Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Chytrý jako opice

By on 11. 8. 2014 in Rozvoj with Žádný komentář
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Síla soupeře nás nutí k rozvoji. Naše kvalita roste s počtem a velikostí překonaných překážek. Omezení nás nutí nacházet jiná, nová, efektivnější řešení. Překonání strachu nás dělá odvážnějšími. Osobní zájem (odpovědnost) nás dělá odhodlanějšími.

Je-li toto všechno pravda, pak naučit se učit je asi největší konkurenční výhodou v tom našem denodenním konkurenčním boji proti jedinincům svého druhu.

Tak se ponoříme do knih, začneme lovit na webu… a hledáme a hledáme, přemýšlíme a přemýšlíme, zvažujeme a váháme, hledáme a hledáme… ale nic konkrétního, co by nám dalo zpětnou vazbu, neděláme. Nechceme dělat chyby. Nepraktikujeme. Chceme, aby naši zkušenost zaplatil někdo jiný. Hodně toho možná známe, ale moc toho ve skutečnosti neumíme.

A tady jsou opice (zase tak moc se od nich nelišíme) dobrým vzorem. Vlastně používají techniky „zrychleného učení“, nejméně se neučí to, co nepotřebují. Takže mají vždy slušný motiv.

Používají nejúčinnější techniku. Nápodobu. Učí se, když potřebují získlat nějakou výhodu, nebo jen se uživit, obhájit holý život. Na rozdíl od nás vyšších lidí se učí celý život.

Postup je tak jednoduchý a efektivní, že je mi nepochopitelné, proč my to většinou děláme jinak:

  1. Pozorují ty nejlepší při činnosti, aktivitě, kterou se chtějí naučit.
  2. Pak zkoušejí věrně napodobit to, co viděli.
  3. Nakonec jim dojde (vhled), jak a proč to teď funguje a začnou to dál rozvíjet, zdokonalovat.

Učení se od nejlepších

Má tu výhodu, že oni mají vhled – jsou schopni vysvětlit, jak to dělají, jsou schopni to i předvést, pokud je to potřeba. Mají osobní výsledky, na kterých mohou doložit, že to funguje – přináší to výsledky v reálných situacích.
Mají ze svých postupů odstaněné všechny zbytečnosti. Mají za sebou všechny slepé cesty idealistického bloudění. Jejich techniky jsou brilantní, protože jsou stokrát, tísíckrát opakované a nezatěžuje je pomalé vymýšlení.

Pozorování

Povídat si se sportovcem v kavárně o jeho pocitech před startem, nebo ho moci pozorovat před startem, to jsou úplně jiné informace. V překladu do slov se toho hodně ztratí.Ty opice nejspíš moc slov nepoužívají, myslí v obrazech, ty se dají přesněji napodobit, jsou jednoznačné. Zaměřují se na ingredience, jejich množství a kvalitu, strategii – posloupnost toho, co a jak dělají. Učí se vlastně „Scénář úspěšného filmu“ – jak zdárně ukončit úlohu.

Pak pozorují v každé scéně tok myšlenek jejich vzorů – neverbální komunikaci. Výraz tváře, držení těla, gesta, pohyb. Nakonec si dělají i obrazový záznam jejich chování (reakcí) v situacích, do kterých se při plnění úohy dostali.

Věrná nápodoba – hraní role svého vzoru

Napodobují výraz jejich tváře – obraz jejich myšlenek. Když se naladí na jejich výraz, jejich myšlenkové rozpoložení bude přibližně stejné jako myšlenkové rozpoložení jejich vzoru. Nezískají tím jejich zkušenost, ale získají tím jejich „naladění“. Tak se dostanou k myšlenkovým vzorcům, které sami v těchto situacích nepoužívají. To ihned doplňují pohybem, gesty, které vypozorovali. Mají první neumělý výsledek, který je jejich. Něco, co do dnešního dne pro ně nebylo dostupné. Získávají to nejdůležitější a nejcenější – vlastní zkušenosti, ze kterých se učí nejrychleji.

Vhled – získání znalosti dovednosti

Zadívají se na první výsledek svého procesu učení, prohlédnou si ho ze všech stran, zhodnotí. Najdou všechny chyby a nedostatky a vědí, jak pokračovat dál. Zde se uděje ten zázrak zrychleného učení AHA EFEKT. Ten jim dodá dost sil na to, začít svoji dovednost – zručnost zdokonalovat (odstranil všechno z toho, co viděl a nevede to k výsledku – to je naše (tedy opičí lenost). Najednou jim ten scénář, který si přebrali od svého vzoru letí před očima a přes něj je promítán jejich vlastní film, rozdíli jsou hned patrné.

Asi to neformulují takto, ale vznikají otázky…

  • Co dělá, že mu to jde?
  • Jak to dělám já?
  • V čem to dělá jinak než já?
  • Proč to dělá?
  • Co musím dělat, abych měl výsledky jako on?

 

Chtěl bych být chytrý jako opice, mít tu možnost pozorovat Mistry v akci. Jen bych ještě využil možnost naší schopnosti komunikovat a zajímal bych se o jejich přesvědčení, proč si myslí, že to tak funguje. A při tom jejich vyprávění bych je bedlivě pozoroval a kladl si otázky:

  • Proč dělá to, co dělá?
  • Co to pro něj znamená?
  • Co by se podle něj stalo, kdyby to nedělal?
  • K čemu by to, co dělá, přirovnal (je to jako když…)?
  • Proč si myslí, že to může dělat právě on ?

Jaroslav Homolka

 

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru