Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

„Děláme to, co nám přijde do inboxu“ – rozhovor s Filipem Molčanem

By on 1. 4. 2013 in Témata with Počet komentářů: 1
Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

„E-mail je skvělý vynález, který neuvěřitelně změnil svět. Hlavní problém vidím v tom, že e-mail používáme špatně,“ říká Filip Molčan, který má na svědomí úspěšný projekt Moredays a připravuje něco, co by mohlo významným způsobem změnit elektronickou komunikaci mezi lidmi a týmy. Nedalo nám to a vyzpovídali jsme jej. 

Nejen z tradice, ale také ze slušnosti, poprosím o několik málo slov či vět, které by vystihovaly Tebe a Tvoji práci.

Jsem 31 letý optimista s potřebou stále něco tvořit, vymýšlet a cestovat. Miluji svou rodinu, technologie a přírodu. 

Tvé jméno našim čtenářům bude známé zejména díky službě/aplikacím Moredays. Proč jsi se vlastně pustil do těchto vod (plánování)? Nebál jsi se, že půjde spíše o vlnku v oceánu, než o rozvlnění stojaté vody rybníku?

Už jako malý kluk jsem si doma vyráběl vlastní ADK formuláře a plánování času mě vždy přitahovalo. Jako poměrně aktivní člověk je potřeba kvalitního a zábavného plánování nutná a tak nějak neumím používat produkty, které se mi designově nelíbí. Takhle nějak vznikl projekt Moredays, vnést do plánování trochu pěkného designu a zábavy.

V loňském červenci jsem na našem webu sepsal rozsáhlé hodnocení služby a aplikací Moredays. Mně se služba hodně líbí, ale i v textu jsem upozorňoval na několik vlastností, které mě odrazovaly od toho, abych jí své plánování zcela svěřil. Což ovšem může být dáno zcela odlišnými potřebami. Kdo je ideálním představitelem cílovky vašeho produktu?

Uživatelé Moredays jsou často maminky a další lidé, kteří si chtějí zaznamenávat důležité informace v jejich životě zábavnou formou. Uživatelé, kteří mají pár událostí a úkolů za týden, ale chtějí si svůj diář a deníček v jednom spravovat v pěkném prostředí.

Občas kouknu na aktualizace, ale nepřijde mi, že by se za ten necelý rok nějakým významným způsobem služba posunula, odkryješ novinky, které mi mohly uniknout, popřípadě ty, které budou v nejbližší době?

Poslední rok jsme se soustředili především na stabilizaci služby a aplikací. Pokud mám být upřímný, první verze nebyly zrovna nejstabilnější, takže naším hlavním cílem bylo vše uhladit a dotáhnout do konce. To se nám podařilo a nyní se budeme pouštět do dalších etap projektu. Moredays nyní stojí na křižovatce a my přemýšlíme, jakým směrem se vydat. Nyní ještě nemohu prozradit více ;-).

Už není tajemstvím, že stojíš také za zrodem nápadu k aplikaci Hello, která má odkrýt budoucnost práce a využití elektronické pošty. Chápu, že zde bude těžší z Tebe dostat nějaké detaily, proto poprosím jen o několik klíčových slov, které mají princip Hello charakterizovat.

Při práci na Moredays jsme si uvědomili, že budoucnost aplikací v oblasti produktivity je v propojení s e-mailem. A budoucnost e-mailu je v oblasti produktivity, plánování času a sdílení dat. Proto jsme se pustili do Hello. Cílem je ukázat směry, kudy by se mohl e-mail ubírat – jak v oblasti designu, tak samotných funkcí. Některé z nich jsou naznačeny na webu http://sendhello.to. Vedle drobností pro usnadnění práce s e-mailem jsou to různé automatizace. Umožnit posílat místo dlouhých zpráv audiozprávy, automaticky generovat předmět e-mailu (Baví někoho psát předmět zprávy?), pomáhat se sestavováním e-mailu, integrovat do něj sdílení úkolů a další věci.

U elektronické pošty s dovolením zůstaneme. Trápí takřka každého, kdo s ní příchází do styku. Fascinuje mě, že lidé, byť ji nemají rádi, přesto poštovního klienta zapínají hned po svém příchodu do práce. Chytré knihy (jako například Eriksonova Tyranie okamžiku) a další studie poukazují na fakt, že to neděláme z donucení (jak si myslíme), ale proto, že nová pošta „nakrmuje“ naši lačnost po kontaktu, po tom, že s námi někdo komunikuje. Jak ty vnímáš elektronickou poštu – je to ještě komunikace, může naši touhu po mezilidském kontaktu vlastně naplňovat?

E-mail je skvělý vynález, který neuvěřitelně změnil svět. Hlavní problém vidím v tom, že e-mail používáme špatně. Každý komunikační kanál je vhodný na něco, ale e-mail se dnes používá těměř na vše – a to je špatně. To mě osobně trápí asi nejvíce. Myslím si, že by se více věcí mělo řešit telefonem nebo audio/video konferencí. Hodně komunikace se přesunulo na sociální sítě, ale vlastně aní nevím, jestli je to dobrá zpráva nebo špatná. V každém případě si myslím, že jsme e-mailem přehlceni. Pokud vám nepřijde půl dne žádná zpráva – také si hned myslíte, že vypadl e-mailový server?

molcan02

Další bolístkou současného stavu elektronické pošty je, že se v ní odehrává již něco jiného, než k čemu byla určená. Setkávám se s e-maily, které jsou spíše lísty z deníků či románů, e-maily, které jako by vypadly z aplikace na projektový management a udělují se v nich úkoly na všechny strany. Někdo si z mailů udělal online chat a někdo zase kanál, skrze který lze distribuovat informace, propagační materiály i srdceryvné prezentace. Dá se toto naprosté roztříštění vůbec vyřešit novou aplikací či službou? Není to o spíše už o převýchově?

E-mail tu je již přes 30 let a neprochází nějakým významným vývojem a my si ani nemyslíme, že by měla přijít nějaká revoluce. E-mail byl zkrátka vymyšlem poměrně dobře. Jenže lidé by ho nejradši používali na všechno – jako skladiště dokumentů a fotek, místo instant messagingu, smsek nebo telefonu. Naučit lidi používat správně e-mail je nadlidský úkol – my bychom chtěli e-mail upravit tak, aby lidem umožňoval to, co si představují, ale s větším komfortem, případně u hodně “úchylných” praktik je nasměroval správným směrem.

Mimochodem, Hello má představovat budoucnost elektronické pošty, ale již nyní sem tam narazíme na aplikace či služby, které přeci jen práci s maily posouvají. Zkoušel jsi některé? My tady psali například o Sanebox, službě, jež dokáže významným způsobem třídit poštu a šetřit adresátovi čas.

Služeb nyní vzniká velké množství. E-mail je téma na tento a následujích pár let. Prvním úspěšným je Mailbox. Lidé hledají nová řešení, protože cítí, že současný stav není dobrý. Jenže vytvořit něco, co vytrhne trn z paty všem uživatelům, bude hodně těžké. Každý používá e-mail jinak. Neznám kolem sebe dva uživatele, kteří by měli stejné návyky při používání e-mailu. Tento rok se ještě setkáme s řadou nových služeb, které se budou snažit e-mail někam posunout – a to je dobře. Čím více toho vyzkoušíme, tím větší je šance, že něco zajímavého najdeme.

Na Hello si budeme muset nějakou dobu počkat, co dělat ale do té doby? Vypěstoval jsis nějaké návyky, které Tě od e-mailů chrání? Máš své hodiny, nebo frekvenci pro kontrolu?

Zhruba před dvěma lety jsem přišel ráno do práce, sedl si k počítači a řekl si, že si e-mail otevřu až odpoledne. 15 minut jsem se díval do monitoru a nevěděl, co mám dělat. To mě hodně vyděsilo. Jsme otroci e-mailu – děláme to, co nám přijde do inboxu. Snažím se e-mail eliminovat, nahradit jej telefonem a schůzkami. Nemám rád dlouhé e-maily. Pokud má e-mail více jak odstavec, většinou je lepší si na toto téma zavolat. Snažím se soustředit většinu komunikace do samostatných aplikací a e-mail kontrolovat 2x denně. Není nic horšího, než každých 10 minut kontrolovat, jestli vám nedorazil nový e-mail. Ale přiznám se – sám s tím stále bojuji.

Nejnovější číslo Forbesu o Tobě přineslo text a také se v něm redaktoři zmínili, že přemýšlíš nad monetizací elektronické pošty. Co jí vlastně doposud stojí v cestě?

Je to hodně těžké téma. Internet je o svobodě a k tomu tak nějak patří, že jsou některé služby prostě zdarma. Jenže co se stane, když dáte něco lidem zdarma? Plýtvá se s tím. A to je I dnešní problém e-mailu. Představte si, že byste za e-mail platili. Platíme za telefonování, za smsky, za pozemní poštu, proč neplatit za e-maily? Já osobně bych do toho šel hned – to by skladba e-mailů ve vaší schránce vypadala zcela jinak. Ale je to experiment, dlouhá cesta, která ani nevíme, jestli vede do Říma. Ale kdo nic nezkusí, nevyhraje ;-).

Teď poněkud odjinud. Kochám se často Tvými fotografiemi z Českého Švýcarska, kde – jak jsem pochopil – žiješ na opraveném statku, spíše na samotě. Není to pro navazování kontaktů a budování velkého podnikání překážkou?

Bydlím v malé, 150 let staré roubené chalupě v malé vesničce v národním parku České Švýcarsko. Přestěhovali jsme se sem vpodstatě náhodou – hledali jsme byt v Děčíně, odkud pocházím a mezi inzeráty byla špatně zařazena nabídka roubenky. A já z legrace prohodil, zda se tam nezajedeme podívat. Do města bych se nevrátil ani za nic. Do Prahy je to hodina a půl cesty, to není nic hrozného. S navazováním kontaktů problém určitě není, protože většina lidí z velkých měst po něčem podobném touží, ale nemají na to odvahu – takže je hned první téma k hovoru…

"Když to jednou zkusíte, nebudete chtít měnit..."

„Když to jednou zkusíte, nebudete chtít měnit…“

Když bys měl postavit vedle sebe hlavní přednosti života na venkově (a to dokonce spíše někde na samotě) a jeho nevýhody, co by to bylo?

Ve městě určitě může jít business o něco rychleji. Já se třeba snažím do Prahy jezdit každé 2 týdny na dva dny, na tyto dna naplánovat maximum schůzek a pak být zase 2 týdny “v lese”. Ve městě je člověk určitě operativnější. Na druhou stranu vás to naučí lépe plánovat a řadu věcí řešit jinak, než osobní schůzkou. Ale upřímně – neumím si představit život ve městě. Usínat a poslouchat zpívat ptáky, cestou do práce si vyběhnout na některou z vyhlídek a udělat pár fotek, prožívat zimu takovou, jakou známe z pohádek, ohřívat se u kachlových kamen a do lesa plného skal a roklí to mít 100 kroků – když to jednou zkusíte, nebudete chtít měnit.

Obloukem se vracím k Moredays, respektive k problematice efektivity a produktivity. Používáš metodu GTD?

GTD je skvělá metoda, ale ne pro mě. Vyžaduje velkou disciplínu a dodržování řady pravidel. Moc rád bych GTD používal, ale je to na mě příliš. Snažím se fungovat podle 7 návyků a přiznám se, že z téměř dokonalého Omnifocusu jsem přešel zpátky k papírovému diáři. Připádám si s ním kreativnější. Prázdná stránka a tužka v ruce mají stále něco do sebe.

Co Tě vnitřně pohání, v čem nacházíš inspiraci?

Rodina a příroda, to je asi to, co mi dává nejvíce energie i inspirace.

 

otázky kladl Lukáš Gregor

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 1

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

Stránka, který odkazuje na tento příspěvek

  1. Je GTD ztrátou času? | Mít vše hotovo.cz | 4. 11. 2013

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru