Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

„Místo na trhu s úkolovníky pořád je“ – rozhovor o vývoji aplikace 2Do

Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Čas od času se na našem webu věnujeme skrze recenzi některé z aplikací pro správu úkolů a projektů. Tentokrát to nebude recenze, ale rozhovor, který se zaměří na vývoj jedné z nich, aplikace 2Do. Podíváme se s Michalem Žďánským nejen na funkcionalitu, ale také priority při nadefinování uživatelského rozhraní a designu.

Budeme se spolu přednostně bavit o vzniku aplikace 2Do. Nechci nyní po tobě její anotaci, místo ní mi zkus pomocí napsat pět slov, které by ji nejvýstižněji charakterizovaly.
Versatilita, rychlost, design a univerzální použití.

2Do má svou verzi pro Mac OS, pak univerzální pro iOS platformu a také pro Android. Vzhledem k vysoké konkurenci na trhu s elektronickými úkolovníky muselo zákonitě na začátku vývoje, ale vlastně i při realizaci vpravdě výrazného upgradu, stát slůvko PROČ. Proč se vlastně pouštět do tak zaplněné ohrady?
Je pravda,že na trhu existují desítky až stovky aplikaci v této kategorii, nicméně pouze hrstka z nich pokrývá stejně platformy jako 2Do. Když se filtr ještě zúží pouze na aplikace se stejnou funkcionalitou, bavíme se o jednotkách konkurenčních řešení. Místo na trhu tak zde pořád je. Otázka proč tak nikdy nebyla na pořadu dne.
 

Co se stalo prioritou při vývoji a při nadefinování uživatelského rozhraní a designu 2Do? Je to líbivost, grafická čistota, přehlednost, dostupnost ovládacích prvků, jejich množství? Mohl bys případně seřadit priority právě podle významnosti při Tvé práci?
Verzi 3.0 jsme vyvíjeli tak říkajíc od píky, z původní aplikace nezůstal ani kousek kódu. Díky tomu jsme si mohli dovolit radikální změny v celé aplikaci. Prioritou pro nás byla především intuitivnost, rychlé workflow a dobrý design. Všechny tři aspekty jdou ruku v ruce, těžko mezi nimi určovat pořadí.

Nyní trochu hlouběji do procesu, který se pojí s Tvou osobou. Dokáži si představit, že nás nebude málo takových, kteří sice 2Do mohou ovládat, ale vůbec si nepředstaví, jak taková realizace, cesta k výsledné podobě vypadá. Začnu základním dotazem: kolik vás na aplikaci pracovalo/pracuje, potkáváte se, nebo komunikujete na dálku (a třeba skrze jaký nástroj?).
Náš tým je velmi malý. Přesný počet lidí neprozradím,ale bavíme se v rámci jednotek. Guided Ways Technologies Ltd. je britská firma s mezinárodním přesahem, setkávat se osobně tak bohužel nelze, jsme tedy odkázáni na elektronickou komunikaci, která probíhá nejčastěji přes Skype nebo přes email. Příležitostně používáme i Producteev pro kolaboraci na úkolech, ale v poslední době se spoléháme na naši vlastní aplikaci a sdílíme projekty mezi sebou, což je mimo jiné jedna z nových funkcí v 2Do.

Sám na aplikaci nejvíce pociťuji vždy to, jak vypadá a jak se mi ovládá. Tím vlastně jaksi laicky a jednoduše pojmenovávám to, co jsi dělal Ty. Kde jsi vlastně začal? Zkoušel jsi různé jiné aplikace, vypisoval funkce, které byly důležité, které scházely, dělal jsis nějaký průzkum?
Převážná část mé práce, co se týče uživatelského rozhraní i vzhledu, začíná u inspirace. Hrál jsem si s většinou nejzajímavějších úkolovníků v App Store, abych zjistil, co můžeme udělat lépe. Člověk se pak samozřejmě asi nevyhne nějakému „vypůjčování“ funkcí nebo prvků, ale pokud k tomu dojde, zpravidla jsme se snažili danou myšlenku dovést ještě dál. Setkali jsme se dokonce s tím, že někdo dovedl jednu ze starších funkcí 2Do mnohém dál a my ji pak ještě posunuli ve třetí verzi naší aplikace.
Průzkum u úkolovníků samozřejmě nekončil, inspiraci je třeba hledat i v jiných kategoriích, aby člověk dokázal myslet tzv. „out-of-the-box“. V 2Do jsou věci, které vyšly i z jiných platforem, například hodiny pro výběr času, které v trochu jiné formě používá systém Android 4.4. Inspirace byla nicméně jen část tvůrčího procesu, nejvíce zpravidla přinesly naše seance na Skype, kde jsme procházeli obrazovku po obrazovce ve staré verzi aplikace a vymýšleli, jak vše udělat lépe.

Co je podle tebe základní přednost UI u 2Do?
Mezi ty základní bych zařadil určitě systém posuvných panelů, které šikovně řeší rozmístění oken, zvlášť na malém displeji iPhonu. Další skvělou funkcí je možnost volby hustoty informací jednoduchým gestem. A konečně rychle přepínání seznamů na kompaktním panelu, který je součástí 2Do už od verze 1.0.

Mně se nová iOS verze sice co do designu velmi líbí, vlastně i to uživatelské prostředí, jen je současně pravda, že vzhledem k „nabušenosti“ výbavy se mi a) některé funkce schovávají a musím najít zkrátka různé nápovědy, abych se naučil 2Do skutečně ovládat, b) mě to množství možností trošku straší. Nelze to vnímat jako riziko naprogramovat aplikaci, která toho bude umět tak moc?
I kdyby aplikace uměla sebevíc, uživatelé vždycky budou chtít další funkce. Vlastně je to jeden z nejtěžších aspektů vývoje, odolávat tlaku uživatelů, kteří trvají na přidání „fíčury“, a nutkání uspokojit každého. Při narůstajícím množství funkcí se bohužel nelze vyhnout tomu, aby všechny funkce byly na očích a jejich použití bylo jednoznačné. Na displeji jednoduše není dost místa, tedy pokud nechceme mít aplikace přeplácanou tlačítky a nekonečným množstvím obrazovek.
Na druhou stranu pokročilejší funkce, které využije jen omezené množství uživatelů, pak nepřekáží těm, kteří mají jednodušší workflow a každý si tak přijde na své. Druhý extrém je výrazné zjednodušení aplikace, ale to není cesta, kterou chceme jít. Jednak je v této kategorii mnohem větší konkurenční boj, ale hlavně to není segment trhu, jež chceme oslovit. Během otevřeného betatestování verze 3.0 jsme měli možnost poznat workflow i use case některých našich uživatelů. K našemu překvapení 2Do používá hodně specialistů a profesionálů, od doktorů přes vysoce postavené manažery až po zaměstnance Applu. Pro takové uživatele tady chceme být a spíše než zjednodušit aplikaci se snažíme zvýšit intuitivnost a zrychlit její používání.

Napadá tě něco, co bys u 2Do chtěl mít, ale z nějakého (proč?) důvodu se to zkrátka (zatím) do výsledku nedostalo?
Je mnoho funkcí, které plánujeme do budoucích verzí. Jedna, na kterou se velmi těším, je větší zaměření na poznámky. Chceme vytvořit rychlý proces, kde na počátku stojí jednoduchá poznámka, myšlenka, ze které se až posléze stane úkol. S tím souvisí také rozšířené možnosti editace textu.

2Do se od své poslední verze výrazně proměnilo jako co designu, tak do uživatelského prostředí. (Android, pokud se nepletu, ještě na tu změnu čeká.) Co je vlastně obtížnější: vymýšlet UI aplikace od nuly, nebo přepracovávat už existující, kde jsou přeci jen stávající uživatelé na něco zvyklí?
Určitě je náročnější vymyslet něco zcela nového od nuly. Člověk má sice volnější ruku, ale zase nemá příliš referenčních bodů. 2Do 3.0 je takovou střední cestou, která respektuje předchozí design, ale zároveň mění velkou část aplikace. Vzhled jako takový se pak přirozeně vyvine ze stanoveného rozhraní.
Bohužel ne každému se líbil nový směr designu, setkali jsme se s několika desítkami lidí, kteří nás prosili o znovuvydání staré verze a nový vzhled ocenili nejnižším hodnocením v App Store. Stále se najdou tací, kteří „flat design“ stále nemohou přenést přes srdce a hledají útočiště v posledních aplikacích, které se ještě nestihly odprostit od období „skeuomorfismu“.

Mimochodem které aplikace (ne nutně podobného zaměření) se vám a zvláště pak Tobě při vývoji UI a designu staly inspirací, tou pozitivní, ale také příkladem, kudy rozhodně nejít.
Ve skutečnosti jsme inspiraci hledali i za hranici operačního systému iOS a hledali zajímavé prvky například z Androidu nebo Windows Phone, jak jsem již zmínil. Co se týče konkrétních aplikací, určitě bych zmínil Tweetbot, Vesper, MailPilot nebo i Google Drive. Naopak konkurenční podobně znějící aplikace Todo pro nás byl v některých ohledech odstrašující příklad. Obecně každá aplikace, která zašla s prvky iOS 7 příliš daleko, pro nás byla ukazatelem špatného směru.

2Do se dá použít jako GTD nástroj, ale poslouží de facto i bez nějaké znalosti této metody. Jak Ty s vlastní aplikací zacházíš?
Můj způsob používání není ničím výjimečný, víceméně používám klasickou implementaci GTD s některými drobnými úpravami. V týmu mimo beta testerů jsem prakticky jediný uživatel této metody, proto se snažím i funkčnost tlačit tak, aby si na své přišli i ti, co aplikují metodologii Davida Allena nebo Stevena Coveye

Co protiargument těch, kteří neradi seznamy s úkoly, protože je mají pak neustále na očích…?
Právě pro ně jsou takové aplikace vhodné, protože mohou jedním tlačítkem aplikaci ukončit a otevřít ji jen když potřebují. Nakonec záleží na prioritách každého jedince, jak chce k organizaci času přistupovat.

Neuvažoval jsi někdy o nějaké light verzi workflow? Co třeba ZTD a papírový bloček?
Osobně mám spíše tendenci svoje metody propracovávat. Sice vyznávám jednoduchost, ale tu nelze vždy aplikovat pro komplexní životní styl. Papíry lze lehce ztratit nebo zapomenout doma, telefon nebo tablet mám stále u sebe a vždy s aktuálním obsahem. Návrat k bločkům, zápisníkům a koženým kalendářům byl byl pro mě ve všech ohledech downgrade. Pakliže beru do ruky papír a tužku, je to za účelem něco vytvořit, ať už skeč uživatelského rozhraní aplikace nebo portrét.

Když se teď spolu trošku zahledíme do budoucna, vidíš za širými pláněmi a kopci nějaký zajímavý vývoj? Je kudy se ještě posouvat, nebo se budeme vlastně v rámci elektronických úkolovníků vždy už jen snažit dělat aplikace podle soudobých grafických trendů (a podoby daných operačních systémů).
Aktuálně vidím dva trendy, kterými by se mohl další vývoj podobných aplikací ubírat – vizualizace a automatizace. Vizualizace dává člověku pohled z jiné perspektivy a lépe podporuje kreativní myšlení, než běžný seznam úkolů. Automatizace zase usnadní správu, čímž nám zbude víc času na samotné plnění úkolů. Představme si, že by nám třeba aplikace u stále odkládaného úkolu řekla „buď už to udělej, nebo si to odlož na neurčito“. Časem bychom se mohli dopracovat ke správě úkolů, která bude ekvivalentem Google Now, kdy nebudeme muset nad ničím přemýšlet a úkoly se nám budou připomínat samy v nejvhodnějším čase i pořadí s minimem vlastního úsilí. Bohužel i sebechytřejší aplikace za nás úkoly neudělá.

 


Na otázky odpovídal Michal Žďánský



Sponzorem tohoto týdne je web diarefranklin.sk – profesionální diáře pro podnikatele a manažery, pro které je správný směr stejně důležitý jako navýšení produktivity.

 

Štítky: ,

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 1

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. DalCo napsal:

    výborná appka. držím palce a v r. 2015 tímu prajem ešte viac tvorivej invencie a spokojných užívateľov.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru