Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Staří Řekové by ebooky dělali tak, jak my to ještě neumíme

By on 13. 4. 2012 in Rozvoj with Žádný komentář
Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Může za to, že se zrodil tento web. Spoluzavinil příval dojmů z užívání metody GTD v Česku, protože k nám přivedl český překlad Allenovy knihy. Napomohl bezpochyby desítkám nesmělých mládencům a mužům, propaguje vydávání elektronických knih a v neposlední řadě představuje stěžejní tvář nakladatelství Jan Melvil Publishing. Tomáš Baránek.

Není tomu dávno, co nakladatelství Jan Melvil Publishing oslavilo narozeniny. Co pohánělo Tvoji touhu jej před pěti roky založit?

Celý můj život se točí kolem psaní, čtení, vydávání knih a asi to tak už zůstane. Podíl na tom mají i okolnosti: moje máma je ilustrátorka, autorka obrázků desítek dětských knížek. Fascinující, zdlouhavý a často bolestný proces vzniku knihy jsem tak od dětství zažíval v přímém přenosu. V době, kdy si kamarádi hráli s angličáky, já si pro sebe psal a „vydával“ knížky a časopisy. Prvními autory, kteří se klasicky vymlouvali, že nestíhají uzávěrku, byli mí rodiče… Souběžně s vysokou školou jsem spoluzakládal Computer Press a po jeho opuštění před víc než deseti lety jsem přísahal, že už vydavatelem nebudu, že budu jen psát. Ale v roce 2007 mě Vítek Šebor, můj dobrý kamarád a ex-cpressácký kolega, přece jen ukecal: jeho odhodlání bylo silnější než má skepse – a já jsem tomu rád, byť mám teď na samotné psaní málo času. (Vlastně, nakladatelská činnost je pro mě jakási prokrastinace; v čase, kdy o svém psaní příliš pochybuji a tedy nepíšu, vydávám jiné autory)

Fotografie zachycuje větší část týmu Jana Melvila

Fotografie zachycuje větší část týmu Jana Melvila

Portfolio zkraje činnosti nenapovídalo, že se z Melvila stane jeden z nedůležitějších „hráčů” na trhu s literaturou osobního rozvoje. Vše změnilo vydání knihy Mít vše hotovo. Můžeš poodkrýt genezi výběru, vydání a prodejního života Allenovy knihy?

Ano, původně jsme vyšli směrem k dětské a populárně-naučné literatuře s akcentem na výtvarno a dějiny, protože tyto oblasti jsou nám osobně blízké. Ale nedařilo se nám tak, jak jsme očekávali, a investice do velmi atraktivních, ale nákladných knih s exponáty nás v podstatě zabrzdila v rozletu. Museli jsme zvážit, co dál, a protože většina peněz ležela ve skladech, zbylo „jen“ na nějaký ten paperback. Přišel jsem tehdy s tipem na Davida Allena, jehož GTD jsem už nějakou dobu používal, a ukázalo se, že to byla dobrá volba.

Mít vše hotovo – jak lze z nabídky knih vypozorovat – významně nakladatelství změnilo, ale také dalo impuls ke zrodu tohoto webu. Vzpomeneš si ještě na úmysly, s jakými jste jej zakládali, na to, jaká vize tehdy byla a zda došlo k jejímu revidování?

Naše úmysly byly čisté :) Ideálem bylo mít pro každou knihu, kterou vydáme, vlastní podpůrný web, kolem něhož by se vytvořila komunita. V našich končinách to není zvykem, nakladatelé sekají knížky jednu za druhou a kromě první fáze se nijak zvlášť jednotlivým titulům či autorům nevěnují. Náš záměr byl a nadále je každé knize věnovat maximální péči (v rámci našich skromných možností). Proto knížky Mít vše hotovo Davida Allena a Jak sbalit ženu 2.0 mají „vlastní web“, ostatní se pyšní aspoň vlastní stránkou bohatou na informace, aktuality a odkazy (např. zde). Nedávno jsme ke každé knize přidali diskusní modul DISQUS a napojili se na knižní sociální síť Bookfan.eu.

Vydali jste desítky knih, které mohou citelně změnit lidem život. Alespoň takto chápu literaturu osobního rozvoje ti, kteří si vybírají kvalitní tituly a vidí jejich pozitivní dopad. Vyjmenuj nám u každého titulu jednu změnu, kterou může v člověku udělat.

U příruček je to tak, že každý si najde, co zrovna hledá. Za mne tedy:

Mít vše hotovo: pomůže při získání kontroly nad chaosem („všechno z hlavy ven“)

Zen a hotovo: pomůže při hledání a pojmenování vlastních cílů

Soustředění: osvobodí vás od nutkavého jednání (informační dieta je skvělá!)

Restart: uleví od různých kolektivních tlaků na podnikatele („nemusíte mít 100 zaměstnanců“)

Čtyřhodinový pracovní týden: nemusíte být zaměstnáni, když nechcete (nesmírně inspirativní kniha)

Čtyřhodinové tělo: hubený jsem dost, ale Timovy triky, jak zlepšit spánek, mi pomáhají už mnoho měsíců

Proměna: naučíte se vidět překážky při změně svého okolí správnou optikou

Nikdy nejez sám: „nikdy nejez sám“, neuvěřitelně dobrá rada sama o sobě, podpořená solidní argumentací :)

Nepostradatelní: buďte punkoví a pracujte na svých výjimečných schopnostech, to je vaše budoucnost

Ahoj, tati: vaši těhotnou ženu ovládá skrze hormony vetřelec, buďte k ní shovívaví a všechny ústrky od ní vydržte

Nápady na ubrousku: obrázek je univerzální sdělovací prostředek a vydá za tisíc slov, zvláště v případě abstraktních konceptů

Zajímá mě, do jaké míry ovlivnily vámi vydané knihy život tobě. A nemusíš se omezovat jen na jejich obsah, ale také přípravu, realizaci…

Viz výše. Každá kniha, kterou čtu, rediguji, překládám, koriguji, ebookuji nebo jinak připravuji, mě ovlivní. Škála vlivů je opravdu široká a sahá od zničené krční páteře, bolestí hlavy, probdělých nocí nad slabšími překlady, přes zážitek objevování, nabití novou energií či radostí nad některými všeobecně platnými poznatky až po fakt, že méně zapomínám na sliby, protože je mám v GTD :) Jedno negativum je společné: drtivá většina mé práce je „duševní“ a strnulá, prostě u počítače nebo iPadu. Tento vliv knih a vydávání je vedle samotného vytížení pro mne asi to nejbolestnější. Málo tělesného pohybu. Společné pozitivum je, že mám radost, když lidé píší, že čtou, a jak moc jim knihy mění život k lepšímu.

Nejvíce ”žhavých” diskuzí vyvolává Tim Ferriss, zvláště pak jeho Čtyřhodinové tělo. Sleduješ reakce na knihu a upřímně, když by ses vžil do obyčejného čtenáře, jenž ji vezme v knihkupectví do rukou, co by sis o knihe či autorovi pomyslel?

Já si myslím, že Tim je magor. Je velmi chytrý magor se smyslem pro humor a vysokou mírou sebereflexe. Mám magory rád, protože většinou jsou to oni, kdo pohnou světem tím správným směrem. (A tak vždycky, když mi někdo řekne, že jsem magor, beru to jako znamení, že jdu správným směrem.) Čtenáři u pultů podle mě cítí z obalu nejen marketingové přehánění, ale i nadsázku, a to je podle mě přesvědčí vzít knihu do ruky. Ferrissovy knížky jsou úspěšné nejen kvůli zajímavým poznatkům a nápadům, ale i kvůli autorově schopnosti udělat si ze sebe legraci a věci v pravou chvíli odlehčit.

V čem se podle tebe nachází úskalí knih o rozvoji, efektivitě, úspěchu?

Paradoxně v tom, že nám zvedají laťku a nároky. Vytvářejí občas problém tam, kde žádný není. Umožňují nám přežít výstup skalní stezkou, po níž bychom se ale bez nich vůbec nevydali, protože z druhé strany vede asfaltka. Myslím, že by to obecně chtělo více skepse a odstupu při naslouchání různým myslitelům. Ale to říká ten pravý, že? Moje pravidlo je: když z knihy za 300 Kč uplatním byť jedinou radu, která mi pak denodenně v životě pomáhá, jsou to dobře vydané peníze. (Dle tohoto klíče z Ferrisse musím uplatnit aspoň 2 rady, ale fakt je ten, že většinou je to mnohokrát víc :)

A jak je to vlastně s výběrem? Světová nabídka totiž čítá obrovské množství titulů, ruku na srdce, jistě alespoň ze dvou třetin však jde o podružnou literaturu, která se veze na vlně zájmu.

Myslím, že jsme měli zatím štěstí, intuici, snad už máme jakési know-how. Své čtenáře se snažíme poznat, komunikujeme s nimi asi i více než to dělají jiní nakladatelé – to pomáhá zorientovat se v nabídce. Zahraniční knihy, které nás zaujmou, důkladně čteme a hledáme v nich onu kouzelnou esenci, která je odlišuje od ostatních: to abychom se ujistili, zda má smysl je přinášet na náš trh. (mj. na letošek připravujeme také aspoň jeden český titul, který vzniká ve spolupráci s autorem; zatím však musím zůstat tajemný).

De facto jsme se nepřímo dotkli i budoucího směřování. Co u Melvila chystáte? A plánujete i změny v koncepci, rozšíření o druhy/žánry, které doposud nebyly součástí vašeho zájmu?

Už letos chceme zrychlit tempo, tedy dělat ročně aspoň 5-8 knih namísto dřívějších 3-4. Větší počet knih už by ale mohl být kontraproduktivní; těch opravdu výjimečných titulů našeho zaměření není zase tolik (a nám se navíc nepodaří získat práva na všechny). Zvýšením počtu rozšíříme ediční plán o témata, kterým jsme se dosud nevěnovali, zejména do oblasti populární psychologie, sociologie a příbuzných oborů. Vedle poptávky po motivačních a sebe-organizačních příručkách na téma „lepší, méně stresující život“ či „lepší, smysluplnější práce a podnikání“ cítíme zájem o lehký posun pod povrch věcí. Od „jak“ ke „proč“. Totéž se týká zájmu o příručky orientované úžeji na různé konkrétní typy tvůrčích či byznysových aktivit. Komunita roste a stárne s námi a hledá své místo ve světě podobně jako i my sami s Melvilem. Nestydíme se za to, že náš ediční plán je formován do značné míry zvnějšku, pomalu krok za krokem, jak trh dovolí. Abych nemluvil jen obecně: prvními vlaštovkami naznačených rozšíření byla například Proměna bratrů Heathových, letos to bude Cialdiniho Influence a především Kahnemanova Thinking, Fast and Slow, na niž se nesmírně těšíme. (Aktuální stav knih, které překládáme, najdou čtenáři zde a můžou se zaregistrovat u jednotlivých titulů kvůli informování před vydáním; plán navíc aktualizujeme, už brzy tam snad přibudou další dva plánované tituly, skutečné lahůdky).

prodejna v Brně

Jako jedno z prvních se v Česku vaše nakladatelství vrhlo na vydávání elektronických verzí novinek. Nejprve jen prostřednictvím čteček a aplikací Wooky, poté i skrze iBooks Store. Dokážeš stručně charakterizovat svůj pocit z dosavadního vývoje tuzemského trhu s e-knihami?

Jsem nadšený. Konečně je to tady a my jsme u toho. Samozřejmě, doba je hektická a tohle nadšení vytváří také spoustu emocí na straně čtenářů i nakladatelů. Knižní průmysl nyní prožívá něco jako krizi identity. Čtenáři říkají, že to nakladatelé musejí zvládat s přehledem a že musejí být schopni hned a chladnokrevně, bez nejmenšího váhání a obav, nabídnout komplexní a konečné řešení pro všechny, nejlépe skoro zadarmo. Neuvědomují si, že toto jejich pokrokové stanovisko je v jádru podloženo iracionalitou a emocemi stejně jako zpátečnictví nakladatelů. Vždyť jste doteď četli normální knihy, tak to můžete ještě chvilku vydržet, ne?, říkám si občas, když čtu diskusi, kde někdo z oblíbeného nakladatele dělá úplného nýmanda jen proto, že prostě nestíhá uvádět na trh ebooky. Uvědomme si, že kniha prochází největší kulturním zemětřesením od doby vynálezu knihtisku a trh se bude ještě dlouho tříbit. To, co teď probíhá, je zrychlený koloběh pokusů a omylů, jejichž cílem je adaptace na novou situaci. Většina pokusů bude marných, jinak by to nebyly pokusy… Pro nás je důležité, že naše knihy jako ebooky jsou úspěšné. Prodeje zejména v iBookstore rapidně rostou: na začátku roku to bylo kolem stovky ebooků prodaných měsíčně, nyní (duben 2012) je to už cca 500 ks měsíčně.

Ukázka z elektronické verze Mít vše hotovo

Často se objevuje dotaz, kdy a zda budou vaše knihy i pro Kindle. Máš odpověď?

Můžu jen říct, že na tom pracujeme. Chtěli bychom mít své knihy k dispozici pro Kindle brzy poté, co Amazon vstoupí oficiálně na český trh.

Mimochodem, neuvažovali jste i o zvukových verzích knih?

Uvažovali. Jednáme o tom, zvažujeme to.

Jak by podle tebe mohla vypadat kniha, která by skutečně plnohodnotně využívala potenciálu e-booku?

Myslím, že ebook bude v budoucnu služba, která (proti papírové knize) v mnoha směrech vylepší a obohatí čtenářský zážitek. Začne to už někde u výběru ideální knihy pro konkrétního čtenáře, ebook pomůže při jejím nákupu na základě vašeho čtenářského chování během čtení předchozích knih, ebook poskytne dokonalou četbu za všech světelných i povětrnostních podmínek, ebook pomůže s porozuměním textu, s jeho zapamatováním a případným učením, bude chytře udržovat motivaci při biflování, usnadní sdílení čtenářských zážitků a prohloubí spojení s autorem ve všech rovinách, které autor – pokud ještě žije – dovolí. Text asi bude vždy středobodem knihy, tedy dokud ji budeme nazývat knihou, ale budoucnost nás určitě překvapí vymoženostmi, o které nás papírové čtení donedávna ochuzovalo. Kdyby staří Řekové měli ebooky, dělali by „knihy“ způsobem, jak je my sami zatím udělat neumíme. Jsme totiž oproti nim zatíženi historií, vývojem, kterým mezitím kniha prošla, a jsme jakoby zaklíněni do jejích papírových listů. Máme se proto na co těšit.

Rozhovor vedl Lukáš Gregor

Informace o knihách najdete na webu www.melvil.cz.

Titulní fotografie: Filip Habart

 

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru