Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Šest znaků zapamatovatelného sdělení

By on 11. 12. 2009 in Rozvoj with Žádný komentář
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Jen málo knih ovlivnilo můj pohled na předávání informací více než kniha bratrů Heathových Made to Stick. Autoři v ní hledají a zkoumají, co způsobuje, že si lidé některá sdělení zapamatují a jiná ne. Vlastnost zprávy „být zapamatovatelná“ potom označují termínem stickyness, lepkavost.

Jak by tedy podle nich měla vypadat zpráva, aby se do mysli posluchače doslova přilepila? Co by to mělo být za sdělení?

Jednoduchý (Simple)

Když se zdá být všechno důležité, ve výsledku není důležité nic. Zredukujte své sdělení na absolutní minimum, k absolutnímu jádru myšlenky. Jaký zní jeden konkrétní bod, který chci, aby si mí posluchači z mého výkladu zapamatovali? Proč na něm záleží?

Mantra přednášky nemusí být je slovní, může to být donekonečna opakované vizuální sdělení – např. místo textu obrázky, které připomínají čínský výrok (a dnes už neskutečně otřepané klišé) na adresu 1000 slov a jednoho vhodného obrázku.

Na druhou stranu si ale člověk musí dát pozor, aby svůj návrh příliš nezjednodušil. Mohlo by se totiž stát, že klient získá dozajista mylný pocit, že něco podobně jednoduchého vlastně nepotřebuje. A to bychom si nepřáli, pravda?

Neočekávaný (Unexpected)

Každý rád dostává dárky. My, lidé, milujeme překvapení. Ale chceme být překvapeni příjemně. (Nevěříte? Máme rádi překvapení, která chcete. Nepříjemným překvapením neříkáme „překvapení“, ale „problém“.)

Jestliže chci, aby si lidé mé sdělení zapamatovali, musí oni chtít zjistit, co mám na srdci. Dejte svým posluchačům najevo, že něco neví. Musí to být něco, co jim zcela rozhodně bude chybět – a potom tuto mezeru zaplňte.

Vezměte své posluchače nebo čtenáře na cestu za poznáním – od projevů, přes celkový pohled až pod to nejdůležitější – praktické využití. Nakonec, zákazník si přece nekupuje produkt, ale řešení problému. A co na tom, že jej nutím řešit problémy, které by bez mého přičinění vůbec řešit nemusel?

Konkrétní (Concrete)

Mluvte jako „lidé“ a požívejte konkrétní příklady. Abstrakce jsou pro experty, vy však mluvíte k laikům. Používejte příklady, které si každý dovede snadno představit. Mluvíte o abstraktních pojmech? Pomáhejte si jednoduchými obrázky – anebo názornými příklady.

Pokaždé, když školím přednášecí dovednosti, kladu svým posluchačům jednu otázku: s čím člověk při přednášení bojuje? Ze všech stran se hrnou odpovědi jak nezájem, únava, pozornost, (ve školském prostředí také kázeň, co si budeme namlouvat). Jistě, všichni mají pravdu. Jejich termíny však definují až druhou úroveň problému.

Na té první přednášející soutěží s úplně něčím jiným. Jeho posluchači si mohou v dnešní době vybrat: bude to on, koho budou poslouchat, nebo iPhone? On, nebo PSP player? On, nebo MP3 přehrávač? A až z těchto konkrétních věcí roste nezájem či pozornost uniká.

Jak najít konkrétní příklady? Není nic jednoduššího než odpovědět na pár základních otázek – kdo/co/kde/kdy/jak/ proč.

Uvěřitelný (Credible)

Na každém sdělení je nejdůležitější kontext a význam. Ukažte lidem projevy, které si dokážou představit – a uvěřit jim. Ukažte jim ale jen tolik údajů, aby vám dokázali uvěřit – a víc ani jeden.

(Zde se poněkud stavím na jiném základu než staví pojetí „credibility“ bratrů Heathových. Ti ji vnímají jako „uvěřitelnost“ ve smyslu odborné erudice. Učitele žáci většinou „vnímají“ jako odborníky, a proto do určitého věku nejsou potíže s tím, že by žáci učitelským závěrům nevěřili.

Problém spíš vidím v tom, že ve většině případů učitelé zapomínají žákům ukázat, jak ke svým závěrům dospěli. A ti si bohužel toto dědictví nesou ze škol do svých životů – a nepovažují erudici za něco, co by měli před svými klienty obhajovat.)

Emocionální (Emotional)

Člověka ovládají emoce. Nestačí předložit posluchačům fakta, musíte je donutit něco cítit. Nejjednodušší způsob je použít obrázek.

Obrázkem svou myšlenku nejen doplníte, ale především vysvětlíte. Spoustu lidí navíc vhodně zvolený obrázek „nakopne“ tím správným směrem – vyvoláte v nich nějaký dojem nebo pocit. Mluvíte o tom, že je důležité ovládat počítač? Proč k tomu nepoužít dostatečně „emocionálně“ nabitý obrázek?

Nebo motivační video. Nebo hudbu či vtipný příměr. Prostě cokoliv co udělá ze suchého údaje broskvičku k nakousnutí. Něco, co by člověka přesvědčilo, že právě toto a nic jiného by chtěl vyzkoušet nebo zažít.

Příběh (Story)

Příběhy provází člověka od prvopočátků. Stejně jako pravěcí lidé si i my dnes a denně vyprávíme příběhy. Pomocí příběhů se znalosti předávají po staletí. Na rozdíl od suchých údajů totiž vytváří kontext. Kontext, který se lépe spojí s emocionálními centry v našem mozku. Kontext, který suché údaje polidští. Kontext, který vytvoří podmínky pro zapamatování.

A právě díky tomuto kontextu přitahují příběhy naši pozornost, baví nás, vybízí k akci, dávají nám příklad, nebo nás učí, jak se zachovat. Podívejte se na sebe: kolik informací získáváte dennodenně od svých služebně starších kolegů prostřednictvím jejich „zážitků“ z dob minulých? Jaké problémy a jakým způsobem je vyřešili?

Jednoduchý, neočekávaný, konkrétní, uvěřitelný a emocionální příběh. To je šestice, která zajistí, že si vaši posluchači sdělení zapamatují. Neslibuji vám, že všichni. Jsem ale přesvědčen, že budete li těchto šest základních bodů respektovat, začne většinu posluchačů vaše „představení“ bavit.

Ale nezapomeňte na jedno: ani sebeskvělejší představení neudělá z nepoužitelného produktu super hit. Jednou se uměle vytvořené pozlátko setře a v ústech zbude jen pachuť a směrem k výrobci jen znechucení.

(Původní verzi příspěvku publikoval autor na svém blogu. Pro čtenáře Mitvsehotovo.cz text ovšem mírně upravil.)

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru