Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

GTD v Outlooku II/1 – Kategorie

By on 25. 8. 2010 in Nástroje with komentářů 20
Jaroslav Luhan

Jaroslav Luhan

GTD jsem začal používat v roce 2008, těsně před tím, než vyšla knížka Mít vše hotovo od Melvilu. Mým hlavním nástrojem je Microsoft Outlook+OneNote, chytrý telefon a papír A4. Jak můj systém funguje, si můžete přečíst na tomto webu v mých článcích, ale neustále se vyvíjí, takže aktuální verzi přednáším na školeních.
Jaroslav Luhan

Poslední články od Jaroslav Luhan (Všechny články)

Tímto dílem začínám novou sérii seriálu o GTD v Outlooku. Navazuje volně na první sérii, která byla nakonec „svázána“ do jednoho pdf. V první části tohoto dílu se dotknu kategorií v Outlooku jako alternativy k tříděním do složek. Znalí uživatelé můžou tuto část přeskočit. V druhé části představím doplněk, který pro správu kategorií používám – CategorieZ. V následujících dílech postupně popíši, jak doplněk CategorieZ využít pro potřeby GTD v Outlooku, ale i jiné tipy, které příznivci Outlooku využijí i bez tohoto doplňku.

Úvodem

Lidská mysl přirozeně škatulkuje, kategorizuje, rozděluje, vytváří a poměřuje nově získané údaje s minulými zkušenostmi. Prostě potřebuje stanovit referenční body a k nim vztáhnout své nové vjemy a vstupy. Mysl totiž nemá ráda chaos. Každý nový vjem, který považujeme za důležitý, ale není nijak zařazen, může mysl zatěžovat, vytvářet napětí a nerovnováhu.

V GTD jsou těmito opěrnými body další kroky zařazené do projektů, kontexty, termíny, složky archivu nebo podpůrné složky projektů. Z pohledu hodnocení jsou to nejvyšší hodnoty, vize, cíle, oblasti zájmu a zodpovědnosti a opět projekty a další kroky.

Takže to máme pěknou řádku škatulek. A abychom se v systému rychle orientovali a rychle vyhledali to, co potřebujeme, vytváříme si ještě další rozměry pro zatřídění. Například máme škatulky pro kontakty jako – rodina, přátelé, dodavatelé, zákazníci, regiony. Pro kontexty máme mimo základních @doma, @práce, @čekám atd. ještě další kontexty jako třeba osoby pro jednání (konkrétní osoby nebo skupiny osob) a například různá místa výkonu naší práce nebo velké projekty rozdělené do menších projektů (kroků).

Datová struktura Outlooku

Zkusme se pro lepší pochopení práce s Outlookem podívat dovnitř, jakým způsobem jsou strukturována data. Pro názornost je objektový model zjednodušen. Programátoři prominou.

Struktura složek a položek v Outlooku

Z objektového schématu Outlooku vyplývá, že datový soubor může obsahovat libovolný počet složek různého typu (pošta, kalendář, deník, úkoly, kontakty, poznámky nebo formuláře). Každá složka může obsahovat podsložky nebo celou strukturu podsložek. Důležité je uvědomit si, že složka určitého typu může obsahovat jen položky odpovídajícího typu, ale podsložky libovolného typu.

Jak souvisí datová struktura s GTD?

Často se ptáte, jak uchovávat všechny související položky k projektům, když jsou tyto položky různého typu. Chci mít přehled o zprávách, úkolech a schůzkách k určitému projektu a chci mít možnost je vyhledat a zobrazit najednou. U některých projektů chci uchovat celkovou historii, tedy i splněné úkoly nebo vyřízené zprávy.  Jednou z cest je vytváření podsložek všech potřebných typů pro každý projekt, ale pro pracnost tento způsob raději hned zavrhněme. Mezi různými typy složek se také špatně vyhledává. Další možností je použití složek vyhledávání, ale ty Outlook umožňuje vytvářet pouze pro složky zpráv.

Štítky, tagy, kategorie

V celém světě internetu je v poslední době velmi oblíbené tagování neboli štítkování. Tagování je nehierarchický způsob označování entit (článků, fotek, příspěvků), podle kterých lze pak snadno vyhledávat. Každá entita může mít libovolný počet tagů. Tagy jsou v Outlooku realizovány jako možnost přiřadit položce kategorii. V Outlooku 2007 a novějším jsou kategorie navíc barevně rozlišeny.

Kategorie lze s výhodou použít pro označení položek Outlooku, abyste je ve vhodném okamžiku snadno nalezli. Jedna položka může být zároveň přiřazena do projektu, dílčího projektu, k osobě nebo zákazníkovi, kterého se týká, případně jako reference k úplně jinému projektu. Počet kategorií u jedné položky není omezen. Není omezen ani počet kategorií, které jsou v tzv. seznamu hlavních kategorií (Master Category List). Limitující je však způsob práce s větším počtem kategorií.

Uživatelé GTD v Outlooku si pomáhají tím, že před název kategorie přidají speciální znak. Například zavináč pro kontexty, vykřičník pro akce, tečka pro projekty apod. Tím se zajistí řazení kategorie nejprve podle těchto znaků, pak dle abecedy. V seznamu kategorií však nelze vyhledávat a kontextová nabídka zobrazuje pouhých 15 naposledy použitých kategorií.

Pokud chcete vytvořit například kategorii pro každý projekt, začnou se vám rychle hromadit a za chvíli se v nich utopíte. Při pokusu o přiřazení jedné nebo více kategorií musíte rolovat seznamem tam a zpátky a musíte mnohokrát v dialogu kliknout.

CategorieZ

Má realizace GTD v Outlooku funguje bezvadně. Neměnil bych ji za jiný systém, až na práci s kategoriemi. Zkoušel jsem spoustu různých doplňků, tipů a triků, ale nebylo to ono. Po dlouhém hledání jsem konečně našel. Firma Software Solution z Nového Zélandu vyvíjí velmi šikovné doplňky pod označením Aladdins. Jejich doplněk CategorieZ dělá přesně to, co očekávám – spravuje kategorie. Nic víc, nic míň.

  • Nevnucuje mi žádný proces pro zpracování zpráv. Mám svůj vlastní v hlavě.
  • Nijak nezasahuje do datové struktury Outlooku – pokud doplněk vypnu, zůstává mi seznam hlavních kategorií i položky Outlooku nezměněny.
  • Doplněk je nově v češtině a je k dispozici česká dokumentace.
  • Umožňuje přidávat kategorie k položkám například i z Gmail účtu.
  • Cena 25 USD (asi 500 Kč) je rozumná a vrátila se mi během několika dní v ušetřeném času při hledání položek.

Jak doplněk CategorieZ funguje?

CategorieZ přidá do Outlooku postranní panel. Ten se zobrazuje jak u složek, tak i u otevřených položek.

  • V panelu vidím aktuálně přiřazené i přiřaditelné kategorie.
  • Kategorie lze organizovat do skupin, čímž se seznam značně zpřehlední.
  • Funguje fulltextové vyhledávání, takže stačí napsat pár znaků a zobrazí se jen několik odpovídajících kategorií.
  • Dobře funguje ovládání pomocí klávesových zkratek.
  • Přiřazení kategorií lze mezi položkami kopírovat, nebo lze nastavit automatické přiřazování podle konverzace.
  • a spousta dalších, život s kategoriemi ulehčujících funkcí.

Jaké jsou omezení pro počet kategorií? Co jejich údržba?

Žádné limity nejsou. Firma Software Solutions má zákazníky, kteří používají více než tisíc kategorií (ve firemním prostředí). Navíc tyto kategorie sdílí mezi svými Outlooky. Ano, kategorie lze sdílet, takže správce může připravit kategorie zařazené do skupin pro celou firmu. Ostatní uživatelé sdílené kategorie v Outlooku ihned uvidí. Ideální způsob přípravy GTD prostředí ostatním uživatelům. Každý uživatel si může samozřejmě tvořit i své vlastní seznamy.

Nehromadí se pak kategorie?

Protože kategorie je uložena jako textový řetězec přímo v položce Outlooku a nemá vazbu na seznam hlavních kategorií, nevadí, když občas kategorie v seznamu pořádně promažete. U položek zůstanou a lze je zpětně se seznamem synchronizovat – vrátit do seznamu. Nevadí, ani když je v seznamu necháte, protože díky fulltextovému hledání si vyfiltrujete jen ty odpovídající. Na obrázku například hledám kategorie obsahující text „do“. Hledání nemusíte nijak zapínat, prostě začnete psát.

Filtrování v seznamu je okamžité. Pokud bych kliknul na tlačítko Hledání, zobrazí se mi všechny položky ve složce, které mají přiřazenu vybranou kategorii. V Outlooku pak stačí kliknout na odkaz „Všechny položky aplikace Outlook“ a objeví se mi všechny položky s danou kategorií bez ohledu na typ (zprávy, úkoly, schůzky…). Samozřejmě můžete vyhledávat více kategorií a mezi nimi zvolit operátory OR nebo AND.

Přejmenování a mazání kategorií

Když jsem zaváděl a ladil GTD podle ebooku, často jsem si nějaké kategorie přejmenoval nebo smazal, ale změna se u již přiřazených položek neprojevila. Tím jsem měl v systému pěkný chaos a nadával jsem nad ruční prací. CategorieZ umí tyto změny hlídat a upozorní vás. Sami si zvolíte, zda chcete přejmenovat i kategorie u položek. Smazané kategorie můžete u položek také odstranit nebo ponechat.

Kategorie, skupiny a typy položek

Pro zprávy a úkoly používám jednu skupinu kategorií (kontexty, akce, projekty), pro kontakty a schůzky jinou skupinu (regiony, přátelé, skupiny zákazníků nebo dodavatelů). Protože se v Outlooku používá jen jeden „plochý“ seznam kategorií, je těžké se v něm orientovat. CategorieZ umožňuje pro každý typ položky zvolit, zda u něj bude kategorii nabízet.

Další vychytávkou je zařazování kategorií do skupin a pokud vám to nestačí, můžete zapnout superkategorie, čímž vytvoříte další větvení kategorií. Porovnejte například přehlednost těchto dvou seznamů:

Ergonomie

Doplněk jsem zakoupil asi v dubnu a stále mě baví promyšlenost a dotažení detailů. Vývojáři reagovali i na moji žádost, aby byla možnost přepnutí klávesové zkratky CTRL+SHIFT+Z  pro fokus na panel na CTRL+SHIFT+Y pro uživatele QWERTZ klávesnice. Písmena jsou totiž pěkně vedle sebe.

Každé tlačítko nebo ovládací prvek disponuje nápovědou nebo komentářem, takže dokumentaci budete potřebovat, až když se budete chtít dozvědět další tipy nebo chování, které není na první pohled zjevné.

Co můžu doplňku CategorieZ vytknout?

Zatím jsem jen chválil, ale pár věcí se najde. Není podporována 64 bitová verze Office 2010. Nastavení sdílených kategorií v síti může být složitější pro správce začátečníky, ale pak funguje dobře.

Funkce filtrování má být ještě dotažena, tak aby zachovala složitější filtry používané mou implementací GTD v Outlooku. Pokud však použijete funkci hledání, na žádný problém nenarazíte.

Web výrobce: http://www.software-solutions.co.nz

Na webu výrobce najdete další informace, možnost stažení zkušební verze a možnost zakoupení pomocí PayPal účtu nebo platební karty. Pokud chcete získat 10% slevu, při nákupu použijte kód SY1KX5EU. Malinko tím podpoříte i mě.

Cena doplňku Aladdins CategorieZ je 24,95 USD.

// Jaroslav Luhan alias Volt.cz

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

komentářů 20

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Idan napsal:

    Musim pochvalit skvely clanek (a vlastne celou serii o Outlooku).
    No neco mi nefunguje. Konkretne:
    Napriklad, pokud chci oznacit nejaky koncept nebo poznamku jako ukol pro zpracovani (otaguju + pridam kategorii), nic se mi do seznamu ukolu nepriradi.
    Taky nedokazu presmerovat maily z vice uctu do osobni slozky. Napriklad pokud jeden z uctu je na hotmailu, tak ani podle vytvoreneho pravidla nemuzu automaticky presmerovat maily z Inboxu (hotmail) do Osobni slozky – Dorucena posta (tento pocitac).
    Nevite, cim to muze byt?

  2. Jaroslav Luhan Jaroslav Luhan napsal:

    @Idan: Těší mě, že se Vám seriál líbí. Děkuji.
    K příznakům ve složce Koncepty: Složka Seznam úkolů (To Do list) prohledává položky s příznakem, ale některé složky ignoruje například zrovna Koncepty, odstraněnou poštu, poštu k odeslání, spam apod. Koncepty by měly sloužit jen pro krátkodobé uložení rozepsané zprávy. Zpráva v konceptu se připraveným příznakem označí teprve až po odeslání. Kategorie a hledání kategorií však funguje bez problémů.

    Tématu, jak sdružit více účtů do jednoho inboxu jsem se věnoval v druhém díle druhé série seriálu http://www.mitvsehotovo.cz/2010/10/22/gtd-v-outlooku-ii2-%E2%80%93-gmail-outlook-2010/ Pro účet na Hotmailu platí víceméně to samé, jako pro Gmail.

    Pokud chcete přesunout příchozí email automaticky z Doručené pošty Hotmailu nebo Gmailu (IMAP) do Doručené pošty Osobních složek, tak takové pravidlo by fungovat mělo, zkoušel jsem u sebe.

  3. Idan napsal:

    @Jaroslav Luhan: Diky za odpoved a za info.
    Pricina, ze mi automaticky nefuguje vytvorene pravidlo o presmerovani emailu z hotmailu do osobni slozky, bude pravdepodobne v tom, ze nepouzimavam MS Exchange Server. Ono vlastne to pravidlo funguje, jenomze ho porad musim zapnout manualne :-)
    A vite jak to chodi – pokud se musim porad ujistovat, jestli nejaky mail nekde nezustal, jake je to vlastne ulehceni?
    Asi si poridim hipster PDA, o kterem pisete v poslednim prispevku … a bude :-)

  4. Jaroslav Luhan Jaroslav Luhan napsal:

    @Idan: To pravidlo funguje i když mám jeden soubor lokálně (pst) a druhý IMAP. V Outlooku mám několik profilů a nažím se každou věc před publikováním otestovat. S Exchange to tedy nesouvisí. Samozřejmě pravidlo funguje JEN při spuštěném Outlooku, provede se ihned po načtení zpráv. Pravidla na Exchange serveru (a v rámci účtu Exchange) se provádí vždy rovnou na serveru i bez spuštěného Outlooku.

    Je docela možné, že si ale nerozumíme, protože pouhý text není na vysvětlování úplně ideální. Chělo by to náhledy obrazovky apod. Pokud by zde přispělo dotazy více čtenářů, můžu oblast pravidel, chování účtů a protokolů, položek v Outlooku více rozvést v některém dílu seriálu. V případě zájmu by bylo možné zorganizovat školení nebo seminář, který by uživatele provedl celým seriálem.

  5. Idan napsal:

    @Jaroslav Luhan: Tak abych nepsal obecne, tady mam jedno pravidlo, ktere nefunguje jak by melo.

    Pouzit toto pravidlo po prichodu zpravy + prostrednictvim uctu „nazev adresy hotmailu (MAPI protokol)“ + a pouze v tomto pocitaci + presunout do slozky dorucena posta (pst soubor). Pravidlo je aktivovano jenom ve slozce prichozi posta hotmailu.
    Pravidlo automaticky nefunguje. Musim je opet rucne aktivovat ve slozce dorucena posta hotmailu. Nasledne mi presune vsechny maily.

    Ale ted neco k tematu kategorie. Konkretni vec. Pred tydnem jsem si zapsal, ze prostudovat clanek XY. Za den pak ukol – udelat vec YZ.
    A najednou zjistuju, ze potrebuju nejdriv prostudovat ten clanek a na zaklade toho delat ukol. Jednoduse receno, ze to spolu souvisi. Jak to ted propojit?
    Ja to momentalne delam tak, ze do ukolu – udelat vec YZ vlozim, jako prilohu, prostudovat clanek. Ale to ma hacek, protoze se mi tim zdvojuje vlozeny ukol (prostudovat clanek XY), takze pokud budu nasledne jeden z nich editovat, u druheho se zmena neprojevi. A pokud zapomenu, kde je editovany ukol, je to u me pak zbytecny cas hledani navic. Jak to resite vy? Da se to elegantne obejit?

  6. Jaroslav Luhan Jaroslav Luhan napsal:

    @Idan Pravidlo s IMAP a GMAIL opravdu funguje. Když spustím outlook, nebo přijde zpráva, jde do doručené pošty v PST. Buď je problém s Hotmail (osekané MAPI) nebo někde v Outlooku.

    K druhé části dotazu: jak to řeším, jsem popsal ve třetím díle druhé série. Jak řeším ještě složitější projekty, to bude ve čtvrté části. Ale zase jde jen o jakýsi způsob využití pohledů a kategorií.

  7. Idan napsal:

    @Jaroslav Luhan: Ja prochazel primo pdf manual a tam to neni. Nebo si to nepamatuju :-/ Diky za upozorneni.

  8. Idan napsal:

    @Jaroslav Luhan: Mala oprava :-) Uz to vidim, ze tohle ani vubec k Outlook manualu nepatri. Asi potrebuju dalsi kafe :-) Dik za link.

  9. Pepa Dvořák napsal:

    @Idan: Třeba už Vám to funguje… :-) Jinak mě napadlo, že pokud byste použil přístup na Hotmail přes POP3, tak lze jednoduše v „Nastavení účtu“ určit, že veškerá příchozí pošta se má ukládat do „konkrétní složky“ a nemusíte vytvářet žádné pravidlo. Sám to tak u několika účtu mám… (Ale přístup přes MAPI toto směrování logicky neumožňuje…)

  10. Stepan napsal:

    Dobrý den,
    snažím se nastudovat GTD jak podle knížky, tak Vašeho webu a dalších informací….
    Hodně by mi pomohlo a nejen mě, pokud by se někde uvedly příklady kategorií, různé přístupy, vzory apod., aby si člověk mohl nakombinovat něco na míru..
    Děkuji
    Štěpán

  11. ol5y napsal:

    Dobrý den,

    v první řadě děkuji za skvělý seriál, hodně mě inspiroval a dokonce jsem díky tomu začal mít Outlook „trochu víc rád“. Velmi užitečné jsou i diskuse…
    Před 2 týdny jsem přešel na verzi 2010, která je opravdu velkým vylepšením proti 2007. Mám několik dotazů:

    Jak změnit ikonu na panelu Rychlý přístup? Řada dost odlišných akcí má od MS stejnou ikonu…

    Jak „zprovoznit“ CategorieZ při vytváření nového úkolu?

    Jak děláte úkol ze zprávy? Musím to dělat u úkolů, které potřebuji mít v PDA (a to je podstatné část). Já používám Rychlý krok, kde mám ‚Vytvořit úkol s textem zprávy‘ a ‚Označit jako splněné‘. Bohužel pokud do tohoto Rychlého kroku dám i ‚Kategorizovat zprávu‘, přestane to fungovat (úkol se nevytvoří). A bohužel Další krok (tedy ‚Vlastní příznak‘) musím též definovat až při ukládání úkolu – na což pravidelně zapomínám. Na druhou stranu je pravda, že pokud z mailu dělám úkol, jeho Předmět rovnou přepíšu…

    Jak se vypořádáváte s pro mne nepochopitelnou vlastností Outlooku, že na mnoha místech (např. ve filtrech) nepracuje se skutečnou emailovou adresou, ale se ‚jménem‘?

    Předem děkuji za tipy!
    Martin Huml

  12. Jaroslav Luhan Jaroslav Luhan napsal:

    @ol5y: Díky, jsem rád, že se seriál líbí. Diskuze jsou užitečné i pro mě, jako zpětná vazba a materiál k pokračování.

    Ikonu na panelu Rychlý přístup lze změnit pouze u maker. U standardních funkcí ne. Takže jedině to obejít vytvořením makra pro funkci.

    CategorieZ u úkolu: Pokud dobře rozumím dotazu, tak nevidíte panel pro přiřazení kategorií při vytvoření nového úkolu? V Předvolbách CategorieZ (ikona nářadí) / volba Předvolby / Záložka Zobrazení / v dolní polovině zatrhnete u kterých otevřených a nových položek se má panel CategorieZ zobrazovat.
    Zde http://www.software-solutions.co.nz/general/downloaddocs.aspx můžete stáhnout dokumentaci ke CategorieZ v češtině.

    Úkol ze zprávy: Používám Rychlý krok – Vytvořit úkol s přílohou, který vloží zprávu do úkolu, nezmrší text mailu. Kategorii přiřadím až ručně v CategorieZ, když se vytvořený úkol otevře. V rychlém kroku by se kategorie přiřadila původnímu mailu a ne novému úkolu s mailem v příloze.

    Zmínce o nepochopitelném chování při hledání nerozumím. Hledá mi jak v adrese (tj. věci před i za zavináčem, část textu…) tak i fultextově a i ve filtrech. Mám ale Windows 7, kde bylo hledání oproti XP hooodně vylepšeno.

  13. Jaroslav Luhan Jaroslav Luhan napsal:

    @Stepan – některé tipy na kategorie, skupiny a kontexty najdete v první sérii seriálu. Ale měním to podle konkrétní náplně práce a projektů. http://www.mitvsehotovo.cz/2009/03/28/gtd-v-outlooku-jednoduse-a-prakticky-dil-iii/
    Nevím, kolik nadšenců používá CategorieZ, pokud by byl zájem, tak můžu popisu nastavení skupin v CategorieZ třeba jeden díl.

  14. ol5y napsal:

    Děkuji moc za odpovědi! To nastavení CategorieZ jsem sice celé prošel, ale bohužel ne důsledně. Už mi to samozřejmě funguje i u nového úkolu.
    Ještě se vrátím k filtrování Outlooku (nebo se mi nezdá, že by to souviselo s OS). Příklad: vytvořím Pravidlo pro přijatou zprávu. Do podmínky „od:“ napíšu „novak@“ doufaje v to, že maily, jejichž odesílatel má v eemailové adrese „novak@“ budou zpracovány dle Pravidla (tak jako to funguje u jiných mailových klientů, se kterými jsem se dosud setkal). Jenže v Outlooku nikoli – pravidlo se neprovede. Je to proto, že existuje Kontakt, která má v poli „Zobrazit jako“ zadáno „Jiří Novák“ (s emailovou adresou jiri.novak@cokoli.cz). Takže pokud chci donutit Outlook, aby mi maily od Nováka zpracoval, musím zadat do „od:“ přesně jméno „Jiří Novák“. Samozřejmě maily od „novak@necojineho.com“ zpracované nebudou :-(
    Konzultoval jsem to s odborníkem, který MS Outlook dlouhdobě školí, a ten jen krčí rameny s tím, že „to je vlastnost“. A údajně „MS ví, že Pravidla v Outlooku nejsou úplně dodělaná“ (to jsem však bohužel slyšel již před řadou let).

  15. Jaroslav Luhan Jaroslav Luhan napsal:

    @ol5y K tomu „novákovi“: vynechejte znak @. Do pravidla dejte jen „novak“ a na varovný dialog „kontrola jmen“ klikněte Storno. Sice to pak označí i maily, které jsou i z mailu cokoli@novakovi.cz , ale lepší, než nic ne?

  16. KamilRT napsal:

    @ol5y:

    Není tohle řešením vašeho problému?

    http://it.kamilrt.net/outlook_sender_rule.png

  17. LuK napsal:

    ad Outlook / kategorie :
    – používám je hodně a tak mi docela vadí následující problém
    – stává s mi, že při přiřazování kategorií zprávě ze seznamu posledních použitých se mi místo přiřazení další kategorie smažou všechny dosud přiřazené kategorie pro tuto zprávu …
    – ona také 1. položka v rozbalovacím menu posledních použitých je duchaplně Vymazat všechny kategorie, ale k vymazání dojde ihned při kliknutí na rozbalovací tlačítko Kategorie
    – setkal jste se s tím někdo a co s tím , je to rukama, dělám někde chybu ?
    ( Outlook 2013 + Windows 7)

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru