Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Jak hloupý Honza na způsob efektivnějšího učení přišel

By on 30. 5. 2011 in Rozvoj with Počet komentářů: 21

Jan Miřacký

JAN MIŘACKÝ | Vášnivý cestovatel a fotograf se zálibou v minimalismu, produktivitě a osobním rozvoji. Rád vezme do ruky knížku nebo kytaru. Zatím stále ještě student informatiky na VŠE.

Poslední články od Jan Miřacký (Všechny články)

Zkouškové máme v plném proudu, zase jsme nedostáli slibu, jak se budeme učit průběžně a hledáme způsoby, jak to všechno zvládnout a nezbláznit se z toho. Zkouškové je snad jediné období v roce, kdy válčím s prokrastinací. Delší dobu jsem zkoumal, jak se donutit k učení a zefektivnit celý proces, a myslím, že jsem na to přišel.


Dnešní článek bude (snad) nápomocný lidem, kteří – když dojde na učení – začnou raději smýčit celý byt; nebaví je to, co by se měli učit a nemají dostatečně silnou vůli, aby to všechno přemohli. Já na tom byl úplně stejně. 

Z dob maturity jsem si vyzkoušel, že se denně nevydržím učit víc než 9 hodin hrubého času (i s obědem a všema pauzama). Stanovil jsem si pro současné zkouškové hranici, že v 17h s učením končím. Nemá smysl se trápit, když to, co bych se „naučil“ za celý večer druhý den zvládnu za 20 minut. Obvykle se začínám učit mezi osmou a devátou a dopřávám si poobědový klid v délce trvání jedné episody kratšího seriálu.

Jiným se lépe učí večer. Proti gustu… Zkrátka najděte si denní dobu, která vám vyhovuje a zjistěte, kolik hodin jste schopní se učit tak, že nemusíte číst jednu větu pětkrát, než pochopíte její smysl a pošesté abyste si z ní dvě slova zapamatovali.

Proč prokrastinujeme? Pro mě to byla útrpná představa celodenního učení bez špetky zábavy. Měl jsem celkem jasně stanovené hranice, kdy se mám učit, ale už ne ty, kdy si můžu hrát (komu by se chtělo čekat až do večera). S tímhle mi pomohla technika Pomodoro.

„Co je to Pomodoro?“ ptáte se. Inu princip je takový, že si vytvoříte časové úseky určené pro práci a pro zábavu. Standardní poměr je 25 minut práce (učení) a pak 5 minut přestávka (zábava) a to se dál opakuje. Po každých čtyřech kompletních pomodorech jste odměněni o 10-15 minut delší přestávkou. Prosté, ale pro mě naprosto vyhovující a funkční – těším se na přestávku a to je moje motivace.

25 minut učení je ale třeba poctivě využít, a proto musíme eliminovat zdroje možného vyrušení. Věděli jste, že kdy se do něčeho ponoříte, pak vás něco/někdo vyruší, tak mozku trvá až 20 minut, aby se vrátil zpátky do stavu soustředění před vyrušením? Pokud se učíte na počítači, tak doporučuju vypnout celý internet (pokud jej přímo nepotřebujete; např. napište do Googlu ‚google‘) nebo aspoň zavřít e-mail, kecálky, sociální sítě a telefon přepnout do leteckého režimu. Teď jsme připraveni se po celých 25 minut plně soustředit.

Jak trávit přestávky? Na to jistě přijdete sami, udělejte si radost. Osvědčil se mi pohyb – jít se napít, odskočit tam, kam i král chodí sám, projít se k oknu a vdechnout trochu čerstvého kyslíku – hlava to jistě ocení.

Jestli vám přijde 5 minut na přestávku málo, tak si pár minut navíc přidejte, ohněte si systém k vaší spokojenosti. Není od toho, aby vás omezoval, ale aby pomohl. Co bych rád zdůraznil je, že nevadí 7-10 minutová přestávka, ale vydržte „pracovní úsek“ bez ztráty soustředění. To je klíčové.

Chýlíme se ke konci a je na čase zmínit, jak časové úseky měřit. Pro vyznavače tradice je jasnou volbou kuchyňská minutka, jiným postačí časovač na mobilu. Můžete také využít aplikace přímo pro tuto metodu, stačí hledat ‚pomodoro‘. Já hledal nějakou free aplikaci a momentálně používám Focus Booster. Nemá implementované delší přestávky, ale to je věc, kterou si sám rád ohlídám.

Shrnutí pro manažery

  1. identifikovat denní dobu, kdy se nám dobře učí
  2. identifikovat dobu, po kterou jsme schopni se denně učit
  3. eliminovat zdroje rušení
  4. aplikovat časové úseky 25 minut učení a 5 minut přestávka
  5. po čtyřech učících cyklech jedna delší přestávka 15-20 minut
  6. zvládnout zkoušku

Doufám, že článek byl přinejmenším inspirací najít si tu svojí metodu na efektivnější učení. Napište mi, co jaký recept máte vy a nebo třeba to, co vám nikdy nefungovalo. Budu rád za každý komentář.

Nezbývá než popřát hodně zdaru u zkoušek a slečnám hodně pánů profesorů u ústních zkoušek, které mohou v mírném předklonu okouzlit.

Jan Miřacký

zdroj obrázku: http://bubblehouse.blog.cz/

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 21

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Slavo napsal:

    Ahoj, presne ako pises. Pri uceni, ale aj pri praci mi pomaha Pomodoro, pouzim ho uz dlhsie. Ked som mimo compu (pri uceni) pouzivam casovas na mobile, ked som on-line pouzivam toto http://tomatoi.st/exk – skus. A drz(me) sa na skuskach!

  2. Petr Vodička napsal:

    Osobně pomodoro příliš neuznávám, alespoň tedy co se učení týká. Sice střídám práci a přestávky (to je přece samozřejmost), ale nedělám to na bázi systému předem daných časových úseků (případně s určitou volností). Pak by se totiž pro mě tato činnost stala pouze takovou, abych jí udělal včas a ne, abych jí udělal dobře.

    Pomodoro vidím jako dobrou podporu produktivity a obecně pomůcku pro činnosti, které závisí na tom, co člověk osobně vytváří. Jelikož ale při studiu konzumuji dílo někoho jiného, raději se nechám řídit právě tím dílem, to znamená, že spíše si udělám přestávku po nějakém tematickém celku. Kdybych použil dělení podle času, tak bych teoreticky mohl skončit uprostřed kapitoly, což by mělo za následek, že bych si dost možná musel v další pracovní sekci minimálně jeden odstavec přečíst znovu, zbytečně.

  3. Martin napsal:

    Ja som momentálne študentom doktorandského štúdia a počas I. a II. stupňa som využíval na skúšky viacero študijných metód. Samozrejme som stále hľadal nejaký „svatý grál“, ktorý vyrieši rýchlu a dostatočnú (=efektívnu) prípravu na skúšky. Osobne som vyskúšal aj časovač, ktorý v mojom prípade nefungoval dobre. Po nastavení som cítil akýsi vnútorný stres a podvedome som čakal, kedy už zaznie alarm, čo pôsobilo negatívne na moje sústredenie na danú úlohu. Hlavne na dobre členené učivo je podľa mňa lepšia už spomínaná stratégia menších celkov.

    Na opakovanie učiva sú veľmi dobré myšlienkové mapy – hlavne ak je potrebné sa naučiť rozsiahle, aj viacúrovňové delenie.

    Ak sú k skúške k dispozícii otázky, je fajn skúsiť ich vypracovať po prvom, či druhom (ak je na to čas) čítaní materiálov. Toto je asi motivačne najťažšia časť, pretože málokto rád vidí, čo všetko nevie. Odpovedať na otázku treba do takej miery, do akej si to pamätáme a zvyšok doplniť zo študijných materiálov nejakou výraznou farbou (červená, výrazná zelená, atď.). Týmto spôsobom zvýrazníme informácie, ktoré si mozog nedokázal zapamäť a uľahčíme mu ďalšiu prácu.

    K opakovaniu naštudovaných informácií sa mi ešte osvedčilo prispôsobiť opakovanie štýlu skúšky. Ak bude teda prebiehať overovanie vedomostí písomnou formou, je podľa mňa lepšie robiť „samoskúšanie“ písomnou formou. Ak očakávame ústnu skúšku, je lepšie opakovať si učivo slovne, nahlas.

    • Michal Compel napsal:

      Ahoj Martin, prišiel si naozaj na celkom dobré veci.

      Odporúčam ti aj robiť pravidelné prestávky. 25-35 minút učenia + 5 minút prestávka. Mnohí prestávky nepoužívajú lebo ich považujú za premárnený čas. Smrteľná chyba! Efektívne učenie je preložené prestávkami. Prestávky robia úžasnú vec:

      Prestávky ukladajú vedomosti do dlhodobej pamäti: Mozog dokáže spracovať iba isté množstvo informácií naraz. Príliš veľa preťaží krátkodobú pamäť. Nové vedomosti vytlačia predošlé vedomosti z krátkodobej pamäti skôr, než sa stihnú uložiť do dlhodobej pamäte.

      Učil si sa niekedy celé hodiny a na druhý deň si nevedel nič? Tak toto je ten dôvod.

      Práve prestávky dajú mozgu dosť času, aby presunul vedomosti z krátkodobej pamäti do dlhodobej. Získaš tak výrazne lepšie zapamätanie pri menšom úsilí.

      Čo nerobiť cez prestávku? Čokoľvek intenzívne: Klikovanie, hlasná hudba, facebook, hádzanie loptičky o stenu, písanie mailu, telefonovanie, online hry. Zostať sedieť na stoličke – pohyb obnovuje energiu. Nepremýšľaj o tom, čo si sa učil.

      A čo robiť? Prejsť sa po byte, vyniesť smeti, niečo upratať, ľahnúť si, vypiť čaj alebo kávu, pozerať sa z okna, mierne sa postrečovať, vypratať umývačku.

      Najčastejšia chyba je príliš dlhý čas štúdia – 40 minút a viac bez prestávky.

      Desiatky a desiatky rád ako sa učiť efektívne, jednoducho a bez námahy nájdeš na mojom webe http://www.bezbolestneucenie.sk . Všetky sú zadarmo :-)

  4. Jakub Bihari napsal:

    V případě, že mě zastihne konec pomodora uprostřed odstavce, odstavec dočtu, pro jiného ale může být opravdu dané pomodoro „svatý“ čas, který neporušuje a četbu přeruší. Focus Booster také používám a nemám k němu žádnou výtku.

  5. Petr Stehlík napsal:

    Pomodoro se snažím sem tam zkoušet, ale zatím se moc nedaří. Citím, že na něco čekám a nedokážu se plně soustředit. Jak ostatní píšou: radši si udělám vlastní mezníky v učení (kapitoly, jiná látka, apod.) a mezitím se protáhnu, vykonám potřebu, něco přerovnám, zkouknu FB a TW, …

    Jen pro zajímavost uvedu, že se mi daleko lépe učí z poznámek psaných na PC (lépe se čte než můj škrabopis a hlavně případným přepisováním se daleko lépe a bezbolestněji učím).

  6. Encore napsal:

    Podnětný článek.
    Už o tom mluvil Pink.. motivace odměnou (v Pomodoro případě je to její přestávka nebo-li fáze, kdy se nebudu muset učit) nefunguje. Přesněji řečeno funguje pro rutinní záležitosti, ve školní analogii můžeme mluvit o psaní výpisků/poznámek z učebnice. Pro kreativní činnosti, jako je učení se, to nebude to pravé.
    Mnohem lepší je, jak už zde bylo z části řečeno. Stanovit si denní režim a na každý předmět studia si určit jako další krok hranice, co se naučit. Konkrétně to může být kapitola, rozsah stránek, apod. Tento postup naopak funguje i dosti motivačně.
    Pro rutinní nekreativní věci je Pomodoro velice dobré, ať už v jakékoliv podobě.

    Encore

  7. Ondřej Kozlovský napsal:

    Ahoj,

    o Pomodoro jsem ještě nikdy neslyšel, ale rád to v příštím zkouškovém zkusím aplikovat.

    Co se týče mých zkušeností s přípravou, rád bych poznamenal, že důležité je látku si přečíst, nebo mít pojem o čem je a až poté se jí učit.

    Zpravidla se pokouším vždy připravovat dopředu, ale nejsem dostatečně soustředěný na to, abych všechny informace zpracoval a pochopil. Ve výsledku se opravdově učím až den dva předem, kdy si už povědomou látku vštipuji do hlavy – s texty a smyslem jsem seznámen.

    K opravdové efektivnosti přispívá hlavně to, že jsem ve stresu znadcházející zkoušky a nic neumim. Nevýhodou je, že pravidelně před zkouškami nespim.

    Ondřej

  8. Rosnička napsal:

    Nebo brainstart. Díky guarany a ostatním látkám které obsahuje mi dodává nejen energii,ale také zvládám více veci behem dne a kdyz dojde na ucení, dokázu se soustredit.

  9. Klára napsal:

    Ja jsem se nemohla vubec soustredit na uceni, sedla jsem si k tomu a vsechno mi vadilo, hluk, smeti, blba poloha…pak jsem zjistila ze cas leti a nic porad neumim. Zkusila jsem si koupit brainstart a citim,ze je to mnohem lepsi, jsem klidnejsi a hlavne soustředěnejší a uceni mi jde do hlavy skoro samo

  10. Janule napsal:

    Mě na učení také zabral brainstart. Koupil si ho i táááta, byl nesoustředěný a pořád unavený, říkal že je to mnohem lepší.

  11. Petr napsal:

    chtěl bych poděkovat holkám za doporučení Brainstartu. Státnice jsem zvládl levou zadní s červeným diplomem. Pokračuji dále ve studiu a už jsme si s kamarádem koupili výhodné dvojbalení Braistartu. Takže i já se řadím mezi spokojené uživatele

  12. Filip napsal:

    Brainstart = super!!!! Po měsíci užívá byla patrná velká změna, více jsem se dokázal soustředit, paměť byla skoro 2x větší, taky jsem se cítil vitálnější a plnější života!!! Super produkt za super cenu!

  13. Beáta napsal:

    I já se musím přidat ke spokojeným uživatelům Brainstartu. Na střední škole jsem se odnaučila se učit, a vždy mi stačilo si látku jen přečíst. Ovšem problém nastal při maturitě. Látky bylo najednou mnoho a nestačilo už si ji jen přečíst, ovšem já se na učení nedokázala soustředit déle než hodinu. Mamka mi tedy koupila Brainstart a musím říct, že jsem u učení vydržela klidně i 4 hodiny bez jediné přestávky a to plně soustředěná. Zlepšila se mi pamět, takže učení jsem si pamatovala. Maturitu jsem úspěšně zvládla a Brainstart užívám i nyní na vysoké škole. Doufám, že společně s Brainstartem dosáhnu titulu.

  14. Silvinka napsal:

    Je super, že nás je více spokojených uživatelů Branistart.Já začala užívat hlavně kvůli guarany, která je tzv, životabudič :) Užívám doteď i přesto, že už nestuduji, teď mi pomáhá se vyrovnat se stresem.

  15. tecka.tribarevna napsal:

    Také užívám Brainstart, teda hlavně před zkouškovým obdobím, kdy toho potřebuji dostat za krátký čas co nejvíce do hlavy :) Naprostá spokojenost a už měnit nebudu hlavně kvůli obsahu guarany.

  16. Vikoušek napsal:

    Tak jsem Brainstart na vaše rady také vyzkoušela a opravdu to je pecka. Nečekala jsem, že mi opravdu pomůže před zkouškovým a hlavně, že mě nechá v naprosté pohodě a bez stresu. TAkže opravdu díky za radu, která je k nezplacení :)

  17. pamet napsal:

    Nebaví vás učit se pořád dokola tu samou věc? Zkuste to jinak

    http://www.pametauceni.cz

  18. °Evík napsal:

    Rozhodně doporučuji brainstart. Nic lepšího jsem ještě neměla, opravdu mě nakopnul a vydržela jsem se učit a být při smyslech. Také mě zbavil stresu. Koukněte na http://www.brainstart.cz bývají tam i slevové akce.

  19. Elion napsal:

    Ty a slyšel jsi někdy o brainstartu? xDDDD Nějak se ti na články nalepili reklamní skřítci…
    Mě celkem pomáhá si učivo přepsat. Jasně, někdy je toho prostě příliš a ztrácí to smysl; nejvíc mi to pomáhá u chemických reakcí a slovní zásoby do cizích jazyků. Na ty je taky super dělat si kartičky, jenže to trvá celkem dlouho, tak jsem začala místo toho používat aplikaci Quizlet. U jazyků řeším nedostatek času a mou lenost tím, že se učím slovíčka ne čeština-španělština, ale španělština-francouzština apod.. Kromě toho s aplikací Word Search luštím křížovky v cizích jazycích.
    Na literaturu mi pomáhá vypsat všechny autory, směry, díla a pak prostě číst, ukládat, zakrývat část stránky… (prostě si aktivně zahazovat mozek něčím, co po matuře už potřebovat nebudu).
    Systém, který si popsal, jsem používala, když jsem se potřebovala naučit nějakou náročnou skladbu na klavír, až na to, že jsem zhruba v polovině dne až do pozdního odpoledne prodloužila intervaly tak na hodinu, jinak zbytek po půl hodině.

    Přeji hodně štěstí v učení!

  20. Michal Compel napsal:

    Zaujímavé však je ako presne fungujú tie procesy za pomodoro technikou. Ako je možné, že vďaka nej získam lepšie zapamätanie?

    Prestávky ukladajú vedomosti do dlhodobej pamäti: Mozog dokáže spracovať iba isté množstvo informácií naraz. Príliš veľa preťaží krátkodobú pamäť. Nové vedomosti vytlačia predošlé vedomosti z krátkodobej pamäti skôr, než sa stihnú uložiť do dlhodobej pamäte.

    Učil si sa niekedy celé hodiny a na druhý deň si nevedel nič? Tak toto je ten dôvod.

    Práve prestávky dajú mozgu dosť času, aby presunul vedomosti z krátkodobej pamäti do dlhodobej. Získaš tak výrazne lepšie zapamätanie pri menšom úsilí.

    Samozrejme, ďalšie prínosy prestávok sú viac energie, regenerácia koncentrácie, uvolnenie napätia, vytvorenie pocitu silnej naliehavosti a rozdrobenie úloh, čo vytvára malé odmeny.

    Takto nejako funguje pomodoro :-)

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru