Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Chytrá placka ve škole

By on 24. 3. 2014 in Nástroje with Žádný komentář
Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

iPad se stává zaklínacím slůvkem, chcete-li hovořit o využití moderní technologie při procesu vzdělávání. Nejde ani tak o onen kus hardwaru, jako spíše o podporu ze strany Applu a především o velké množství specializovaných aplikací. Díky nim může být učení (se) kreativnější, atraktivnější, někdy efektivnější…

Skeptikové rádi zapomínají, že ti, co iPad ve školách propagují, nijak nezapomínají na fakt, že výuka jako taková vždy stála a měla by i s iPadem stát na osobnosti pedagoga – a na tom, jak umí se žáky/studenty komunikovat. iPad představuje pouze zajímavý nástroj, pomocníka, který se v rukou dětí nestává plácačkou na muchy, ani cestou k zaplácávání času bezduchými hrami. Problematiku nasazení jablečného tabletu do škol sleduji už notnou chvíli a o víkendu 22.-23. března jsem navštívil konferenci iCON Prague. Ta se i ve svém druhém ročníku v jednom z bloků věnovala právě nasazení iPadů do vzdělávacích institucí.

Fascinace plackou

Vše pochopitelně může začít a skončit pouze úmyslem být „in“. Zatím těch škole u nás mnoho není, které by cíleně iPad do výuky zařadily. A znám pedagogy, kteří vytěžují rozpočty (především grantů) s položkami za iPad jen proto, že by si sami rádi na nich četli, koukali na filmy… I bez takového úmyslu může celý nápad ztroskotat. Manželé Daniel a Iva Preislerovi v půlhodince dokázali, že máte-li jasnou představu, proč iPad ve škole chcete, může být prvkem, který vzdělávání obohatí. S radostí jsem je poslouchal, ne snad jen pro jejich osobní nadšení, že se projekt, jak třicítku „placek“ do tříd roznést, povedl, ale také že sami mohou vidět, jak jejich vlastní dítko umí iPad využít pro obohacení kreativity.

iPad otevírá dveře

Preislerovi poukázali také s odlehčením na skutečnost, že pokud se některému z rodičů zdá 12 tisíc za iPad pro své dítě mnoho, lze mu názorně spočítat, že lze díky odepření krabičky cigarety každý den ušetřit peníze a pořídit si jej ani ne za 5 měsíců. Hodnota iPadu ve vzdělávání ale nespočívá v jeho ceně (malé či velké, záleží, jak se na to díváte), nýbrž v jeho flexibilních možnostech a současně i stabilitě. Na jedné straně jde totiž o bezpečné a až „tupé“ zařízení, u kterého děti nemají šanci něco pokazit a které IT pracovník školy může velmi snadno s dalšími třiceti kousky dohromady obsloužit (nabít, aktualizovat…). Na straně druhé iPad představuje vstup do „bezbřehého“ vesmíru aplikací, které by na internetu a ani na notebooku či PC prostě nevyzněly/nefungovaly.
Ani jednou nezaznělo na konferenci v sekci EDU hříšné pomyšlení, že by snad iPad byl natolik dokonalý, aby se jím dalo odstřihnout z výuky vše ostatní – papír, reálné nástroje, učitel a společné setkávání se žáky. Pouze se za pomocí aplikací demonstrovalo, že probrat se studenty například anatomii lidského těla může být opravdu názorné, interaktivní a i když čáastně hravé, stále v rovině vzdělávání.

Konkrétní použití

Já sám s iPadem pracuji i odpočívám. V obou případech pouze tehdy, pokud vím, že mi může pomoci, nejsem na něj fixovaný. Na iCONu jsem v krátké prezentaci představil sadu nástrojů, které mne doprovázejí při přípravě, realizaci a následném zpracování výuky či komunikaci se studenty. Dovolím si tedy na sobě a na výuce filmu ukázat, že s iPadem to může jít prostě o něco lépe.

Příprava výuky

Mezi podstatné kroky přípravy pochopitelně patří čtení materiálů. Posbírané články/PDF/knihy mi v elektronické podobě vyhovují nejlépe, už proto, že nemám dost polic, už proto, že můžu do nich bez tížení svědomí kreslit, psát, poznámky pak rychle dohledat nebo vyexportovat. Kromě základního iBooks mi velmi dobře slouží PDF Expert. Sběr materiálu ale také realizuji prostřednictvím Evernote, má fantastický webový „clipper“, díky němuž velmi snadno a rychle do speciální složky dostanu text z internetu.

PDF Expert

Výtečným prostorem pro vzdělávání je iTunes U. Je sice pravda, že mezi kurzy ani tak nehledám informace jako spíše inspiraci, jak své vlastní učení obohatit/koncipovat. Není to mnoho týdnů, kdy Apple už umožnil, aby i naši pedagogové a školy mohly vytvářet své vlastní vzdělávací kurzy a distribuovat na iTunes U. Velmi rád bych se toho časem chopil. Princip iTunes U spočívá především v tom, že vytvoříte kurz, v němž se nachází kompletní sběr materiálů, úkolů, zkrátka kroků, jak se v daném tématu něco nového naučit. Ne nutně to znamená něco jako e-learning, vzdálené učení, může jít i o „obyčejné“ sdílení svých vlastních informací/know-how s ostatními, se světem. Může jít i o marketingový nástroj, jak o své škole dát vědět a ukázat potenciálním studentům, že má smysl na dané škole studovat. V neposlední řadě to vlastně může být pouze prostor, ve kterém vše mám coby pedagog připravené a právě z iTunes U vycházím, když se na hodinu připravuji, nebo ji realizuji.

Tím, že učím dějiny a teorii (animovaného) filmu, potřebuji se na filmy dívat. A protože i často cestuji vlakem, iPad je v tomto směru užitečný. Poslouží pochopitelně aplikace jako Vimeo nebo Youtube, ale pro svoji práci používám nejčastěji OPlayer HD pro přehrávání jakéhokoliv videa, nebo fantastickou NFB aplikaci, která obsahuje databázi animovaných filmů stejnojmenné kanadské společnosti.

mindnode

Jakmile procházím materiály, automaticky už pracuji i s myšlenkovými mapami. Nejvíce mi vyhovuje MindNode, už pro svou čistotu designu, rychlost… Nějaké hrátky s obrázky nebo vyloženě striktní dodržování pravidel myšlenkových map, mi v tomto směru těžké srdce nedělá. Dělám si zkrátka kostru své výuky, povídání, ukázek… Přetažením souboru na větev vytvořím proklikávací cestu k puštění ukázky filmu, takže MindNode pak velmi rád používám i při samotném procesu výuky.

Realizace výuky

Kdysi jsem dělával vše v PowerPointu, resp. v Apple alternativě Keynote. Čas od času použiji, ale mnohem raději mám již zmíněné myšlenkové mapy a MindNode. Ať už zvolíte jakoukoliv alternativu, princip a výhoda spočívá ve flexibilitě. Kdykoliv narazím na zajímavou informaci, nebo to může být postřeh ve výuce, není problém do mapy přidat novou větev. U slajdů v prezentaci je to komplikovanější, těžkopádnější. Mapy mají ale i tu výhodu při prezentování, že můžete snadno a rychle ukázat vztahy – z větší perspektivy zobrazit to, co se nachází/nacházelo v probírané látce, neustále mít o probíraném tématu přehled.

omnigraffle

Pro potřebu výuky jsem také vytvořil skripta – učebnici toho, jak se dívat na animovaný film, jak o jeho řeči uvažovat, jak jej „analyzovat“. Vznikla kompletně v aplikaci OmniGraffle. Pro svou náročnost jsem ji tvořil i v desktopové verzi na Macu, ale iPad verze mi opět umožňovala nad knihou pracovat kdekoliv, aktualizovat ji, opravovat. (Mimochodem, stáhnout si ji můžete odtud.) Původně jsem měl v úmyslu udělat tradiční „word“, ale nekreativně psát o něčem tak kreativním by nemělo smysl.

Timeline 3D

Zvláště u dějin filmu se vyplatí mít aplikaci Timeline 3D. Vytváření časových os, které pak můžete prezentovat, nebylo nikdy tak snadné. Intuitivní ovládání, ale i celkový vzhled výsledku je rozhodně přidanou hodnotou. Navíc můžete tvořit i osy nad sebou, takže lze na první pohled vidět různé vztahy – například co se dělo souběžně v různých zemích, popřípadě co se dělo ve filmu, co v literatuře, politice atd. Z Timeline 3D lze navíc osy i exportovat – také do klasického PowerPointu.

paper

Někdy schází prostor na tabuli, někdy chcete být prostě trošku kreativnější při vysvětlování, tehdy může posloužit Paper, krásná aplikace pro kreslení. Některé obrázky připravuji dopředu a prezentuji přímo z Paperu, nebo je prostě tvořím na místě v reálném čase.

scribbeo

Aplikace, které se také používají při trénování sportovců, například Coach`s Eye, nebo Scribbeo, mám rád, už proto, že díky nim můžu vysvětlovat studentům některé podstatné prvky v obraze. Buďto při přehrávání, nebo pozastavení. Lze vše také nahrát a nasdílet.

IMG_1204

Součást mé pedagogické role je také konzultování. Na to se mi osvědčil například Concept. Na neomezeně velké nástěnce lze posouvat a umisťovat lístečky, psát poznámky, kreslit… obrázek třeba ukazuje základní rozvržení psaní jedné z diplomových prací u studentky filmové produkce.

skitch

Vzhledem k tomu, jak moc používám Evernote, nemohl jsem si nevšimnout aplikace Skitch. V Evernote mám složky u jednotlivých studentů, s nimiž řeším jejich projekty. A pokud mi pošlou například – jak ukazuje obrázek – výtvarné návrhy, můžu je otevřít přímo ve Skitchi a přidat k nim nějaké poznámky. Studenti mají svoji URL a mohou se na průběh konzultací kdykoliv podívat.

Komunikace

Třetí fáze spočívá v komunikaci na dálku. Patří sem především Evernote, o kterém jsem psal podrobně zde a zde. Jak jsem už zde naznačil, v Evernote mám veškeré své podklady, v Evernote jsou také ale karty předmětů, k nimž se studenti dostanou, skrze ně pak k jednotlivým hodinám, úkolům, materiálům… Online se také řeší domluva konzultací. Díky Disk Google jsem vytvořil tabulku s rozpisem konzultací, studenti se na ně musí dopředu zapsat. Vědí pak, že na ně budu mít dostatek času a nebudou se u dveří tlačit. Také do tabulky mohou přidat URL adresu, kde mi dopředu nahrají nějaké materiály, které máme spolu probrat. (Na to je nejlepší Dropbox.)

 

Výše uvedené berte jen jako malou ukázku toho, jak iPad může posloužit. Určitě lze řadu věcí dělat i na klasickém notebooku, na druhou stranu jsou činnosti, které jaksi přirozeněji tíhnout k tabletu. Nehledě na to, že iPad se dobře přenáší a odpadají s ním strasti s pomalým startem a vypínáním. Přesto je to pouze příklad jeden z mnoha. iPad ve vzdělávání má mnohem širší použití, na iCONu jsme ostatně byli svědky, jak s ním mohou pracovat i nevidomí, nebo jak pomáhá dětem se zdravotními hendikepy. Tam najednou zjišťujete, že technologie opravdu může pomáhat a že iPad není jen pro to, abyste si s ním lehli do postele a hráli na něm střílečku…

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru