Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Firma s názvem Rodina

By on 14. 6. 2012 in Byznys with Počet komentářů: 1

Vladimír Dědek

VLADIMÍR DĚDEK | GTD, self-managementu a rozvoji osobnosti se věnuji už několik let. Své myšlenky sdílím také na webu chcirust.cz.
Mám rád zpětnou vazbu a pro uvítám, když se podělíte v komentářích s vlastními názory!

Poslední články od Vladimír Dědek (Všechny články)

Kdo je u vás doma CEO, finanční ředitel nebo třeba údržbář? Uvažovali jste někdy nad přirovnáním rodiny k firmě?

Rodina jako podnikatelský inkubátor?

Čím více uvažuji o vlastním podnikání, tím více se zamýšlím nad fungováním rodiny v domácnosti. Když nad tím tak přemýšlím, i v rodině existuje hierarchie, ne všichni mají práva dělat, co se jim zlíbí apod. Někdo je nucen dělat nepopulární rutinní práce, jiný dělá zajímavější, ale zodpovědnější pracovní úkony.

Cílem každé firmy je generovat zisk – peníze. Co je cílem rodiny? Primárním cílem přece není generovat v součtu všech členů rodiny maximální měsíční výplatu… Podle mě je přirozeným hnacím motorem rodinných příslušníků snaha udržet spolehlivě fungující zázemí v chodu a mít tak zajištěno přirozené útočiště.

Lidé již před mnoha tisíci lety pochopili, že tlupa (skupina – rodina) vždy dokáže více než jednotlivec. Naši předci se tedy začali seskupovat a tvořit rodinné tlupy. Pokud přeneseme tuto myšlenku do současnosti, představíte si jistě svůj domov a rodinu.

Vraťme se ale zpět k naší pofidérní firmě. Rodinným cílem tedy není primárně vydělat co nejvíce peněz. Co má tedy rodina společného s firmou?

Jeden za všechny, všichni za jednoho!

Když se narodí nový člen rodiny, dostane jméno a příjmení. Když do firmy přijde nový zaměstnanec, dostane vizitku se svým jménem a funkcí. Základem rodiny i firmy je jedno a totéž – lidé. Jak jsem již zmínil výše – lidé mají tendence se seskupovat. Proto ve firmách můžeme najít oddělení nebo samostatné týmy.

Při vystupování na veřejnosti se typicky lidé orientují podle jména + příjmení (+názvu společnosti). Příjmením tak dáváme najevo svou příslušnost do rodiny. I když jsem se narodil jako Dědek a své dětství a mládí jsem prožil mnohdy nerad pod různými přezdívkami, nikdy jsem nelitoval, že patřím do rodiny, do které patřím. Na svou rodinu jsem pyšný a určitě se za své jméno nestydím.

Každý máme silné stránky. Využíváme je?

Mě osobně se myšlenka využívání vlastních silných stánek nesmírně líbí. Sám vím, že když mě něco baví, tak se tomu věnuji s absolutně odlišným úsilím, než když je to neoblíbená činnost.

Miluji vaření. Velice rád zkouším nové recepty a baví mě si večer ukuchtit podle nálady něco na zub. Proč tedy nutit ostatní členy domácnosti k tomu, aby připravovali jídlo, když to mohu udělat já? Další podobné příklady najdete jistě u sebe a u svých rodinných příslušníků. Téma silných stránek by vydalo na další článek, takže jej nebudu dále rozvádět.

Zamyslete se  ale – využíváte všechny silné stránky členů vaší rodiny?

Lidé by měli být vždy na prvním místě!

Pracoval jsem v mnoha společnostech a v každé z nich se lišil přístup k zaměstnancům. Někde se plní cíle a lidé se berou pouze jako nástroj k jejich dosažení, jinde jsou zaměstnanci na prvním místě, pak až jsou firemní cíle. Ve které společnosti byste raději pracovali? Jistě že tam, kde se k vám chovají jako k lidem, jako k partnerům, jako ke kamarádům a jejich zájem je opravdový, ne hraný.

Šéfové mnohdy zapomínají na to, že své lidi nemohou motivovat, pokud se k nim chovají jako k věcem – jako k otrokům své práce (teď to už vážně přeháním!).

Rodina je první firma, ve které pracujeme

Jasně, novorozeně nebude do rodiny moc přispívat – naopak, každý z nás v počátcích svého života jen těžil z práce a úsilí svých rodičů.

Jak tak rosteme, začínáme se více a více zapojovat do dění v rodině (začínáme „kariérně růst“). Maminka nás jednoho dne pošle samotné na nákup do obchodu jen s lístečkem a penězi, jindy pak zřídit občanku na úřad. Přichází puberta a dospívání, povinnosti začínají přibývat a my se blížíme do okamžiku, kdy začneme cítit, že nás rodina „zužuje“ a potřebujeme se osamostatnit. Založíme si tedy vlastní „firmu“ – rodinu.

Vlastně jsme všichni svým způsobem podnikatelé – zakladatelé firem, co si pojmenovali svou firmu názvem Moje rodina.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 1

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. @trdlos napsal:

    Myslel som si, ze je to len moj zdeformovany pohlad, ale som velmi rad, ze to tiez vidis rovnako. Tiez si myslim, ze na rodinu sa da aplikovat vela suvislosti z firemneho prostredi a vlastne rodina je taka mala firma. Dik za clanok.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru