Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Mít vše zaplaceno (díl II.)

By on 10. 10. 2011 in Byznys with Žádný komentář

Opatrnost je sice matkou moudrosti, přesto se i úzkostlivému profesionálovi může stát, že klient za zakázku nezaplatí včas či dokonce vůbec. Podle průzkumu společnosti Intrum Justicia nežijeme v zemi s příkladnou platební morálkou, pokud tedy rovnou netrváte na stoprocentní záloze za svou práci (a sama tak postupuju jen ve výjimečných případech), ani jištění pohledávek a ověřování všemožných informací nemusí být zárukou vyrovnaných účtů. Navzdory rozšířené skepsi si však myslím, že domoct se toho, co nám právem náleží, je možné, k základním předpokladům úspěchu přitom patří trpělivost, slušnost a především důslednost.

Patříte-li k těm, kdo si dobu splatnosti jednotlivých pohledávek značí vykřičníkem do kalendáře nebo ji s napětím sledují v účetní aplikaci, možná už si „den po“ v duchu přemíláte jadrné poznámky o nezodpovědných klientech. Než vám však rozčilením stoupne tlak, zkuste se nejprve zamyslet, jestli není chyba na vaší straně. Odevzdali jste včas všechno, co bylo domluveno? Nečeká klient ještě na nějaké poznámky? Zkontrolujte také odeslanou poštu nebo svůj účetní systém: opravdu jste fakturu odeslali? Dostal ji správný adresát? Obsahovala všechny potřebné údaje, včetně data splatnosti? I když se vám tyto otázky můžou zdát hloupé, všechny vycházejí z reálných situací, kdy v tom byl klient opravdu nevinně.

Pokud víte, že jste nic neopomněli, přichází druhá fáze: krátké čekání. Někteří klienti si totiž termín „datum splatnosti“ vykládají jako „datum platby“ a peníze odesílají až v nejzazším možném termínu, tedy až v den, kdy už jste je měli mít na účtu. Zkuste tedy několik dní nebo i týden počkat, v řadě případů si ušetříte čas i nervy. Jestliže si ani pak věc nemůžete odškrtnout jako uzavřenou, je vhodný další krok: upozornění e-mailem. Formulace upomínky záleží na vás a na osobě klienta, sama většinou popravdě píšu, že jsem při kontrole účetnictví zjistila nesrovnalost, ale věřím, že bude vše vyřízeno co nejdřív, nejlépe do konce týdne. Většina klientů zareaguje už na tento e-mail omluvou a dlužnou platbu skutečně pošle do určené doby, ne-li dokonce v tentýž den. Je přitom vedlejší, zda na fakturu skutečně zapomněli, někde se zatoulala nebo ji spolkl záhadný vetřelec v účetním systému: pokud platba proběhne napodruhé bez průtahů, klient znovu získá mou důvěru a další spolupráci to většinou neovlivní.

Co však s těmi, kteří se rozhodnou dělat mrtvého brouka? U nich se doporučuje metoda poškrábané desky. E-mail se stejným zněním, třeba i s kopií faktury, pošlete po týdnu podruhé, potřetí nebo i počtvrté, silnější povahy s nadbytkem volného času mohou přidat slušné, ale důrazné opakované telefonáty, klidně každý den. I když mi tento postup není příliš vlastní, někteří kolegové a známí si ho pochvalují jako poměrně efektivní.

Pokud nemáte energie nazbyt, přikročte k dalšímu kroku: upomínce zaslané klasickou poštou. Nejvhodnější je doporučený dopis s doručenkou, a to u fyzické osoby (živnostníka) vždy na trvalou adresu a u právnické osoby na sídlo firmy. Ukázku písemné výzvy k zaplacení dluhu a přesný (vyzkoušený) postup pro její zasílání najdete zde (dokument v PDF; ke stažení je i v RTF ). K upomínce jsem zatím přistoupila jen výjimečně, a téměř ve všech případech klient skutečně zaplatil, u dalších případných zakázek už ale žádám stoprocentní zálohu. Pokud mi však jednání bylo z jakéhokoli důvodu třeba jen trochu nepříjemné, spolupráci už odmítám.

Nakonec zůstává poslední, opravdu malá skupina těch, kteří doporučenou upomínku nepřevezmou nebo předstírají neschopnost porozumět jasně psanému textu. U těch zbývá jediná, poslední možnost: soud. Řada lidí má z tohoto kroku obavy – odrazují je soudní poplatky nebo doba trvání případného sporu. Už tři roky však existuje možnost zkráceného řízení v podobě tzv. elektronického platebního rozkazu, který je k dispozici online na stránkách ePodatelny Ministerstva spravedlnosti. K jeho podání je zapotřebí mít elektronický podpis a zaplatit poplatek – do částky 15 000 jde o pouhých 300 korun (vysvětlení postupu najdete například zde). Pokud nemáte elektronický podpis, čas nebo energii, můžete požádat o vymáhání dluhu advokátní kancelář, nejlépe na doporučení. Vymáhání dluhu samozřejmě neprovádí zadarmo, ovšem pokud máte kopii objednávky, faktury a práci jste prokazatelně odvedli, její služby nebudete platit vy, ale dlužník. Sama jsem využila služby kanceláře, jež sídlí v Praze, má pobočku v Brně a veškerou základní korespondenci vyřizuje e-mailem. Po zaslání všech podkladů jsem zaplatila poplatek a podepsala mandátní smlouvu a plnou moc, a pak už nezbývalo než čekat. Kancelář zaslala dlužníkovi další výzvu k zaplacení dluhu, a když neráčil reagovat, podala návrh na elektronický platební rozkaz. Soud o něm rozhodl do dvou měsíců a dlužník pak měl zaplatit do 15 dnů – nakonec mu to trvalo měsíc a za další měsíc se mi vrátil soudní poplatek. O rozhodnutí soudu a splácení úroků i odměny pro advokátní kancelář mě informovali e-mailem, po uzavření „případu“ jsem všechny písemné dokumenty dostala klasickou poštou. Pokud budete postupovat podobně, kancelář vám nakonec pošle i faktury na odměnu za vymáhání dluhu, které si můžete dát do nákladů, i když je zaplatil dlužník. Budete-li mít štěstí, snad celá věc nebude trvat déle než tři čtvrtě roku jako v mém případě. Nezapomeňte pak také varovat kolegy a známé z oboru – jedině pak bude pro neplatiče „nesplácení dluhů jediným způsobem, jak se uchovat v paměti obchodních kruhů“ (Oscar Wilde).

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru