Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Znáte firemní cíle?

By on 18. 7. 2011 in Byznys with Počet komentářů: 7
Josef Nakládal

Josef Nakládal

JOSEF NAKLÁDAL | Jsem věčný optimista, otec dvou dětí, manžel jedné manželky a páníček jednoho psa. Hodně pozoruji svět kolem sebe a přemýšlím, jak dělat věci lépe.
Josef Nakládal

Poslední články od Josef Nakládal (Všechny články)

Každý máme nějaké osobní cíle. Často nad nimi přemýšlíme a představujeme si, jaké to bude, až jich dosáhneme. Ona představa je palivem pro naše tělo a mysl. Žene nás kupředu. Bez jasného cíle nemůže být jasná představa, bez představy není palivo a bez paliva se nedá jet.

Stejné je to i ve firmách. Pro správný a efektivní chod firmy je důležité mít několik klíčových cílů.  Klíčové cíle jsou ty, bez jejichž dosažení nemá splnění jiných cílů smysl. Nikdy jich není víc než 5. Cíle musí být definovány jasně a přesně. U dobře definovaného cíle musí jít změřit úspěšnost jeho splnění.

Každý zaměstnanec musí znát firemní cíle a svou roli v jejich splnění. Pokud neznají lidé ve firmě firemní cíle, je to jako když fotbalové mužstvo neví, na kterou branku hraje. A pokud by každý z hráčů nevěděl, kde je jeho místo a co je jeho úkolem, budou hráči v jednom mužstvu hrát proti sobě navzájem.

Firemní cíl musí být SMART

SMART je zkratka pro metodiku stanovování cílů, která říká, že cíl by měl být:

  1. Specifický
  2. Měřitelný
  3. Akceptovatelný
  4. Realizovatelný
  5. Termínovaný.

Uveďme si dva příklady firemních cílů a rozeberme si je.

Martin je programátor a pracuje ve firmě, která má firemní cíl „Být úspěšnou firmou, ve které je prestiž pracovat“.

  1. Martin si jen těžko může pod tímto cílem něco konkrétního představit. Podle čeho se bude hodnotit úspěšnost a prestiž firmy?
  2. Když není cíl specifický, nemůže být ani měřitelný. V jaké okamžiku budeme úspěšnou firmou?
  3. Tento cíl evidentně nebyl definován zaměstnanci firmy, ale jedincem. Spíše než o cíl se jedná o přání majitele nebo vedení firmy. To má za následek, že cíl nebude zaměstnanci přijat a s velkou pravděpodobností nebude ani splněn.
  4. V tomto případě se rozhodně nejedná o málo ambiciózní cíl. V případě správné definice by mohl být i splnitelný. Ovšem v tomto tvaru se jedná o cíl nesplnitelný.
  5. Nejdůležitějším kritériem při plnění cílů je čas. S časovým údajem je možné pracovat a zjišťovat úspěšnost splnění cíle. V tomto případě se jedná o cíl s neomezenou platností, takže jej nelze vyhodnotit.

Lukáš je prodavač v masně. Se všemi zaměstnanci na prodejně si jako jeden z cílů stanovili, že „V období od července do srpna zvýší prodejnost grilovacích specialit oproti loňskému roku o 40%“.

  1. Lukáš přesně zná a rozumí definici cíle. Cíl je konkrétní a obsahuje jasně specifikovanou cílovou hodnotu.
  2. Díky statistikám prodejnosti grilovacích specialit z loňského roku je možné použit tento ukazatel a jednoduše vyhodnotit, o kolik se zvýší prodejnost v roce letošním.
  3. Protože se na definici cíle podíleli všichni zaměstnanci prodejny, odsouhlasili si ho a přijali ho za svůj, je velmi pravděpodobné, že bude cíl splněn. Všichni znají firemní cíl a každý ví, jakou roli má při jeho plnění.
  4. Zvýšení prodejnosti o 40% je sice ambiciózní cíl, ale není nerealizovatelný. Při definici cíle bylo totiž rozhodnuto, že v sortimentu přibudou dva nové výrobky, které by se měly stát u zákazníků velmi oblíbenými.
  5. Cíl má přesně stanovený termín, po kterém se bude zjišťovat, zdali byl cíl dosažen, popřípadě k jakému prodejnímu nárůstu došlo.

 

Nezapomeňte, že dobře definovaný firemní cíl musí být především konkrétní, měřitelný a reálný. Jen s takovým cílem je možné namotivovat zaměstnance k lepším výkonům a jen s takovým cílem mohou získat přesnou představu a palivo pro jeho splnění.

Po dosažení cíle odměňte zaměstnance, kteří se na splnění cílů podíleli. Forma odměny nemusí být nutně jenom finanční. Snad kromě reklamních předmětů může být odměnou ledasco. Třeba povýšení, pobytový poukaz nebo veřejné poděkování.

A jak jste na tom s firemními cíli vy? Víte, na jakou branku hrajete a co je vaším úkolem při plnění firemních cílů?

Josef Nakládal

 

Použitá literatura a další zdroje

[1] COVEY, Stephen; WHITMAN, Bob ; ENGLAND, Breck. Jak dosahovat předvídatelných výsledků v nepředvídatelných časech. [s.l.] : [s.n.], 2010. 128 s. ISBN 978-80-7261-206-2.

[2] ZIKMUND, Martin . Businessvize [online]. 2010 [cit. 2011-07-16]. SMART aneb jak definovat cíle. Dostupné z WWW: <http://www.businessvize.cz/planovani/smart-aneb-jak-definovat-cile>.

[3] KOONAR, Kris. Projectsmart [online]. 2010 [cit. 2011-07-16]. SMART Goals and Business Coaching. Dostupné z WWW: <http://www.projectsmart.co.uk/smart-goals-and-business-coaching.html>.

[4] ZAHORSKY, Darrell. About.com [online]. 2010 [cit. 2011-07-16]. The 5 Steps to Setting SMART Business Goals. Dostupné z WWW: <http://sbinformation.about.com/od/businessmanagemen1/a/businessgoals.htm>.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 7

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

Stránka, který odkazuje na tento příspěvek

  1. Učte se od nejlepších | Mít vše hotovo.cz | 14. 10. 2011
  1. Pavel napsal:

    Super článek, Pepo, jen tak dál. Škoda, že jsme nediskutovali na podobná témata víc, když jsme ještě pracovali ve stejné firmě :-|

  2. Vasek napsal:

    počeštění SMART :) … bylo by dobré, když je „so so“ česky začátky i přeložit slovo SMART ;)

  3. Josef Nakládal Josef Nakládal napsal:

    Pavel: Díky
    Vasek: SMART je zkratka. Na té asi není co překládat, ale máte pravdu, že zkratka SMART původně pochází z anglických slov: Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time-bound.

  4. Jan Juhos napsal:

    Cíle řeším v GTD v hladině 50 000 stop. Mám zde jak své cíle, tak i týmové. Myslím, že je to v GTD zvládnuto lépe než v „manažerskćh přiručkách“ – viz třeba : “ … Klíčové cíle jsou ty, bez jejichž dosažení nemá splnění jiných cílů smysl. Nikdy jich není víc než 5″. Kdo to řekl? OPRAVDU nemůžeme mít třeba 7 cílů? Proto Vám doporučuji prostudování hladin v GTD.

  5. Vasek napsal:

    ok. možná je to náhoda, že smart znamená „chytrý, bystrý“ (http://translate.google.com/#auto|cs|smart).

    abych je nerýpal – pěkný článek

    p.s. připomnělo mi to self-appriasal, co jsem dělal v minulé práci (naše cíle měli být také smart)

  6. Josef Nakládal Josef Nakládal napsal:

    Jan Juhos: Souhlasím s Vámi, že manažerské příručky mohou být až příliš teoretické a v praxi rady z nich těžko použitelné. To naštěstí o knize Jak dosahovat předvídatelných výsledků v nepředvídatelných časech neplatí.
    Děkuji za doporučení. Hladiny z GTD znám.
    Velkou část z tohoto článku jsem čerpal právě z výše uvedené knihy, kde je také doporučeno, že klíčových cílů by nemělo být víc než 5. Toto tvrzení je podloženo statistikami z několika stovek firem po celém světě. Důvodem je, že většinou zaměstnanci klíčové cíle neznají a se vzrůstajícím počtem cílů procento neznalosti stoupá.

    Vasek: Děkuji

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru