Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Restart: Průvodce nejen podnikatelským minimalismem

By on 5. 11. 2010 in Témata with Žádný komentář

Bojíte se postavit na vlastní nohy? Vězte, že k úspěšnému podnikání nepotřebujete štědré investory za zády, zástup zaměstnanců ani vlastní kancelářskou budovu v hlavním městě. Jediné, co potřebujete, je mít dobrý nápad a pustit se do práce. Restart vám k tomu poskytne sbírku užitečných pravd, na které byste beztak sami časem přišli.

Čekat od Restartu, že vám naservíruje jednoduchý návod k tomu, jak úspěšně podnikat, by bylo naivní. Poskytne vám pouze souhrn zkušeností a rad autorů, které pomohly stát se jejich firmě 37signals úspěšnou. Jak s nimi naložíte a jaká bude vaše cesta k onomu vysněnému úspěchu, to je už zcela na vás.

Postavit se na vlastní nohy není těžké

Nenaplňujte vás vaše současné zaměstnání? Máte dobrý nápad? Tak proč si za 5, 10 let říkat „Jo, tu ideu jsem měl také“ při pohledu na to, že váš nápad zrealizoval někdo jiný?

Možná se budete divit, ale to nejdůležitější již máte – a to dobrý nápad. Dále to je již jen o vašem přístupu a práci. K tomu, abyste se mohli stát úspěšnými ve svém podnikání, nepotřebujete mnohasetmilionové externí investice, ani stovky zaměstnanců. Veškerý úspěch spočívá ve vašem přístupu k businessu, praví autoři Restartu.

Ignorujte svět kolem sebe

Jestliže se rozhodnete si vzít některé rady autorů k srdci, dříve či později na to přijdete (autoři k tomu ostatně vybízejí hned na začátku). Společnost (zejména pak její podnikatelská sféra) je zatuhlá ve svých stereotypech. Pokud firma nemá jasný plán, rozpočet a velký kapitál, stojí za starou belu. Hlavním kritériem při hodnocení firmy je počet jejích zaměstnanců. Kvalita produktu a přístup ke klientům je na posledním místě.

Restart vám představuje přístup přesně opačný – klient a produkt jsou v centru všeho dění, externí investice a obrovský kapitál jsou zbytečností, porady jsou toxické, plány jsou jen odhady…

Musíte tak trochu počítat s tím, že se na vás společnost bude dívat jako na podivíny, nebude věřit v možnost úspěchu vašeho podnikání. Tím se ale nenechte odradit nebo demotivovat. Přistupujte k této společnosti jako ke konkurenci, tak, jak autoři vybízí. Stejně jako Koho zajímá, co dělají oni? můžete v praxi uplatnit Koho zajímá, co si myslí?

Popsat krátce obsah knihy vzhledem k jejímu záběru nelze, proto jsem si vypsal pár pro mne nejpřínosnějších a nejužitečnějších rad:

Plány jsou jen odhady. Jakmile začnete plánům nazývat odhady, tak vás jejich případné (a velmi pravděpodobné) nedodržení nebude tolik stresovat. Přece jen, byl to jen odhad, ne závazný plán.

Potřebujete méně, než si myslíte. K úspěšnému podnikaní (nejen při startu) nepotřebujete tolik, jak by se na první pohled mohlo zdát. Nepotřebujete zástupy zaměstnanců ani drahé reprezentativní prostory. Jediné, co potřebujete, je mít dobrý nápad a věnovat mu svůj čas a energii.

Udržujte si štíhlou linii. Výhodou „štíhle linie“ je to, že kdykoli můžete rychle a bez větších nákladu změnit směr cesty, kterou se ubíráte. Nadbyteční zaměstnanci, spousta majetku, detailní plány… ty jen přispívají k obezitě.

Dělejte méně než konkurence. Nabízet víc než konkurence může často náročné. Možná se vám to i povede, ale s velkou pravděpodobností se to negativně projeví na kvalitě produktu. Zaměřte se na užší spektrum a věnujte do něj veškeré vaše úsilí.

Otevřete své zákulisí. Zajímá vás, jak se vaří pivo v pivovarech? Stejně tak může zajímat veřejnost, jak se „vaří“ produkt u vás. Není tu důvod, proč se obávat ukázat zákazníkům zákulisí scény.

Drogoví dealeři to prostě umí. Vědí totiž, že mohou nabídnout část svého produktu zdarma, protože se zítra zákazník vrátí s balíkem peněz.

Zapomeňte na roky nepraktické praxe a formální vzdělávání. Není moc velkého rozdílu mezi člověkem, který pracuje 6 měsíců a 6 let. I člověk s několikaměsíční praxí může nabídnout daleko víc než někdo, kdo 6 let pracoval ve velké firmě. To samé platí o vzdělání. Vzdělání určuje, odkud budete startovat – ne to, kam se dostanete. Stačí se jen podívat na příklady úspěšných – kolik procent z nich má vystudovanou prestižní vysokou školu?

Špatné zprávy? Přivlastněte si je. Jak se postavit ke špatným zprávám? Zatajit je? Určitě ne. V dnešním „internetovém“ světe neexistují žádná tajemství. Předejděte nepravdivým drbům a špatné zprávy vždy zveřejněte hned a bez tlaku zákazníku/veřejnosti.

Závěrem

A může tahle kniha dát něco i mne, nepodnikateli?“ zeptala se má matka, když jsem jí do ruky dal Restart. Po půl hodině čtení jsem již viděl, jak se usmívala nad tím, jak charakteristiky sedí na jejího zaměstnavatele, shodou náhod byrokracií a nespolehlivostí služeb proslulého. I nepodnikateli může tato kniha spoustu nabídnout.

Když jsem o knize poprvé slyšel (tenkrát tu ještě nebyla česká verze), čekal jsem další tuctovou knihu, navíc naroubovanou na americké poměry, ale byl jsem příjemně překvapen. Přístup autorů k podnikání obdivuji – jsou pravým opakem těžkopádných korporací ženoucích se jen za zisky. Být malý neznamená být špatný, horší. Za zmínku také jistě stojí pestré linorytové ilustrace, které provázejí celou knihu.

Mně jako „polopodnikateli“ se tento přístup zamlouvá. Určitě bych tuto knihu doporučil do každé firmy – pro mnohé by mohla být velmi poučná a inspirativní.

Dominik Dědiček

Knihu vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing a lze ji objednat zde.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru