Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

3 techniky jak překonat odpor k práci

Jiří Novotný

Jiří Novotný

Jiří Novotný+ je autor programu Swift To-Do List. Intenzivně se zajímá o osobní rozvoj, produktivitu a úspěch, o těchto tématech i bloguje. Jeho posláním je pomáhat lidem naplňovat jejich životní potenciál.Programuje od 7, o osobní rozvoj se zajímá od 14 ;-) Rád poznává nové lidi - napište mu na novotny [zavináč] dextronet.com
Jiří Novotný

Poslední články od Jiří Novotný (Všechny články)

Odpor (rezistence) k nějakému úkolu je to, co způsobuje prokrastinaci. Když se vám do nečeho nechce, tak to odkládáte. Někdy se stane, že i když je váš obecný přístup k práci správný a zdravý, může se objevit úkol, ke kterému cítíte nesmírně silný odpor. Racionálně ho sice chcete udělat, ale pocitově ani omylem. Váš plazí mozek se brání a strohá mentalita neocortexu je na něj krátká. 

S tím správným přístupem se však dá odpor velice snadno prolomit. Jde  o to, využít vaše mentální zdroje efektivně. I relativně málo mentálního úsilí může způsobit, že se za chvíli pustíte nadšeně do práce.

Během mého mnohaletého experimentování jsem vyzkoušel různorodé techniky pro překonávání odporu, nicméně nejvíce ze všeho se mi osvědčily 3 konkrétní velmi efektivní techniky, které používám dodnes a o které se s vámi nyní podělím. Naučím vás také čtvrtou podpůrnou techniku a ukážu vám, jak to všechno můžete případně zkombinovat.

1. Rozdrobte to

Rozdrobte obávaný úkol na co největší počet specifických kroků. A zapiště si i všechny myšlenky a poznámky, které vás během tohoto procesu napadnou. Už za 5-10 minut můžete být hrdými autory návodu „Jak udělat X pro totální idioty“. S takovým v návodem v ruce už nemusíte nad ničím přemýšlet, prostě to uděláte.

Kouzlo je v tom, že už samotné rozsepsání kroků je skrytá práce na tom samotném úkolu! Díky tomuto rozdrobení váš úkol promyslíte a odhalíte možná úskalí. Vytvoříte si mentální mapu dosud nezmapovaného strašidelného terénu, který vás předtím odrazoval. Během samotného plnění úkolu už pak nemusíte nad řadou věcí vůbec přemýšlet.

2. Objevte nejmenší další krok, který jste ochotní udělat

Tohle si nepleťte s „Next Action“ z GTD. Next Action vám říká, co je další specifický krok, který můžete učinit k tomu, abyste se posunuli v rámci nějakého projektu dopředu. Kámen úrazu je, že můžete cítit odpor právě k tomuto kroku.

Existuje však jednoduchý algoritmus, s kterým můžete objevit takový další krok, do kterého se vám bude chtít.

Dám vám příklad ze života – píšu knihu, a stane se mi, že jednoho dne cítím k psaní extrémní odpor. Takhle nějak bude vypadat můj vnitřní dialog:

Q: Můžu teď psát knihu?

A: Ne!

Q: Můžu teď napsat 1 kapitolu?

A: Ne!

Q: Můžu napsat aspoň pár odstavců?

A: Ne!

Q: Můžu aspoň otevřít Word?

A: Ano.

V tomto kritickém bode otevírám Word. Pokračuji dál:

Q: Můžu teď napsat pár odstavců?

A: Ne!

Q: Můžu si přečíst, co jsem napsal posledně?

A: Ano.

Začnu tedy číst, co jsem napsal posledně. Všimnu si pár věcí, které chci upravit, začnu tedy text editovat. Poupravuju par věcí a za malou chvilku už sám od sebe píšu nový text. Pokud by k tomu nedošlo, položil bych si otázky typu „Můžu napsat 1 slovo?“, popř. „Můžu psát náhodné myšlenky na konec dokumentu?“ (tzv. Freewriting).

Jak vidíte, podstata tkví v tom najít nějaký mikro-krok, který jsem ochotný udělat. Jeho vykonání mě buď samo navede k další aktivitě, a nebo hledám dál.

3. Stanovte si časový limit

Kuchyňská minutka či sportovní stopky jakéhokoliv typu můžou být k nezaplacení. Pomodoro funguje skvěle, ale někdy je i těch 20 minut příliš na to, abychom byli ochotní se do něčeho pustit. Proč nezkusit 5 minut? Nebo dvě minuty? Pořád moc? Tak 1 minutu. Nebo klidně 30 sekund.

Jste ochotní pracovat 30 sekund na tom hrozném úkolu? Ano? Super, nastavte časovač a GO. Zbytek už pak půjde sám, půl úspěchu je začit. Když ne, zkuste udělat další časový blok a jeho délku postupně prodlužovat.

Více o tom (v angličtině), proč a jak časové omezení funguje, si můžete přečíst v mém postu Overcome procrastination with new Swift To-Do List.

4. Objevte skrytou příčinu, a vyřešte ji

Někdy stačí pár minut s tužkou či klávesnicí popřemýšlet, proč se vám do toho úkolu tolik nechce. Když se vám podaří odhalit příčinu, můžete ji často snadno vyřešit. Přičiny bývají velice specifické a individuální. Zkuste se na to podívat z více perspektiv.

Naprosto skvělá kniha o prokrastinaci je The Now Habit. Obšírně vysvětluje všechny možné důvody prokrastinace, a nabízí strategie, jak je řešit.

Také může být užitečné si uvědomit, že to jednoduše nemusíte dělat. V životě děláme vše dobrovolně.

Zkombinujte to

Pro maximální účinek je možné všechny techniky zkombinovat.

  • Popřemyšlejte o tom, proč se vám do toho nechcete, a popř. vyřeště možnou skrytou příčinu.
  • Rozdrobte úkol na co nejvíc menších kroků (vytvořte si svůj návod pro idioty).
  • Objevte další nejmenší mikro-krok, který jste ochotní udělat.
  • Pustťe časovač a pracujte na tom 2 minuty.

 

Tip na závěr: O úspěchu v životě rozhoduje rychlost implementace nových poznatků. To, co jste se teď naučili, použijte nejlépe ihned – právě teď. Zvolte si nějaký úkol, ke kterému cítitě obzvlášť velký odpor, a pusťte se do něj. Teď víte jak.

Jiří Novotný

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 8

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Josef Jasanský napsal:

    Díky za pár dobrých tipů:) Určitě některé využiji;)
    JJ

  2. Petr napsal:

    Já napočítal tipy 4, ale díky za ně!

  3. David napsal:

    Díky za úžasný článek !

  4. Jakub napsal:

    Pikantní na tom je, že podobné články v pracovní době čtu právě proto, protože se mi zoufale nechce nic dělat…

  5. Oir napsal:

    Skús všetko okolo seba v jeden okamih vypnúť. Nepi kávu, nefajčiť, vypnúť net – prehliadač, vypni e-maili, skry si telefon, vypni telku, rádio, odprac jedlo proste odhoď všetko aby si nemal na nič nutkanie – stimuli a zostaň len tak SÁM s otvorenou ÚLOHOU pred sebou alebo len s prázdnim otvoreným wordom, excelom …. a pozeraj sa na ňu začni nad ňou premíšlať a pomali sa to rozbehne samo. Ak je to úloha stanovená z racionálneho dôvodu ako DOLEŽITÁ tak si uvedomuj pri tom sedení nad úlohou dôsledky ktoré to má ak to nebude hotové (vystraš sa) alebo aké sú dôsledky keď to spravíš (pocit úspechu). Gram činu je viac ako tona informácii a vedomostí. Uvedom si pri úlohe aj to, kam Ťa zaviedol doterajší program ktorý máš v hlave (návik) si s ním spokojný ? ak nie tak ten program logicky treba NEROBIŤ a robiť podľa programu ktorý spôsobý očakávanú zmenu. Emócie, nelogické presvedčenia a zvyky nás ovládajú sme ich otrokmi. Ale máme aj novodobý nástroj ktorým je logika no málo ho používame. Úspešný to dokážu prelomiť alebo dokonca prepojiť s emóciami a tak sú ešte úspešnejší.

  6. katka napsal:

    Lituju, ale tohle jen zvyšuje můj další odpor….pokud otevřu word, abych se podívala, co jsem minule napsala, jen mě to znechutí, to, že to musím udělat.
    Takhle jsem chodila do dílny pracovat na projektu, do kterého se mi nechtělo…během 14 dnů jsem to začala nenávidět. A to jsem to potřebovala prodat a šlo mi o peníze, které mě živily. Ani bohovi.
    Takže za mě ne, tohle nefunguje.

  7. Jakub napsal:

    Na mě platí jediná věc, a tou je pocit nutnosti, hlavně termíny odevzdání. Vím, že jakmile překonám tu první bariéru, která bolí, práce mě začne bavit a jde pak sama. To, že na práci kašlu, když nespěchá, je sice holá realita, ale když si na ní najdu něco, co by mě bavilo, je to v pohodě.
    Myslím, že to má podobně ještě velká spousta dalších lidí. V okamžiku, kdy morálka a deadline člověku nedovolí přepínat na FB a jinak zevlovat, najednou je po problému. Klaďte si tedy krátké termíny pro dílčí úkoly, pocit zadostiučinění, že je pro dnešek splněno, je super.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru