Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Jak moc těžká je proměna?

By on 7. 11. 2011 in Rozvoj with Počet komentářů: 4
Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Proč je tak těžké provést nějakou výraznější změnu? Proč se změně k lepšímu lidé tolik brání, anebo v lepším případě „jen neudělají nic“? Je to lenost, zvyk, slabá vůle?

Se změnami to máme těžké. Většinou se totiž soustředíme na ty, které spadají do našeho okruhu zájmu – ať už jde o ozónové díry, o politickou situaci, nebo také o vztahy v naší rodině. Co můžeme úspěšně ovivňovat (a co bychom také měli) ale spadá do okruhu vlivu. Na něj se soustředíme pramálo. A když už bychom rádi, energii nám pohltily starosti a stížnosti na věci, s nimiž můžeme pohnout jen velmi těžko… nebo třeba vůbec.

Jak to ale vlastně je? Máme se vzdát možnosti ovlivňovat a měnit pohyb mimo náš okruh vlivu (tedy sama sebe)? Co když bychom rádi změnili přístup k práci u svých zaměstnanců, nebo dokonce kolegů a i vedení? Máme hned zkraje říci, že se nás to netýká a změna vlastně možná ani není?

Problematika změny představuje vděčné téma k diskuzím, článkům i knihám. Současně ale může být jednou z těch bolavých oblastí – mnohem více než to, jak si třídit úkoly a projekty. Dan a Chip Heathovi si toho byli vědomi a nashromáždili úctyhodný materiál a na základě něj “vystopovali” několik kroků, které mohou komukoliv a prakticky v jakémkoliv případě dopomoci k realizaci změn. Jak ale napovídá originální název Switch a také vhodně přeložený titul v češtině, často vlastně ani nejde “pouze” o změnu, ale přímo o proměnu, čímž je zapotřebí pracovat nejen s naším logickým uvažováním, vizemi, ale také využít emoce.

Jezdec a slon

Kolikrát jsme se rozhodli, že něco změníme? Že třeba zhubneme, nebo budeme zodpovědnější v práci? Dokážeme si říct, proč by tato změna byla dobrá, dokážeme si dokonce naplánovat strategii a dílčí kroky (včetně termínů), když ale přijde pokušení, máme potíž neodolat – Dnes si dám ten plát čokolády, však jsem už týden žádnou neokusil… Ano, jde o to, že racionální složka si něco předsevzala, ale emocionální umí neposlouchat. Je to jako když na slonovi sedí jezdec – ví, kam chce dojet, ale ovládat obrovité zvíře nemusí být zrovna snadné. Abychom ke změně dospěli, bez spolupráce obou složek se neobejdeme.
Jak jezdec, tak slon má své přednosti i svá omezení. Zvláště chcete-li ke změně dovést další lidi, oslovovat jejich jezdce prakticky nemá smysl. Mávat před nimi statistikami nebo je emocionálně angažovat? Heathovi jsou pro to druhé řešení. Ale jen na něm jejich postup nestojí.

Jak provést změnu?

V podstatě je potřeba využít tří kroků, každý z nich se ještě skládá z dalších tří fází.

Nasměrujte jezdce
– najdetě bílé vrány (zjistěte, co funguje dobře, a naklonujte to)
– načrtněte scénář kritických taů (nepřemýšlete o obrazu celku, ale o konkrétním chování)
– ukažte na cíl (změna je snazší, pokud víte, kam jdete a proč to má smysl)

Motivujte slono
– probuďte emoce (jen vědět nestačí – důležité je cítit)
– zmenšete rozsah změny (raději změnu rozbijte na kousky, ať není slon vystrašený)
– nechte lidi růst (vypěstujte smysl pro identitu)

Zformujte cestu
– upravte prostředí (když se změní situace, změní se i příslušné chování –změňte tedy situaci.)
– vytvořte návyky (hledejte, jak podpořit vhodné návyky)
– shromážděte stádo (chování je nakažlivé, pomozte se “šířením nákazy”)

Výše uvedené kroky a fáze sami o sobě nemusí znít zcela srozumitelně, nebo naopak ve vás vyvolají dojem To už jsem slyšel stokrát, ale je to jen takové plácání! Velkou předností knihy Proměna je, že autoři si tento systém nevymysleli proto, aby napsali další knihu, která má potenciál oslovit lidi a dobře se prodat. Naopak – vzhledem k jejich odbornosti de facto logicky – nejprve zpracovali desítky a desítky výzkumů, článků, studií (sociologie, psychologie), z nichž vydedukovali to, co pro všechny ty úspěšné změny bylo typické. A tak vznikl jezdec a slon, a tak vznikly kroky, které tvoří kostru knihy.

Proměna představuje na našem trhu velmi příjemné osvěžení. Je totiž hodně jiná. Nestojí a nepadá na (byť dobré) víře jednoho člověka, ale na velkém množství reálných zkušeností a příběhů, a to přesně doložených v poznámkovém aparátu publikace.
A tyto příběhy nám mohou de facto zodpovědět naši otázku zkraje článku – Máme se vzdát možnosti ovlivňovat a měnit pohyb mimo náš okruh vlivu (tedy sama sebe)? Rozhodně by byla škoda se vzdát. Proměnit můžeme totiž nejen sebe, ale opravdu i své okolí. Změny nebývají lehké, což kniha ani netvrdí, výše uvedený systém dokonce ani nezaručí, že cesta bude úspěšná. Ale rozhodně nám Proměna může ukázat, že to jde a že v té touze měnit nejsme sami.

Pár střípků

Není cílem tohoto článku postihnout všechny dílčí kroky a fáze (a už vůbec ne jednotlivé příběhy), místo toho v bodech vypíši některé myšlenky, které jsem si z knihy odnesl:

  • To, co se na první pohled zdá být problémem lidí, je často problémem situace.
  • Sebeovládání je vyčerpatelným zdrojem.
  • To, co na první pohled vypadá jako lenost, bývá často vyčerpáním.
  • To, co vypadá jako odpor, je často jen nejasnost.
  • Nemusíte měnit chování při pití. Stačí změnit chování při nákupu.
  • Máme potřebu/nutkání se soustředit na problémy, nikoliv na bílé vrány (to, co funguje).
  • Položili jste si otázku: “Jaký je poměr času, který trávím řešením nějakých problémů, k času, který trávím rozmnožováním úspěchu?”
  • Myslet si, že nakreslíme krok za krokem celou cestu až do cíle, jako ve špičkové navigaci, by bylo až příliš troufalé. Dokud jste na začátku, neupínejte se zbytečně na prostřední část cesty, protože ta stejně bude vypadat jinak, až se na ni dostanete. Jenom se postarejte o zřetelný začátek a zřetelný konec a dejte se do pohybu.
  • Posloupnost kroků při úspěšných změnách nebývá ANALÝZA–MYŠLENÍ–ZMĚNA, nýbrž VIDĚT-POCIŤOVAT-MĚNIT.
  • Negativní emoce mívají tendenci “zužovat” naše myšlenky. Procházíte-li plni napětí temným parkem, nebudete asi přemýšlet, jaké všechny pracovní úkoly máte zítra zvládnout. Strach, hněv a znechucení nám dávají přesné zaměření – a to je totéž, jako bychom si dali klapky na oči. Naopak pozitivní emoce “rozšiřují a vytvářejí” náš repertoár myšlenek a činů.
  • Pokud stanovíte malé, viditelné cíle a pokud jich lidé dosáhnou, dostanou tím do hlavy přesvědčení, že se může dostavit úspěch.
P.S.: Jak by zněla recenze v jedné větě? Už dlouho jsem nedoporučoval lidem knihu k přečtení s takovým přesvědčením…

 

Lukáš Gregor
Více o knize zde, při zakoupení můžete navíc získat také iPad 2.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 4

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

Stránka, který odkazuje na tento příspěvek

  1. Jak moc těžká je proměna? › GetDone.cz | 9. 11. 2011
  1. „Naopak – vzhledem k jejich odbornosti de facto logicky – nejprve zpracovali desítky a desítky výzkumů, článků, studií (sociologie, psychologie), z nichž vydedukovali to, co pro všechny ty úspěšné změny bylo typické.“

    Jsou v knize ty studie citované a odkazované? Pokud ano, byl by to pro mě důvod si ji koupit.

  2. Tomáš Baránek napsal:

    Ano, knížka má na svůj žánr propracovaný poznámkový aparát s odkazy na zdroje. Nyní je taky v AppStore. Za mne: je to nejlepší kniha Melvila.

  3. Jiří Hejl napsal:

    Existuje způsob, jak tuto knížku dostat do kindle?

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru