Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Jak si udržet pracovní výkonnost při vyšší zátěži od okolí

Vladimír Dědek

VLADIMÍR DĚDEK | GTD, self-managementu a rozvoji osobnosti se věnuji už několik let. Své myšlenky sdílím také na webu chcirust.cz.
Mám rád zpětnou vazbu a pro uvítám, když se podělíte v komentářích s vlastními názory!

Poslední články od Vladimír Dědek (Všechny články)

Během roku se může stát, že jsou na nás kladeny vyšší nároky než v běžném období. Příkladem může být zkouškové období, nákupní sezóna na eshopu nebo jen nárazově zvětšená poptávka po prodávaném/vytvářeném produktu. Jak během tohoto období zvládnout všechen ten stres a zachovat si klidnou hlavu?

Jak zvládat zvýšený stres

Stres. Slovo, které dnes slyšíme ze všech stran. Se stresem se pojí slova jako shon, únava, nervozita, zátěž. Právě mi skončilo zkouškové období a já se opět vracím do „normálního života“. Skončilo mi období, během kterého jsem málo spal, pořád jen seděl doma u počítače, u knihy nebo ležel na posteli s tabletem v ruce a četl elektronická skripta. Z domu jsem vycházel jen na zkoušku nebo nakoupit jídlo na pár dnů dopředu. Přesto jsem toto období přežil relativně v pohodě.

Focus

Během období, kdy mám takto extrémně posunuté priority nebo jsem ve zvýšeném stresu přepínám do jiného režimu. V tomto režimu se více soustředím na své hlavní (aktuální) priority. Snažím se omezit tvůrce rušení – telefon, Twitter, email. Na emaily tedy odpovídám málo nebo vůbec, hlavně je ale čtu 1x-2x za den a ne častěji.

Inbox vždy po ruce

Často se mi stává, že při práci se mi vybaví myšlenka na něco jiného. Vím, že pokud na to budu myslet, nebudu pracovat na 100% a bude mi to vrtat v hlavě. Tady se mi osvědčila metoda vše si někam poznačit, sepsat. Koupil jsem si sešit Moleskine s prázdnými papíry a vše si zde jednoduše značím. Cokoli mi proběhne hlavou a já tuším, že to budu chtít v budoucnu dále rozvést. Zapíšu a je to tam, je to zaznamenané, už na to nemyslím.

Relax, aneb každý máme to své

Fungovat na 130% běžného dne lze, ale ne trvale. Lze to den, týden třeba i měsíc. U mě ale nikdy nefungoval princip, že vstanu ráno v 7 a učím se/pracuji do 23. hodiny večer, hodím sprchu a jdu spát. Neříkám že každý den, ale podle mě je potřeba věnovat nějaký čas i relaxaci. Může to být 30minut běhání – to se dá zaběhnout třeba 5km celkem v pohodovém tempu. Nebo poslech 1 alba oblíbeného skladatele. A co tak zrelaxovat se přípravou dobré večeře? Můj pohled říká, že to není ztracený čas, ale čas, kdy se dobíjíme a motivujeme k dalšímu pokračování v práci.

Jak udržet svůj systém v chodu i během nadměrné zátěže

Zde je na místě slovo rutina. Z mého pohledu důležitý prvek v hodně věcech (například při osvojování návyků). Tady velice účinně slouží také. Nedávno jsem psal článek o tom, že bez weekly review se nedá fungovat. Je proto vidět, že pravidelnost funguje i tady. Každý den projít své inboxy, zrevidovat (alespoň zběžně) úkoly, mrknout do diáře, co mě čeká další den/dny. Stačí tak málo, avšak pravidelně.

Shrnutí

Pokud bych své doporučení měl shrnout do jednoho odstavce, napsal bych asi toto… V době, kdy je na nás kladen větší nátlak, jsme ve stresu a tlačí nás deadliny, je potřeba zvýšit také svou efektivitu. Je proto nutné se zbavit zdrojů rušení, ale ne však je vyhladit. Je tedy potřeba nalézt rovnováhu mezi rušením a „cíleným relaxem“ (i když toto slovní spojení může znít podivně :-) ). V hodně věcech pomáhá rutina – třeba vím, že ráno vstanu, dám si 30minut na vyřešení emailů, projdu Twitter, RSS čtečku a uložím si zajímavé články do záložek pro pozdější přečtení. Pak se ale jdu věnovat práci.

 

Otázka pro diskuzi:

Jak se chováte během zkouškového období nebo při zvýšené zátěži v práci? Daří se eliminovat žrouty času? 

Vladimír Dědek

Štítky: ,

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 2

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. jjasanus napsal:

    docela vim o cem je rec. zkouskove se me sice netyka, za to je ale pro mne vzdy leden tak nejak pracovne „narvany“ – hodnotici zprava za uplynuly rok, plan na tento rok, audit ISO, a par dalsich projektu. Vsechny s deadlinem do 31.1.2012.
    V takoveto dobe se o to vic zabyvam efektivitou, a spoleham se na (delam poctive) sve GTD.
    Pekny clanek, diky za nej.
    JJ

  2. Pavel Miksa napsal:

    Vladímíre, díky za super článek.

    Myslel jsem dříve, že žrouty času je potřeba eliminovat pomocí nějakého externího nástroje, ale pak jsem zjistil, že je to otázka disciplíny. Dnes vím, že pokud si nemůžu vyrušování dovolit, nedovolím si ho. Příjde-li na mě přesto nutkání vyhnout se úkolu a koukat jinam, zastavím se a chvíli v klidu dýchám. Nutkání pomalu odezní a já se pustím do práce.

    Moleskine jako inbox si nemůžu vynachválit. Pokud mám zvýšenou zátěž v práci, používám jej intenzivněji, protože nemám prostor promýšlet důležitost nápadů a úkolů.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru