Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Sebesledování

Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Úmysl nazvat následující text slůvkem sebeměření byl nakonec pro nepřesnost zavržen. Aktivity (potažmo pak aplikace), které jsem na sobě poslední více jak měsíc, zkoušel, nemají účel vytvářet pouhá statistická data. Spíše napomáhají ke kvantifikaci něčeho, co lze pojmenovat právě jako sledování sebe sama v toku času.

Měl jsem období, kdy mě osobně velmi zajímalo, kolik času nad jakým typem aktivity trávím. Pochopitelně, dá se to odhadnout i intuitivně. A vlastně… možná že řada z vás by vyhodila do pléna otázku, proč vůbec znát čas, který té které činnosti věnujeme. Připouštím, že grafy jsem vždy měl v oblibě, na stranu druhou rozhodnutí vstoupit do světa sebeměření padlo zejména z pocitu, že se někde „něco ztrácí“, někde naopak velmi přebývá.

Tehdy mi z grafů vyšla alarmující zpráva, především ve vztahu k řešení elektronické pošty. Tu i nadále sice používám, na stranu druhou v předem vymezených časových blocích. (Doporučuji zavést do svého workflow službu Sanebox, nebo si zkuste napojit na svůj Gmail účet BatchedInbox. Já si nastavil stahování nové pošty pouze ve třech konkrétních časech, čímž jsem eliminoval snahu sledovat, co nového do schránky dorazilo. Brzy přejdu na stahování nové pošty pouze 2x za den.)

Další zprávou z grafu však bylo i to, že nemalou část dne ubere pro sebe položka různé, kam spadají všelijaké pochůzky, přesuny, jídlo… Přesvědčení, že by snad bylo reálné den rozdělit na 3x 8 hodin (8 hodin pro práci, 8 hodin pro spánek a 8 hodin pro nějaký svůj rozvoj, růst – a to ve všech rovinách), se mi ukázalo býti trochu naivní.

Jenže poté jsem s měřením přestal, neustále na mobilním telefonu překlikávat mezi činnostmi mě nebavilo. Nyní, když už jistý čas vlastním Apple Watch, jsem se k tomu zkusil vrátit.

Proč začít sledovat svůj čas

Kromě určité míry zvědavosti zde hrála potřeba korigovat čas, který věnuji práci. Poté zjistit, kolik času mi opravdu jen v uvozovkách „proteče“, aniž bych něco vyloženě „cíleného“ dělal. A v neposlední řadě začít zvětšovat „objem času“ určeného pro osobní rozvoj – vzdělávání, čtení, filmy, setkávání s lidmi.

Zkoušel jsem si vytvářet takový ideální plán. Propočítával, kolik má hodin den beze spánku, kolik bych rád věnoval té které činnosti (nebo skupině činností). A poté toto vše vměstnal do aplikace. Nejvíce mi k tomu sedl aTimeLogger, dostupný pro iOS i Android. Sestavil jsem si skupiny činností:

  • různé (patří sem: jídlo, tzv. všelijaké, domácnost, cestování, nákupy)
  • práce (agenda, výuka, psaní)
  • rozvoj (čtení, studium, filmy, komunikace s lidmi, revize/plánování)
  • fyzická rovina (chůze, sport)

Dokázal bych si představit ještě složitější členění, ale nechtěl jsem to „přepálit“.

Jak probíhá sledování využívání času

V praxi to pak vypadá tak, že kdykoliv začnu dělat nějaký typ činnosti, spustím jej. (U iOS velmi doporučuji ovládat aplikaci přímo z ovládacího centra „widgetů“. Je to hodně rychlé. Mně ale vyhovuje aplikace pro AppleWatch, protože mobil nechci mít neustále po ruce.) Může se vám to zdát jako otrava, netvrdím, že určitou zátěží to je – nicméně si za chvíli zvyknete. A výsledná data mohou být nemálo užitečná.

Aplikace aTimeLogger umožňuje nastavit si i cíle/omezení pro každou činnosti nebo i skupinu činností. Tady začíná ono měření dávat opravdu smysl. Nadefinoval jsem si denní cíle/omezení, ale také týdenní, které jsou pro můj způsob plánování ještě podstatnější.

Například jsem si dal „přání“ číst alespoň 90 minut denně, ale můj týdenní cíl je dokonce 14 hodin. Naopak u agendy si dávám omezení 2 hodin denně, týdenní maximum je 12 hodin. Aplikace vám to vizualizuje neustále i pomocí barev, nejen grafu. Když se už blížíte k hranici omezení (např. u práce), začne barva postupně ze zelené rudnou, až je úplně červená, když překračujete. U aktivit s minimálním plněním cíle (např. u čtení) je to přesně naopak. Od červené postupně přechází k zelené – protože to je přece ta aktivita, kterou plnit chcete a nevadí vám i onu cílovou hranici překročit.

Samo o sobě ono výše uvedené může být stále vnímáno jen jako prvoplánové měření, kdybyste s tím nepracovali dál. Vzhledem k tomu, že už aplikaci používám déle, vnímám postupný pokrok. Omezuji aktivity typu různé, kde jsem často během měření nic praktického nedělal (nešlo ani o odpočinek, ani o práci, většinou nějaké to brouzdání po netu…), daří se mi trochu potlačovat prostor pro agendu a naopak mnohem více číst. Vždy se mi totiž mozek lépe přesvědčoval, když jsem měl v rukou „tvrdé argumenty“ v podobě dat, než pouze svůj pocit. (Ale vy to můžete mít zcela jinak.)

A ještě k tomu návyky

Kromě sledování svých činností, nastavil jsem si také návyky, které chci do svého života o něco silněji implantovat. Sympatických aplikací je celá řada (např. Momentum), ale nakonec jsem zakotvil u Streaks, protože dovolují pouze 6 návyků, aplikace je graficky pěkná, podporuje nejnovější verzi Watch OS (takže je rychlá a navíc ji můžete mít i mezi tzv. komplikacemi).

Tím, jak jsem začal sledovat svůj čas, rep. jak jej využívám, a reflektoval jsem ony výsledky neustále, při týdenních revizích, začalo se mi dařit i většinu těch návyků pravidelněji zaškrtávat.

A to mě vede k závěru, že i když to může vypadat jako jistým způsobem „robotizace“ svého Já, sebesledování (zahrnující ono měření) považuji za velmi užitečné. Nepředpokládám, že to budu dělat příliš dlouho. Možná ještě měsíc, čtvrt roku. Jde o to, že právě tato pomůcka dává smysl ve chvílích, kdy cítíte, že je třeba něco změnit, ale potřebujete onen mozek poněkud „hacknout“. Jak se tak stane, můžete aplikaci odinstalovat. A třeba se k ní vrátíte někdy v budoucnu, až přibude práce, budete méně disciplinovaní… a budete potřebovat trošku pošťouchnout nějakým tím grafem…

Štítky: ,

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 3

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Jakub Král napsal:

    Díky za skvělé návrhy aplikací. Dlouho jsem něco podobného hledal a aplikace aTimeLogger 2 a Streaks vypadají opravdu velmi dobře.

  2. Karol napsal:

    Tahle stránka jen jen jablíčkáře? V tom případě nemá moc šancí, když v ČR jasně dominuje Android…

    • Lukáš Gregor Lukáš Gregor napsal:

      @Karol: Proč myslíte? Aplikace, o které zde píši, aTimeLogger, je i pro Andorid (a v textu to zmiňuji). Navíc zde nejde přímo nutně o konkrétní nástroje (lze je nahradit jinými), ale o ono sledování/měření.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru