Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Achillova pata č.1 – Jak ochočit návyk „cvičit“

Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Březen bývá obdobím, kdy se ukáže, zda novoroční předsevzetí pokryl již definitivně prach, nebo naopak se zadařilo je nejen uvést v život, ale také dostat pod kůži. Pokud vám, stejně jako mně, první varianta přišla bližší, možná že v tomto textu najdete řešení.

Má vůle dokáže být dostatečně silná. Mrška má však vybíravé sklony, a tak svoji skálopevnost aplikuje jen na některé zvyky a jen na některá rozhodnutí. Pár těch, které jsem vyhodnotil jako důležitá, bojkotuje a nenachází k nim cestu. V mém případě pomyslné achillovky představují dva návyky – cvičení a výuka cizího jazyku.

Hledání trenéra

Vyhodnotil jsem na základě pozorování, že snaha začít dělat kliky, sedy/lehy, více se zkrátka hýbat, nevede k trvanlivosti, pakliže vše “jen tak visí ve vzduchu”. Netvrdím, že následující strategie bude vyhovovat i vám, mně se ale osvědčuje.
Jestliže mám začít s budováním návyku, jehož budování už několikrát selhalo, sehrává pozitivní roli, když může být uvádění vživot co nejkonkrétněji měřitelné a když mi někdo vytvoří vhodný plán. Tím “vhodný” mám na mysli, aby plán odrážel mé (ne)schopnosti, zvyšoval na základě jiných zkušeností postupně nároky, říkal mi, co zrovna mám dělat a kdy.
Současná technologie a všelijaké “geekoviny” jsou tak pro mě vlastně darem z nebes. Rozhodl jsem se, že po nich nebudu jen pokukovat a využiji jich.

Na stránkách tohoto serveru jsem se rozepsal nejen o zkušenostech s krokoměrem Fitbit, ale také s chytrým budíkem aXbo. První hračka mi pomáhá se více pohybovat a mít přehled o tom, jestli si to jen nenamlouvám. Tvrdá čísla bývají neúprosná, ale bič na mě platí nejvíc. A chytré probouzení mě ušetřilo rán, kdy jsem se i po dostatečně dlouhém spánku probouzel do pocitu otrávené lamy.

Ve svém článku se zaměřením na Achillovu patu č.1, a tedy na cvičení.

Cvičení s Runtastic

Díky tomuto textu jsem objevil sadu aplikací z dílny Runtastic, po které jsem chvíli pokukoval, abych nakonec zachvěl s kasičkou. (Dobrá zpráva, třást s kontem nemusejí jen majitelé iOS zařízení, ale i všichni “androiďáci”.) A udělal jsem dobře.

Koncept aplikací splňuje vše, co si od virtuálního trenéra představuji:

  • zohledňuje můj výchozí stav (= nemehlo a lenoch),
  • sestaví tréninkový plán na cca čtvrt roku dopředu (= plánování to já rád)
  • všechno hezky počítá, měří a ukazuje ve statistikách (= pokrok necítí jen mé tělo, ale i rozum)
  • za odměnu mi dává odznáčky a sem tam povzbuzující myšlenku (např. co tě nezabije, to tě posílí)
  • a v neposlední řadě, jednotlivé kliky, sedy a lehy, dřepy počítá ženský hlas, takže jsem si našel i novou kamarádku (ale manželce prosím ani muk)

Jako správnému geekovi mi jde také o celkové rozhraní…

Funkčnost byla směrodatná a sada od Runtastic ji dokonale zvládá. Vytvořil jsem si účet, jednotlivé aplikace se vzájemně synchronizují, dokonce mám i jednu, která měří tepovou frekvenci, ale tu jen ukazuji kvůli frajeřině v práci. Tréninkový plán má asi hlavu a patu, protože mé tělo si na cvičení zvykalo postupně a zvyšující dávky pobírá dobře a nejde o placebo, když prohlásím, že se za ten měsíc cítím opravdu lépe. (Ještě to na mně není vidět, ale však jsem tepre dokončil první level!)
Aplikace každé cvičení rozděluje do sad, mezi nimi jsou krátké pauzy, ale můžete si je zkrátit. Také můžete cvičit i mimo plán, jde o tzv. volný trénink. Všechno je podpořeno čísly a grafem, lze se i podívat na nástřel dalších kroků v rámci tréninku.
Při cvičení je mobil neustále po ruce, resp. v rukou, to když třeba děláte sedy a lehy, nebo když provádíte dřepy, mobil a aplikace reagují na váš pohyb. Pohyby musejí být poctivé, aby se vám započítaly.

A nepopřu, že si potrpím i na uživatelské rozhraní, a to se týmu z Runtastic náramně povedlo. Cvičení je s jejich aplikacemi radost. A až se na konci léta přestěhuju z Bohumína, kde běhat znamená kamarádit se s rakovinou plic, na zlínskou vrchovinu, zprovozním i tu hlavní aplikaci Runtastic.

P.S.: V pokračování se podívám na nástroje, které by mi pomohly s Achillovou patou č. 2 – a tedy s návykem „učit se jazyk“

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 4

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Jiří Mareš napsal:

    Lukáši, super článek. Osobně Runtastic na Androidu testuji tento týden a zatím spokojenost. Hodně se mi líbí doplňkové aplikace pro kliky, dřepy, sklapovačky atd. a celkově bezproblémová synchronizace na server. Věřím, že to bude hodně motivační nástroj a uvidíme po pár měsících, jestli se dostaví nějaké výsledky :-)

  2. Luděk napsal:

    Víceméně souhlasím – aplikace Runtastic mě donutili cvičit. Resp. donutil jsem se sám, ale aplikace mi pomáhají nepřestat.

    Dovolím si ale odporovat tomu skvělému uživatelskému rozhraní. Prvním problémem je čeština. Aplikace jsou sice počeštěné a přepínají se na češtinu automaticky podle jazyka telefonu, ale vývojáři bohužel zapomněli použít font, který češtinu podporuje. Některé české znaky tak jsou uprostřed textu napsáný zcela jiným písmem a vypadá to příšerně.

    Rozčiluje také, že se jedná o 4 zcela stejné super jednoduché aplikace (kromě vykonávaného pohybu). Kdyby vše bylo v rámci jedné aplikace, bylo by to snazší a přívětivější, než spouštět při každém cvičení postupně 4 aplikace (a pak si pátou změřit tep a šestou používat na běhání). Raději bych zaplatil 5x vyšší cenu za jednu aplikaci se všemi čtyřmi cviky.

    A poslední, naprosto iritující věc: přestože mám všech 6 aplikací Runtasticu koupených, neustále mě otravují s tím, abych si je koupil znovu. Po každém cvičení mám dobrý pocit, že jsem to zvládl a nevzdal, který je ale skoro okamžitě přebit další obrazovkou, která mě nabádá k zakoupení ostatních aplikací, které jsem měl všechny spuštěné během posledních 10 minut… Když už si pomocí internetového účtu předávají aplikace informace o tom, kolik jsem udělal dřepů, bylo by opravdu tak těžké poznat, že asi aplikaci na dřepy již vlastním a dále mi ji nenabízet? Aáááá, krevní tlak letí nahoru jen jak o tom píšu.

    No nic, trochu jsem odbočil od tématu osvojení si návyku. Tam aplikace skutečně pomáhají. Alespoň mě ano. Jen by to chtělo nesnažit se ždímnout uživatele o každý centík, nebo to alespoň dělat chytře a své platící zákazníky již dále nenaštvávat.

  3. Daniel Gamrot napsal:

    Lukáši, super – a jak píšeš, důležitý je ten dobrý pocit na konci. Způsob odměn („zahrej si“, udělej výsledek, něco pro sebe a dostaneš odznáček) je bezva a motivující. Jakmile tato motivace přestane fungovat, už budeš mít na cvičení vypěstovanou malou závislost:) Dej vědět, jak to všechno probíhá, třeba za pár týdnů či měsíců.

  4. Karel Jurečka napsal:

    Luděk: O tom pobízení k nákupu dalších aplikací mi ani nemluvte. Mám je také koupeny všechny a pěkně mě to rozčiluje. Myslel jsem si, že je to chyba u mě, ale koukám, že nejsem jediný ani omylem :-(

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru