Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Jak na časový harmonogram dne

By on 30. 8. 2010 in Sebeorganizace with komentáře 3

Od dob, kdy se zabývám time-managementem, pociťuji vítězství i prohry. První z toho se pojí především se schopností mít své projekty pod dohledem, úkoly mít splněné v termínech a zvládat více věcí s pocitem větší lehkosti. Šrámy však má ne produktivita, ale má efektivita – soupeření s koncentrací, budování většího prostoru pro odpočinek, komunikaci s lidmi a osobní rozvoj.

Z toho důvodu mám čas od času potřebu si sednout nad harmonogramem – promyslet si, kolik času mi zabírají ty které role/činnosti/projekty. Zda to není moc, zda naopak ne málo. Dostávám se najednou k matematice – výpočtům, kolik bych tak těmto rolím/činnostem/projektům měl věnovat měsíčně, týdně, denně. Začínal jsem nejprve s počmáraným listem papíru, poté sestavil monstrózní elektronickou tabulku, nic z toho mi ale kromě pomíjivého pocitu Odteď to už budu mít pod kontrolou nepřineslo kýžený výsledek.

Nedávno jsem měl chvilku nad diářem, kdy jsem znovu nad papírem začal kroužit perem a značit si, jak by mohl vypadat můj den a týden. Opět jsem si vše pěkně rozčlenil, abych vzápětí na to vznesl sám sobě dotaz: A má tohle cenu? Není to pouze ideální stav, který bude zakopávat o desítky proměnných, neřkuli zlodějů času?

Cítím to jako jistou daň za to, že polovinu měsíce jsem veskrze pánem svého času. Určuji si sám, kdy budu vstávat, co budu v ten den dělat, kdy ulehnu do postele. Problém lidí s flexibilní pracovní dobou, bez mantinelů, bez určujících elementů jako je pevná pracovní doba, zaměstnavatele diktujícího podmínky, vede ke svodům prokrastinace a absence efektivity. Proto ta má potřeba časového harmonogramu, jasných kolonek. Zkrátka potřebuji v tento „svobodný čas“ mantinely. Ty navíc mohou lépe odhadnout, kdy jsem schopný projekt dodělat, popřípadě také napomůžou vycítit, zda si na daný den nebere příliš velké sousto.

Abych teď byl konkrétnější, popíši svůj aktuální plán.

  • Harmonogram jsem rozdělil na liché a sudé týdny, neboť v sudé mám jasně danou pracovní dobu, zatímco v liché nikoliv. Poté na dny v týdnu a na víkend. Dříve jsem mezi ně lomítko nekladl, nyní chci však docílit toho, aby víkend byl opravdu a jen relaxační (i v tom rozvojovém slova smyslu).
  • Jako další důležitý krok mi posloužilo ustanovení hranic – od a do. Kdy začnu den a kdy už na práci nechci (nesmím) sáhnout. Budíček by mi měl zvonit v pět hodin ráno, protože ráno mi to lépe myslí a psychologicky má ranní vstávání mnoho předností – když totiž dopoledne udělám tu nejdůležitější práci, ponese se den v mnohem příjemnějším duchu. Konec „pracovní doby“ je 16:30.
  • Poté jsem začal tento čas členit:
  1. 5:00 – 5:30 procházka se psem venku, sprcha
  2. 5:30 – 6:30 snídaně
  3. 6:30 – 11:30 práce (5hod = 10 pomodoro jednotek, čili je v tom obsaženo 250 minut práce a 50 minut aktivního odpočinku)
  4. 11:30 – 13:30 polední pauza
  5. 13:30 – 16:30 práce (3hod = 6 pomodoro jednotek, 150 minut práce, 30 minut aktivního odpočinku)
  6. 16:30 – 17:00 e-maily (krátké odpovědi, roztřídění do složek podle toho, kdy a jak je potřeba na danou věc zaregovat)
  7. 17:00 – 18:00 aktivní odpočinek, např. procházka
  8. 18:00 – 19:00 večeře
  9. po 19hod odpočinek

Časem bych chtěl pracovní dobu zkracovat, čtení elektronické pošty omezit jen na určité dny v týdnu.

Věřím, že i když jsem v úvodu psal o desítkách překážek, o zlodějích času, o nepředvídatelnosti, že lze dospět k ustanovení jasného a dodržovatelného harmonogramu. Znám několik takových lidí, kteří pracují z domu a dokázali to. Umí pak mnohem lépe využít svůj čas a také jej mít více pro svůj osobní rozvoj a odpočinek (a pochopitelně pro druhé).

Zajímala by mě váš pohled na věc – neupřednostňujete například více volnosti, nahodilosti? Nebo jste na sebe ještě přísnější? Podělte se o svoji zkušenost, harmonogramy – a to buď v komentářích nebo přímo v článku. Stačí mi napsat e-mail.

V následujícím článku na harmonogram navážu textem o využití rolí při plánování svého času.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

komentáře 3

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Encore napsal:

    Zdravim,

    presne tohle tema jsem ted taky resil. Jsem student a porad mi dela trochu problemy, kolik casu a kdy si vyradit na studium pres den, nemluve o tom, ze mi do toho porad neco vstupuje. Vetsine sveho casu ale porad rikam pane ja, ale efektivne ho zorganizovat podle nejakych priorit, podle kterych jsem chtel, se mi nedarilo. Rikal jsi si, ze by to chtelo harmonogram. Premyslel jsem, kdo je nejlepsi v plneni svych povinnosti a logicky jsem dosel k vojakovi. Zkousel jsem hledat nejaky obrazny hruby denni harmonogram nekoho od vojenske slozky, vsak marne. Pote jsem si rikal, ze takovy harmonogram si snad dokazu sestavit i sam a nepotrebuji k tomu nejaky „zeleny mozek“, podle svych potreb, ktere mohu alespon sledovat a harmonogram postupne upravovat k vyssi efektivite. Zatim se mi to moc nedari, ale jsem si jist, ze clanek mi da nejakou tu inspiraci a snad i motivaci. Diky za nej

  2. Encore napsal:

    Jinak se s harmonogramem, ac to odporuje jeho zakladnimu ucelu, snazim pracovat trochu dynamicky. Nekdy mam ruznou motivaci a chut neco delat a po techto strankach vse zkoumam a upravuji, vytvarim nove navyky. Z pocatku jsem se snazil vytvorit opravdu jen hruby nacrt harmonogramu, ve smyslu: dnes pujdu spat v tolik a tolik (brzo), abych mohl v tolik a tolik vstat (take brzo) a od tolika a tolika se budu ucit alespon do tolika a tolika – v tomhle case je rezerva pro aktivni pauzy, praci s motivaci apod. Pozdeji jsem cas rozdelil treba na rano a vecer, protoze tak jsem byl obvykle nejaktivnejsi. Moje hranice musi byt dynamicke. aby harmonogram mohl byt efektivni. Postupem casu vytvarim nove navyky tak, jak se mi hodi, jak jsou nejefektivnejsi a snazim se je zabudovat natrvalo. Nektere dny mohou byt planovane temer cele – delam si tedy takove sablony. Jine dny je napr. nejaka akce navic a tak je treba harmonogram obmenit. Je to trosku veda. Ale jak jsem psal, u me je to prace s dobrymi/efektivnimi navyky, ktere si musim overovat a kdyz jsem si jimi jist, snazim se z nich delat sablony pro urcite dny a podle toho, jak by mely vypadat. Problem s jejich plneni potom nemam, pokud do toho nevleze neco neocekavaneho – potom ale opet jen pouziju jinou sablonu, prepracuju harmonogram – ale tak, aby hlavni a dulezite veci se ten den proste udaly – kdyz mi napr. do casu na uceni neco vleze, snazim se s tim pracovat tak, abych vyuzil napr. cas pri cestovani (pokud musim nekam jet) nebo cas pri cekani na nekoho/neco.. nebo cas posunu s tim, ze se budu potrebovat motivovat a tyto motivace uz mam do nejake miry pripravene… clovek musim vyzkoumat, jak na sebe a potom to jde.. je to jen trochu veda a prace. Jsem prisny ve vecech, ktere je treba ten den udelat stuj co stuj – napr. uceni odkladam pouze, pokud opravdu neni jina moznost a vetsinou si pote udelam den volna a pripravim se na to, ze si nastavim cas na dohnani toho, co jsem dnes nestihl + to bude chtit motivaci .. ta je pro me dulezita. Prisny jsem tedy na sve hlavni priority (predevsim u me studium), ale pracuji jiz s tim, kdy si behem dne casovy blok vyhradim – protoze napr. s unavou se nema cenu ucit, casove bloky tedy prehazu – dulezita je efektivita a splneni hlavnich priorit! Je to tedy v podstate takova skladanka, ktere se vsak snazim udelit i nejaky rad – sablony. Nechtel bych, aby to totiz zacalo zavanet stereotypem. Dulezity je pro me diar – papirovy (GTD diar, tedy pro veci jen na dany den – mam v elektronicke podobe), ktery je pro me takovy „archivacni“ .. snazim se do nej zaznamenavat, v jakem case jsem co delal a z toho se pote snazim vychazet pro dalsi dny.. Vytvarim tedy z toho stale casove bloky, ktere instaluji do daneho dne a take, kdy se mi ktera cinnosti delala nejlepe. No..trochu jsem se rozepsal, snad to nekomu neco da.

  3. Alžběta napsal:

    Harmonogram je sice pěkně zpracován, jen v něm chybí i ty nejzákladnější aktivity, tedy občas se musí něco nakoupit, aby bylo z čeho přes den jídla připravit a samotná příprava také zabere dost času, je dobré také pracovat v čistém a uklizeném domově, nehledě na to, že pokud máme děti a pracujeme doma je takový harmonogram naprostým hlavolamem.
    Již tři roky se jej snažím sestavit a stále se mi to nepovedlo. Jediné, co funguje, kdy je možné projekty opravdu dokončit, je prakticky nespat. Za moc to nestojí, ale jinak to nejde. Ztracená energie se tak dobíjí stravou, která je bohatá na pomalé sacharidy.
    Ve skutečnosti je třeba vymyslet různé typy harmonogramů, určitě ten, co používá osoba, která žije sama a je bez závazků, nemůže být aplikován pro práci z domova kombinovanou s rodinným životem.
    Pokud někdo má nějaký nápad, ráda se inspiruji…

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru