Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Úkoly pro dnešek a kdykoliv jindy

By on 20. 11. 2009 in Rozvoj with komentářů 10

►  Pracovat co nejefektivněji
► ► Neničit si u toho zdraví!

Milí kolegové,
V potu tváře se neustále snažíme zdokonalovat své pracovní schopnosti, rozvíjíme chvíli levou, chvíli pravou hemisféru, nápady kreslíme na ubrousek, protože kreslit na zeď nám zakázali už v dětství, studujeme hardwary, softwary, papírwary, šíříme pokrok, kudy chodíme, a na něco v tom všem shonu přeci jen zapomínáme.

Když zasednete ráno ke svému pracovnímu stolu, čeho se napijete? Kávy? Čaje? Nedejbože Coca Coly? Čisté vody?

Víte, jaký je jeden z nejčastějších důvodů bolesti hlavy? Nedostatek tekutin v těle.

Když už pocítíme žízeň, sáhneme po hrnku kávy či čaje, který máme většinou připravený na stole. To je ale zásadní chyba, protože i káva i čaj odvádějí vodu z těla. Přitom když si uvědomíme žízeň, už dávno předtím jsme se měli napít.

Nedostatek tekutin způsobuje dehydrataci organismu, což vnímají ze všeho nejdříve mozkové buňky. Často dochází k bolestem hlavy, kterou by vlastně stačilo zahnat vodou, a nemuseli bychom sahat hned po nějakém prášku proti bolestem. Větší ztráty vody vedou k poklesu fyzické i psychické výkonnosti, pocitu slabosti, nevolnosti až křečím. Dlouhodobý nedostatek tekutin má za následek stálou únavu a větší pravděpodobnost vzniku ledvinových kamenů.

Co a jak pít?

Základem našeho pitného režimu mají být nekalorické nápoje, hlavně voda, s vyváženým poměrem minerálů. V obchodech se prodávají balené vody, ale je potřeba mezi nimi rozlišovat. Pod označením pramenitá voda naleznete ty s nízkým obsahem minerálů. Méně vhodné jsou minerální vody, které chutnají více slaně a obsahují větší množství sodíku a draslíku. Těmto vodám by se měli vyhýbat lidé s vyšším krevním tlakem.

Dobrá voda není pouze ta z Novohradských skal. Teče z každého kohoutku z veřejné vodovodní sítě. I tato voda má své hygienické normy, které musí dodržovat a podle testů z poslední doby se nemá za co stydět. Neobsahuje žádné škodlivé bakterie, nikde na ni nesvítí slunce a také nikde nepostává dlouhé týdny, než ji někdo v dobré víře odvleče domů.

Pokud patříte k těm, kteří nepříliš holdují pohybu, ať už z nedostatku chuti či času, měli byste se vyhýbat džusům a sladkým limonádám. I když je na obalu od džusu výrazně napsáno BEZ CUKRU, nemůže to být pravda, pokud je džus skutečně z ovoce. Každý ví, že ovoce obsahuje ovocný cukr. Hláška „bez cukru“ ve skutečnosti znamená bez dodaného cukru. A to je velký rozdíl, pokud vás zajímá denní příjem kalorií.

Ještě hůře jsou na tom slazené limonády. Jestliže si přečtete složení na etiketě, dozvíte se, že nápoj obsahuje nejvíce vody (suroviny jsou řazeny podle obsahu, tedy to, čeho je nejvíce, je na prvním místě), dále cukr, kysličník uhličitý, kyselinu citronovou nebo fosforečnou (její nadměrná konzumace odvádí z těla vápník). Čím je nápoj barevnější a sladší, tím více obsahuje konzervantů a barviv – škodlivých chemikálií. Pokud je nápoj slazen umělými sladidly, např. aspartamem, má sice menší kalorickou hodnotu, ale zdravější rozhodně není.

Nepříliš vhodné nejsou ani vody sycené kysličníkem uhličitým. Při časté konzumaci způsobují nadýmání, podráždění žaludku, odvápňování kostí a zubů a dále mají ještě další nepříjemné následky.

Naopak ovocné čaje si zaslouží naší pozornosti. Ty pravé, ze sušeného ovoce a listů z nejrůznějších rostlin. V horkém létě nám pití vlažného ovocného čaje vyloženě prospívá.

Kolik pít?

Myslím teď alkoholuprosté, osvěžující nápoje. Optimální množství tekutin pro průměrného člověka a průměrný den jsou 2 -3 l. Samozřejmě, pokud se pohybujeme v horku, těžce pracujeme nebo sportujeme, musí být tekutin k dispozici více. Záleží i na skladbě jídelníčku: pokud je základem zelenina, ovoce a mléčné výrobky, můžeme pít o něco méně.

Důležité je ale pít rovnoměrně po celý den. Nejlépe je mít u sebe láhev s pitnou vodou. Budeme ji mít při ruce a také jasně uvidíme, kolik jsme za den již vypili. Pouze několik „press“ jakékoliv velikosti během pracovního dne naše tělo nepotěší!

Možná by pomohlo udělat si ještě jeden TODOLIST.  Stydím se za sebe, že vůbec něco takového navrhuji, i ten můj připomíná epizodu z českých pohádek s názvem Hrnečku vař (a nikdy nepřestaň)! Udělejme si tentokrát pro sebe a svoje zdraví seznam o deseti úkolech. Každý řádek s odškrtnutým úkolem bude znamenat nejméně jedno vypité dcl čisté vody za hodinu. Budeme tak mít přehled, kolik jsme ve skutečnosti vypili a kdy jsme ve víru pracovní vášně zase na sebe zapomněli…

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru