Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Krásné a funkční MÉNĚ je vždycky VÍCE

By on 11. 2. 2010 in Rozvoj with komentáře 4

Nad knihou Jak myslí Steve Jobs autora Leandera Kahney

Kniha o chlapíkovi, který stejnou měrou na své zaměstnance pouští hrůzu, zastrašuje je a dohání k šílenství, aby v okamžiku, kdy je konečně spokojen, je velmi láskyplně chválil a hýčkal, se čte jedním dechem. (Určitě by při jeho čtení vydržel iPad na jedno zapnutí).

Leander Kahney vás provede historií společnosti Apple, které je v současnosti Steve Jobs výkonným ředitelem. Jeho výpověď není patrně úplně objektivní, protože on sám Steva obdivuje a Applu se věnuje řadu let.

Kahney se snaží čtenáři po jednotlivých kapitolách přiblížit, proč se Jobs může zdát i jako despotický šílenec, od kterého můžete chytit „Steva“ už ráno cestou do práce, když máte tu smůlu a jedete s ním ve výtahu. Pokud dostatečně rychle a přesně nezodpovíte na jeho otázku, dá vám jasně najevo, že vaše další cesta k pracovnímu stolu je zbytečná.

Přečtete si, jak dlouze, v přísném utajení před světem, pod nesmlouvavým dohledem Jobse, takřka v bolestech a slzách svých tvůrců, přicházely na svět legendy jménem iPod, iPhone, Mac Book a další.  Všechny nové hračky vám musí nejprve padnout do oka svojí krásou, dokonale sednout do ruky a poté bezchybně sloužit, pak teprve si zaslouží nechat si laserem vygravírovat logo Applu a přejít ke svým uživatelům.

Dozvíte se o Jobsově nesmlouvavé touze po dokonalosti, nejen funkční a estetické, ale i celkové koncepci, ve které nový produkt přesně předvídá současné i budoucí potřeby současných uživatelů elektronických hraček. Všechny produkty musí být nejen perfektní samy o sobě, ale i perfektně zabalené a připravené pro svého budoucího uživatele, aby při rozbalování udělal jen obdivné „Ach“.

Dovolte malou osobní vložku, na důkaz toho, že to Steve má opravdu zmáknuté. Představte si, když si přinesete domů (nedej Bože J) nové PC, monitor, klávesnici. Zahltíte si svůj obytný prostor horami nevzhledných kartonů, které okamžitě pošlapete a hodíte do kontejneru. Při rozbalování svého prvního Mac Booku jsem byla tak nadšená, že jsem si krabici s Macíkem vyfotila a poslala emailem svojí nejlepší kamarádce se slovy: Tak tohle je moje láska, na kterou jsem dvacet let čekala. Ona začala pátrat v paměti, který z mých Mužů jí vymizel z hlavy, koho konečně mám. Teprve při otevření přílohy měla jasno. A krabička, ve které dostanete iPhone? Vy byste měli to srdce ji vyhodit??

Kniha, spíše pro pobavení, zmiňuje také příklad, kdy Stevovi snad jednou nevyšla touha po dokonalosti. Základní deska nového iMacu, na kterou oko uživatele nepohlédne ani jednou za uherský rok, se mu nezdála na dostatečné estetické úrovni, ale ani nejlepší konstruktéři ji nedokázali zkrásnět. Měla příliš mnoho technických omezení.

Kahney nás také seznámí s historií vzniku legendárního Apple Store. Za socialismu jsme spávali před knihkupectvím, když měla vyjít toužebně očekávaná kniha v obvyklém malonákladu. I v dobách velmi rozvinutého kapitalismu dokážou fanouškové postávat celou noc u dveří před prvním otevřením nového Jablečného dómu.

Proč jsou Apple Stores tak úspěšné? Protože Steve má své iHračky i jejich uživatele opravdu rád a dokázal svoji vizi dokonale přátelského prodeje dotáhnout do konce.

Dovolte osobní poznámku číslo dvě, opravdu poslední. Můj autentický zážitek z návštěvy Londýna.

…Procházíme Regent Street a srdce milovníků nakousnutého ovoce se už chvěje touhou.

Vidí ji! Černou vlajku s bílým jablkem, která se třepotá nad vchodem…

Vcházíme do chrámu Appleovské komunity. Po skleněných schodech vycházíme do patra. Nepočítaně MacBooků, iPodů, iPhonů… Zapnuté se všemi funkcemi, ať si návštěvníci odzkouší dosyta. WiFi, bluetooth, muziky v iPodech na roky… Obchodní strategie je jasná: Přitiskneš ret a neodtrhneš více!

Zaměstnanci Megastoru se usmívají, jsou navýsost ochotní a vědí, o čem mluví. František poslouchá přednášku o rozšířených funkcích iPhonu. Na stěně promítnutý iPhone s tlačítky o rozloze stolu pro 12 osob, mladý muž s dredy vysvětluje, obřím prstem označuje tlačítka, posluchači kladou otázky. Ve vzduchu je zřetelně cítit atmosféra zájmu a nadšení.

Hlavou mi proběhne představa českých obchodů: Nedotýkejte se vystavených exponátů!

Po třech hodinách neradi vycházíme, přeci jen, Londýn je velký…

Na konci tohoto vydání je připojena část pojednávající o Stevově nemoci a eventuálním nástupnictví v Applu. Bude společnost stejná jako se Stevem? Kdo ho nahradí? Kahney se snaží zodpovědně předjímat, ale zdá se, že charismatický šéf je z nejhoršího venku a kormidlo Applu bude ještě dlouho v jeho rukou.

Knihu opravdu přečtete se zájmem. Shrne vzestup, zakolísání a triumfální návrat na výsluní a finační úspěšnost společnosti Apple a jejího podivuhodného šéfa, který ve svém typickém business dressu – černém roláku St. Croix, Leviskách 501, na nohou New Balance 992, ke konci svých vystoupení na MacWorldech pronese na závěr: „BTW, mám tady ještě takovou věc“  a představí třeba iPhone.

Pokud chcete být jako Steve a všeho, čeho se dotknete, ve zlato proměnit, na konci každé kapitoly najdete shrnutí Poučte se od Steva, ve kterém autor v bodech zdůrazní ty nejdůležitější Jobsovy vize a myšlenky.

Tady je jedna z nich:

Hledejte tu nejvyšší kvalitu. V lidech, v produktech, reklamě.


Kahney, Leander. Jak myslí Steve Jobs,
2. rozšířené vydání
Praha, Computer Press, 2009. 304 s.
ISBN: 978-80-251-2794-0

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru