Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Jak na zlozvyky

By on 13. 9. 2012 in Rozvoj with Počet komentářů: 2
Martin Bortlík

Martin Bortlík

Studuji vojenskou medicínu, pocházím z Jižní Moravy, obdivuji vše krásné a nejraději dělám to, co mě baví a zajímá. Jsem pravděpodobně jedním z nejvíce orientovaných lidí na osobní růst, které v životě poznáte. =o)
Martin Bortlík

Poslední články od Martin Bortlík (Všechny články)

Každý z nás nějaký má. Vlastně jich máme hned několik. Jak s nimi ale zatočit?

Odstraňte zdroj nežádoucího chování

 

Maximálně efektivní, ultimátní řešení. Nemazlete se s tím. Udělejte rázný krok kupředu a eliminujte ze svého života to, co vás omezuje.

  • Trávíte příliš času čtením zpráv na Seznamu? Nastavte si jinou stránku jako domovskou.
  • Sledujte příliš mnoho videí na youtube? Dejte YT do blokovaných.
  • Jste závislí na facebooku? Nastavte si v prohlížeči denní limit pouze na 30 min denně.
  • Kouříte rádi? Ne? A jste na cigaretách závislí? Ano? Pak je roztrhejte a vyhýbejte se kuřákům.
  • Sledujete televizi na úkor čtení, povídání si a koníčků? Darujte ji nejbližšímu domovu důchodců!

 

Pokud zdroj odstranit nelze, bojujte proti němu

 

Pokud mi v životě něco dlouhodobě „překáží a nelze to eliminovat“, pak je „nejjednodušší“ si to zakázat a již ‘’to‘‘ nikdy neudělat.

Cha, říkáte si. Že prý nejjednodušší, a že se mi to snadno říká. Vždyť je to strašně těžké! Tak tedy jinak… vlastně úplně stejně…

ZAKAŽTE SI TO! Ale buďme opět realističtí. „Není soudce, není kata, že?“ Tedy snad krom vašeho svědomí? Lidi, děláte to pro sebe!

Základem úspěchu je sebedisciplína. Musíte být silní a překonat pokušení. Zkuste to vydržet [bez zlozvyku] nejprve týden. Povedlo se? Dopřejte si nyní zaslouženou odměnu; něco, co jste již dlouho chtěli udělat. A teď to vydržte celý měsíc!

Odměnou bude „větší svoboda“, neboť jste o jeden zlozvyk volnější.

Tento přístup uvádím spíše pro úplnost, neboť je mi naprosto jasné, jak to většinou skončí.

 

Odstraňte výhodu plynoucí z nežádoucího chování

 

Pokud jste v sobě nedokázali zmobilizovat dostatek síly a nalézt potřebné množství odvahy, tak nezoufejte.  Mírnější forma výše zmíněného, a často je i mnohem praktičtější, je tady.

Zjistěte, co je vlastně důvodem vašeho nežádoucího chování – jaký je současný a jaký dlouhodobý benefit?

Nesoustřeďte se na to, co je momentálně příjemné, ale na to, co je důležité.

  • Vidíte výhodu v tom spát déle? …že vám den rychleji uteče?
  • Vidíte výhodu v tom dávat si často pauzu na kafíčko a cigaretku? …že tak pracujete kratší dobu a tolik se nenadřete?
  • Vidíte výhodu v tom večer sledovat přitroublé seriály? …že pak nemáte čas jít cvičit a odpočinout si tak aktivně?

 

Nahraďte váš zlozvyk (zdraví)prospěšnou aktivitou

 

Má oblíbená metoda. Úspěchu dosáhnete tak, že vyměníte starý návyk (A) za nový (B). Vždy když byste chtěli udělat ‘’A‘‘, tak se přemůžete, ‘’A‘‘ neuděláte a pustíte se do ‘’B‘‘.

  • Máte tendenci se přespávat? Spát dlouho ráno a ještě někdy i odpoledne? Běžte místo toho běhat!
  • Mluvíte nadmíru sprostě? Potrestejte se 10 kliky rovnou na místě. To vás brzy odnaučí.
  • Chcete se jít dívat na přitroublý seriál? Běžte raději udělat zápis do deníku.

 

Dopřejte si „dovolenou“

 

Být na sebe přísný a striktně dodržovat svůj spartánským režim je jedna věc. Co bychom však z takového života měli, kdyby nám to nepřinášelo radost a uspokojení? Osobní růst není jen o odříkání, sebezapření a hodinách dřiny. Žijeme jen jednou a všichni si to chceme užít, nebo snad ne?

  • Tím, že budete vstávat brzy každý den, tak získáte velké množství času navíc. Pokud si však jednou za čas budíček protáhneme, tak se svět nezboří.
  • Pokud budeme poctivě trénovat, tak dosáhneme výborné kondice a vyrýsujeme naše těla. Pokud si však dáme den pauzu, tak nám to našim tělům jen prospěje.
  • Pokud budete jíst 6 dní skutečně zdravě, ale ten sedmý dostanete chuť třeba na BigMaca, tak si ho dejte!

Dodržujte svou životosprávu a pracujte na sobě. Ale občas, když sami cítíte, že to potřebujete, tak zapomeňte na všechny vaše pravidla, denní rutiny a cokoliv jiného. Dopřejte si ten luxus a jeden den žijte jako sultánové.

 

Zkomplikujte si vzorec nežádoucího chování

 

Impulzivně, uprostřed nějaké činnosti najednou přestanete a jde kontrolovat email, číst novinky nebo checknout zprávy na FB? Máte tyhle tendence? Braňte jim, seč můžete. Schovejte ikonu prohlížeče hluboko do vnitřních složek a poté již nebude tak snadné jen si tak kliknout a surfovat. A pokud se skutečně spontánně pustíte do klestění si cesty k Exploreru, Opeře, Mozzile či Chromu, tak v průběhu těchto několika vteřin vám dost možná dojde, že tam čas ztrácet nechce a včas toho necháte.

 

Zaveďte nekompatibilní chování

 

Vykročte takovým směrem, který vás donutí udělat něco, k čemu jste se dlouho neměli.

Nemůžete se donutit k pravidelnému běhání? Přihlaste se na půlmaraton.
Nemůžete zhubnout? Pozvěte své přátele na dovolenou k moři, kde vás uvidí v bikinách.

Uvidíte, o jak moc silný stimul se bude jednat. Třeba to vaše ego konečně donutí podniknout, co je třeba.

 P.S.: Podělte se o své vlastni tipy, jak se vám daří se zlozvyky vypořádat?

Martin Bortlík

 

Mějte firmu pod kontrolou.
Bezpečně a vždy online se sytémem Evidio.

 

 

 

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 2

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. bohemund napsal:

    Ahoj, moc rád se podělím, jelikož teď soustavně pár boju vedu. Ať to bylo cokoli pomohlo začít hodně z ostra a hlavně nezkoušet náhlou změnu všeho, nejhorší je zlomit první zlozvyk k dalšímu pak máte o hodně více sebevědomí a síly. A taky vidět vysledky. Je dobré začit s něčim jednoduchým, ja třeba začal s finanční gramotností a zapisovaním výdajů, pár krát mi to nevyšlo pak jsem začal s ostra zapisovat uplně každou položku z paragonu a pak postupne povolovat…

  2. MamaRelaxCamp napsal:

    Tak jo… Jdu dělat propagační leták…. Přemáhám A) a nahrazuji činností B).
    Díky

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru