Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Myslet jinak

By on 25. 6. 2012 in Rozvoj with Počet komentářů: 3
Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Měl to být bestseller. A stal se jím. S naprostým přehledem. Tuzemský trh zaplavily desítky tisíc výtisků, které si zvídaví čtenáři nesli již v předvánočním období domů. Netrvalo to dlouho a oficiální životopis Steva Jobse se dočkal také české zvukové verze s úctyhodným provedením a stopáží. Má takovou knihu smysl číst/poslouchat – a může v nás něco ovlivnit?

Knihu jsem si v elektronické podobě již hned po vydání koupil, přesto jsem s ní otálel – a nakonec ji ani nečetl. Využil jsem totiž faktu, že nakladatelství Práh ji nahrálo jako audioknihu. “Stálo” mě to sice téměř sedmadvacet hodin poslechu, ale nelituji. Martin Stránský (znáte jej jako dabéra Dr. House) psané slovo prodchnul jistou dávkou naléhavosti a osudovosti, popřípadě alespoň okořenil pasáže, které mohly zajímat spíše jen skalní fanoušky Jobse či geeky.

Původně jsem plánoval napsat recenzi knihy, těch se ale na internetu vyrojilo hned několik, některé vytýkaly českému vydání špatný překlad, jiné samotnému autorovi nevyužití potenciálu látky. Zatímco překlad byl s vydáním zvukové verze aktualizován (ale nepřesnosti jsem v něm i tak objevil), s absencí hlubší reflexe Jobse, resp. jeho chování a odkazu, souhlasím. Kniha vyčerpávajícím způsobem popisuje život Steva Jobse, na druhé straně se ne vždyvyčerpávající rovná také hluboký/detailní.
Měla to být recenze, nakonec jsem však plán změnil – budu se soustředit právě na onu reflexi Jobse a Applu, pochopitelně postavenou čistě na mém postoji a na tom, jak moc jsem se o některých aspektech Jobsovy činnosti dozvěděl z knihy a jak moc ze své vlastní uživatelské zkušenosti. Samozřejmě zdůrazním jen několik málo stěžejních postřehů.

Myslet jinak – alternativně

Jobs s Wozniakem razili zpočátku cestu ovlivněnou dobou hippies. Představovali odlišnost, alternativu – cestu, kudy se mohou vydat ti, kteří neradi korporátnost a tzv. Velkého bratra. Člověk by si myslel, že půjde o geeky, kteří chtějí nabourávat konzervativní uzavřenost a byznys sešněrovaný patenty, licencemi a smlouvami. A i když se Jobs nikdy své hippies minulosti nezřekl – naopak na ni velmi rád vzpomínal, včetně zkušeností s LSD – překvapivě brzy přesedlal z koně na luxusní vlak. Jestliže se v roce 1984 Apple prezentoval kritikou IBM s odkazem na Orwellovu literární vizi totalitarismu a jejho Velkého bratra, v novém tisíciletí se s takovým označením musel poprat sám.
A nejde o bezpředmětnou kritiku Applu. Kontrola veškerého obsahu, který do Apple obchodů proudí, skutečně znaky “patentu na svobodu”. Coby uživatel vítám, když Apple pečlivě schvaluje aplikace a eliminuje hrozbu, že bych si do přístroje nainstaloval nefunkční či zavirovaný program. Na druhou stranu, pokud jde o obsah, který není v rozporu s ústavou, měl by jej Apple zakazovat? (Autor biografie, Walter Isaacson, prezentuje jeden z takových zákazů – satirický politický komiks.) Pochopitelně, že právo na to má, neboť jde o jeho služby, jeho zařízení. Člověk však nemusí zbožňovat kontroverze a ani pornografii, aby nesouhlasil s některými kroky Applu.

Kdo jen trochu sleduje zápasy na poli technologií smartphonů a tabletů, nebyl ochuzen o nové a nové spory mezi jednotlivými firmami. Čtenář Jobsovy biografie si vzpomene patrně s úžasem na undergroundové kořeny zakladatele Applu a porovná je s patentovými válkami o každé sebemenší gesto na dotekové obrazovce. Na druhou stranu – Jobs sice miloval alternativní kulturu a brojil proti manažerům v saku velkých společností, současně však ctil autorské právo a fakt, že na nápadech v IT oblastech by se mělo vydělávat. (To Stephen Wozniak chtěl zpočátku fungovat na zcela otevřené bázi.) V knize se například objevuje pasáž o důvodech vzniku iTunes obchodu s hudbou, mezi nimi byl právě i ten, že se díky takto uchopenému způsobu prodeje hudby omezí pirátské stahování. Proto lze patentové války pochopit – navíc, dnes se jednotlivé přístroje, resp. technologie tak k sobě přibližují, že řadě uživatelů je značka ukradená, a proto si Apple hájí to, nač má – dle svého vnímání – právo.

Do jaké míry tedy Apple je či není alternativou vůči zkostnatělosti? Stal se z něj kolos, dokonce díky telefonu a tabletu masově pokryl trh. Stěží, i kdyby sebevíce v Applu chtěli, může být uskupením, které se rodilo v rodinné garáži. Ve vzduchu visí otázka, zda si alespoň ve svých vizích zachovali kus toho “drzého fracka”. Já myslím že ano. Proč?

Myslet jinak – masově

Ve svém okolí i v internetových diskuzích se setkávám s výtkami, že se Apple stává masovou záležitostí a této strategii přizpůsobuje i své produkty. Čtete-li Jobsovu biografii pozorně, odkryjete naprosto odlišnou filozofii k vývoji (nových) produktů. Ta může působit stejně rozpolceně jako samotná Jobsova osobnost.

První osobní počítače od Applu měly být pro domácí potřebu, pro lidi, kteří neřeší, co v sobě přístroj má, ale chtěli, aby jej dokázali snadno využívat. Vize počítače stála na přátelskosti. Pokud máte doma členy rodiny, kteří se PC bojí, zkuste jim dát do ruky iPad. Nemyslím tedy, že by Apple ohýbal hřbet před lidmi a přizpůsoboval své nové produkty potřebě co nejvíce jich prodat. Respektive – určitě k tomu Apple s Jobsem nezačal směřovat až nyní, okouzlen úspěchem iPhonu. A to, co jedni mohou nazývat úlitbou mase, jiní zase schopností/uměním dělat produkt, který masa dokáže snadno používat.

Vztah s uživateli ale má i svoji druhou stranu mince. Právě Apple se opakovaně setkává s výtkami, že opomíjí to a to, co přece každý z nás potřebuje a chce. Paradoxně tyto výtky směřují od těch, jimž vadí masovost produktů (a přizpůsobování se hloupým a obyčejným uživatelům).
Ano, Apple produkty mají mnohá omezení. Ale pokud si je koupíte, vzniká dohoda mezi  vámi a výrobcem. Jestliže jsem si koupil iPhone, a pak začnu spílat na uzavřenost systému a na to, že nemůžu vyměnit baterii, můžu nadávat maximálně sobě.
První, nač se mě většina lidí, když jsem jim ukazoval první iPad, ptala, bylo, jestli to má “uesbéčko”. Jenže Jobsovo uvažování se nikdy neopíralo o průzkumy veřejného míněnístrategie nevycházela z potřeb lidí, ale z toho, jakým směrem se s největší pravděpodobností doba (a následně i potřeby) lidí budou ubírat. Proto Jobs odstranil disketovou mechaniku, proto nyní začíná odebírat z notebooků i mechaniku na CD/DVD. Proto odhodí stylus a ukáže vám, že mnohem přirozenější jsou vaše prsty. Přečtěte si jeho biografii a budete se s opakovaným “pohrdáním” toho, co všichni chtějí (a konkurence má), neustále na stránkách setkávat. Jobsův postoj nádherně vystihuje již počátek jeho podnikání – to, když uzavřel vnitřnosti svých prvních strojů do “krabice” tak, aby se k nim nikdo nemohl dostat. “Přece nikdo nebude narušovat naše dokonalé dílo!”

Myslet jinak – jednoduše

Jobs byl posedlý jednoduchostí. Kořeny nalezneme již v mládí, fascinovala jej východní náboženství, asketismus a minimalistickým design. Jednoduchost představuje  nejdokonalejší stav výrobku, neboť složité věci umí udělat každý.
Zda operační systém Applu je či není jednoduchý nelze jednoznačně posoudit, respektive netroufám si říct nic jiného než vlastní zkušenost. Jednodušší než Windows je. A lépe se mi s ním pracuje. Přesto si dokáži u spousty softwarových produktů Applu představit ještě další stupeň zjednodušení – a budu v to doufat. Co se týče produktů, zde mám zcela jasno. Jobsova vize se v nich naplňuje. Nechci a nepotřebuji, aby tablet měl další tlačítka nebo porty. Nechci, abych mohl telefon jednoduše otevřít. A nechci, abych mohl nastavovat všechno a žít v opojném pocitu flexibilnosti. Chci, aby věc byla jednoduchá a fungovala. Jakmile si ji začnu přizpůsobovat, riskuji, že to bude již jiný produkt, než který jsem si koupil. Nemám důvod, proč provést jailbreak iZařízení – abych mohl “legalizovat” ilegální stahování aplikací, nebo abych se setkával s opakovaným zamrznutím systému?
Přečtěte si knihu Nudge – Šťouch, která pojednává o tom, že lidé potřebují, aby je druzí navedli a zúžili jim výběr možností, neboť se ve valné většině rozhodnou špatně. V knize se mimo jiné objevuje závěr jednoho výzkumu – lidé sice neustále touží po tom, aby jejich telefon měl širké možnosti nastavení, ve výsledku však 75% lidí používá zařízení s továrním nastavením a vlastnostmi. Z Isaacsonovy knihy se dozvíte, jak Jobs testoval například iPod. Jestliže nějaká operace vyžadovala více jak tři kroky, přístroj odhodil. Byl již příliš složitý na ovládání.

Myslet jinak – jako Jobs

Závěr předchozí pasáže poukazuje na Jobsův perfekcionismus a také nastiňuje posedlost. Především o té kniha do značné míry pojednává. I z toho důvodu ji doporučuji. Bohužel sice nenabízí příliš mnoho vlastních závěrů autora, na druhé straně co možná nejobjektivněji skládá mozaiku rozporuplné Jobsovy osobnosti. Nemusíte produkty od Apple mít (rádi), abyste knihu se zájmem četli nebo poslouchali. Dost možná budete stejně jako já chvílemi kroutit hlavou. Upřímně, s Jobsem bych se nechtěl dát do řeči, pravděpodobně by mě poslal někam, nebo zkrátka odešel. Neztotožňuji se s tím, aby vedoucí byl tolik autoritativní, despotický a v jednání s lidmi často asociální. Věřím, že velmi dobré výsledky může přinášet i naprosto opačný přístup vedení. Nadprůměrné a zajímavé produkty však Apple rozhodně má – a pokud se vám nelíbí, přinejmenším musíte uznat, že je umí prodat. A to také vyžaduje talent.
Oficiální biografie od Waltera Isaacsona má tu přednost, že nenabízí jen zajímavý život, který popisuje, ale také díky rozhovorům se Stevem Jobsem exkurzi do jeho myšlení. A to, ať už s ním souhlasíte nebo ne, rozhodně jiné je a zaslouží si pozornost. Už z toho důvodu, že nepřijímá kompromisy, hledá naprosto nové cesty a nebojí se být nepopulární.

Walter Isaacson – Steve Jobs
nakladatelství Práh, více informací o knize, o audioknize

Lukáš Gregor

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 3

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Tomáš Bleša napsal:

    > „Jobsovo uvažování se nikdy neopíralo o průzkumy veřejného mínění“

    Nedávno jsem četl zajímavý názor na tuhle věc. Údajně je to mýtus, protože S.Jobs měl jako jeden z mála „velkých CEO“ veřejně známou emailovou adresu a jak víme občas i odpovídal osobně na email. Jinak řečeno, prý opravdu četl emaily od zákazníků a poslouchal / třídil / filtroval názory … pak teprve autoritářsky rozhodl. :-)
    Možná, že poslouchat reálné zákazníky je lepší než průzkum trhu nebo anketa.

  2. Saha napsal:

    BTW – pravidlo „Jestliže nějaká operace vyžadovala více jak tři kroky“ fungovalo u návrhu původního Palm Pilotu taky…

  3. JohankaDl napsal:

    Koho zajímá Steve Jobs, ten by si měl přečíst tuto knihu – http://www.albatrosmedia.cz/steve-jobs-muj-zivot-ma-laska-me-prokleti.html

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru