Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Mí pomocníci

By on 12. 3. 2012 in Kondice with Počet komentářů: 10
Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Na otázku, které nástroje využívám, abych dosáhl větší efektivity, odpovídám zcela automaticky výčtem kusů hardwaru a aplikací. Nedávno jsem se ale zamyslel nad tím, do jaké míry ovlivňují moji efektivitu nástroje, které v kontextu aplikací a všech těch iPadů a iPhonů mohou vypadat nepatřičně.

Následující přehled jmenuje pomocníky, s nimiž přicházím do kontaktu (ve valné většině) neustále a díky kterým nejen můj aktuální “výkon” roste (= produktivita), ale mají pozitivní dopad na mé dlouhodobé fungování a výsledky (= efektivita). Vzhledem k tomu, že chci být maximálně konkrétní, uvádím u produktů přímo jejich název/firmu. Věřím, že to budete vnímat pozitivně, nikoliv jako zaplacený text. Současně se těším na vaše vlastní seznamy a doporučení.

Nápoje, potraviny a doplňky stravy

  • voda – Nejen při pití čaje, ale obecně potřebuji dostatečný příjem tekutin, a to čisté neochucené vody. Denně vypiji minimálně 2 litry, spíše se objem pohybuje kolem litrů tří. Snažím se zcela vytěsnit balené vody (ty mám v nouzových případech), místo toho preferuji vodu z kohoutku. Po nedobrých zkušenostech s chutí vody filtruji vodu přes konvici Marella Cool (firma Brita). Voda má nejen pozitivní dopad na fyzickou, ale také psychickou kondici. Při nedostatečném příjmu v dopoledních hodinách se u mě projevují bolesti hlavy a větší únava. Důležité je vypít hned po probuzení zhruba 2dcl čisté vody.

  • zelený čaj – Ve dnech, kdy potřebuji zhruba 8–10 hodin zaměstnávat svůj mozek a koncetraci, vařím zelené čaje. Zde přesné typy nevyjmenuji, střídám je na základě doporučení švagra, majitele čajovny. Dávám přednost čínským nebo japonským, chuťově spíše jemným čajům, které lze zalít i 7x, aniž by to na chuti bylo znát.
  • mátový čaj – Kdysi nenáviděný, dnes věrný společník. Oblíbil jsem si jej nejen pro jeho chuť, ale také pozitivní účinky na žaludek. V sezóně vařím z domácí máty, jinak většinou kupuji značku Teekanne.
  • meduňka – Zvláště během sezóny, kdy nám meduňka roste na zahradě, jsme si doma oblíbily na večer pít vývar z této bylinky. Velmi dobře působí na organismus, uklidňuje a napomáhá kvalitnímu spánku. Pokud není domácí, sháním v lékárnách nebo v prodejnách se zdravou výživou.
  • káva – V kontextu s kávou se píše o jejích pozitivních i negativních vlivech na zdraví. Mám maximální hranici tří (spíše slabých) káv denně,  větší počet mi nedělá dobře. Kávu piji ráno pro probuzení (rozpustná, vybírám spíše lepší značky), v průběhu dne pak už jen na chuť, budící účinky na mě moc káva nemá. Pro tzv. siestu si vaříme s manželkou v Krups Nescafé Dolce Gusto kávu znakčy Nescafé. Chutná nám, je to rychlé a není třeba se prakticky vůbec starat o nějakou údržbu a čištění.
  • Xyng – Pokud potřebuji v rámci daného dne opravdu významně zatěžovat mysl nebo se budu chtít maximálně soustředit (např. delší trasy autem), vezmu si směs vitamínů a přírodních látek firmy Xyngular. Cenově vyjde jako jeden energetický nápoj, jeho účinky jsou nesrovnatelně lepší a neškodí zdraví.
  • čokoláda – Snažím se omezit sacharidy, přesto jsem se čokolády (zatím) nevzdal. Mám z ní více energie než z kávy, známý je také její vliv na dobrou náladu. Upřednostňuji spíše hořkou, nebo čokoládu s co nejvyšším obsahem kakaa (na úkor cukrů).
  • Avilut – Měl jsem svého času potíže s únavou očí a protože mám odpor ke kapkám, zvolil jsem cestu doplňků, které obsahují lutein a další vitamíny. Zatím nejlepší zkušenost mám s Avilut Plus, ale doporučuji jíst brusinky a borůvky, máte-li k nim přístup.

Co v této kategorii nezafungovalo nebo určitě nemá být:

  • slazené nápoje – Měl jsem dlouhodobou slabost pro Colu, nyní omezuji, protože vím, že mi dodá energii jen na velmi krátkou dobu (spíše umí osvěžit) a obsahuje velké množství sacharidů. Vysadil jsem i džusy, protože se zdravím nemají nic společného, muselo by jít o čistě ovocné šťávy, kterých v obchodech najdeme pomálu, a i zde bych byl opatrný – obsahují taktéž hodně cukru.
  • energetické nápoje – Vyloženě zlo, které pro mě nebyl problém zcela vyškrtnout. Žádný z nápojů mi nechutnal, je to jako sladká umělá hmota, dokonce mi ani příliš nepomáhal, spíše mi dělal zle na žaludek a celkově na fyzický stav.

 

Pohyb, zdraví

  • kolo – Po delší odmlce, kdy jsme doma moc kola nevyužívali, jsme si s manželkou udělali radost, pořídili kvalitnější “nástroj” (4Ever) a na svatební cestu vyjeli právě s přilbou na hlavě… Zatím nevyužívám pro přesun z místa na místo (domov-práce), ale pouze pro výlety. Výhledově mám však v plánu pořídit elektrokolo, které bych mohl místo auta používat, až budeme bydlet na zlínských kopcích.
  • stání a chůze – V tomto případě nejde o pomocníky v tom “hmotném” významu. Přesto je chci zmínit. Vzhledem ke své práci často sedím u stolu, naštěstí při přednášení na univerzitě můžu tuto nepříjemnou a nezdravou polohu vyměnit za stání. Velmi doporučuji také mít možnost v pracovně dát si notebook/počítači na stůl, který bude vyvýšený a budete u něj stát. Skvělým odreagováním je pak chůze, dlouhé procházky mám rád a ty rychlé se hodí střídat s naopak velmi pomalou chůzí. Chůzi dávám přednost před během, nicméně i na delší procházky využívám běžecké boty (Nike Air Pegasus 27).
  • zahradní sezení – Něco, bez čeho bych nechtěl v budoucnu být. Mít možnost jít kdykoliv během dne ven, mít dostatečně velkou zahradu, zeleň a také sezení, abych mohl i práci vykonávat v lepším prostředí, než pouze u stolu v domě. Kvůli očím je dobré pravidelně odhlížet od monitoru a dívat se kolem sebe – pokud možno právě na zeleň. Oči potřebují přeostřovat a uklidnit.
  • spánek – Pomocník, kterého mají rádi snad všichni. Neoblibuji si měkké postele, spánkový rytmus mám zatím klasický – čili spím jednou denně. Uléhám většinou nejpozději ve 23 hodin, budíček bývá nejpozději v 6 hodin, většinou o hodinu dříve. Pro kvalitní spánek nedoporučuji ulehnout záhy po pracovní (mentální) činnosti, měla by tam být pauze o délce minimálně jedné hodiny, spíše dvou. Naučil jsem se mít ráno poklidné, stejně tak i večery, pro imunitu organismu zcela zásadní krok.

 

Pomůcky, které skutečně pomáhají

  • varná konvice – Běžná součást každé kuchyně či kanceláře. Bez ní bych nemohl fungovat tak, jak jsem zvyklý. Ale pozor – zle vybraná konvice vás může obrat o čas i o energii. Má zkušenost byla taková, že konvice buďto byla příliš těžká, nebo pomalá (malý výkon), nebo při zalívání “cmrdala” vodu všude kolem jen ne do hrnku. Nedávno jsme si domů pořídili konvici, s kterou nás každé vaření baví. Opět jsem si potvrdil, že někdy výrobci umí myslet nejen na skutečné užívání produktu, ale také na to, aby se lidem výrobek líbil. Kenwood kMix Boutique spojuje obojí.

  • uklizený stůl – Veledůležitá věc, abych mohl fungovat co nejefektivněji. Pořádek na pracovním stole určuje nejen to, zda budu pracovat lépe, ale také se budu lépe cítit. Vycházím ze zkušenosti, že neuspořádané věci na stole mě i podvědomě svazují a omezují v myšlení.
  • knihy a audioknihy – K dlouhodobě dobrým výsledkům je potřeba nejen pracovat, ale také odpočívat a tzv. ostřit pilu. Zásadní pozitivní vliv má literatura, nejen odborná, nýbrž i beletrie či poezie, knihy, které obohacují, rozvíjejí, dávají šanci odpočinout, pobavit se. Poslední rok se v mém případě velmi rozmohl zvyk poslouchat audioknihy, ať už kvůli potřebě nechat oči odpočinout, nebo při cestování. Zatím ty nejpozitivnější dojmy mám z vydavatelské činnosti Tympanum.

.

  • hudba a filmy – Platí o nich totéž co u knih, snad s tím dovětkem, že filmy v mém případě patří i k přípravě na výuku (čili jsou součástí mé práce). Pomalu si odvykám poslouchat hudbu jako podkres při práci, naopak jí vymezuji speciální čas – plnou koncentraci jen a pouze na poslech

Uvědomuji si, že bych mohl ještě pokračovat, ale snad jsem vyjmenoval to vše zásadní a důležité, nástroje, které patří k mému životu a spolupodílejí se na tom, abych byl nejen spokojený, ale také dostatečně produktivní. Vidíte, nejde pouze o GTD aplikace, úkolovníky, diáře či poznámkové bloky…

Lukáš Gregor

Štítky: ,

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 10

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Martin napsal:

    V tomto článku veľmi oceňujem Vašu orientáciu na konkrétne produkty. Vo väčšine podobných textov človek nájde iba veľmi všeobecné rady, ktoré sú často zakončené hláškou typu „aj tak si budete musieť nájsť to svoje“. Tu to samozrejme platí tiež a som presvedčený, že nie je Vašim cieľom komukoľvek vnucovať produkty značiek, ktoré používate. Na zorientovanie sa je to však podľa mňa oveľa lepšie ako nejaké ultra všeobecné rady. Výborný článok, ďakujem :)

    • Lukáš Gregor Lukáš Gregor napsal:

      Velmi děkuji za příznivou reakci, jsem rád, že jste to „vzal“ tak, jak jsem i zamýšlel. Prostě má vlastní zkušenost s konkrétním typem produktu, nicméně budu rád, když další čtenáři v komentářích ono portfolio rozšíří o vlastní tipy.

  2. Ala napsal:

    Je to hezký článek o každodenní realitě a praktických věcech. Mám to podobně. Snad jen doplním o své tipy zlepšující kvalitu mozku a následné reakce :osvědčily se mi kapky -rychle vstřebatelné Ginkgo (dobírám od bezalkoholové Gingio-bohužel už k nesehnání, takže jsem musela nahradit holt alkoholovými od jiné firmy), čokoláda z nepražených kakaových bobů Lifefood (při vyšší dávce se budete uculovat v průběhu celého dne, okolí to může iritovat) a jako sport pro celou rodinu klidně doma v obýváku je super ping-pong (zlepšuje koordinaci, reflexe, soustředění, plán i strategii i ovládání). Ne nadarmo se mu říká aerobní šachy. Taky čím jsem starší, tak mi prospívá tancování v kolektivu, ale muži se v tom až tolik nevyžívají. Poslech hudby, ale i zpívání, pohvizdování či pobrukování dělají s psychikou divy.
    U filmů se začínám poněkud stydět, cíleně vyhledávám jen ty, kde se hodně zasměju, a to tedy většinou nebývají filmy bůhvíjaké filmové kvality (Švejk, Návštěvníci I+II, Cesta do vesmíru, Drž hubu! atd…..). Za tip audio knihami moc děkuji! Bezva k pletení a handmade pracem vůbec.

  3. Lukáš Gregor Lukáš Gregor napsal:

    Děkuji za ten tip na čokoládu, ještě tento týden seženu a vyzkouším. Rád riziku, že bude můj úsměv druhé iritovat, podstoupím :)

    V mém případě u sledování filmů se často perou dvě osobnosti/potřeby. Pouze se zrelaxovat a pobavit vs. potřeba rozšiřovat rozhledy (dějiny filmu). Snažím se to zhruba střídat, mít v rovnováze. Zjistil jsem, že když se podívám na film, k němuž jsem neměl vyloženě chuť, ale věděl jsem, že jej potřebuji znát, mám pak dobrý pocit – a navíc často zjistím, že film/filmař je velmi dobrý a zajímavý.

  4. John Sadhana napsal:

    Super článek.

    @Ala děkuji za připomenutí čokolády Lifefood, na to jak jsou dobré jsem už opravdu zapomněl a rád si tu chuť připomenu. Jen vím, že kdysi byly hodně špatně sehnatelné určité druhy. Byly pořád vyprodané :-/

  5. kadelus napsal:

    Moc pěkné a zajímavé. Je radost číst vaše články. Děkuji

  6. prdlik napsal:

    Ktery zeleny caj se da zalit 7x bez vlivu na chut?

  7. Eta napsal:

    Například čaj Bancha doma vaříme ve skleněné konvici (Simax) několik dnů po sobě. Průběžně pár lístků přihodíme – když je potřeba, když už málo „barví“. Údajně se z toho čaje při opakovaném vaření uvolňují další prospěšné látky, které se napoprvé neuvolní.

  8. Milian napsal:

    A zkoušel jste třeba Yerba Maté? Má také spoustu kofeinu, ale nezpůsobuje únavu. Je velmi dobré a dá se připravovat jako teplý nebo i studený nápoj (například s mátou v létě).

  9. Natalie napsal:

    Kde lze objednat Xyng s doporučením do ČR?
    Díky moc :)

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru