Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Buďte produktivnější díky vizitkám

By on 4. 5. 2011 in Byznys with Počet komentářů: 3
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Podnikatelé, jednatelé, fotografové nebo freelanceři nejsou jediní, kdo mohou navštívenky elegantně využívat. Když vyladíte vizitky své a naučíte se zacházet s vizitkami ostatních, zjistíte, že jde o jednoduchý a návykový usnadňovač komunikace a celkové produktivity.

Máte své vizitky? Zastupuje vaše vizitka přímo vás, nebo spíše firmu, pro kterou pracujete? Které údaje dávat na vizitku a které raději ne? Jak díky vizitce elegantně ušetřit čas? Jak se vyznat ve vizitkách, které nasbíráte od ostatních? V dnešním článku chci nabídnout pár zajímavých tipů, které vám doufám budou stejně užitečné, jako mně.

1. Vizitka jako urychlovač

Už jako kluk jsem podnikatelům záviděl vizitky, byl to pro mne symbol profesionality. Když jsem pak coby novinář vizitky začal nejen dostávat, ale i rozdávat, byl jsem překvapen, kolik času člověk díky vizitce ušetří.

Výměna vizitek je naprosto přirozený komunikační akt, elegantní, rychlý a mezinárodně srozumitelný. Ať už sedíte v klidu na obědě, nebo se potkáte ve výtahu na mezinárodní konferenci, na výměnu vizitek je vždycky čas i správná chvíle.

Podle tradiční etikety nabízí vizitku nejprve starší či společenský významnější osoba. Žena nabízí vizitku muži. V praxi ale považuji za užitečnější nabídnout vizitku ve chvíli, kdy přijde na řadu představování, a to zvláště pokud nejde o „standardně vizitkovou“ událost.

Výměna vizitky je nesrovnatelně rychlejší, než nějaké diktování kontaktů, opisování čísel nebo neohrabané prozvánění.

2. Vizitka jako odpověď

Zjistil jsem, že vizitka se také perfektně hodí při předávání nějaké hůře zapamatovatelné informace. Doporučujete neznámé spolustolovnici film, webovou adresu, kavárnu nebo kontakt na experta z oboru? Vytáhněte svou vizitku a napište na ní daný údaj. Vaše komunikační partnerka vám zaručeně bude vděčná, protože se nemusí bát, zda si vše správné zapamatuje. A kdyby měla dodatečně otázky, nebo vám třeba chtěla poděkovat, má kontakt ihned po ruce.

3. Prázdná vizitka, taky vizitka

CJ Chilves jde dokonce tak daleko, že doporučuje vytvořit si zcela prázdné vizitky, a na ně vždy napsat osobní vzkaz perem nebo fixou. To mi přijde přehnané a pracné, ale myšlenka osobního vzkazu se mi velmi líbí. A tak navrhuji kompromis: vtipná prázdná vizitka, na které je přeci jen nenápadný řádek s vašimi kontaktními informacemi, ale kde máte dostatek prostoru pro případně poznámky. Věřím, že osobitost vzkazů tak zůstane zachována, a vy zabezpečíte, že po vás ostatní přečtou, když už nic jiného, alespoň váš e-mail.

4. Osobní vizitce stačí jméno, mail a telefon

Věřím, že čím méně údajů na své vizitky dáte, tím univerzálnější využití pro ně najdete. To platí samozřejmě pro vizitky osobní, které reprezentují přímo vás, nikoli vaší firmu. I když máte vizitky z práce, často (možná dokonce častěji) chcete někomu dát kontakt přímo na sebe, bez loga firmy nebo pracovního čísla.

To ale neznamená, že by osobní vizitka měla být úplně bez grafiky. Naopak, můžete se vyřádit, dát na ni fotku svoji, svého oblíbeného města, svého psa, svého oka, nějaký výrazný grafický symbol nebo třeba nějaký vtípek na vaše jméno či vaše pole působnosti – hudební nástroj, detail klávesnice, zdrojový kód HTML, prezentační plátno, graf… Buďte sví, buďte originální. Na druhou stranu se ale nedejte znervóznit představou, že vaše vizitka bude to jediné, co si o vás ostatní zapamatují. Stačí, když k vám bude sedět, slouží ostatně jako doplnění, nikoli náhrada komunikace.

Co se týče údajů na vizitce, doporučuji kromě jména uvádět především e-mail, případně ještě webovou adresu a mobilní telefon. Vše další (domovní adresa, IČO, pevná linka, profese…) může za jistých okolností působit nepatřičně a nadbytečně. Jistě, Zuckerbergovo „I’m CEO… b***ch!“ zní osobité, ale to neznamená, že byste takovou vizitku dali třeba nastávající tchýni.

5. Vizitky patří do pouzdra

Přiznám se, že docela dlouho jsem nosil vizitky v zadní kapse u kalhot. Neviděl jsem na tom nic špatného. Vytáhnu vizitku, ne, počkejte, to je vizitka někoho jiného, vydržte, tak, tahle je moje. Omlouvám se, je trochu zpocená… Yuck. Pokud nemáte oboustranně laminovane vizitky, může vaše navštívenka vypadat jako něco, co vylovili že zatopeného sklepa. To, že jste pilní pracanti, můžete okolí sdělit i jinak.

Dobrým kompromisem je vizitka v peněžence, nevýhodou je, že svých vizitek s sebou obvykle nosíte několik (třeba i deset kusů) a peněženka tak zbytečně tloustne. Navíc v ní obvykle vizitku chvíli hledáte.

Osvědčilo se mi mít vizitky na třech místech: hlavní a rychle přístupnou zásobu v tenkém kovovém pouzdru v zadní kapse u kalhot, dodatečnou zásobu na cesty v ploché postranní kapse fotografické brašny a nouzové dvě tři vizitky v peněžence. Vizitkové pouzdro doporučuji vybírat pečlivě, nemělo by být z ničeho méně pevného než ocel. Plast praská, hliník se zohýbá, a ani jedno neprospívá vašim vizitkám ni vaší image.

6. Vizitky si ukládejte pečlivě a pravidelně je třiďte

Když vizitku dáte, buďte také připraveni vizitku přijmout. Osvědčená etiketa radí přijatou vizitku stručně okomentovat („Výborně, také na GMailu, tak to si budeme rozumět.“) a pak vizitku uložit stejně pečlivě, jako ukládáte vizitky svoje. I k tomu se hodí již zmíněné pouzdro na vizitky. Přijaté kartičky zastrčím dospod balíčku, své dávám svrchu. Nedojde tak k jejich pomíchání.

Pokud si chcete na právě přijatou vizitku něco poznamenat, udělejte to, svědčí to o vašem zájmu, pečlivostí a uspořádanosti (i když názory se různí). Je slušností (podle někoho ovšem až přehnanou slušnosti) požádat dárce vizitky o svolení: „Nevadí, když si na Vaší vizitku napíšu, že jsme se spolu bavili o Davidu Allenovi?“ Dáváte tak najevo úctu, a zároveň jemně upozorníte na to, že pro vás konverzace byla významná a máte zájem v ní pokračovat.

7. Skladujte nasbírané vizitky elektronicky

Jak už pochopili všichni vyznavači GTD, moje pouzdro na vizitky funguje tedy jako sbírací inbox pro nové kontakty. A jako každý mítvšehotovácký inbox musíte i tento pravidelně vyprazdňovat. V praxi to znamená nejpozději jednou týdne vytáhnout na světlo nově nasbírané vizitky a jednu po druhé probrat. Ty opravdu zbytečně můžete založit nebo vyhodit (já vizitky nevyhazuji, ale to je tak trochu profesní deformace, hledám v nich zajímavé kousky pro nové šablony vizitek). Většinu vizitek zřejmě přepíšete do svého adresáře, například Outlooku nebo Google Contacts.

Steve Robins doporučuje vizitky skenovat a archivovat nalepená na čtvrtkách papírů. Nepřišel jsem tomu na chuť, ale můžete to vyzkoušet.

Existují také prográmky k automatickému ukládání kontaktů z vizitek. Několik jsem jich vyzkoušel, ale nikdy nebyly tak spolehlivé, aby mi práci ulehčily. Jedinou výjimkou jsou vizitky s QR kódem, ze kterých si skutečně můžete bezchybně uložit kontakt pouhým mobilním vyfocením.

8. Vizitky jako výzva k akci

Osvědčilo se mi několik způsobů, jak si vizitkou přímo či nepřímo usnadnit nějaký úkol. Těchto pár odrážek berte čistě jako inspiraci, jsem si jistý, že sami najdete mnohem lepší, a hlavně pro vás užitečnější, upotřebení vizitek.

  • V Londýně jsem při fotografování zachytil hezký moment jedné turecké rodiny, kdy dítě skákalo otci do náručí ze schůdků před National Gallery. Protože jsem šel na schůzku, nechal jsem vděčnému otci vizitku s naškrabaným nápisem „photo of jumping kid“, aby si kdyžtak napsal o fotku. Napsal si druhý den, a byli z ní prý nadšení. Bez vizitky by mi přes jazykovou bariéru výměna kontaktu (a samotné vysvětlení toho, že po něm nic nežádám, ale naopak něco zdarma nabízím) trvala tak dlouho, že bych nad tím téměř jistě mávl rukou a šel po svých.
  • Na cestách můžete vizitku použít jako improvizovaný štítek pro kufry. Většinou ani nepotřebujete nic ořezávat. A protože vizitka obsahuje vaše jméno i číslo, nic dalšího doplňovat obvykle nemusíte.
  • Při check-in v hotelu můžete vizitkou ušetřit pár minut, za které vám budou vaše unavené nohy i čekající společníci vděční. Recepční si do počítače potřebuje vyplnit můj e-mail, číslo a správně napsané jméno. S pasem jí tedy podám i vizitku, a často mi pas vrátí a zbývající údaje opíše z vizitky, zatímco já už jsem na cestě na pokoj.
  • Používám vizitky jako záložky ve svých knížkách, které čtu na cestách. Kdybych náhodou nějakou knížku ztratil, existuje šance, že mi nálezce zavolá a domluví se na předání. Nebo alespoň může ve čtení pokračovat, kde jsem já skončil.
  • Vizitka může být i účinný odpuzovač dotěrných tazatelů. Některé věci, které se komplikovaně vysvětlují, můžete přes e-mail osvětlit jediným odkazem. Neváhejte si tedy ušetřit čas předáním vizitky se slovy: „Když mi napíšete, pošlu vám užitečný odkaz, z toho je to naprosto jasné.“
  • Vizitku můžete dát spokojenému klientovi s lišáckým „Kdybyste mě chtěl doporučit, odměna vás nemine.“ A navíc to nemusí být jen vtip, v některých odvětvích se za reference běžně platí.
  • No a když na vás na konferenci nevybude jmenovka, lípněte si na košili vizitku a je to…

Těším se na vaše vlastní tipy a zkušenosti s produktivním využíváním vizitek. A pokud náhodou ještě navštívenkami nedisponujete, můžete si vlastní osobní vizitky navrhnout on-line s 10% slevou „mitvsehotovo“ pro prvních sto čtenářů MitVseHotovo.cz.

Autor Pavel Kasík provozuje server Vizitka.cz

 

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 3

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Parádní, hned jsem si jednu várku objednal. Moc díky za super článek i za slevu!

  2. Pavel Kasík napsal:

    Jsem rád, že se Vám článek líbil, bavilo mne, dát dohromady všechny ty maličkosti, kterými vizitky pomáhají k produktivitě.

  3. Denis napsal:

    Osobně se mi osvědčilo vizitky scanovat a ukládat do Evernote. Všechny vizitky tak mám neustále při sobě. Prima je, když mi dá ten samý člověk novou vizitku, tak si ji uložím k původní a vidím tak buď historii osoby, kde a co dělala, nebo i vývoj designu, pokud je stále u jedné firmy:-)

    Navíc se mi vyplatilo, že mohu komukoliv místo kontaktu poslat mailem celou vizitku kohokoliv přímo z telefonu…

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru