Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Jak probíhá změna?

By on 19. 5. 2016 in Rozvoj with Počet komentářů: 1
Jan Chvojka

Jan Chvojka

Redaktor portálu - Mít vše hotovo
Honza Chvojka vám pomůže stát se produktivnějšími. Stejně jako se to povedlo jemu samotnému. Především vám ukáže, jak pracovat se svými cíli, jak si osvojit nové návyky a zbavit se zlozvyků. Nebojte se mu napsat, rád si s vámi o těchto tématech poklábosí.
Jan Chvojka

Poslední články od Jan Chvojka (Všechny články)

Tu a tam máme potřebu něco změnit. Chceme začít běhat, jíst zdravě nebo hrát na kytaru. Naše úmysly, jakkoli vážně míněné, však mnohdy zůstanou… pouhými úmysly. Krok do neznáma v nás vyvolává odpor způsobený nutností vydat se za hranice své komfortní zóny. Neschopnost změnit zaběhnuté pořádky však může spočívat také v nepochopení skutečnosti, že změna zpravidla prochází několika stadii.

Početí změny

Zásadním předpokladem k tomu, aby nějaká změna vůbec byla možná, je uvědomit si její potřebu. Stěží změníte své nezdravé stravovací návyky, pokud si neuvědomujete jejich dopad. O „početí“ změny se dá hovořit až tehdy, když nám dojde, že škodíme svému zdraví, nebo nás na to někdo upozorní. V tomto okamžiku bylo zaseto semínko změny. Záleží jen na nás, zda jej ponecháme ještě nějaký čas/navždy v tomto stavu, nebo mu připravíme vhodné podmínky k vyklíčení a růstu.

Jestliže se na změnu ještě necítíte, nechte ji nějaký čas uzrát. V ideálním případě si své úmysly někam poznamenejte, abyste na ně dočista nezapomněli. Patříte-li mezi stoupence GTD, zařaďte je do složky „Někdy/Možná“. Čas od času tuto složku zrevidujte a položte si otázku, zda již nenastala vhodná pro další krok. Ne? Nic se neděje, nechte změnu ještě uležet. Ano? Pokročte do stadia příprav.

Stadium příprav

V tomto stadiu se snažíme nashromáždit dostatek informací potřebných ke změně. Vycházejme z úvodního příkladu a řekněme, že chceme jíst o něco lépe než dosud. Nemáme však ponětí, co vše to obnáší. Abychom si rozšířili obzory a přiblížili se k následující metě, můžeme se například:

  • podívat na goodreads.com na seznam nejlepších knih o výživě,
  • zeptat kamarádů/známých, kteří již podobnou zkušeností prošli.

Musím vás však varovat: stadium příprav by nemělo trvat příliš dlouho. Mnozí jej tak trochu zneužívají jako záminku pro odkládání samotné změny. Většinou postačí, když si uděláte základní představu (podíváte se na goodreads.com na seznam nejlepších knih o výživě), a hned poté přejdete k činům. Jak se dále přesvědčíme, odhodlat se k akci bývá tím nejbolestivějším bodem celého procesu.

Překonání odporu a první krok

Úvahy o změně totiž přirozeně doprovází averze (z její náročnosti) a strach (z toho, co vše může přinést). Jejich vinou nás k opuštění toho, co důvěrně známe, mnohdy přimějí až vnější negativní okolnosti. Jinak řečeno, abychom (se) začali měnit, momentální utrpení musí přesáhnout bolest, která je podle nás spojena se změnou. V praxi to může vypadat tak, že k dlouho odkládané modifikaci stravovacích zvyklostí náš přimějí až nesnesitelné bolesti zad způsobené obezitou. Čím více momentálně trpíme, tím snazší je učinit změnu.

Naštěstí existuje daleko jemnější alternativa než čekat, až současné nepohodlí přeroste únosnou mez. Tou je rozložení změny na několik částí.

O tomto triku jste možná slyšeli jako o jednom z antiprokrastinačních opatření. Rozložíte-li úkol na dílčí části, pustíte se do něj s větší pravděpodobností, než kdybyste jej ponechali vcelku. Stejně tak lze přistupovat ke změně.

Nic se nezměnilo, stále chcete začít jíst zdravěji. Nyní již máte daleko jasnější představu o tom, co to obnáší, než na začátku. Při pomyšlení na komplexní proměnu jídelníčku si ovšem můžete připadat poněkud zahlceni. Pocit, jenž představuje živnou půdou pro odložení rozhodnutí něco se sebou udělat.

breakfast-1058726_1280

Jestliže vás zdravotní komplikace nedonutí navštívit lékaře a sáhnout po razantnějších opatřeních, není důvod, proč změnu nerozkouskovat, například takto:

  • přečíst si vybranou knihu o výživě (když už jsme u toho, pro inspiraci mohu doporučit knihy Jídlo na prvním místě a Čínská studie),
  • zeptat se dobrého kamaráda, zda by s vámi nepodstoupil zamýšlenou změnu jídelníčku,
  • vybrat z knihy jeden recept na zdravou snídani, nakoupit potřebné suroviny a uvařit jej.

Je dobré nenechávat tyto body v hlavě, ale přenést je, obrazně řečeno, na papír, a plnit jeden po druhém. Původní plán lze takto daleko snáze doplnit o další kroky či mezikroky. Opět se jedná o opatření snižující averzi.

Osvojení a udržení návyku

Jestliže usilujeme o to, aby se z určitého chování stal návyk, musíme jej opakovat – tedy věnovat našemu pomyslnému semínku dostatek péče, aby mohlo pomalu, ale jistě klíčit a růst. Například příprava zdravé snídaně bude vyžadovat osvojení řady dovedností, jako je krájení zeleniny na kostičky nebo speciální úprava masa, které jste dosud nikdy nepotřebovali. To nějaký čas zabere. I kdybyste však byli naprostý kuchařský antitalent, po několika desítkách opakování se daný úkon stane vaší druhou přirozeností. A pokud ne, vždy se můžete vrátit zpět do stadia příprav, obstarat si další informace, jak daný úkon provést snáze, a posléze tento nový způsob vyzkoušet.

Na závěr bych rád shrnul, jak postupovat v jednotlivých stadiích změny:

První stadium: Jestliže cítíte potřebu změny, ale zatím nenastal ten správný čas, zaevidujte ji a vraťte se k ní později.

Druhé stadium: Jste-li odhodláni něco změnit, obstarejte si několik základních informací.

Třetí stadium: Víte-li, co chcete změnit a máte dostatek informací, ale změna ve vás vyvolává obavy, rozsekejte ji na dílčí části a pusťte se do jedné z nich.

Čtvrté stadium: Jestliže se se změnou pojí osvojení nového chování nebo zvyklosti, opakujte je až do chvíle, než si je zažijete.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 1

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Jiří Kolrus napsal:

    Dobrý den,

    jak píše Radim Honzák ve své knize „Všichni žijeme v blázinci“
    90% všech, kteří se odhodlají k nějaké změně, skončí během několika týdnů, přestože si uvědomují, že to bude mít zásadní neblahý vliv na jejich zdraví. Naprosto se ztotožňuji s autorem, že nejzásadnější důvod je ten, že si neuvědomí dopad změny na svůj čas a na své okolí. Pokud se například někdo rozhodne pravidelně denně 10 minut cvičit, je potřeba aby si uvědomil, že ho to každý měsíc bude stát 5 hodin času a musí si ujasnit z čeho těch 5 hodin měsíčně vezme (z času věnovaného televizi, bude chodit dříve z práce, dříve vstávat) Jak to ovlivní jeho okolí? Když bude cvičit v obýváku, může to vadit dalším členům rodiny, nebo i jemu samotnému…

    Rozhodně o tom přemýšlejte v kroku dva a nebo raději i dříve :o)

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru