Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Yammer – Efektivní štěbetání v rámci organizace

By on 11. 5. 2011 in Nástroje with Počet komentářů: 2
Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Sociální síť Twitter není třeba představovat. Upozornit na existenci si však zaslouží služba, která má se štěbetáním několik vlastností velmi podobných, její užitek ale spočívá především v neveřejné komunikaci uvnitř organizací a týmů. Jmenuje se Yammer.

Yammer vymyslela dvojice David Sacks a Adam Pisoni v roce 2008, od té doby jej aktivně používá přes 100 tisíc společností a organizací. Zatímco kolem sebe stále ještě můžeme vidět celou řadu institucí, pro něž jediný elektronický způsob komunikace představuje e-mail, v pokrokových týmech se uplatňují projektové manažery či online služby jako Basecamp, ApolloHQ apod. Yammer se nesnaží vstoupit do světa project managementu, výrazně však zefektivňuje týmovou komunikaci.

Psaní zpráv

Inspirací se stal Twitter a jeho psaní krátkých zpráv. Yammer sice nemá omezení do 140 znaků, přesto vás jeho nevelké textové okno podvědomě navádí, abyste se nerozepisovali tak jako v poštovním klientovi. Napsané statusy vyplňují zeď společnosti, na každý z nich můžete reagovat komentářem, popřípadě pomocí Like dát na vědomí svůj pozitivní postoj k obsahu.

Výhody oproti e-mailu jsou jasně patrné po chvíli užívání – pokud to ručně neomezíte, vidí status všichni členové týmu a všichni také vidí reakce na něj. Nedochází k šumům, kdy někdo odpoví odesílatelovi, druhý také, ale nepřečte si ještě reakci svého kolegy, informace se zdvojují či protiřečí. (Zvláště neefektivní je to při plánování schůzek pomocí e-mailové komunikace.)

Status může být tedy publikovaný pro všechny, nebo pro určitou část týmu. Adresáty určíte buďto ručně každého zvlášť, nebo využijete funkce vytváření podskupin v rámci organizace. Například konkrétnímu oddělení zodpovědnému za PR budete směřovat věci, které se k vnější komunikaci firmy vztahují, zatímco záležitosti spojené s provozem kanceláří poputují ke skupině techniků.

Stejně jako u Twitteru, i zde lze psát kromě statusů i přímé zprávy – private messages, jednomu a více uživatelům. Zprávy mají svoji vlastní záložku, nemíchají se proto se zdí organizace. Veškerou komunikaci v rámci této zprávy vidí pouze odesílatel a příjemci.

Nejen text

Aby Yammer plnohodnotně nahradil e-mail, musí umět pracovat i se soubory. Zde se již od Twitteru odlišuje, protože ačkoliv přes Twitter lze poslat obrázek/video, popřípadě zprostředkovaně i jiný typ souboru (pomocí jiných služeb a vygenerovaných URL odkazů), Yammer pracuje se soubory přímo. Máte je kdykoliv dostupné, ať už jde o multimedia nebo textové soubory – otevřete je buďto v Yammeru, nebo stáhnete k sobě na disk. Přílohy můžete také komentovat, navíc je najdete i pod speciální záložkou – obdobně jako to má třeba Basecamp.

Pokládat lze otázky, vytvářet ankety a dokonce i plánovat schůzky, čímž obejdete speciální služby typu Doodle.com, ty jsou však specifičtější a nabízejí efektivnější způsob hlasování o termínu.

Připojit ke zprávě/statusu můžete odkazy, také témata. Yammer má velkou výhodu v míře přehlednosti – díky levému postrannímu panelu a konkrétním záložkám se dostanete například pouze k odkazům, k anketám apod.

Služba poskytuje také RSS odběr – v rámci týmu tak můžete sledovat automatický odběr zpráv z vybraných webů.

Fungování, upgrade a aplikace

Služba při běhu nevykazuje potíže, nepadá, je rychlá a dokonce umožňuje, abyste mohli komunikovat pomocí Yammeru s dalšími týmy, přičemž si pohlídáte komunikaci v rámci své organizace.

Existuje multiplaformní desktopová aplikace (běží na bázi Adobe Air), také mobilní – BlackBerry, Windows Mobile, Android a iPhone/iPad. Vedle toho lze využít pluginů a integrací – např. se SharePointem, Twitterem, Googlem aj.

Yammer existuje ve své základní podobě zdarma – a věřím, že s ním si lze dostatečně vystačit. Jak ukazuje obrázek na této stránce, placená verze nabízí další funkce, některé dokonce velmi užitečné, a to za 5 dolarů na člena za měsíc (se slevami např. pro vzdělávací instituce apod.).

Lukáš Gregor

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 2

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Josef Nakládal napsal:

    Děkuji za pěkný článek. Službu jsem až do teď neznal. Vypadá velice slibně. Překvapila mě i česká lokalizace. Určitě vyzkouším.

  2. Darja Kaunová napsal:

    Děkuji za inspiraci, už mám yammer nainstalovaný a ráda vyzkouším.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru