Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Úvodní slovo k zloz-/návykům

Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

Asi to všichni dobře znáte. Kromě všemožných úkolů a povinností, ne vždy souvisejících s tím, co byste opravdu chtěli/měli dělat, se kolem vás pohybuje hned několik činností, na které nezbývá čas.

O to více jsou ale spjaty s vaším osobním růstem, ať už v rovině mentální, nebo třeba fyzické. Nemusíme číst nutně Coveyho 7 návyků, abychom střádali všemožná předsevzetí, jež se mají postupně stát návyky. Nebo právě naopak máme chuť se některých svých návyků (v tomto případě zlozvyků) zbavit.

Jako zlomový okamžik většinou chápeme Nový rok. Pociťujeme potřebu se změnit, napravit a žít konečně tak, jak si to sníme. Osobně zastávám názor, že zlomovým okamžikem se stejně tak dobře může stát jakékoliv jiné datum, takže se v tomto textu na Silvestr a to, co po něm následuje, nebudu vázat.

Můžu-li být osobní, přiznávám, že ačkoliv co do produktivity práce od dob zavedení GTD do svého života jsem na tom mnohem lépe, s tím, o čem píše Stephen R. Covey, nebo co lze osobně nazvat jako sebekázeň a sebekontrola, neustále zápasím. Jde o starou známou věc: nad pracovními úkoly (ať už naléhavými, nebo nenaléhavými) trávím tolik času, že se mi jej nedostává na činnosti skutečně důležité, ale nenaléhavé. Souvisejí se všemi rovinami, o nichž Covey píše, a já s nimi pro jejich jasnou systematizaci budu také operovat.

Tak třeba již nějaký ten pátek (nechci naplno prozradit, že jde o měsíce) plánuji, že zapracuji na své fyzické kondici, zdraví (fyzická rovina), nebo že se naučím/budu učit pravidelně cizí řeči (mentální rovina). Mám pocit, že se mi nedostává tolik času na komunikaci s přáteli (sociální rovina) a bohužel ani ne tolik na trávení času vnitřním odpočinkem/klidem, říkejme tomu i meditací (duchovní rovina). Dal jsem si v průběhu tohoto roku již několik předsevzetí a po druhém přečtení 7 návyků se rozhodl „bojovat“ za jejich prosazení a – hlavně! – usazení v mých dnech, životě.

Jenže vytvořit si pozitivní návyk nepatří zrovna mezi jednoduché kroky. A není ani od věci, abyste si na to sepsali speciální projekt o několika krocích. K tomu jsem se zatím nedostal, ještě nevím, zda to bude funkční. Vyzkoušel jsem ale jinou věc. Našel si nástroj(e), pomocí kterých by se mohl donutit si na činnosti zvyknout a přijmout je za své.

O jednom takovém jsem se více rozepsal na stránkách svého blogu, vyhovuje mi na něm třeba i to, že mám přehled, kdy jsem jaký (zlo)zvyk udělal, můžu sledovat na základě bodů, do jaké míry si vedu, s čím mám potíže. Navíc díky tomu lze získat na sebe i něco jako bič. Přeci je jen obtížnější sledovat křivku ubírající se do záporných čísel, než jen tak mávnout rukou s tím, že prokrastinace není přece nadávka.

Obdobně je koncipována služba „my goals“ na serveru Stephen R. Covey Community. U každé z rovin si stanovíte otázky, na které se vás každý den server zeptá. Nadefinujete si správnou odpověď (např. na otázku Cvičil jsi? je správná otázka ANO), když na otázku odpovíte správnou odpovědí, připočítají se vám kladné body, když zápornou, připočítají se body záporné. Takto opět máte nástroj, který vás hlídá a dělá sumarizaci toho, jak si vedete.

Vzhledem k tomu, že jsem s těmito nástroji začal naplno až v srpnu (přičemž mi tak nějak více funkčnější a sympatičtějí nakonec přijde nástroj TouchGoal), nedokáži přesně říct, zda si opravdu navyknu na to, co chci, a odvyknu od zlozvyků.

Tímto článkem spíše otevírám prostor k diskuzi nad tím, jak vy se vypořádáváte se svými (zlo)zvyky, které metody a nástroje vám k tomu slouží, zda máte své vlastní postupy. Myslím si totiž, že nejen GTD je člověk živ, a pokud v osobním životě stále nemá pocit efektivního zacházení s časem a s tím, co by mu dopomohlo žít kvalitněji, je dobré na tom zapracovat.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru