vůbec nic náročného a mnozí to zvládnou klidně během několika minut; jejich dávka šťávy za den může být i vyšší. Jen si představte, že v několika hltech zkonzumujete živiny (tedy i spoustu cukru) z dvou nebo tří kilogramů pomerančů. To je síla, že? Také nezapomínejme na barviva, bublinky, spotřebu plastu a další látky, které se ke konzumaci sladkých nápojů bezpochyby váží.

Pokud byste se chtěli dozvědět něco o jednom z velmi často používaných sladidel, mrkněte na můj starší článek, kde popisuji historii sladidla Aspartam, který se vyskytuje v mnohých light či nízkokalorických výrobcích (limonády, jogurty, sýry apod.). Nadpis článku hovoří za vše: Aspartam – E 951. Vedle něj je cukr andílkem…

Proč je voda jasnou jedničkou?

Dokáže snadno zvýšit váš fyzický i psychický výkon. Výzkumy ukazují, že zlepšení může nastat i o desítky procent v závislosti na míře vaší předchozí hydratace. Čilost, schopnost rychle reagovat a správně se rozhodovat – na to všechno má dodržení pitného režimu vliv a dle mých zkušeností jsou tyto schopnosti v dnešním světě velmi ceněné.

Kdo by chtěl zaměstnance, kterému vše dlouho trvá, nedokáže dobře reagovat na vzniklou situaci či se velmi snadno vyčerpá? A u sportu to platí dvojnásob!

Tipy k pitnému režimu

  • Ihned po probuzení vypijte minimálně tři deci čisté vody o pokojové teplotě – vaše tělo se nastartuje raketovým způsobem. Času na kávu či čaj máte dost. Udělejte to hned, vrátí se vám to.
  • Zhruba dvacet minut před jídlem se napijte – znáte to pořekadlo, že hlad je převlečená žízeň? Vážně je na tom něco pravdy. Vždy se před jídlem dostatečně napijte. Uvidíte, že najednou nebudete mít takový hlad a jídlo se daleko lépe vychutnáte a nebudete do sebe pokrm soukat takovou rychlostí.
  • Mějte vždy vodu po ruce – sedíte celý den v kanceláři nebo večer u televize a nechce se vám vstávat každou chvilku pro pití? Dejte si ji na stůl před sebe. Nebudete tak pití oddalovat a zbytečně své tělo ochuzovat o benefity, jež dobrý pitný režim přináší.
  • Pokud už vám leze čistá voda krkem, tak si k vodě do konvičky vymačkejte klidně i několik citronů či nakrájejte několik měsíčků mandarinky nebo pomeranče, a přidejte na plátky nakrájenou okurku třeba i s lístkem máty. Pořádná dávka vitaminů, a navíc chuťově skvělá!

Zkuste si týden či dva v kuse zapisovat, cokoliv vypijete. K čemu je to dobré? Zaprvé se snáze zbavíte závislosti na sladkém pití. Psát si do poznámek, že jsem vypil tolik sladkého? To se raději vybičuji a přestanu ho pít. A zadruhé vás budou poznámky motivovat pít více a častěji, abyste při pročítání statistik měli ze sebe lepší pocit.

A co bude dál?

Dnešní článek je u konce. K pitnému režimu základy znáte a dostali jste užitečných tipů, tak do toho! Začněte tyto zásady dodržovat a uvidíte, že vám bude hned lépe a třeba i shodíte nějaké to přebytečné kilo.

A nebojte, o vodě do konce života být nemusíte, ale o tom zase až příště. Rozebereme si různé alternativy k vodě a povíme si o nich více. Jak nám mohou pomoci, proč je zařazovat do režimu pravidelně – nebo třeba, které umocní rychlost hubnutí či působí jako přírodní energy drink. Malá nápověda:

mate

Štítky: ,

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 6

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. SvPatrick napsal:

    Hledal jsem hledal v databázi Éček, ale nenašel. Aspartam je tam totiž pod kódem E951 a ne E915.

  2. Jan Vorel napsal:

    A co pivo? Samozřejmě nealkoholické. Říká se, že pivo je nejlepší iontový nápoj, co si o tom myslíte? Sám piju během dne mimo jiné i nealkoholickou Bavarii (jediné dostupné nealko pivo, které má absolutně nulový obsah alkoholu).

  3. Michal Turna Michal Turna napsal:

    Hezký den,

    já osobně pivo nepiji vůbec, raději sáhnu po vínu. Ale pokud se budeme dále bavit o pivu, tak u něj vidím daleko větší problém v nadužívání, než v obsahu alkoholu samotného.

    Velmi záleží na několika aspektech ve vašem životě (aktivita, zdravotní stav, stav organismu atd) – tím se i velmi liší případná míra konzumace.

    Raději bych se však přikláněl k pivům z menších pivovarů, kde je mnohdy i lepší kvalita a třeba i bezlepkové varianty. A také bych po pivu obecně zkusil přemýšlt tak, že to může byt fajn odměna za dobře odvedenou práci, nikoliv každodenní nutná součást života.

    Ale pokud se člověk snaží na ostatních frontách, tak ho jedno pivo nezabije. Určitě lepší než třeba limonády či jiný alkohol v mixu se slazeným nápojem.

  4. Tereza Broschová napsal:

    Ještě k tomu aspartamu. Asi před měsícem mluvila v pořadu Sama doma na ČT1 paní dietoložka o tom, že aspartam v rozumné míře nevadí ani u dětí. Musela jsem to vypnout. Když si představím, kolik lidí se na tenhle pořad dívá a oni tam prezentují takovéhle názory … škoda mluvit.

    • Michal Turna Michal Turna napsal:

      Lidé, kteří se zajímají o stravu vědí, jaké mají dietologové názory a jak je často jejich přehled špatný. Nezájem o aktuální vědu a desítky let staré názory vyučujících, kteří předávají (mnohdy i o desítky let později) to, co se kdysi naučili, nás v oblasti stravy drží v začarovaném kruhu. Ano, tělo si s kdejakým jedem dokáže poradit a nějak ho ustát, ale otázkou je, jestli takovéto zkoušky ohněm tělo potřebuje :) Bohužel se opravdu jedná o pořad s obrovskou sledovaností, takže se v kruhu točíme dál a dál a dál.

      Pak už je to celé na lidech, zda se budou o své tělo zajímat sami a nebo poslouchat, co se říká v televizi. Bohužel nezájem lidí o zdraví a fungování těla nahrává podobným tvrzením, jako je třeba toto o aspartamu a ještě si lidé pochvalují, jak je dietoložka „rozumná“, že nevyhledává nějaké extrémy :) Máme rádi, když nám doktoři/odborníci/autority povolují ničit se, baví nás to :)

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru