Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Techniky učení

By on 16. 3. 2012 in Rozvoj with Počet komentářů: 3
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Důležité je zůstat zvědavý. Naše paměť je jako sval, který je třeba neustále trénovat, jinak zakrní.” Toto je motto, které stojí za to si zapamatovat. Asi nikdo z nás nechce zakrnět.

Synapse by měly být neustále aktivní. Je nutné jim proto neustále obstarávat nové „krmivo“. Nejen MuDr. Zbyněk Mlčoch doporučuje: najděte si proto činnosti, které vás budou bavit. Učte se jazyky, choďte do divadla, čtěte, cestujte, hrajte na nějaký nástroj. Důležité jsou i společenské kontakty. Takže Oli, u tebe to je jednoduché, ty těch činností máš dost, takže jen tak nezakrníš. Ale je také důležité svoji paměť trénovat. Někteří k tomu používají různé knihy s cvičeními, kterých je nyní na trhu velmi mnoho. Sežeň si nějakou.

Pro mozek je důležitý:

  • mozkový trénink – dávej si úkoly (jdi nakupovat bez seznamu, zkus si až do večera zapamatovat SPZ projíždějícího auta apod.)
  • mozkový jogging, tj.: dbej na time management (to již umíš!), dopřej si také odpočinek a pohybdbej na správnou stravu (oříšky, semínka, ovoce, zelenina, voda… – to vše podpoří mozek správnou cestou)
  • stress management – odstraňuj stres kdykoliv je to možné: trénuj např. podle knihy Briana Clegga: Stress management (Brno: CP Books, 2005).
Nezapomeň, že s technikami učení souvisí i některé rady ohledně rychločtení. Připomeňme si např. udělání si rychlého přehledu o knize. Než ji začneš od začátku číst, udělej si přehled, co v ní je. Zjistíš, že třeba něco ani číst nemusíš, neboť to znáš. A nebo ti to bude stačit přečíst jen velmi rychle zběžně. Také se ti vyplatí zjistit, jaký typ jsi. Rozlišuje se především paměť vizuální, sluchová a hmatová. Lidé s vizuální pamětí si dobře pamatují rozmístění textu, obrazy atd. Se sluchovou pamětí se vyplatí poslouchat nahrávky nebo sebe, jak se nahlas učíš. Hmatovou neuplatníš u všech předmětů, ale zkusit to můžeš. mnoha lidem také pomáhá, když se snaží učivo vysvětlit někomu dalšímu (stávají se jakoby učiteli). Je to jeden z nejefektivnějších způsobů.A nyní ti ukážu pár metod, jak si zapamatovat učivo (či cokoliv jiného).

 

Metoda PQRST

Název metody je odvozen od jednotlivých částí, ze kterých se skládá. Preview (přehled), Question (otázka), Read (čtení), Self-recitation (opakování), Test (zkouška). Nejdříve tedy získej přehled (sleduj nadpisy kapitol, stručné souhrny apod.), následně si stanov k textu otázky a pokus se na ně odpovídat – nejdřív sama, a potom v průběhu fáze čtení. Při opakování si vybav to nejdůležitější z celého textu a následně to otestuj (nejlépe ještě vlastním testem předtím než půjdeš na zkoušku).

 

Metoda SQ4R

I tato metoda dostala název podle jejích jednotlivých fází. Survey (prozkoumání), Question (otázka), Read (čtení), Reflect (přemýšlení), Recite (hlasité opakování), Review (rekapitulace). Ze začátku se tedy SQ4R podobá metodě PQRST, ale někomu přidat poslední tři R v této metodě jako lepší způsob.

 

Metoda „Vím, Chci vědět a Dozvěděl jsem se“

Tato metoda je metodou kritického myšlení. Dokáže ti říci, co již o tématu víš (a tím ti pomoci s výběrem toho, co je třeba se naučit a co lze přeskočit). Zároveň ti pomáhá si určit, co od textu očekáváš, co si přeješ poznat (Chci vědět). Klasické shrnutí pak spadá pod Dozvěděl jsem se.Vše funguje v jednoduché tabulce.
Vím Chci vědět Dozvěděl jsem se
Zde vypíšeš vše, co již o tématu, na které se chystáš, víš. Před samotnou četbou si v bodech sepiš, co se chceš dozvědět… Po přečtení si vyplň tuto kolonku. Zjistíš tak, co ses naučila, co je třeba přečíst znovu a co je třeba dohledat jinde.

Metoda NEANA

Jedná se o velmi efektivní metodu. Metodu vymyslel opět David Gruber (viz rychločtení) a znamená NEstudovat A NAstudovat. Smyslem celé metody je, že mozku namluvíš, že nestuduješ. Naopak se stáváš učitelem, který tvoří test pro své žáky. Vem si postupně tedy první stranu textu, z které vytvoř otázky do testu pro své žáky. A zcela bez obav se bav nad tím, jak budou tví žáci překvapení, že jim dáváš test. Otázky vol dokonale. Zároveň k nim tvoř i odpovědi (jako bys tvořila test s možnostmi abc). Zde musíš dávat také pozor, aby nebylo něco dvojznačného či špatného (co by si o tobě přece tví žáci pomysleli!). A takto postupuj dále a dále. Svým způsobem nestuduješ, ale učivo hravě zvládneš!

Metoda pokoje či tělesných částí

Metodu pokoje používají někteří řečníci nebo lidé, kteří mají výbornou vizuální paměť. Vše spočívá v tom, že si představíš pokoj, který velmi dobře znáš. Představíš si předměty, které v něm jsou. A nyní skládáš jednotlivá témata k jednotlivým věcem. Řekněme, že jdeš na nákup a potřebuješ koupit rohlíky, jablko, okurek, olej, oplatek… Tak si tyto věci postupně představíš, jak leží v pokoji na určité věci, nejlépe tam, kam se nejvíc hodí. A klidně absurdně. Třeba olej vylitý v nějaké nádobě (která slouží na něco úplně jiného), rohlíky zabodlé v květináči. Cokoliv! Uvidíš, že si vše pak lépe vybavíš :)Podobně to někteří aplikují na části těla. A opět absurdně. Jablka budou tedy prsa, olej si představím jako šampon na vlasech, okurek jako … :) No vyzkoušej sama.

Metoda obrázků – pamatování správného pořadí

Tuto metodu uplatníš, pokud si potřebuješ zapamatovat několik věcí, které jdou za sebou postupně (tedy něco je první, druhé, třetí…). V první řadě si vytvoř obrázky k číslům 1-9 (příp. i k nule). S touto „tabulkou“ budeš pracovat. Vytvoříš ji tak, že si vybavíš předmět, který je nejvíce podobný tvaru čísla (např. 0 je podobná jezeru, 2 labuti apod.) nebo k číslu přiřadíš věc, kterou máš velmi spojenou s daným číslem (18 = řidičský průkaz, tedy nakreslíš auto). Až budeš tyto obrázky mít, musíš si pamatovat, které obrázky máš u jakého čísla. Což ale bude snadné, neboť sis je sama vymyslela. A teď jak s tím pracovat. Jakmile budeš mít několik věcív za sebou, které si musíš zapamatovat, přiřadíš je vždy k obrázku u čísla.

Velmi jednodcuchý příklad: první si budeš muset zapamatovat výraz „obraz“, druhý výraz „knihovna“ a třetí „protivník/bojovník“. A musíš si to (z nějakého důvodu) pamatovat postupně. K obrazu tedy přiřadíš věc, kterou máš namalovanou u jedničky, ke knihovně věc z dvojky atd. A nejdůležitější bude si ty dvě věci vždy spojit. Dejme tedy tomu, že mám u jedničky namalovanou svíčku (je podobná číslu jedna) a potřebuji si jako první zapamatovat obraz. Spojít si tyto dvě věci, a to tak, že si je předtavím ve velmi absurdní situaci, např. hořící obraz, obraz, jak jej zapaluji svíčkou apod. Knihovna bude druhá věc, co následuje. Tu si spojím s věcí u dvojky, tedy s labutí (neboť jsem si ji tam nakreslila a je to můj výběr). A opět si představím absurdní obraz, labuť plující v knihovně v tuně knih či něco podobného. Čím absurdnější, kreativnější a zábavnější to bude, tím lépe si to zapamatuješ. Nyní tomu musíš jen věřit, pak stačí vyzkoušet a uvidíš, že to půjde.

A nyní kresli:

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Metod je spousta a je na tobě, co ti nejvíce osvědčí. Určitě však nějakou zkus!

Článek vyšel na webu Studuj kreativně a byl zde publikován s laskavým svolením Olgy Biernátové

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 3

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. bum bác napsal:

    tady bych doporučil knížku Ovládněte svůj mozek od Libora Činky

  2. Lukáš napsal:

    Dobré rady…další také užitečné rady na usnadnění učení můžete najít na http://www.pametauceni.cz

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru