Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

„Kritický pohled na Apple neuškodí,“ říká šéfredaktor Jablíčkáře

By on 11. 5. 2015 in Témata with Žádný komentář
Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Pokračujeme v sérii rozhovorů s lidmi různých povolání – tentokrát jde o šéfredaktora patrně nejčtenějšího tuzemského webu, který se věnuje značce Apple. Na otázky odpovídá Ondřej Holzman z Jablíčkáře.cz.

Jablíčkář.cz se věnuje dění kolem značky Apple. Vzhledem k různým typům článků, od stručných informací, přes recenze aplikací a produktů až po hlubší rozbory, mě zajímá, co má u čtenářů největší ohlas. A proč si myslíš, že tomu u dané kategorie je?

Tady je odpověď jednoznačná: vlastní obsah. Komentáře, recenze, úvahy, zkušenosti, zkrátka texty, které čtenář většinou nikde jinde nenajde. Napsat zprávu o tom, že Apple vydal nový MacBook, je pro nás sice také důležité, ale čtenáře pak mnohem víc zajímá, co si o tom MacBook myslíme a především jaké s ním máme zkušenosti. Vlastního obsahu zatím na Jablíčkáři není tolik, kolik bych si přál, ale snažíme se na tom pracovat.

Je nějaká oblast, která při reflexi Apple světa má u vás zatím velmi málo prostoru, nebo žádný? A proč tomu tak je?

Konkrétní oblast asi neřeknu. Snažíme se pokrývat Apple a vše, co se ho týká, ze všech stran, ale je to o úhlu pohledu. Apple už není jen společnost, která prodává počítače pro pár desítek tisíc lidí. Dnes se jedná o největší společnost na světě, která působí po celém světě, promlouvá do světa módy, stále více akcentuje lidská práva nebo ochranu životního prostředí. Pro někoho může být zajímavé, když podrobně píšeme o tom, jak zkrachoval výrobce safíru, na kterého Apple vsadil nemalé peníze, jiného zase zaujme, když se na Apple Watch podíváme módní optikou. Pokud je to důležité, zajímavé nebo nějakým způsobem přínosné, snažíme se nevynechat žádnou oblast spojenou s Applem.

I „český internet“ nabízí portálů se zaměřením na svět kolem Applu hned několik. Čím je Jablíčkář.cz odlišný?

Jsme komplexní magazín. Na Jablíčkáři najdete vše od denního zpravodajství přes recenze aplikací a produktů až po větší či menší komentáře k aktuálnímu dění, směřování firmy atd. Když budete číst Jablíčkáře, měli byste mít přehled o všem zásadním, co se kolem Applu šustne, ale samozřejmě je dobré čerpat informace z více zdrojů.

Kdysi jsem se setkal s názorem v komentářích, že český portál o „jablečných věcech/událostech“, neboť beztak především přebírá obsah ze zahraničí. Jak bys na takový argument reagoval?

To je skutečně oblíbený argument a rozhodně je na něm něco pravdy. Není se třeba nijak schovávat; významná část obsahu, zejména co se týče zpravodajství, je většinou jen přepsanou zprávou ze zahraničí. Psát o Applu od stolu v České republice – ale obvykle by nepomohlo, ani kdybychom seděli kdekoliv jinde na světě – je hodně nevděčná činnost v tom smyslu, že právě zahraniční zdroje jsou zpravidla tím jediným, na co se můžeme spolehnout, z čeho můžete čerpat. Zkrátka v České republice nemáte šanci přijít s původní zprávou, to už se opravdu musí sejít několik faktorů.

Já na ten argument odpovídám, že to prostě bohužel jinak nejde. Ne že bychom nechtěli, rádi bychom volali PR manažerům Applu, rádi bychom si půjčovali nové produkty, rádi bychom byli s firmou, o které denně píšeme, v kontaktu, jenže se stačí podívat, jak to funguje ve Spojených státech. Jen ty opravdu největší a nejrenomovanější weby, a ještě přesněji řečeno jen konkrétní novináři, mají k Applu přístup. A to pořád mluvíme jen o občasných vyjádřeních nebo zápůjčce nových produktů. V České republice na něco takového nedosáhneme, proto se snažíme alespoň přicházet s vlastním obsahem, kdy uživatelům nabídneme něco, co si na těch zahraničních serverech nepřečtou. Pro mnoho čtenářů je navíc stále důležité, že dostanou obsah v češtině. I proto ten argument kulhá.

V DVTV jsi se kdysi sešelnepřátelským táborem platformy Android, diskuze byla i pro mě osobně vlastně oboustranně velmi smířlivá. A dokonce bych řekl, že z Tvé strany i vůči Applu v mnohém kritičtější. Nabízí se mi otázka, jaký je tvůj postoj k Applu coby značce, ale asi to budu muset konkretizovat, ať se v tom neutopíme. Nejprve tedy dotaz, co tebe osobně vedlo vstoupit do „jablečných vod“.

Ten rozhovor v DVTV se možná úplně nepovedl z toho pohledu, že jsme si s kolegou z opačného tábora skutečně většinu času spíše notovali. Jenže já jsem přesvědčený, že taková diskuze – a teď nemyslím jen ten konkrétní rozhovor, ale obecně – může být mnohem plodnější, než když si proti sobě sednou dva lidé, co si nemají co říct, protože zaslepeně hájí jednu nebo druhou značku, ať se jedná o cokoliv.

Já si vzpomínám, že když se ten rozhovor natáčel, měl jsem tehdy chvíli iPhone 6 Plus a o tom, kam se Apple se svými telefony vydal, jsem rozhodně nebyl přesvědčen, ať už se jednalo o velikost displeje nebo cenu. Proto jsem to také tak komentoval. Když se dnes podívám na prodeje, musím uznat, že jsem se spletl. Obecně mám ale raději kritičtější postoj, když k němu mám nějaký důvod, a jeho následnou reflexi než okamžité oslavování čehokoliv, co nám zrovna Tim Cook svými vzletnými větami prodá. Ani Apple není bezchybný, což už se mnohokrát ukázalo.

Zároveň je ale Apple firma, ke které jsem před lety přilnul a dnes jsem zcela pohlcen jablečným ekosystémem, že jednak nechci a hlavně ani nemám důvod nikam odcházet. Kritický pohled ale občas neuškodí.

Mimochodem, co myslíš, že v České republice nejčastěji přivádí nové uživatele k Applu?

Nemluvil bych konkrétně o České republice, nicméně si myslím, že obecně jsou ty důvody celkem zřejmé. Ten hlavní je podle mě hlavně v síle značky. Apple si vybudoval takové postavení, že klidně může prodávat nejlevnější telefon za devatenáct tisíc a stejně jich prodá desítky milionů. Když to zjednoduším, vidím dnes dvě skupiny lidí, co si tzv. „kupují Apple“. Jedni jsou ti, kteří v iPhonu, Macu nebo iPadu vidí veškerou sílu toho všeho kolem, tedy provázanosti hardwaru, softwaru a služeb, a druzí si kupují Apple produkt, hlavně pak iPhony, protože to má prostě to nakousnuté jablíčko na zádech. Takoví uživatelé mají celý život na hlavní obrazovce základní ikony, z iPhonu maximálně volají a posílají zprávy, případně e-maily, ale jeho potenciál využívají tak z jednoho procenta. Přesto ale za ten telefon utratí třeba skoro třicet tisíc. To je pro mě kolikrát nepochopitelné, jenže ta značka táhne. A Apple na tom maximálně profituje.

Já sám vlastně asi ani neznám někoho, kdo by s Applem seknul, možná budeš ty vědět: co nejčastěji sehrává roli při odchodu na jinou platformu?

Já především rozhodně nerazím teorii, že Apple je to nejlepší, co nás potkalo, a proto se nemáme o Android a další zajímat. Rád si vyslechnu argumenty, proč někdo třeba vyměnil iPhone za telefon s Androidem, nebo proč MacBook není pro něj. Jednak si díky tomu můžete formovat vlastní názor, když vidíte také jiný pohled na věc, a jednak je to neocenitelný feedback pro firmy jako takové. Proč tu najednou máme 5,5palcový iPhone? Protože to fungovalo jinde. Všichni se vzájemně inspirují a každý si tak ve finále může najít tu platformu, která mu maximálně vyhovuje.

Při představování nových produktů, respektive inovacích těch stávajících, se internetem šíří stále ještě názory, že tohle a tohle by za Jobse nebylo. Osobně mi tyto úvahy přijdou jaksi zbytečné. Spíše mě napadá otázka, zda Ty sám vnímáš na současném chodu Applu nějakou strategii, vizi, něco, co by se dalo shrnout do souvětí či krátkého odstavce.

Hláška, že tohle by se za Jobse nestalo, je sice oblíbený argument v diskuzích, ale podle mě zcela mylný. Je třeba si především uvědomit, že dnes je to úplně jiný Apple, než kdy byl za Steva Jobse. A druhá věc je, že nikdo neví, jak by to udělal Steve Jobs. Nikdo. Když Jobs zemřel, z pohledu tržní hodnoty byl Apple poloviční. Během tří let firma pod Timem Cookem vyrostla do obřích rozměrů, a tak tu otázku můžeme klidně otočit a ptát se: dokázal by tohle Steve Jobs? Je to ale jedno. Ono je pochopitelné, že si kolem sebe Jobs drží auru neomylného, protože si všichni pamatují legendární iPody, iPhony a iPady, ale nemá cenu se neustále ohlížet zpět. Objevují se chyby, objevují se přešlapy, ale není to nic, co by za Jobse nebylo. Jen se na ně rychleji zapomíná. A že se někomu nelíbí, že Tim Cook představil obří iPhone? Tomu může šéf Applu jednoduše vmést do tváře třeba poslední finanční výsledky.

Apple je dnes obří firmou, která vyrábí a prodává produkty pro stovky milionů uživatelů po celém světě, a se Stevem Jobsem není neustálé srovnávání úplně fér už jenom třeba kvůli tomu, že takovou firmu Jobs nikdy nevedl. Bez něj a jeho vizí by se Apple určitě tam, co je teď, nikdy nedostal, to bez debat, ale Tim Cook to nyní posouvá ještě dál. Je otázka, co přijde, až opravdu bude potřeba přijít s dalším zásadním produktem, ale když se zatím podíváme na úspěch s Watch, bát se minimálně v dalších letech nemusíme.

Osobně se mi nyní líbí to významné otevírání Applu směrem ven, ať už k novinářům, ale především samotným uživatelům a vývojářům. To je třeba něco, co by se za Steva Jobse opravdu nestalo, ale přitom je to pro koncového zákazníka velice pozitivní proměna.

Když nyní začnu napojovat náš rozhovor i na témata více charakteristická pro náš web, nelze nezačít otázkou, zda při vedení webu Jablíčkář.cz používáš metodu GTD, nebo si vystačíš s jednoduchým to-do listem?

Dalo by se to říct asi tak, že používám ke svým potřebám ohnuté GTD. Jsem dlouholetým fanouškem Things a byť mě vývojáři trápí s jejich extrémně pomalým vývojem, nadále u této aplikace zůstávám a je vlastně středobodem mého veškerého plánování a správy úkolů. V kombinaci s kalendářem už prakticky nic víc nepotřebuju.

Podělíš se o své workflow? Které nástroje při jakých činnostech nejčastěji používáš?

Neprozradím tu asi příliš nic objevného. Jak jsem už řekl, úkoly si vedu v Things, jako kalendář mám skvělý Fantastical a od té doby, co přišel také na Mac, používám na e-maily Mailbox. Hlavně se správou e-mailů jsem měl vždycky problém a když s nimi nyní v Mailboxu pracuju jako s klasickými úkoly, je to mnohem jednodušší a především efektivnější. Fungovat ale v e-mailu na principu inbox zero nutně nemusí vyhovovat všem, to je jasné. Ostatně u všech „produktivních“ nástrojů je to hodně individuální. Já k práci šéfredaktora příliš specifických nástrojů nepotřebuju. Ale pokud bych měl jmenovat aplikaci, kterou zapínám nejčastěji, asi by to byl Tweetbot. Twitter je taková moje malá závislost.

Mnoho z nás si pořizovala chytrý telefon s argumentem, že díky němu budeme efektivnější. Na stranu druhou si jej vpouštíme do života více než by bylo záhodno. Jak se s tím popasováváš Ty?

Tady můžu rovnou navázat na moji předchozí odpověď. Třeba Twitter je totiž dobrým důkazem, jak moc můžu být na chytrém telefonu nezdravě závislý. Kolikrát neuběhne ani pár minut, co jsem naposledy držel telefon v ruce, a už zase otevírám Twitter, abych se podíval, co je nového. Když vezmu ten tvůj argument o tom, že máme být s chytrým telefonem efektivnější, pak za sebe můžu říct, že to platí i neplatí zároveň. Pro mě je iPhone spolu s MacBookem nepostradatelný pracovní nástroj, ale v určitých momentech se z něj stává rušivý element, který občas bohužel nedokážu zkrotit. Je to ale všechno o nějaké vlastní disciplíně a sebeovládání. Pořád ale cítím, že většinu času jsem díky iPhonu v ruce produktivnější. Kdyby to bylo opačně, byl by to problém.

V závěru se pokusme zasnít. Co by sis přál, aby třeba Apple vytvořil, co ti zkrátka schází?

Momentálně mi neschází nic. A nebo o tom minimálně nevím, když narazím na známou frázi Steva Jobse o tom, že lidé nevědí, že něco chtějí nebo potřebují, dokud jim to sám neukáže. Chci si trochu víc osahat Watch, ale zatím mě to k chytrým hodinkám úplně netáhne. Pro následující měsíce mám asi jediné přání: aby Apple maximálně vyladil oba své operační systémy a v červnu během vývojářské konference WWDC přišel se skutečně stabilními a pokud možná s co nejméně chybovými iOS a OS X. Pokud si totiž z jeho strany v poslední době něco zaslouží kritiku, je to právě softwarová část jeho produktů.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru