Jak spravovat úkoly v rodině
Vladimír Dědek
Mám rád zpětnou vazbu a pro uvítám, když se podělíte v komentářích s vlastními názory!
Poslední články od Vladimír Dědek (Všechny články)
- Jak spravovat úkoly v rodině - 20. 12. 2012
- Mohou být porady efektivní? - 15. 10. 2012
- 5 rad, jak dovést myšlenky až po úspěšnou realizaci projektu - 30. 8. 2012
Rodinu vnímám jako speciální případ pracovního týmu. Není úplně snadné nalézt jeden univerzální nástroj pro kolaboraci, který by se zalíbil všem členům rodiny. Jelikož mám rád práci přehledně organizovanou, rozhodl jsem se sepsat pár tipů, které se mi osvědčily jako „good practices“.
Sdílení důležitých milníků a akcí
Jelikož drtivá většina mých kamarádů a rodinných příslušníků používá Google účet, plánuji veškeré důležité setkání a událost v Google kalendáři. Dle mého názoru není potřeba blíže popisovat, neboť pro ty z vás, kdo máte také svůj účet na Google, je kalendář dobře známá věc.
Protože Google Calendar podporuje sdílení, upozornění, synchronizaci, sdílené kalendáře apod. – je pro mé používání ideálním nástrojem.
Seznamy úkolů
Přiznám se, že jsem sám hodně dlouhou dobu hledal vhodný nástroj pro self-management a řízení projektů sám pro sebe. Když si uvědomíme, že členové rodiny (většinou) používají absolutně rozdílné nástroje, pak je problém skloubit úkoly rozumně systémově.
Moje přítelkyně kupříkladu funguje v režimu diáře a poznámek v offline podobě, já mám zase svůj systém nastaven jako „full-online“. Plánování tedy musí probíhat synchronizovaně.
Synchronizované weekly review
Řešení, které se osvědčilo v praxi je jednoduché – synchronizujte své plánování, ideálně tedy weekly review. Pokud jsou plánovací systém opravdu rozdílné, je vhodná výměna osobně (nejefektivnější). S přítelkyní tedy plánujeme svůj volný čas na další týden společně o víkendu, když dokončíme své weekly review a víme co nás čeká.
Nákupy
S plánováním také úzce souvisí nákupy (jídlo, oblečení,…). Nakupování (jako poměrně velký a pravidelný žrout času) se mi hodně zefektivnilo poté, co jsem zavedl „nákupní TODO list“ – tedy list papíru přilepený v kuchyni na viditelném místě (magnetem na ledničce). Pokud dojde nějaká surovina, jednoduše je ihned vytvořena položka v TODO listu a při velkém počtu položek se jede na nákup. Nic se nezapomene koupit a nemusíte trávit čas přemýšlením co koupit těsně před/během nákupu.
Příprava jídla
Každý den strávíme nějakou dobu přípravou jídla pro sebe a další členy rodiny – snídaně, svačina do práce/školy či teplá večeře. Mě osobně přijde fajn dohodnout se a v přípravě jídla se střídat. Připravit teplou večeři zabere 20 – 45 minut, proč by tento čas měly obětovat 2 osoby? Domluvte se s partnerem/partnerkou a střídejte se – jednou uděláte večeři vy, jindy váš protějšek.
Výhody? Budete mít více času po večerech a naučíte se dobře vařit (opakováním si vypracujete odhad, grify,…). Navíc, polovinu týdne budete večeřet přesně to, na co máte chuť :-).
Mějte přehled o potřebách ostatních
Mít dobře zvládnutý self-management je pouze základem pro kolaboraci v týmu. Sdílejte své úkoly s ostatními členy rodiny a optimalizujte!
- Jedete na nákup jídla? Zeptejte se ostatních, jestli něco nechtějí v lékárně, drogerii,…
- Jdete si udělat svačinu, čaj,…? Co tak udělat i pro další?
Jednou pomůžete ostatním vy, podruhé oni vám…
Doporučené online nástroje pro sdílení
Rád bych vám také doporučil čtveřici vhodných nástrojů, které se mi v praxi osvědčily.
- Diigo.com – odkazy na zajímavé články
- Dropbox.com – sdílení dat
- Basecamp.com – správa projektů, kolaborace
- google.com/calendar – Google kalendář pro plánování
Pokud používáte další techniky, sem s vašimi tipy a triky, jak být ještě více efektivní při plánování v rodině!
Já samozřejmě chápu, že tento server je zaměřen na time management jeho implementaci, ale tohle mi už přijde trochu jako overkill.
Mnozí z nás vyrostli v době bez počítače a jediného mobilu v rodině a u nás se to řešilo kalendářem v kuchyni, kam se zapisovaly akce a termíny a pak měl každý svoji zodpovědnost: maminka nakupovala potraviny, táta platil inkaso a pojištění atd.
Neříkám, že nikdo nikdy na nic nezapoměl, ale organizovat rodinný život v Basecampu mi, promiňte, přijde jako legendární Zajícova varianta Bronštejnovy metody organizace pracovního stolu z Básníků.
Naprostá většina akcí v běžné rodině s dětmi podléhá nějaké týdenní rutině dané prací a školnímy rozvrhy, jde zautomatizovat a jeden hloupý návyk typu: Po snídani kouknout, zda je potřeba po práci koupit čerstvé pečivo, poslouží mnohem lépe než vymazlený Moleskine a Google Calendar dohromady.
V době, kdy stačí manželku/bratra/dceru textovkou upozornit, že došlo ke změně a ráno i večer při jídle všichni vidí na nástěnce nebo pod magnetem na dveřích ledničky, co je třeba udělat, podle mě další nadstavbu potřebuje jenom někdo jako hrdina z Vrchní prchni, co žongluje s třemi manželkami, třemi byty, dětmi, nedostatkem peněz a druhým zaměstnáním po večerech.
Ale jako vždy, pokud Vám takový monstrsystém funguje, bezva pro Vás a gratulace.
@Petr – Děkuji za názor! Basecamp využíváme při správě větších projektů, ne na „běžný provoz“ – tam by to byl opravdu přestřelený nástroj, to souhlasím.
Dobry den,
To co popisuje clanek je uz za hranici volneho a spontalniho prozivani zivota. Neni vic co dodat.
Uz jen zacatek clanku s formulaci:…..“které se mi osvědčily jako “good practices” ve me evokuje poradnou deformaci dnesni time-managemento-productivity-english fílií
Bohate stacilo napsat: Jelikož mám rád práci přehledně organizovanou, rozhodl jsem se sepsat pár tipů, které se mi prakticky osvědčily.
S timto pristupem za 200 let cestina vymizi.
Mejte se hezky
Ako prispevok k silvestru dobre :-)
Na vojne sme kedysi mali politruka, ktory mal doma v predsieni nastenku, na ktorej organizoval celu rodinu. No hrozna sranda :-)
Vladimíre, mně to až tak od věci nepřijde. Pro rodinné záležitosti (včetně pravidelně se opakujících kroužků, mých aktivit, narozenin, svátků, školních prázdnin, plánovaných návštěv atd.) používám Google Calendar a sdílím s manželem. Nějaké online zařízení mám skoro pořád u sebe a nechci vytvářet anebo překreslovat už hotové do další plachty na ledničce.
Osvědčily se mi taky sdílené zápisníky v Evernote při projektech typu dovolená, vánoční dárky, rekonstrukce. Když narazím na něco zajímavého, místo, které chci vidět, kontakt na pronájem auta, ceník trajektů, podlaha do kuchyně, tipy na dárky, stačí přidat do Evernote a oba máme všechny podklady k dispozici. Později můžeme vše probrat společně.
Do Evernote jdou taky všechny důležité manuály (kotel, termostat, foťák…).
Jak je vidět nejen na českém AppStore, tohle téma trápí víc lidí a existuje X aplikací. Nejznámější je asi Cozi Family Organizer http://bit.ly/UDvWbW
Sama nepoužívám, vystačím si s běžným Google kalendářem.
Díky za článek, R.