Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

GTD jednoduše – Nozbe.com

By on 12. 7. 2010 in Nástroje with Žádný komentář

Najít ideální nástroj pro své GTD nelze, můžeme se však alespoň snažit k němu přiblížit. Leckdy ale překážku tvoří platforma, na níž daná aplikace běží. Ačkoliv ve fórech mnohdy uživatelé GTD řeší, zda OmniFocus, Things či TaskPaper, pro lidi pracující se systémem Windows jde o spor, jehož výsledek nemají potřebu znát.

Pro tyto případy existují multiplatformní programy, nebo přímo nástroje, které jsou online. Jeden z nich (byť, jak si řekneme později, nabízí i mobilní verze) představuje server Nozbe.com, pod nímž je podepsán Michael Sliwinski.

Charakter služby

V logu Nozbe.com najdeme podtitul Simply Get It Done, což by nás mohlo motivovat. Kdo by nechtěl spravovat své projekty s lehkostí? Musím uznat, že přehledné Nozbe rozhodně je, dokonce se snaží být co možná nejvíce uživatelsky přívětivé. A v tomto případě se nejedná o fascinaci minimalismem (jako u TaskPaperu, který mnohým právě proto přijde vlastně až nepřehledný), ale zkrátka cíl nezahlcovat.

Vzhledem k tomu, že Nozbe.com funguje coby online nástroj, nese sebou kromě výhod (je pro každého bez ohledu na platformu, dostanete se k němu odkudkoliv) i jistá omezení (bez internetového připojení ani rána) a nevýhody (musíte si za něj platit).

Hned zkraje se hodí říci, že zatímco některé nástroje, s nimiž i uživatelé GTD mohou pracovat, ale prakticky jde spíše o klasické To-Do listy, Nozbe.com je vybudované opravdu na Allenově metodě. Najdeme zde Inbox, tvorbu projektů, přiřazování dílčích kroků, kontexty a také složku Next Actions. S kontexty se to má ale tak, že můžete přiřadit libovolný počet (jde proti Allenovi).

Líbí se mi, že lze k projektům přiřadit i štítek, které využiji k označení projektů rolí, do níž spadají.

Uživatelské rozhraní

Na rozdíl od doslova nepřívětivého prostředí Toodledo, Nozbe.com působí velmi příjemně. Kombinace zelené, světle zelené a bílé barvy dokonce uklidňuje. Levý postranní panel přehledně informuje nejen o štítcích a projektech, ale v první řadě v něm najdeme (shora) složky Next Actions a Inbox.

Pravý postranní sloupec nahoře malými písmeny nabízí možnosti nastavit svůj účet a také se zde nachází vyhledávací textové pole. Hned pod ním část s kalendářem. Ta ukazuje pouze tento a příští týden. Je to ale dobře, protože fokus na dva týdny bohatě stačí. Pokud bychom chtěli prohlížet i týdny další, stačí na příkaz “Calendar” klepnout a v prostředním sloupci se nám zobrazí kalendář rozdělený po dnech. Můžeme pohodlně “cestovat” časem až tam, kam se nám zachce.

Zůstaneme-li ještě v pravém postranním sloupci, pod kalendářem Nozbe vypisuje kontexty. U každého z nich vidíme i číslici, počet úkolů, k nimž byl daný kontext přiřazen. Stejně jako v případě kalendáře, i na řádek “Contexts” můžeme klepnout a zobrazí se nám detailněji (ale přehledně) v prostředním sloupci.

Kontexty mají u sebe i barevné ikonky, lze přiřazovat nové a k nim i vybírat z nabídky ikon. Zde bych však byl střídmější a ikony udělal minimalističtější. Takové, jaké byly v prvních verzích Nozbe.com (a jak ukazují videa na oficiální stránce). Tyhle barevné obrázky nesouzní s celkovým charakterem Nozbe.com.

Pozadí pravého postranního sloupce je bílé stejně jako u levého, čímž dochází k lepší orientaci a automatickému zaměření se na prostřední – nejširší a světlezeleně podbarvený sloupec.

Ovládání

Kromě možnosti vždy detailněji prohlížet určitou položku (kalendář, kontext, projekt, štítek…), vychází služba Nozbe vstříc uživatelům i funkcí drag and drop. Ono totiž toho klepání sem a tam je na serveru Nozbe.com docela dost. Pokud chceme editovat projekt/akci, vybírat z rozevíracích seznamů (kontext, trvání, datum, nastavení opakování), ohvězdičkovávat a pochopitelně potvrzovat pro uložení.

K tomu, abychom ale seřazovali kroky v projektu, nám postačí přetažení položky myší. Stejně tak nemusíme nutně vypisovat datum. Stačí úkol chytnout a přetáhnout jej do pravého postranního sloupce na konkrétní termín (ale musí být buď v tomto či následujícím týdnu). Lze také přetáhnout úkol na příkaz “this week” či “next week”, a tedy nemít k úkolu daný konkrétní den.

Přetahování se vztahuje i na přiřazování kontextů, ale už ne štítků. Bohužel nejde přetahovat položku uloženou zatím pouze ve schránce, musí být nejprve vložena do nějakého projektu. Poté už není problém, aby se přesouvala i do jiných projektů.

K projektům můžeme připojit poznámku, také soubory. Ke konkrétnímu úkolu však pouze komentář.

Propojení s Evernote

Skvělá funkce, která rozhodně potěší a udělá z Nozbe.com ještě mocnější  nástroj. Službě Evernote se na Mít vše hotovo.cz budeme ještě podrobněji věnovat, ale bezpochyby všichni víte, oč jde. To, co nenabízejí OmniFocus a Things, Nozbe.com dokáže. Mít ke každému projektu automaticky synchronizovány poznámky z Evernote se rozhodně hodí. Pokud bychom si ale měli na něco dát pozor, tak to, že název projektu musí mít shodný se štítkem, který používáme v Evernote. A v názvu nesmí být nic dalšího (např. když je štítek MVH, nesmí být název projektu “MVH – nový web”).

Synchronizace funguje bez potíží, jen je škoda, že z poznámky Evernote nelze udělat úkol či projekt. Poznámka z Evernote tak bude vždy pouze poznámkou Evernote. Nicméně ji lze alespoň přiřazovat v Nozbe kontext a přesouvat ji mezi projekty (už bez ohledu na název původního štítku v Evernote a název projektu).

Sdílení

Další užitečnou funkci představuje možnost sdílet projekt s dalšími lidmi. Ale jen s těmi, kteří mají na Nozbe.com také účet.

Pak není nic jednoduššího, nežli u nastavování účtu zadat e-mailovou adresu a vyčkat, až pozvaná osoba vše potvrdí. Poté poznáte, které z projektů sdílíte s někým dalším (a s kým). Můžete si připisovat komentáře ke konkrétním položkám v projektu, stejně tak lze určitý úkol delegovat.

V tomto případě se rozhodně oplatí zakoupit “větší balení” Nozbe.com, určené buďto pro rodinu nebo menší či větší týmy a firmy.

Synchronizace s mobilními verzemi

Nozbe má své aplikace pro iPhone a iPad, o nich více zde. Synchronizovat mezi nimi a webem můžeme pochopitelně jen tehdy, máme-li zaplacený účet na Nozbe.com. Pokud fungujeme bez online účtu, musíme se spokojit s aplikací buď jen na iPhonu nebo iPadu (spárovat tyto dva přístroje bez online účtu nejde).

Je škoda, že z mobilních aplikací se nedostaneme i k těm Evernote poznámkám, ale snad jde jen o otázku času.

Sumárum

Nozbe.com je jednou z možností pro ty, co nechtějí být svazováni operačními systémy, chtějí se ke svým projektům dostat odkudkoliv a rádi by třeba i své projekty sdíleli s dalšími lidmi. Nozbe slibuje jednoduchost a nejde o prázdná slova. Ovládá se intuitivně, nic nedrhne a navíc vypadá pěkně (až na ty barevné ikony u kontextů). Zasloužilo by si ještě pár vychytávek (možnost z Evernote poznámky vytvořit úkol či projekt), ale na druhou stranu potěší tím, že nabízí pravé GTD a přitom nepotřebuje být složité.

Mnohé může navíc potěšit možnost vytisknout si (ve třech různých provedeních) své projekty s úkoly, nebo odebírat projekty ostatních.

Existují pak ještě další vylepšení (spojení s Twitterem, Google kalendářem aj.), ale základ sám o sobě rozhodně vystačí.

Když k tomu připočteme i verze pro iPhone a iPad (takže nemusíme být neustále online), může být Nozbe.com naprosto skvělou volbou.

Ale… ano, za předpokladu, že chceme pravidelně za tuto službu platit. Výhodou aplikací je to, že si je jednou koupíme a můžete s nimi pracovat, jak dlouho chceme. U online služeb tomu je jinak, takže už záleží jen na zvážení pro a proti.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru