Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Workflow průvodce (nejen) pro studenty

Tomáš Auer

Tomáš Auer

Už přes dva roky žiji svůj sen, být fotografem. Nejvíce mě baví focení lidí, takže vám mohu nabídnout svatební focení, portréty, glamour / akt, nebo třeba rodinné focení s dětmi. Mimo focení, také studuji vysokou školu se zaměřením na ekonomii a management.

V osobním životě se především věnuji výcviku ohaře, čtení, technologiím a psaní. Rád předávám své zkušenosti ostatním lidem a proto jsem začal psát blog a v současné době natáčím videa.
Tomáš Auer

Poslední články od Tomáš Auer (Všechny články)

Vážení studenti a i ti, kteří už máte po škole, ale sami se stále vzděláváte, pro vás všechny je tento seriál, ve kterém vám představím celé své workflow. Jsem student vysoké školy a rád předávám lidem své zkušenosti a pomáhám jim řešit jejich problémy. Ukáži vám, jak jsem si po několika neúspěšných pokusech nastavil systém projektů, úkolů a rolí. Jakým způsobem získávám a filtruji informace. Nebudou samozřejmě chybět užitečné tipy na vzdělávání a finance. Pak už to je pouze na vás. Vybrat si to podle vás důležité a převést to do praxe.

Vím kam jdu – osobní vize

Pokud byste měli přenést pouze jednu myšlenku z tohoto článku do praxe, bude to právě tato. Opravdu. Nejdůležitější je v životě, tedy hned po zdraví, vědět jakým směřem jdu, co od života chci a očekávám a také to, jaké mám sny. Sám jsem celou dobu bloudil a nevěděl co chci. Až osobní vize mi pomohla ujasnit si myšlenku: „Proč na tom našem světě jsem!“. Je to ta zázračná formaluce vašich motivací a cílů, která mě ráno vytáhne z postele a donutí něco dělat. Jak ale takovou osobní vizi najít?
Vemte si papír a tužku a pusťte se do plánování budoucnosti.
 poslani

 

1) Určete si své hodnoty – je úplně jedno, jestli jich bude pouze pět, nebo patnáct, ale musíte jim věřit a držet se jich. Každý má jiné hodnoty, proto nejhledejte zázračný návod, jak je stanovit. Najděte si nějaké klidné místo a zamyslete se, co je pro vás v životě důležité. Je to rodina, peníze, zdraví a nebo práce?
2) Zjistěte své silné stránky.
3) Zamyslete se nad tím, co vás baví a chtěli byste to dělat každý den.
4) Kdybyste měli zítra umřít, co byste chtěli bezpodmínečně stihnout.
5) Ze všech čtyř seznamů vyberte jednu věc. Je to sice těžké, sám jsem s tím bojoval, ale jedině takto opravdu poznáte to nejdůležitější ve vašem životě.
Po těchto pěti krocích už máte vše potřebné ke stanovení vaší osobní vize. Už zbývá jen znovu najít nějaké tiché místo a tam se pustit do psaní. Zamýšlejte se, jací chcete být, co chcete dělat a v neposlední řadě co chcete mít. Pište to, co cítíte. Škrtejte a upravujte. První verze osobní vize nebude nikdy dokonalá, ale bude vaše. Budoucnost bude taková, jakou si ji naplánujete. Nakonec si ji vložte do svého diáře, deníku nebo kamkoliv jinam a každý den si ji přečtěte.
Kdo neplánuje úspěch, plánuje neúspěch.

Kdy co mám dělat – priority

Je to jedna ze stěžejních věcí, které byste měli udělat ještě před tím, než začnete vůbec něco dělat. Původně jsem stanovené priority neměl a vedlo to k tomu, že pečlivě sepsané seznamy úkolů se stále zvětšovaly a ve výsledku jsem vůbec nic neudělal.
Znovu si vezměte papír a tužku a zamyslete se nad svými životními rolemi. Je to opravdu jednoduché. Sepíšete si, co pro koho děláte v pracovním a osobním životě, kdo jsou ti důležití lidé, pro které něco plníte. Pro příklad máte níže ukázaný seznam mých rolí.
role
Jakmile budete znát své role, u KAŽDÉ z nich si určíte, čeho chcete dosáhnout za další měsíc. Teprve až budete tento krok pravidelně zvládat, zkuste interval prodloužit na 3 měsíce a následně na rok. Nicméně při stanovení tříměsíčních a delších cílů je nezbytné umět tyto cíle rozdělit na menší lehko splnitelné části, protože pak by bylo splnění pouze jakýmsi vzdušným zámkem a vás by jejich plnění přestalo bavit. Takovými typickými příklady může být, zavolat rodičům, vzít přítelkyni/přítele na výlet nebo třeba přečíst knížku.

Kdy co jsem dělal – deník

Možná je to staromódní, ale mě přijde, že čím dál tím více úspěšných lidí si svůj deník píše a možná i proto jsem si ho začal psát já. Není nutné kupovat drahé zápisníky, stačí v papírnictví koupit obyčejný sešit A5 s tvrdými deskami za 80 korun a pustit se do toho.

 

zapisnik
Jenže ono se to řekne, psát si deník, ale kdo to nezkusil neví, jak těžké je každý den si sednout a napsat, co se událo. Proto jsem hledal nějaké ulehčení, nebo zpříjemnění, které by mi ulehčilo zavedení návyku. Průběžně zjišťuji, že mi fungují tyto tři zásady.
1) Jako první si napíši 3 pozitivní věci, které mě potkaly – mohou to být opravdu maličkosti, ale při pohledu zpět mě vždy potěší.
2) Ze dne vybírám pouze to, co mi přijde důležité, zaujalo mě to a taktéž popisuji emoce a to jak se cítím.
3) Nepíši v celých větách, ale pouze v odrážkách.
Všechny tyto kroky mi pomáhají dodržovat psaní deníku každý den, bez toho, aniž bych se do psaní musel nějak zvlášť nutit. Psaní deníku se stává pomalu ale jistě automatickou činností každého dne. A pokud chcete i vy mít čistou hlavu, udělejte to také.

Něco chci dělat, ale nevydržím u toho – návyky

Přiznám se, že tohle byl můj problém několika posledních let. Pořád dokola jsem si říkal, chci pravidelně číst, cvičit, snídat, vstávat a mnoho dalších všemožných činností. Bohužel tvorba návyku nefunguje takto jednoduše, nestačí si každý den říct, udělám to a ono to půjde samo. Nepůjde.
Jedním z nejlepších návyků, kterým můžete pomoci sami sobě a svému tělu, je chodit spát a vstávat přibližně ve stejnou dobu a současně brzy vstávat. Pomůže vám v tom aplikace Coach.me (Lift) a já vám ukáži na tomto návyku, jak ho zavést do svého života a pokud by byl zájem, podrobněji bych rozebral všechny další dobré návyky v podrobnějším článku.

 

aplikace
Jak už víte z předchozích odstavců, jako první si stanovíte svůj cíl, tedy v kolik hodin chcete vstávat a kolik hodin chcete spát. A teď přijde ta největší chyba, kterou můžete udělat. Většina lidí si totiž nastaví na další ráno budík právě na ten cíl (např. 5:00), což je samozřejmě špatně. Normálně vstáváte v devět ráno a najednou vám budík zvoní o čtyři hodiny dřív. Možná se stane, že vstanete, ale určitě to nevydržíte delší dobu. Podle tohoto návodu dokážete za měsíc pravidelně vstávat o dvě hodiny dříve. Ano, není tam napsáno v 5:00, ale o dvě hodiny dříve a to je velmi důležité, protože každý jsme jiný.
Příklad – normálně vstáváte v osm hodin ráno, takže vaším cílem bude za měsíc vstávat v 6:00
1) Na zítra si nastavíte budík na 7:30, zrušíte možnost odložení a dáte ho do nejvzdálenější místnosti v domě. Takto budete vstávat 10 dní. Plnění tohoto menšího cíle můžete podpořit ranním cvičením, sprchou a sklenicí vody ihned po vypnutí budíku. Vidíte ten rozdíl, nevstáváte o 4 hodiny dřív, ale pouze o 30 minut dřívě a to už se dá zvládnout.
2) Pokračujete desátý den večer, nastavíte si budík na 7:00 a opakujete celý předchozí postup s tím rozdílem, že takto budete vstávat už jen 9 dní.
3 Devatenáctý den večer už budete nastavovat 6:30 a po dalších devíti dnech se dostanete na váš původní cíl, který byl z počátku opravdu nedosažitelný. Tímto způsobem se můžete po malých krůčcích posunout třeba až na 5:00.
Samozřejmě s brzkým vstáváním souvisí i čas usínání a délka spánku. Pokud chcete vstávat v pět ráno, nemůžete jít do postele ve čtyři. Proto se vám s každým posunutím budíku posune i čas, kdy byste měli jít nejpozději spát. V případě, že už budete vstávat v 6:00 a měli byste spát doporučených 7 hodin, musíte jít spát nejpozději ve 23:00. Na to je potřeba myslet, protože dlouhodobě nevyspaný člověk je nepoužitelný.

 

budik
Pokud by vám nějaká část nebyla jasná, napište mi. Rád vám s čímkoliv pomohu. V příštím díle se zaměříme práci s informacemi, úkoly a projekty. Tedy jak si to všechno zorganizovat, abyste dělali to, co máte a našli to, co hledáte. Budu se těšit u dalšího dílu a napište mi do komentářů, jak to máte vy a co vám funguje.

Štítky: , ,

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 12

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

Stránka, který odkazuje na tento příspěvek

  1. Workflow průvodce (nejen) pro studenty – II. díl | RSS ze světa | 5. 10. 2015
  1. Jindra napsal:

    Článek se mi líbí, ale nějak se mi nezobrazují obrázky
    (úvodní nahoře je v pořádku a pak nic) :(

  2. Tomáš Auer Tomáš Auer napsal:

    Jindro, děkuji za komentář. Už by to mělo být v pořádku.

  3. Míla napsal:

    Pěkný motivující článek, doufám, že bude pokračování (o komplexnějším workflow toho moc nebylo). Jen byh chtěl upozornit, že odkaz na coach.me vede kamsi do hlubin Evernote.

  4. Lukáš Čadan napsal:

    Díky Tomáši za Tvůj pohled. Mě se líbí, jak píšeš o různých věcech, že „je to jednoduché“. Líbí se mi to právě proto, že já to často mám i naopak. Životní role… Zkouším s nimi pracovat už 2roky. Jeden měsíc frčím, další dva „nula“. Pak se zase nakopnu, pak zase vypnu. Líbí se mi to právě proto, že když „to nedávám“, tak proto, že si věci dělám těžší než ve skutečnosti jsou, toužím po „ideálním“ řešení a někdy přitom stačí opravdu „papír a tužka a 30 minut času“ a člověk přijde na spoustu věcí, které předtím dobýval a dobýval a dobýval …
    Zaulaj mě tvůj deník. Ten si třeba já píšu už 4 rokem. První půl rok elektronicky do mobilu, každý den, před spaním, za 5 minut jsem vysypal v odrážkách co mě zaujalo, jak píšeš; to mě chytlo a chtěl jsem to zkvalitnit, tak jsem si koupil papírový a po další dva roky si každý (opravdu každý) den zapsal do deníku jednu stránku i více. O všem. A bylo to silné. Ale pak mě to nadšení začalo opouštět a poslední rok a půl už píšu tak co tdýen až 14 dní … a něco mi chybí… a hledám, jak se zase nakopnout … Možná jde o to vrátit se k odrážkám? Takže díky za připomenutí! ;-)
    PS. s tím spaním – tady to asi nevyřeším, totiž: mám děti ;-)

    • Tomáš Auer Tomáš Auer napsal:

      Lukáši, já děkuju za tvou zkušenost. Jsem ještě docela mladý a tento pohled mi je zatím cizí, ale přesto bych měl pro tebe nějaký ten tip. Zkusil bych si pořádně stanovit dlouhodobé cíle, abys získal motivaci a smysl, ale každopádně to není nic neobvyklého, taky s tím mám někdy problém. Možná ještě důležitější je osobní vize, máš ji napsanou? Já si ji čtu každý den, nespočetněkrát jsem ji upravoval a pomáhá mi právě v těchto stavech.

  5. Honza Štěpánek napsal:

    Clanek je rozhodne uzitecny nicmene nemohl jsem se pri cteni zbavit dojmu ze uz jsem to nekde cetl … Petr Ludwig – Konec prokrastinace (osobni vize, opakovani drobnych zmen „pro mamuta „:) denicek =flow listek atd) pokud jste k temto zaverum dospel nezavisle sam pak gratuluji ale jinak si myslim ze minimalne zminkan o autorovi myslenek by neskodila. Nicme vsem ostatnik zajemcum o danou problematiku vrele doporucuji precist.

    • Lukáš Gregor Lukáš Gregor napsal:

      @Honza: V podstatě, když bychom šli do důsledků, pak při jakékoliv zmínce o svém vlastní workflow, které vychází z osobních vizí, deníků…, bychom se museli snažit dohledat prvního autora, který je zmínil. Není to ani Petr Ludwig, který by něco takového vymyslel – můžete si otevřít knihy 40 let staré a najdete to tam, de facto většinu z toho už třeba u Benjamina Franklina (ale stejně si myslím, že i on se zkrátka inspiroval jinými lidmi…). Takže jde spíše o to, že se tyhle dobré zkušenosti předávají dál.

  6. Honza Štěpánek napsal:

    Nemyslel jsem to jako nijak přísnou výtku. Ale Ludwiga jsem četl poměrně nedávno a při čtení tohoto článu mi rovnou naskakovaly následující věty, tak jsem si nemohl komentář odpustit. Každopádně souhlasím ať se dobré myšlenky šíří v jakékoli podobě, hlavně ať se šíří.

  7. Fillipo Spinelli napsal:

    Velmi pěkný článek

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru