Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Kontrola při osvojování návyků

Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Osvojení pozitivních návyků a postupné kráčení za svými cíli se stává (už i na tomto serveru) takovým evergreenem. Dost možná proto, že máme za sebou téměř dva měsíce, co jsme vstoupili do nového roku a s tím si předsevzali nejeden návyk, nejeden cíl. A právě nyní přichází doba, kdy se buď uznale poplácáváme po rameni (v případě že se nám daří návyky osvojovat), nebo schováváme hlavu do písku, abychom neviděli, kterak nám předsevzetí chřadnou a chřadnou.

Pokud jste nezvolili strategii, kterou propaguje Leo Babauta, a naložili si hned zkraje více návyků, můžete mít potíže s jejich osvojováním. Ale ne každý touží jít ke svému cíli „pomalu“ a postupně. Pro takové tu jsou nejrůznější vychytávky v podobě online, desktopových i mobilních aplikací. Nemám v úmyslu se nyní zabývat konkrétně popisem/recenzí vybraných prográmků, spíše si položit otázku, do jaké míry nám software může k osvojení návyku, potažmo k vyplnění cíle dopomoci.

Začnu „střelbou do vlastních řad“, přiznám, že s určitými předsevzetími mívám problém. V praxi se to projevuje tím, že ačkoliv mám chuť, schází vytvrvalost a pověstný imaginární bič, s nímž bych utužoval svoji vůli. A proto jsem se rozhodl využít služeb aplikací velkých i malých, doufaje, že návyky se rázem stanou mým denním chlebem

Když začnu tím pozitivním, zdůrazním, že nastavování chodu oněch prográmků mě donutilo si více ujasnit své novoroční sliby. Znovu zrekapitulovat své cíle a kroky, které k nim vedou. A také si stanovit deadliny. A v neposlední řadě mě to motivovalo. Jakmile jsem si hezky všechno do aplikace vložil, cítil jsem se, jako bych znovu začínal, no.. proč to nepřiznat, téměř jako bych už měl každý z návyku způli osvojený a cíl nebyl za sedmero horami, ale za směšně nízkým pahorkem.

A teď k dalším dojmům. Aplikace jsou to povětšinou značně chytré, snaží se vás hlídat, aspoň tím, že vám naskakuji trestné body, mínusová čísla, popřípadě se na vás škaredí červený anti-smajlík, když se „flákáte“. To vše na mě fungovalo, ale jen do jisté míry, do určitého času. Pak jsem se aplikacím začal vyhýbat, dokonce se jich trošku začal bát. Zapnu je, vyskočí na mě počet kroků, které mám k osvojení návyku udělat. Zapnu je a uvidím, že za poslední týden, dva týdny, měsíc jsem si moc nepolepšil. Cítím se provinile před sebou, před aplikací i před vývojáři. A strkám hlavu do písku.

A tak se ptám, co s tím? Dokážu najít v sobě odvahu začít znovu, raději opatrněji a pomalu a klidně i bez softwaru? Nebo potřebuju více poslouchat „bič“ a hlídat své návyky a to, jak si je osvojuji?

Zatím jsem nad aplikacemi (osobně se mi velmi sympatická zdá být ta pro iPhone s názvem The Habit Factor) hůl nezlomil, ale v jejich čarovnou moc už moc nevěřím.
Jak jste na tom vy? Kontrolujete si své návyky? Postup k cílům? Zapisujete pokroky nebo jste si dokonce také pořidili k sobě nějakého „revizora“?

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 4

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Encore napsal:

    Ono je to docela jednoduché – jako s GTD a čímkoliv jiným. Žádný nástroj ani systém to za tebe neudělá. Pokud nechceš, můžeš používat třeba sebelepší aplikaci nebo systém. Simply.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru