GTD pro studenty
Jakub Hořický
Poslední články od Jakub Hořický (Všechny články)
- Jak zautomatizovat práci s IFTTT - 5. 5. 2016
- GTD pro studenty (3. díl) - 15. 11. 2012
- GTD pro studenty (2. díl) - 1. 11. 2012
Nedávno mě na serveru Lifehacker zaujal článek o GTD pro studenty, konkrétně o týdenním hodnocení. (originál zde)
Musím uznat, že myšlenka týdenního hodnocení je opravdu zajímavá a mnoha studentům by určitě prospěla. Mluvím z osobní zkušenosti, protože se také řadím mezi „vysokoškoláky“. Pro mne je tento článek inspirativní v přístupu ke GTD ve studentském prostředí a jak si poupravit svůj systém. Ale tento komentář bych chtěl věnovat právě nápadu používat týdenní hodnocení k usnadnění plnění školních povinností. Sám jsem měl pro svoje spolužáky několik konzultací a přednášek na téma GTD a vím, že ve studentském prostředí je přeci jen třeba trochu improvizovat a systém zjednodušit.Autor se v článku zamýšlí nad tím, že propracovaný systém GTD je pro studenty opravdu až moc propracovaný, na rozdíl od sféry byznysu, kam se opravdu skvěle hodí a kam ho i autor David Allen zamýšlel. Na druhou stranu srovnává, že jak ve sféře byznysu, tak i v té studentské, máme určité závazky, úkoly a termíny, které musíme plnit a dodržovat.
Co je tedy pro týdenní hodnocení potřeba?
- Vyhraďte si pravidelný čas, kdy ho budete provádět. Optimální je pro většinu studentů neděle, protože to se sjíždí na kolej a přemýšlí, co je od zítřka zase čeká. Víkendové hýření a zábava je úspěšně za nimi astudenti se musejí dát dohromady pro následující týden. Je opravdu důležité zavést tuto pravidelnost a konzistentně ji dodržovat, jinak nemá cenu se tímto vůbec zabývat.
- Projděte si svůj kalendář, e-mail, případně univerzitní informační systém. Většina studentů používá nějaký ten kalendář, kam si zapisuje termíny testů a zkoušek, úkoly na jednotlivé hodiny a je určitě lepší o prezentaci do hodiny zjistit v neděli večer, než v úterý ráno, kdy ji máte předvést. E-mailem zase pro změnu dostáváte požadavky od známých a spolužáků, dokonce už i většina kantorů komunikuje se studenty elektronickou formou. Co se týká informačního systému, zde záleží na konkrétní univerzitě, některé zde zveřejňují důležitá oznámení k průběhu studia, která by vám opravdu neměla uniknout. Poslední možnou variantou kam ještě zavítat, je nějaká diskuzní stránka vašeho ročníku, nebo studentské skupiny (spolužáci, facebook, apod.). Zde ale stavím velký vykřičník k tomu používat ji opravdu jen k projití informací a novinek, které by vás měly zajímat, ne se zde usadit u chatu a nechat se rozptýlit od týdenního hodnocení.
- Naučte se používat „trigger list“. David Allen ho představil v českém překladu jako „seznam podnětů k nehotovým položkám“ a má vás vést k tomu, abyste nezapomněli na nic, co poutá vaši pozornost. Pěkně zpracovaný pro studenty je přiložen k originálnímu článku na lifehackeru.
- Zaznamenejte si úkoly a události. Po sesbírání všech podnětů a projití „trigger listu“ si zapište úkoly a události do svého úkolníčku, kalendáře, případně osobního organizéru. Záleží na vás, jakou cestu zvolíte, zda zůstanete u svého kalendáře, nebo se rozhodnete proniknout do metody GTD hlouběji. Důležité každopádně je udržet si ve svých povinnostech pořádek a mít spolehlivý systém připomínání těchto závazků.
Za sebe vám přeji mnoho úspěchů a méně stresových situací v následujícím studiu.
Sledujte nás