Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Zdraví na papíře – Moleskine Passions Wellness jako motivační nástroj

By on 8. 6. 2011 in Nástroje with Počet komentářů: 1
Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Čtenáři našeho webu dobře vědí, že není důležité pouze mít vše hotovo, ale také cítit se dobře. Bez dostatečného odpočinku, ale také bez pohybu, mnoho úkolů neodškrtneme. Svoji kondici a zdraví je proto dobré si pohlídat. K tomu slouží řada užitečných nástrojů – ať už jde o webové služby nebo speciální aplikace pro všechny platformy. Stále však je mezi námi dost takových, kteří dají přednost papíru a peru. Na ty myslela firma Moleskine, když zhotovila koncept svého zápisníku Wellnes Journal.

Mít svůj „zdravotní deníček“ v papírové podobě se mi osobně zamlouvá více než naklepávat data a zaškrtávat políčka v nějakém programu. Už proto, že jestliže zvládnu něco zacvičit, uběhnout, mám z toho takovou radost, že si chci proces „sdělení“ vychutnat. Řada Moleskinů s přídavkem Passions má několik druhů, některé považuji spíše za kuriózní (Cat a Dog), jiné sympatické ale ne pro mé potřeby dostatečně flexibilní (již recenzovaný Film Journal). Právě Wellness Journal se mi zdá být jedním z těch smysluplnějších.

Jeho struktura do značné míry kopíruje univerzální model řady Passions, liší se „jen“ štítky oddílů a jednotlivé bloky na stránce. To je první dojem. Při bližším zkoumání můžeme začít vyhodnocovat, co vlastně v praxi využijeme a co bude nahrazeno. Ano, papírové bloky mají určitou míru nesvobody – mají daný počet stran, Moleskine Passions pak nadefinované oddíly a některé z nich i s přesně navrženými stránkami. Na toto „u Moleskinů“ mysleli a do kapsičky z vnitřní strany přebalu umístili několik desítek nálepek. Těmi nejenže můžeme přelepit jmenovky oddílů v zápisníku, ale také ony bloky na stránkách, no a v neposlední řeadě pak jen tak pro radost přilepovat různé symboly a hlášky k činnostem, s nimiž se svěřujeme.

No a pokud bychom si nevystačili s počtem stran (240), lze na speciální webové stránce stáhnout šablony, ty vytisknout a dolepovat dovnitř.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=u4Fk7Jdr9GQ[/youtube]

A kdy se tedy může Wellness Journal hodit?

Když chceme jíst zdravě, popřípadě zhubnout. V takovém případě zde najdeme rozpis nejčastějších potravin, k nim přidělena data, důležitá, pokud sledujeme příjem energie apod. Jako takový bonus se zde nachází i roční harmonogram – kdy je která zelenina/ovoce čerstvé (pěstuje se) a v které části zeměkoule. Mnohem užitečnější však budou již stránky určené pro naše vyplňování. Bez stanovení cílů se asi žádný „boj o zdraví“ neobejde. Nejdříve dvoustrana vhodná pro obecnou formulaci, možná takové poslání. Poté celý rok rozepsán do měsíců, následně i týdnů – každý z nich má své vlastní místo, sem patří již konkretizované cíle. Kolik shodit, kolik toho naběhat, ujet atp.

Ještě než dojde řada na sledování cvičení, máme tu několik listů s tzv. breakthrough moments. Můžeme se zde pochlubit s tím, kdy jsme udělali nějaký pokrok, pro motivaci určitě užitečné.

K cíli shodit nějaké to nadbytečné kilo se hodí ještě oddíl Dieta. Jak řada odborníků radí, důležitý je pravidelný příjem potravy (ne její eliminace), vhodný výběr jídla. Dost pomáhá, když si jídelníček naplánujete, nehrozí totiž, že pak sníte to, co zkrátka nabízí lednice, nebo vám nezbyde nic jiného než navštívit nějaké asijské bistro či fastfood. Každá stránka tohoto oddílu se skládá ze šestice jídel a pak prostoru na poznámky. Můžeme si takhle seskládat několik ideálních a zdravých jídelníčků, ty pak variovat, nebo prostě jen jednotlivé stránky střídat.

Při cvičení využijeme oddíl Exercise Log, jde o takový deník toho, co pro své tělo děláme. Na stránku takových zápisů vleze celá řada, přičemž se sem hodí buďto informace o tom, co kdy hodláme dělat, nebo zpětně zapisujeme, co jsme udělali.

Pro pohyb se hodí i oddíl Games/Sport, který má jednotlivé listy koncipované obdobně jako Exercise Log.

K péči o zdraví patří i přehled o vitamínech, bylinkách, ale také o tom, jak jsme se cítili, co jsme pro své zdraví udělali. Oddíl General Health tak představuje prostor pro poznámky nejrůznějšího druhu, Moleskine nás v tomto směru vyloženě netlačí, kudy se vydat.

Posledním označeným oddílem jsou Inspirations. Stránky, kam lze zapisovat všechno, co nás nějak inspiruje/motivuje k tomu, abychom se cítili lépe a zdravěji. Opravdu je už jen na naší fantazii, co sem budeme vepisovat.

Posledních sto stran (rozdělených do šesti oddílů, které si nadepíšeme nebo na ně nalepíme některou z nálepek) je určených výhradně na to, co potřebujeme. Buďto rozšíříme některý z již existujících bloků, nebo vytvoříme vlastní. V tomto směru se Moleskine Passions opravdu snaží být co nejflexibilnější.

P.S.: Zápisník má tři látkové záložky.

P.P.S.: Objednat si jej můžete například na penShop.cz.

Osobní zkušenost – Moleskine Passions Wellness jako motivační nástroj

Zápisník Wellness mám 4 měsíce a po této době už mohu zhodnotit, že jako motivace zafungoval skvěle. Pokud jste ten typ, co si musí ustavičně něco někam zapisovat a má z toho radost, možná bude Moleskine řešením i pro vás. Proč u mě zafungoval zrovna Moleskine Wellness a ne jiný zápisník? Asi protože je určen právě na „to“. Někdo přede mnou vymyslel zápisník přesně pro moje potřeby, zabalil ho do pěkného kabátku a ještě mi k tomu dal samolepky. Nejvíc využívám sekce na záznam jídelníčků a sportovních aktivit, také si zapisuji recepty a zajímavé odkazy. Jídelní sekce se postupně rozpíná a pohlcuje ostatní nevyužívané sekce, zápisník mi tak vydrží déle i bez nutnosti dolepovat šablony z Moleskine MSK.

Ani po přechodu na smartphone neztratil Moleskine svou pozici (a to se přitom vcelku blížím definici „geekgirl“). Pro Android sice existuje spousta aplikací pro záznam jídelníčku a pohybových aktivit, psaní rukou je ale stále nejpohodlnějším a nejpružnějším řešením. Při využívání jakékoliv aplikace jste limitováni jejími možnostmi, u psané formy vás limituje pouze vaše fantazie a okraj papíru. Smartphone tedy využívám jen k záznamu trasy a rychlosti pomocí GPS a pro rychlé náhledy minulých tréninků, když jsem mimo domov. Mnohem raději vezmu pero s veselým barevným inkoustem, zamyslím se a otevřu Moleskine – stal se z toho můj každovečerní rituál.

Markéta Šmídová

 

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 1

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Marty napsal:

    Díky za článek. Taky jsem uvažovala o koupi Moleskinu – hlavně proto, že jako grafoman a hmatací požitkář se mi líbí :-)

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru