Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Jak si na sebe nešít tolik úkolů

By on 3. 4. 2014 in Sebeorganizace with Počet komentářů: 8
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Představte si, že svou práci děláte v prázdném hlubokém bazénu, do kterého vám v nepravidelných intervalech stříká voda. Pokud podlahu průběžně vytřete, můžete celkem v klidu pokračovat. Pokud si vylévání budete neustále plánovat do budoucna, jednou se vám stane, že při práci budete muset ještě plavat. To vás bude motivovat vylít pár kbelíků, ale na víc bude těžké si najít čas. Práce jde pomaleji, když u toho kopete nohama. Pokud na generální odčerpání nenajdete čas a neseberete síly, tak se utopíte.

Druhým rokem pracuji v consultingu ve velkých mezinárodních firmách a mimo jiné mě baví sledovat, co dělá efektivní kolegy efektivními. Přijde mi, že jednou z klíčových schopností je umění rovnou vyřizovat příchozí záležitosti a netvořit si zbytečné úkoly do budoucna.

Pár rychlých příkladů:

  • Zápis z hodinového workshopu odesílám ve chvíli, kdy schůzku končíme a zaklapáváme notebooky. Už se nemusím zabývat úkolem sepsat, dokončit zápis atp.
  • Jdu se kolegy zeptat na něco zeptat, jako odpověď mi dává k uchu sluchátko od telefonu, na kterém vytočil číslo osoby, která bude vědět.
  • Můj velmi vytížený manažer odpoví na všechny maily do konce daného dne. Když by to neudělal, tak nejen že některá rozhodnutí se zbytečně zdrží, ale zítra bude vylévat dvakrát tolik vody.

Je možné úkol vyřídit během pár vteřin či minut? Vyřeš to. Tváří se to jako úkol na déle? Najdi způsob, jak ho během pár vteřin nebo minut teď a tady posunout. Ne vždy to jde, ale jde to častěji, než se na první pohled zdá. Může to být i rychlé rozhodnutí, že danou věcí vůbec nemá smysl se zabývat.

Stejně to bylo i s tímto krátkým článkem. Původně jsem si chtěl hodit myšlenku do to-do listu… Místo toho jsem šáhnul po laptopu a článek napsal.

Ondřej Kubera, článek byl publikován zde

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 8

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Vlado napsal:

    Super :)

  2. munchkin napsal:

    Jednoduche a ucinne. Parada.

  3. Roman napsal:

    jj, to se tady bude líbit…budovatelské řečičky :) Na takovýchto lidech postavil d-fens svou literární kariéru :) viz např. http://www.dfens-cz.com/oldschool/clanek.php?clanek=2004030601 a další.
    V životě to bývá s prací jinak a ďábel se skrývá v detailech. např. nemůžete mít na telefonu experta kdykoliv se vám zachce – anebo je to ubožák, který si neváží svého času a nechává se vyrušovat ze své práce jen proto, aby zodpověděl jakýkoliv dotaz, i naprosto triviální, jen proto, že jeho kolega nebo šéf je líný odpovídat sám?
    Dále – zápis z workshopu při jeho ukončení? Ledaže by psaní zápisu bylo součástí toho workshopu, jinak zapisovatel bude mimo samotný workshop, mimo jeho atmosféru a dění – asi jako fotograf na akci je vždy mimo děj a o co šlo může částečně rekonstruovat až doma, když si prohlíží fotky.
    A vyřídit všechny maily v den, kdy přijdou? Dvě námitky – jednak může přijít mail pět minut před koncem pracovní doby, a za druhé můžete dostat e-mail, na kterém reálně strávíte týden i více…zůstanete v práci o týden déle? :-)

  4. munchkin napsal:

    @Roman: vzdy sa najde niekto, kto nepochopi, ako to autor myslel.

  5. Roman napsal:

    @munchkin: co je tam tedy klíčové? Pro mě je to věta: „Pokud na generální odčerpání nenajdete čas a neseberete síly, tak se utopíte.“ Ale autorem navrhované řešení “ …jednou z klíčových schopností je umění rovnou vyřizovat příchozí záležitosti a netvořit si zbytečné úkoly do budoucna.“… od určitého pracovního vytížení nefunguje (když do onoho bazénu valí 10 kubíků za sekundu). A tady nepomůže žádný organizační a plánovací systém. Mluvím z vlastní zkušenosti – vylepšoval jsem a zdokonaloval jsem, jak si lépe a efektivněji zorganizovat čas a skončilo to zdravotními problémy… takže jsem se vrátil k jednoduchým základům. Z GTD první krok – sepsat si všechny úkoly, které mám dělat (a všechny znamená i třeba chystání si svačiny :) ) Druhý základní princip je neplánovat si více než 60% pracovního času. Ono je sice hezké naplánovat si třeba „vyzvednutí obleku z čistírny cestou do…“ , ale když si naplánujete den do poslední minuty, dříve nebo později na to doplatíte., protože čas na nicnedělání (přemýšlení jen tak nebo jen tak koukání) je velice důležitý. A třetí princip pro mě je 7 návyků od Coveye – že práce není všechno. Pak tyto principy dáte dohromady a už to chce jenom delegovat úkoly a odmítat další závazky :), protože pro zvládnutí požadovaných úkolů je třeba změny na úrovni firmy, nikoliv jednotlivce :D (příměrem autora zahodit kbelík a nasadit sací bagr nebo zastavit vodu :)

  6. Václav Pícha napsal:

    Pokud dlouhodobě nestíhám vylévat bazén, asi nejsem ten správný člověk pro tenhle bazén. Měl bych se pak zastavit a zamyslet nad nějakou změnou. Odvést přitékající vodu jinam, zajistit si pomocníka na vylévání, koupit si pořádný kbelík, naučit se líp vytírat … nebo třeba změnit bazén?
    Spoustě lidí ale vyhovuje vylévat vodu tak usilovně, že na nic jiného už nezbude čas. Je to jejich volba – proč ne?

  7. Jan napsal:

    Tak jsem zajasal, jak je to jednoduche a pak jsem si precetl poznamky od Romana a zjistil, ze vim, ze nic nevim… :-) Mala odbocka: Je ale pravda, ze jsem po dovolene, na ktere jsem neustale jen fotil, nebo filmoval a az doma zpetne „prozival“ prestal na cesty brat fotak a kameru prodal. Prozivam a uzivam si tak mnohem vic dane okamziky. To jen k prirovnani fotograf x zapisovatel na workshopu.

  8. Roman napsal:

    @Václav: nejsem si jistý, co je vlastně naše vlastní volba :-) Ale takové otázky už patří na jiný server ;)
    Zpátky k tématu, názorně jsou podnikové procesy zobrazeny třeba v komiksu Dilbert, doporučuju ke studiu – vzhledem ke globalizaci světa nám něco řeknou i parodie na americké firemní reálie..:/
    Jako příklad přepis jednoho stripu:

    Dogbert k zaměstnancům: Vymyju vám mozky, abyste věřili, že zisky společnosti jsou důležitější než vaše zdraví.
    Tato metoda se jmenuje „zaangažování zaměstnanců“ a donutí vás pracovat 12 hodin denně a ještě si to pochvalovat.
    Dilbert: Nemohl bych prostě pracovat za peníze?
    Dogbert: Proč do toho musíte rejpat?

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru