Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Má hodina offline #4 – Úspěšný je ten, kdo dělá věci, které neúspěšní dělají neradi

By on 16. 3. 2011 in Rozvoj with Počet komentářů: 3
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Je to již více než půl roku, co jsem se seznámil s myšlenkami Franklina Coveyho. Musím říct, že jsem z počátku nevěřil ve velký úspěch, jenže když člověk chce, dokáže hodně. Z prvu na mě okolí koukalo skepticky, vyslechl jsem si spoustu poznámek o manažerech a o tom, že je lepší neplánovat atp., nicméně jsem vytrval a výsledky se začaly dostavovat. Pracuji v mezinárodní spedici, dříve s přesčasy, pod stresem, spoustu úkolů, které hořely. Nyní mám práci hotovou, žádný enormní tlak, většinu věcí jsem přesunul do II. kvadrantu.
V tomto článku bych se s vámi rád podělil, jak jsem k tomu došel. Protože jsem začal sebereflexí a na tu jsem musel být sám, abych si ujasnil priority, hodnoty a cíle.

Jak dlouho trvá moje offline hodina?

To je různé, od 30 minut do několika hodin, třeba i celé odpoledne. Samozřejmě bych rád ty “třicetiminutové” prodloužil na 60 minut. Bohužel jsou situace, kdy se volná hodina do programu nevejde.

Kdy ji trávím?

Ve všední dny odpoledne, když jdu z práce, nebo po příchodu domů. Zvažuji i variantu ranní, ale už takhle vstávám o hodinu dříve, než bylo u mě obvyklé, takže zde asi už prostor není.
O víkendech kdykoliv, i po ránu.

Kde ji trávím?

Nejčastěji doma, zavřený v pokoji, aby mě nikdo nerušil. Varianta je to vcelku pohodlná, nemusíte trávit další hodiny v oblečení do práce. Nicméně nevýhoda je jasná, vyskytuje se tu spoustu rušívých elementů, které odvádějí pozornost, jako je např. počítač s facebookem, členové domácnosti, kteří si chtějí povídat, takže než se zavřete, máte již půl hodiny pryč atp…
Jako velice příjemnou variantu jsem objevil knihovnu. Je zde klid, dá se tu přemýšlet, číst, psát, poslouchat ze sluchátek, máte-li možnost jít do knihovny, neváhejte a využijte ji.
Kavárna – najdete-li tichou kavárnu, ve které se dá soustředit na čtení a rozjímání, neznám lepší způsob relaxace, než espresso a knihu.
Venku – na lavičce v parku, je-li pěkné počasí a nevadí vám pobíhající děti, psi a bruslaři, dá se i zde strávit příjemná část dne.

A jak jí trávím?

Sportem – zvyšování fyzické kondice. Provozuji několik sportů, při kterých tělo relaxuje a cítím po nich pohodu a klid. U tenisu, nebo u lyžování nejsem sám, takže tyto sporty, ač se jimi zabývám, do tohoto výčtu neuvedu. Moji velkou vášní je kolo, takže mám-li možnost a je počasí, vyrážím (i třeba jen na hodinu) na “švih”. Jelikož vlastním sporttester (zařízení na měření tepu), mohu si sám určovat zátěž a dávky, aby byl trénink efektivnější. Získané výsledky pak zapisuji do sportovního internetového deníku, ve kterém mám celkový přehled.
Kolečkové brusle – jelikož bydlím kousek od Stromovky, jsou i kolečkové brusle jednou z možností relaxace.
Posilování – zatím necvičím víc než 30 min. v kuse, několikrát do týdne. Nicméně výsledky se dostavují v podobě utažení opasku o jednu dirku, aby mi kalhoty nespadly. K posilování nepotřebuji žádné stroje, cvičím kliky, dřepy, lehsedy (několik druhů) a zakončím strečinkem.
Spinning – někdo by mohl namítnout, že je to kolektivní záležitost, že u toho není sám, ale když sedíte na spinneru a jen posloucháte hudbu, na nic nemyslíte (jen na zátěž a tep), má to pro mě stejný účinek, jako výše zmíněné kolo.

Čtením – dříve jsem víc sledoval televizi, v současné době koukám jen na sportovní přenosy, a to jen o víkendu. Zálibu jsem našel ve čtení. Za posledního půl roku jsem přečetl asi 15 titulů, což odpovídá 2 knihám do měsíce. V současné době čtu F. Coveyho “Living 7 Habits”, u nás v překladu nevyšla, rozhodl jsem se, že se tímto budu zdokonalovat v angličtině.

Poslechem hudby – ke svému iPodu jsem si koupil špuntová sluchátka, která úplně odizolují okolí. Při cestě metrem, autobusem jste tedy téměř offline. Pouštím si buď celá alba, nebo jen projíždím náhledy písní. Doporučuji hodinu poslouchat, pokud při tom nebudete na nic myslet, také se vám uleví.

Instruktážní videa – jelikož jedním z mých největších koníčků je fotografování, občas si zaplatím 30 denní přístup do fotografické školy (v angličtině) a sleduji videonávody o tom, jak být lepším fotografem. K tomu je sice potřeba internetové připojení, takže nejsem offline, ale zase tím zlepšuji své dovednosti fotografické i cizojazyčné.

Zamyšlením nad sebou samým – objevil jsem kouzlo myšlenkových map a také prezentací pomocí obrázků podle knihy “Nápady na ubrousku”. Chci-li něco vyřešit, nebo se zamyslet sám nad sebou, neznám lepší variantu, než vzít můj A4 blok, plnící pero z diáře a sadu barevných fixek a nakreslit si jednoduchou myšlenkovou mapu (k tomuto článku jsem ji měl hotovou během 15 minut). Mapy jsou spojeny i s plánováním a občas (ve čtvrtek večer, nebo v pátek odpoledne) si nakreslím plán na víkend a další týden, takže do své hodiny offline počítám i týdenní plánování.

Co chci zlepšit, a čeho bych chtěl dosáhnout?

Rád bych přečetl více beletrie a několik životopisů slavných osobností, tzn. více číst. Najít hodinu pro sebe opravdu každý den, i ve dnech, kdy ji nemám kam vložit, a pokusit se chybějící místo najít. Ještě bych chtěl zlepšit svou fyzickou kondici a trochu více se zaměřit na zdravou výživu.

Máte-li nějaký tip, čím začít, jak se zlepšit v návycích 4, 5, 6 (veřejné vítězství – výhra-výhra, pochopit-pochopen, synergie) a vložit ji do offline hodiny, budu rád, když mi napíšete do diskuze. Zde vím, že mě ještě tlačí bota.

Na závěr bych použil citát, který mě provází posledního půl roku:
Úspěšný je ten, kdo dělá věci, které neúspěšní dělají neradi.

Tomáš Novotný

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 3

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Vasek napsal:

    inspirující

    k bodu: zamyšlení nad sebou – jen souhlasím naučil jsem se to ve své předešlé prací, kde jsem byl na projektu a bylo potřeba vstřebat informace/data a navrhnout další kroky. K tomu nejlépe vyhovoval blok a tužka …. a myšlenkové mapy jsem už také použil, kdy se jednalo o potřebu nějaké struktury (posloupnosti) a ne jen seznam nápadů či kroků

    k struktuře článku začátek „proč“ je dobré a dle mě bych dal další „kam“ neboli cíl

    ke kroku veřejné vítězstí – výhra-výhra, toto chápu kdy já pomohu někomu vyhrát či s ním něco vyhraju na oplátku on mi pomůže vyhrát nebo někdo jiný, neb pochopím co je skutečná pomoc k výhře neboli mému cíli.

  2. Ferda napsal:

    Díky za článek,
    postřeh pouze ke čtené knize, která vyšla v překladu v nakl. Pragma (2004),
    název: Žijte 7 návyků, buďte odvážní a změňte se.

    Ferda

  3. Petr Kolenaty napsal:

    Ahoj,

    díky za tento článek, začal jsem se věnovat metodě GTD a vůbec všeobecně plánování času. Je to napsáno srozumitelně a jasně.
    Jako komentář bych snad jen přidal možnost poslechu audio knih nebo jazykových kurzů – slouží k čerpání znalostí nebo prohloubení jazykových dovedností. A nemusí vyplňovat jen Tvou hodinu, ale třeba dobře poslouží na cestách metrem apod. Dokáži tak „přečíst“ i dvě knihy týdně.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru