Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Proč číst

By on 8. 8. 2013 in Kondice with Počet komentářů: 4

Poslední články od Lukáš Šaněk (Všechny články)

Ten věčný, místy až sisyfovský zápas o to, kdo z nás dvou zvítězí – na jedné straně já, unavený, víčka ztěžklá únavou, na druhé straně bojovník pln sil a elánu. Kolikrát jsem už řekl sám sobě, abych to vzdal a boj odložil na druhý den, ale moje zvědavost, můj chtíč mě vždycky ovládnou. Abych dočetl odstavec, abych dočetl stránku, abych dočetl kapitolu. 

Jako dítě jsem dokázal strávit enormní množství nad knihami. Ne vždycky se mi hodily ke studiu ve škole, ale každá jedna mi přinesla něco ze svého malého universa. Mohl jsem s nimi cestovat do vzdálených vesmírů, putovat s elfy a obry, objevovat skrytá místa nebo jen získával podněty k zamyšlení. Dnes ke knihám uléhám už jen sporadicky, staly se mými průvodci na cestě k lepšímu vzdělání a ke sdílení moudrosti, už jen málokdy podněcují mojí vlastní fantazii při stavění mrakodrapů od základů nebo jen zřídka mi umožní přemýšlet nad tváří mého hrdiny. Málokdy teď zažívám ten zvláštní a smutný pocit, když se na konci knihy musím loučit se svými hrdiny, protože víc stránek tam už prostě není.

Příznivý význam čtení si uvědomuje asi každý rodič, ale konečně máme výsledky výzkumného bádání. Psychologové Raymond Mar (York University v Kanadě) a Keith Oatley (University of Toronto) přinesli výsledky studií z let 2006 a 2009, ve kterých zjistili, že lidé, kteří často čtou fiktivní příběhy se zdají být lepšími v chápání druhých lidí, v empatii k nim a lépe se dokáží vžít do jejich pohledu na svět. Další studie z roku 2010 přesunula objekt zájmu na děti, aby prokázala, že čím víc příběhů v dětství přečetly, tím pronikavější byla jejich „teorie mysli“ nebo mentální modely záměrů ostatních lidí.

Nedávný výzkum odhalil, že „hluboké čtení“ (deep reading) – pomalé, pohlcující, bohaté na smyslové detaily a komplexní v emocích – je výrazně odlišný zážitek od pouhého dekódování slov, které nastává při čtení na internetu. Ponoření do příběhu je podpořeno tím, jak mozek zpracovává na detaily bohatý jazyk, plný narážek, odkazů a metafor, tvoří tím mentální reprezentace, které zpracovávají stejné oblasti v mozku jako v případě, že se jedná o scény z reálného života. Emocionální stavy a morální dilemata jsou dalším nástrojem literatury, jak cvičit mozek.

Victor Nell ve své knize Ztraceni v knihách přirovnává hluboké čtení, které je ochráněno od rozptylování (třeba reklamou nebo odkazy v textu), naladěno na jemné nuance jazyka, stavu podobnému hypnotickému transu. Nell zjistil, že čtenáři, kteří si knihu užívají, paradoxně ve svém čtení zpomalí. Kombinací rychlého dekódování slov a pomalého pokroku, beze spěchu, dává čtenářům čas nejen obohatit svůj svět novými “zážitky”, ale zároveň jim dává možnost reflexe čteného s vlastními vzpomínkami či názory. Dává jim tak prostor, kde se vytváří vztah s postavami knihy, s příběhy, které vypráví, ale i s osobou autora, který nám předává svoje názory.

Pokud jste se přistihli, že vás čtení z monitoru, displeje vašeho mobilu a/nebo tabletu tolik nebaví, není se čemu divit. Čtení z těchto přístrojů tak prochází jinými strukturami, než když čteme text na papíru. Hlavně, ale jde spíš o to, co čteme, než na čem to čteme. Pro mě osobně je to celkem jasná zpráva – vedle odborného textu je třeba najít si čas na to, abych zpomalil a pomalu i četl. Stejně tak jako jsem to dělal dřív – procestovat vzdálené vesmíry nebo se naopak vrátit zpět do historie. Prožívat nemyslitelné, navrhovat neviděné a žít nepoznané. Nedělám to totiž jen pro sebe, ale i pro ostatní.

 

Lukáš Šaněk

 

LITERATURA:

Mar, R. A., Oatley, K., Hirsh, J., dela Paz, J., & Peterson, J. B. (2006). Bookworms versus nerds: Exposure to fiction versus non-fiction, divergent associations with social ability, and the simulation of fictional social worlds. Journal Of Research In Personality, 40(5), 694-712. doi:10.1016/j.jrp.2005.08.002

 

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 4

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Michal napsal:

    Zajímavá glosa, bohužel mi nějak uniká obsah jejího sdělení. Jako nepříliš aktivní čtenář knih jsem zvědavě rozklepnul odkaz, zda by to můj postoj ke čtení nezlomilo. Přeci jen proti knihám nic nemám. Jen moc nevidím smysl v tom, proč společnost negativně staví na světlo ty, kteří za život přelouskají jen pár svazků, a naopak staví na výši ty, kterým prošla rukami a myslí celá knihovna.

    Že čtením budu více empatický? To je sice příjemný bonus, ale jako přesvědčující faktor to posloužit nemůže. Leda že by všichni ti méně sečtělí lidé byli sociální monstra. Pak by to argument byl.

    V nadpisu článku visí otázka, proč bychom měli číst. No a článek na to neodpovídá. Přijde mi spíše jako výkřik nadšeného čtenáře, že: „Čtení je super! Lidi já tak rád čtu, čtěte taky!“ Inu proč ne, když vás to baví. Ale proč? Které jsou ty důvody? Ptá se i článek samotný, ale ponechává nás bez odpovědi. Stává se tak poněkud prázdným…

  2. Jaroslav Luhan Jaroslav Luhan napsal:

    Jako aktivnímu čtenáři se mi Lukášova glosa líbí. Když jsem byl kluk, také hodně četl, cestoval s hrdiny po světě i vesmíru. Četl jsem pomalu, vychutnával. Teď čtu většinou rychle, efektivně, účelově. Na pomalé čtení si „musím“ udělat čas, musí zvítězit ten bojovník, dobrodruh.
    Po přečtení prvního komentáře jsem přece jen s Michalem vnitřně souhlasil. Nevypadlo z nadpisu slovíčko „pomalu“?

  3. Lukáš Šaněk napsal:

    Michale, děkuji za váš komentáře, vážím si připomínek. Osobně s vámi souhlasím v tom, že množství přečtených knih nedělá člověka lepším čtenářem. Může, ale nemusí. Já sám čtu knihy velmi pomalu, rád si je vychutnávám, narozdíl od studií nebo odborného textu, který musím zpracovat velmi rychle. Rozhodně nebylo mým cílem nastavit špatné světlo na ty, kteří čtou málo nebo pomalu.

    Rád bych upoutal vaši pozornost k nadpisu, který sám zmiňujete – není tam totiž položená otázka. Jestli jste čekal, že vás donutím změnit názor na čtení, tak se omlouvám, ale to nebylo mým cílem. Neptám se, neptá se ani můj článek. Jen jsem ukázal o jeden malý důvod navíc, proč strávit s knihami větší množství času.

  4. lenny napsal:

    Super bazar pro knihomily: http://knihy.hyperinzerce.cz/!

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru