Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Kompletní průvodce pro dodržení novoročních předsevzetí.

By on 30. 12. 2009 in Rozvoj with komentářů 14

Pojďme si to přiznat: většina z nás neobstojí, když dojde na dodržování daných předsevzetí – až tolik z nás, že mnoho lidí přísahá, že si již nikdy předsevzetí nebudou dávat. A přesto všechno ten zbytek stále věčně doufá, že když přijde Nový rok, tak můžeme (bez nějakých ověřených důkazů) zlepšit svůj život. Věříme, že změna je možná a že zrovna letos nespadneme zpět zase do stejných vyjetých kolejí, jako tomu bylo již tolikrát. Rád bych Vám řekl, že to můžete dokázat. Ano, je to možné. Ukážu vám jak.

Návyky jsou nejprve jako pavučiny, až později jako lano. Španělské přísloví.

 

Problém s většinou předsevzetí

Miluji optimismus Novoročních předsevzetí. Naneštěstí se ale entuziasmus a naděje často vytrácí během pár týdnů. A naše snaha o vlastní zdokonalení končí smutně.

Novoroční předsevzetí obvykle nedodržíme z kombinace následujících důvodů:

  • Zkoušíme přijmout hodně předsevzetí najednou. Naše koncentrace se rozplyne a energie zeslábne. Rozvíjet mnoho návyků najednou je velmi neefektivní.
  • Máme pouze určité objem energie a entuziasmu a motivace a tento objem rychle spotřebujeme, protože zkoušíme dělat tolik věcí a tak brzy. Spotřebujeme všechnu energii na začátku a dojde nám pára.
  • Zkoušíme měnit opravdu těžké návyky naráz. To je ovšem velmi obtížné. Začneme být přetížení, zalekneme se problémů a skončíme.
  • Zkoušíme být „disciplinovaní“ a rozvíjet velmi nepříjemné návyky. Ale naše přirozenost nás to nenechá dělat příliš dlouho. Pokud něco vnitřně nechceme dělat, nebudeme schopní se k tomu nutit příliš dlouho.
  • Život si jde svou cestou. Objevují se neočekávané věci, které se nám staví do cesty a překážejí nám při změně našich návyků.
  • Předsevzetí jsou příliš obecná – „Budu cvičit“ – takové prohlášení neobsahuje žádný konkrétní akční plán, nevyužívá žádné ověřené techniky pro budování návyků. To je tak akorát recept na selhání.

Mohli bychom najít i další důvody, ale tyto uvedené lehce postačují, aby naše předsevzetí vzala za své.

6 změn – metodika

Takže co s tím uděláme? Vytvořil jsem metodiku nazvanou „6 změn“ která pomáhá uvedené problémy řešit (její podrobný popis najdete na stránkách 6Changes). Základní východiska:

  • V jednom období se zaměříme se pouze na jeden návyk. Naše koncentrace a energie zůstanou silné.
  • Začneme opravdu, opravdu lehce. Takže nás to nezastraší.
  • Zaměříme se na to, co nás baví. Takže nepotřebujeme „disciplínu“.

Máme dva měsíce na změnu návyku. Takže pokud se něco pokazí, je to jen malá překážka na cestě. A protože jsme k našemu předsevzetí zavázali i před ostatními, překážku překonáme a pokračujeme v cestě.

Máme velmi konkrétní plán s podrobnými kroky, který využívá ověřené techniky pro změny návyků.

Pokud tuto metodu použijete, budete mít s předsevzetími mnohem větší úspěch než v předešlých letech. Zaměříte se spíše na vytváření dlouhodobých a pevných návyků a ne na krátkodobé cíle, kterých se často nedosáhne. Udržíte si nadšení mnohem déle a nebudete se cítit přetíženi nelehkými změnami. Získáte návyky, které změní váš život a to je velký čin.

Metoda

A jak vlastně metoda „6 změn“ funguje? Následovně:

1) Vyberte si 6 předsevzetí pro rok 2010.
2) Vyberte si jedno z šesti, se kterým začnete.
3) Jak jen to jde, seznamte všechny okolo, že si během následujících 2 měsíců tento návyk osvojíte.
4) Rozdělte si návyk do 8 dětských krůčků. Začněte s opravdu směšně lehkým krokem. Příklad: chcete-li si čistit mezizubní prostor nití, připravte si kousek zubní niti každý večer ve stejný čas.
5) Zvolte si „spouštěč“ pro svůj návyk – něco co je již součástí vaší denní činnosti a co bude bezprostředně předcházet provádění návyku. Příklad: snídání, čištění zubů, sprchování, vstávání, příchod do práce, odchod z práce, příjezd domů.
6) Provádějte první, opravdu lehký krok jeden týden. Hned po zvolené spouštěči. Seznamte ostatní se svým pokrokem.
7) Každý týden se posuňte k dalším, trochu náročnějším krokům. Budete chtít postupovat rychleji, ale nedělejte to.

Vytváříte si nový návyk. Opakujte dané kroky po celých 8 týdnů.

A nyní jste si vytvořili návyk! Přejděte k návyku 2, opakujte výše zmíněný postup.

„Opravdu nezáleží na tom jak rychle jdete, hlavní je se nezastavit“
Confucius

Další materiály k tématu najdete na: http://6changes.com/

PS: Třeba vám četba těchto stránek pomůže při získávání návyku učit se anglicky. ;o)

Původní verzi článku publikoval na svém blogu ZenHabits blogger Leo Babauta. Za překlad děkujeme neznámému ctiteli.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru