Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Podpůrné prostředky

By on 7. 2. 2011 in Kondice with Počet komentářů: 13

Vladimír Dědek

VLADIMÍR DĚDEK | GTD, self-managementu a rozvoji osobnosti se věnuji už několik let. Své myšlenky sdílím také na webu chcirust.cz.
Mám rád zpětnou vazbu a pro uvítám, když se podělíte v komentářích s vlastními názory!

Poslední články od Vladimír Dědek (Všechny články)

Káva

Pokud bychom si položili otázku, zda lze naši práci zefektivnit vhodnými podpůrnými prostředky, odpověď by zněla ano. Existují různé způsoby, jak své tělo namotivovat, povzbudit či stimulovat. Díky tomu můžeme být při své aktivitě více soustředění nebo vytrvalí.

Farmakologické prostředky

Alkohol

Alkohol? Ano, je tomu tak. Možná se divíte, proč v článku o podpůrných prostředcích uvádím alkohol. Alkoholem se přece moje činnost nezlepší. Naopak! Po alkoholu se cítím unavený, deorientovaný, malýtný apod. Ano, souhlasím, ve velkém množství je alkohol nežádoucí, resp. na efektivitě moc nepřidá.
Na druhé straně, pokud si alkoholu dopřáváme s rozmyslem, může mít pozitivní dopad na naše myšlení a činnosti. Jedna sklenička vína nás může uvolnit a při práci se tak odprostíme od myšlenek na jiná témata. Štamprle slivovice taktéž dokáže divy. Mí kamarádi, kteří se dříve účastnili celostátních a mezinárodních olympiád v matematice či fyzice mi vyprávěli, že si před soutěží dávali menší štamprli slivovice, aby byli klidnější a jejich nápady nápaditější. Ono totiž ve vrcholné matematice a fyzice záleží už jenom na těch „vtipných“ a jednoduchých myšlenkách a fíglech, jak složitý problém rozlousknout.

Kofein

Někdo pije kávu, protože mu chutná, někdo protože jej nabudí, někdo kvůli oběma důvodům. Kofein je pravděpodobně nejrozšířenější stimulant na světě, který se užíváním ve větším množství stává drogou.
Mí rodiče si několikrát denně vaří rozpustnou kávu. Ráno, než jdou do práce, po obědě, po svačině odpoledne a večer k televizi. Jaký to má důsledek? Bez kávy jsou unavení a na kávě závislí. Já sám kávu piji, ale nepravidelně – právě z výše uvedeného důvodu. Nechci se stát závislým. Kávu beru jak povzbuzující prostředek ve chvíli, kdy potřebuji zabrat, máknout, nabudit se. Většinou je tomu tak během zkouškového období či návalu práce.
Kofein začíná zabírat poměrně rychle a tak je účinek povzbuzení znatelný poměrně brzo (asi po 30 minutách). Někde na internetu jsem četl článek o poobědové 30-ti minutové pauze. Autor článku radil, že se mu osvědčilo si před tím, než si šel na 30 minut lehnout, vypít šálek kávy. Když se totiž probudil, byl připraven ihned pracovat s vysokým nasazením.

Nikotin

Jako nekuřák se k tomuto podpůrnému prostředku nedokáži vhodně vyjádřit. Přátelé kuřáci říkají, že jim cigareta přináší uvolnění od stresu. Pokud patříte mezi kuřáky, budu rád, pokud se v diskuzi vyjádříte o vašich zkušenostech s kouřením – jeho vlivy na efektivitu, stres apod.

Nutriční prostředky

DMAE

DMAE je přírodní potravinový doplněk obsahující dimetylaminoetanol, který je trvale přítomen v lidském mozku. Uvedená látka se v přírodě vyskytuje zejména v mase ančoviček a sardinek. DMAE stimuluje produkci cholinu a acetylcholinu a zároveň působí jako prekursor cholinu a acetylcholinu. Acetylcholin je látka, která přenáší impulsy z jedné nervové buňky do druhé, a tím hraje životně důležitou roli při fyzických a mentálních funkcích. Nedostatek acetylcholinu zhoršuje mozkovou činnost. Jeho hladina se snižuje věkem a příjmem toxických látek potravou. Navzdory dobré nutriční stravě trpí mnoho lidí (pravděpodobně až 75% populace) nedostatek acetylcholinu.

DMAE užívám během období, kdy potřebuji být mentálně více aktivní a také v době, kdy potřebuji odstranit únavu (během zkouškového období nebo během zvýšeného počtu tenisových zápasů). Ze zkušeností také vím, že DMAE pozitivně ovlivňuje náladu.
Když jsem DMAE doporučoval kamarádům, někteří mi potvrdili mé poznatky z používání. Našlo se však pár lidí, kteří měli po konzumaci bolesti hlavy. Ne všem asi DMAE vyhovuje. Za vyzkoušení ale stojí, za sebe jej mohu doporučit. Lze koupit v kterékoliv lékárně bez předpisu za necelých 300Kč.

Sypané čaje

Mám rád čaje. Ať už sypané nebo sáčkové, černé, zelené bílé nebo červené. Pokud bychom se měli bavit o těch čajích, které povzbuzují naše tělo, vypíchl bych mezi sypanými čaji jména jako jsou Mate IQ a Mate Energy Drink. S těmito dvěma čaji mám nejlepší zkušenosti.
Na rozdíl od kávy mají čaje pomalejší nástup. Působení kávy lze zaznamenat po 30 minutách, sypaný čaj tak po 2 hodinách. Druhým dechem ale musím dodat, že působení čaje je o něco delší než kávy. Jeden větší šálek sypaného čaje Mate Energy Drink opravdu dokáže člověka udržet vzhůru i přes noc. Hlavně psychicky aktivního. Stává se mi, že i když je tělo unavené a signalizuje, že chce jít spát, v hlavě pořád běhají různé myšlenky a tak je problém usnout.
Sypané čaje také nepatří mezi drahou záležitost, navíc v dnešní době je obrovské množství specializovaných obchodů na prodej těchto čajů.

Fyziologické prostředky

Sport, cvičení doma, ve fitcentru, strečink

Endorfin bývá také nazýván jako hormon štěstí, protože se uvolňuje do mozku a způsobuje dobrou náladu, pocity štěstí, tlumí bolest, ovlivňuje výdej některých hormonů, vyplavuje se při stresu a svalové zátěži (při porodu, sportování).

Ti z vás, kteří dělají pravidelně nějaký sport či pohybovou aktivitu mi jistě dají za pravdu, že tato činnost přináší jistou formu potěšení. I když jsem po dvouhodinovém zápase fyzicky unavený a vyčerpaný, cítím se dobře, jsem šťastný.
Někdo má rád kolektivní sporty, někdo individuální. Jízda na kolečkových bruslích, běhání, tenis, volejbal či půlhodinka strečinku doma může mít až překvapivé dopady na myšlení a psychickou pohodu. Proto doporučuji – neseďte doma a hýbejte se. Jakkoli, ale dělejte pravidelně nějakou fyzickou činnost.

Vladimír Dědek

Zdroj obrázku
Zdroj informací

Štítky: ,

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 13

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. taz napsal:

    V kategorii Nikotin toho opravdu moc není. Za sebe mohu zmínit dýmku která jako prostředek pro uvolnění a koncentraci skvěle funguje, už jenom díky samotnému procesu příprav a kouření.

  2. Dominik Dědiček napsal:

    Vladimíre, zapomněl jsi zmínit také hudbu. Ta dokáže povzbudit i motivovat :)

  3. Dominiku, to jsem sice mohl, ale za pár dní vyjde můj další článek na téma Vliv poslechu hudby na soustředěnost… Tam to bude rozepsané víc. ;-)

  4. Dominik Dědiček napsal:

    Na to jsem nedávno odkazoval na našem Facebooku, viz http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.creators.cz%2F14-jakou-hudbu-do-kancelare&h=47acb . Třeba tam najdeš něco užitečného, co obohatí Tvůj článek ;-)

  5. Dominik Dědiček napsal:

    Jako podpůrný prostředek je také dobrá vycházka do přírody, i když to není na 10 minut. Pracuji zpravidla ve dvou blocích, tak si většinou po obědě právě dám půlhodinovou procházku.

  6. Libor Kříž napsal:

    Tento článek zavdává vzniku mnoha otázek; svou povahou má podle mě sloužit jako vyvolávač diskuzí a názorů. Tedy co kdo používá, co komu funguje a co ne. Skvěle, proč ne. Mě osobně přiměl spíše k zamyšlení na úrovni minus jedna. Jde tedy o to, v který okamžik/moment jaké podpůrné prostředky užít. A vlastně zda vůbec.

    Podle mě je to všechno o vodě, spánku, pohybu, stravě a zábavě. Tuto úvahu jsem shrnul v tomto textu http://goo.gl/1tGrX

    Díky za inspiraci!

    L.

  7. Ondřej Roba napsal:

    Máje dva základní stimulanty u práce jsou právě sypaný čaj (zelený) a hudba.

    Nicméně rád bych podotknul že Maté není zrovna typickým zástupcem sypaných čajů. Je to spíše nečaj, protože není z čajovníku. Předpokládám, že čaj nakupujete v Oxalisu (podle názvů maté) a tam jej do čaju špatně kategorizují… Navíc sypané čaje i maté povzbuzují kofeinem a ten jsi zmiňoval už nahoře.

    No nebudu dále rýpat, vím že se to nemá :-))

  8. Tom napsal:

    U nikotinu nemusí být jen cigarety. Další je například žvýkací tabák (snus) populární hlavně ve Švédsku a mezi hokejisty. Stimuluje daleko více než cigarety.

  9. Michal Fíbek napsal:

    Z vlastní zkušenosti mohu kromě sypaných zelených čajů doporučit také Pu-erh – obzvlášť ve vařené formě (do hrnce s vroucí vodou nasypaný čaj) opravdu dokáže nakopnout.

  10. Martin napsal:

    Různé byliny na podporu imunitního systému, výživu těla i duše najdete zde http://www.devotionshop.cz/smart/ , ovšem co nejvíce nabudí člověka je určitě zdravý pohyb a tělesná aktivita. V sedm ráno si jít zaplavat je neskutečná energie na celý den, která se samozřejmě projeví jak na psychice, tak i na těle.

  11. Michal napsal:

    Tak u mě je to jasný. Bez cigarety ani ránu :-) K tomu denně několik kafí a je to.

    Teď ale vážně, cca v říjnu jsem narazil na DMAE, jelikož mi ho doporučil kamarád. Objednal jsem si ho v balení po 200tabletách, což mi stačí cca na dva měsíce. Užívám DMAE od té doby pravidelně a nehodlám s tím jen tak skončit, jelikož mám najednou víc energie nejen v práci, ale i při sportu a hlavně doma :-)
    Jestli to někomu pomůže, tak ho kupuju tady: http://www.dmae-original.cz/
    Vychází mi tohle asi nejlevněji co jsem tak hledal na webu.

  12. jan napsal:

    nikotin uvolňuje od stresu jen proto, že ho sám způsobuje. kdyby člověk nekouřil, tak by ani netrpěl nesoustředěností spojenou s abstinenčními příznaky

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru