Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Zázračné prostředky a naše schopnosti a dovednosti v time managementu

By on 18. 7. 2013 in Témata with Počet komentářů: 1
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Pokračujeme v sérii textů, které představují různé přístupy, jak zacházet se svým časem, jak organizovat své úkoly a jak si je naplánovat. V tomto článku se zaměříme na využití technologií a svých schopností a dovedností.

Zázračné prostředky (technologie)

Tento přístup vychází z předpokladu, že správné pomůcky (správný kalendář, správný diář, správný počítačový program, správný notebook, apod.) nám umožní vést kvalitní život. Základním předpokladem užití těchto pomůcek je myšlenka, že systémy a struktury nám mohou pomoci jednat efektivněji.

Naučit se efektivně využívat různé pomůcky má bezesporu velký význam. Ale chybný je předpoklad, že samy o sobě představují odpověď na naše problémy (skvělý fotoaparát z nás neudělá výborného fotografa). A stejně tak vynikající plánovací diář není zárukou skvělého života – přestože nové nástroje v sobě implicitně tento příslib nesou. Většina současných pomůcek podněcuje spíše to, abychom něco dělali, než abychom někým byli (tzn. zaměření na každodenní úkoly nás vede spíše k tomu, abychom si ze seznamu úkolů „odškrtávali“ to, co jsme již udělali, než abychom si kladli otázku, zda má smysl tyto věci vůbec dělat.)

Pomůcky se samozřejmě dají dělit několika způsoby, my ale budeme vycházet z dělení podle tzv. tří generací času.

První generace se zaměřuje na pomůcky, které nám připomenou to, co máme udělat. V zásadě máme u všech generací vždy možnost využít papírové nebo elektronické verze pomůcek. Do první kategorie spadají nejrůznější zápisníky, bloky, post-it lístečky, apod. Elektronické verze jsou velmi obdobné – můžeme využít poznámkový blok v počítači, post-it lístečky na ploše nebo jednoduché aplikace jako To Do list, apod.

Druhou generaci řízení času představují nástroje určené pro plánování a přípravu – diáře a plánovací kalendáře. V podstatě se jedná o ty nejjednodušší verze papírových kalendářů a diářů – jsou rozděleny po dnech, týdnech nebo měsících. Většinou zde najdeme ještě adresář, jmenný kalendář, apod. Z těch známějších aplikací můžeme zmínit Moredays nebo GCal.

Pro třetí generaci času je typické stanovení priorit a kontrola, takže v papírových kalendářích se už objevují listy s aktivitami, myšlenkovými mapami, denními plány, financemi, klíčovými oblastmi, poznámkovými listy, projekty, ročními plány, sebeřízením, týdenními plány, apod. Najdeme je pod označením organizátory (z těch známých můžeme vyjmenovat ADK, Filofax, Franklin Covey, apod.) Pokud budeme hledat elektronické verze, najdeme nepřeberné množství aplikací – ať už do PC, tabletů nebo mobilů. Některé aplikace můžeme mít dokonce nainstalované v některém zařízení a zároveň je spravovat i on-line. Mezi nejpoužívanější aplikace patří Remember the Milk, Outlook, Evernote, OmniFocus, Things, apod.

Přístup 101 (schopnosti a dovednosti)

Tento přístup staví na myšlence, že řízení času je v podstatě dovednost – stejně jako účetnictví nebo práce s textem. Abychom jednali efektivně, musíme si v dnešním světě osvojit a zvládnout některé základní dovednosti jako jsou: používat plánovač nebo kalendář k zaznamenávání schůzek, vytvářet seznamy toho, co se má udělat, stanovit cíle, delegovat, organizovat a stanovit priority.

Tento přístup přináší zlepšení, zejména pokud jde o schopnosti a dovednosti týkající se práce, jichž si organizace cení. Prvotním problémem tohoto přístupu je hloubka a kvalita přípravy kurzů – jen zřídka při nich lidé získají schopnosti potřebné pro vhodnou aplikaci těchto principů.

Pojďme se přesvědčit o tom, že schopnosti a dovednosti samy o sobě nic neřeší. Vysvětlíme si to na příkladu etiky osobnosti a etiky charakteru.

Zmiňované schopnosti a dovednosti patří do tzv. etiky osobnosti – „jak vypadáme před ostatními – naše dovednosti (obratnost technik mezilidských vztahů, komunikace, vnější dojem,…) Etika osobnosti je jako „hrát hru“ podle snadných a evidentních pravidel – Myslíte, že je možné hrát v dlouhodobých vztazích jako je přátelství, láska nebo obchod?“ (Nezveda, 2007)

Naproti tomu etika charakteru vychází z představy, že existují základní principy efektivního života a lidé mohou být skutečně úspěšní a trvale šťastní pouze tehdy, když si je osvojí a učiní z nich trvalou, integrální součást svého charakteru. (Covey, 2006, s. 20) Znamená tedy to, kdo opravdu jsme – morální hodnoty jako bezúhonnost, pokora, věrnost, umírněnost, odvaha, spravedlnost, trpělivost, píle, prostota, skromnost,… (Nezveda, 2007)

„Jestliže se pokusíme využít strategie ovlivňování lidí a taktiky, jejichž smyslem je přimět druhé dělat to, co od nich chceme, lépe pracovat, mít větší motivaci, mít rádi sami sebe i sebe navzájem – zatímco náš charakter je v zásadě defektní, poznamenaný pokrytectvím a neupřímností – potom nemůžeme z dlouhodobého hlediska uspět. Naše pokrytectví bude vyvolávat nedůvěru a všechno, co budeme dělat, budou ostatní vnímat jako manipulaci – a to dokonce i tehdy, když budeme využívat tzv. techniky vytváření dobrých mezilidských vztahů. Jednoduše řečeno, nezáleží na tom, jak dobrá je (naše) rétorika nebo úmysly. Tam, kde chybí důvěra, chybí základ trvalého úspěchu. Chceme-li jednotlivým technikám vdechnout život, musíme být v první řadě dobrými lidmi.“ (Covey, 2006, s. 23)

Podle Coveyho charakter zahrnuje:

  • integritu – schopnost dělat to, co říkáme
  • zralost – schopnost vyjádřit svoje vlastní pocity a přesvědčení s ohledem na myšlení a pocity druhých lidí
  • mentalitu hojnosti – nikdo nemusí přijít zkrátka, protože na „všechny se dostane“

Jak se stát „dobrým člověkem“ popisuje v knize Čtyři dohody i Miguel Ruiz.

Petra Holáková

 

Použitá literatura

  • COVEY, Stephen R, A MERRILL a Rebecca R MERRILL. To nejdůležitější na první místo. Vyd. 1. Překlad Aleš Lisa. Praha: Management Press, 2008, 374 s. ISBN 978-80-7261-187-4.
  • NEZVEDA, Květoslav. AIESEC. 7 návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život: Školení. Zlín, 2007.

 

Předchozí díly série o času a jeho správě:

  1. Čas a (sebe)řízení
  2. Řízení času – řád a válečnický přístup
  3. Plánování s cíli a prioritami

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 1

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Dobrý den,

    moc se mi líbí tento článek. Má pointu. Osobně si myslím, že se dá popsat věc více jednoduše. Sám stavím svůj time-management na třech cihlách. Napsal jsem o tom i článek :) http://podniknito.cz/3-cihly-time-managementu/

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru