Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

5P pro lepší paměť

By on 2. 8. 2012 in Kondice with Počet komentářů: 1
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Učení se prý nezbavím po celý život, strašili mě ve škole učitelé. Tajně jsem doufala, že se pletou. Nechápala jsem, že učení není jen biflování informací, o kterých si někdo jiný myslí, že bych je měla znát, ale že v každé minutě svého života přijímám, třídím a učím se z informací, které mě zajímají nebo které potřebuji, abych přežila.

Jak se naučit prezentovat sdělení v angličtině na půl hodiny. Jak se vaří dietní svíčková. Sedm, deset nebo sto dobrých rad, jak se stát úspěšnou, zdravou, mladou, bohatou a šťastnou. Anebo třeba co nikdy, nikdy nemám říkat před muži. Také mi nikdo neřekl, jak se mám učit správně. Jen pořád dokola zdůrazňovali, že je třeba se učit průběžně a že se neučím pro školu, ale pro sebe.

Co mám udělat, abych se něco naučila? Stačí si to dobře uložit do paměti, napovídá můj mozek. A jak se správně ukládá do paměti? Trochu jsem hledala, přijímala a třídila.

Patnáct pravidel pro plnění paměti podle potřeby

  1. Pokrýt potřebu energie, především glukózy jako paliva. Ideálně si vytvořit vhodný energetický základ na sacharidy bohatou snídaní, přidat vhodné esenciální mikronutrienty – vitamíny a minerály (soja, mandle, mastné ryby, čokoláda atd). Paměť prosí: nehladovět a netrpět! Pozor, postava varuje: co bude navíc, ukládám na horší časy.
  2. Pravidelně mozek zásobovat kyslíkem, myslet na hluboké prodýchání třeba v meditaci či při pohybu.
  3. Problémy řešit ráno, kdy je mozek schopen přemýšlení v maximálních souvislostech a dokáže porovnávat jednotlivé možnosti řešení. Pokles schopnosti rozhodování se s nastupující únavou snižuje.
  4. Poskytnout potřebnou pozornost – koncentrovat se pouze na jedinou činnost. Po vyrušení je každý návrat energeticky a časově náročný. Popletený mozek se tím unavuje.
  5. Prohlédnout si všechno, co se potřebuji naučit, z nadhledu – seznámit se s celým rozsahem a udělat si představu o souvislostech. Porcovat si učivo na vhodné části a přiřadit k nim odpovídající čas.
  6. Plánovat si pravidelný režim, pokud jde o dlouhodobé učení zakončené zkouškou. Pohodlné oblečení („montérky“ na učení) a pocit bezpečí z vyzkoušených rituálů jsou důležité pro navození psychické pohody.
  7. Povzbudit mozek optimální hladinou stresu (tzv. eustresem), vhodnou hladinou norepinefrinu, hormonu bdělosti a dopaminu, hormonu zájmu. Pozitivní hladinu emocí je vhodné si vylepšit učením v dobré společnosti, dopřát si oxytonin – hormon důvěry a netrpět samotou.
  8. Pomáhat vytváření paměťových stop opakováním. Překonávat zapomínání – po cca hodině učení je třeba si učivo zrekapitulovat (něco na školních 45minutovkách bude), další opakování je podle Ebbinghausovy křivky zapomínání vhodné ještě tentýž den, pak následující, dále stačí až po týdnu a napevno se fixuje po měsíci.
  9. Pravidelně myslet na přestávky, aby se přehlcený hipokampus (část mozku odpovědná za kódování informací do paměti) mohl vzpamatovat z přetížení. Pokud je přeplněn, nepomůže kofein ani žádné další stimuly či psychické násilí, jen odpočinek, změna činnosti nebo jednoduše úplné vypnutí.
  10. Podporovat ukládání do paměti krátkým zdřímnutím. Podle vědců i pouhých 6 minut (krátce) po obědě prodlužuje efektivní fungování mozku až do večerních hodin. Ponocování naopak efektivitu práce mozku snižuje.
  11. Potěšit mozek aktivací smyslů – hudbou, oblíbenou vůní, kreativní tvorbou, hlazením hebkých předmětů. Používat bdělou přítomnost a uvědomovat si, v jaké kondici mozek je, co potřebuje a jak mu pomoci.
  12. Provázat učivo s osobní zkušeností či s dalšími poznatky, pátrat po souvislostech a budovat další paměťové stopy k učivu. Pořád mít na mysli, že čím hustší síť, tím rychleji osobní vyhledavač najde, co hledá. Podpořit generování nápadů v konverzaci s ostatními.
  13. Povzbudit unavený mozek úpravou teploty v místnosti – snížit ji cca o 2 stupně, než jste zvyklí.
  14. Provětrat se na čerstvém povětří a dopřát si kromě kyslíku také vitamin D, který vzniká účinkem ultrafialového záření ze slunce a poslouží pro lepší náladu.
  15. Pochválit se pokaždé za odvedenou práci.

Pěkná pravidla, pochválila jsem se, ale pocit potěšení po chvilce pominul. Pokoušela jsem se je postupně vyjmenovat a přišel průšvih. Paměť selhala. Pochopila jsem, že potřebuje něco primitivnějšího, a proto jsem jí připravila 5P.

Pět preferencí pro pozoruhodného pamatováka

  1. Pokryj potřebu (glukózy, kyslíku, přestávek, spánku, vhodného prostředí)
  2. Poskytni pozornost a povzbuď (soustřeď se, zapoj více smyslů)
  3. Posuzuj (uvědom si potřeby svého mozku a dolaď optimální hladinu emocí)
  4. Propojuj (nalézej souvislosti, pospojuj s předchozími zkušenostmi a možným budoucím uplatněním)
  5. Pochval se (oceň si svou práci a odměň se)

Pomoc, protestovala paměť. Potřebuji prosté pravidlo pro primitivy…

První pomoc:

Pomni, že si to budeš pamatovat jen tak dlouho, jak dlouho se to učíš.

Poslední pomoc:

V případě průšvihu a pocitu prázdné paměti pomáhají pohoršlivé (s)prosťárny posbírané po pohostinství. Paměť se pootevře, případně povzbudí. Pokud paměť (ne)poslouchá, pomáhá představa prudícího profesora v pikantním problému. Pocity prohry se postupně promění v pozoruhodné postřehy k popukání.

Lenka Nováková, původní zdroj

publikováno s laskavým svolením webu Psychologie.cz

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 1

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Roman napsal:

    Pekne zhrnute .Urcite by som uvital viac podobnych clankov rozobratych do podrobna :-)

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru