Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Jak si neničit zdraví … a dlouho sedět u počítače

By on 7. 9. 2009 in Kondice with Počet komentářů: 8

Budík začne zvonit. Opatrně zvedám ruku a hlavou mi proletí to, co mi říkal pan prodavač: „Kdyby mě něco takového ráno budilo, tak to vyhodím z okna!“ Já to vyhodit nemůžu, neb bych si vysklil dvě tabulky – a toho opravování už letos bylo dost. V polovině pohybu vystřelí prudká bolest ze zad. Au. Ale je to dobrý, ještě žiju…

Za ona záda počítač nemůže, ty způsobila skříň v předsíni. Počítač jen trochu přidal. Za to přece nemůžu. No, vlastně můžu.

Můžeme si za to sami, přiznejme si to. U počítače trávíme každý z nás mnohem více času, než by bylo zdrávo. Zprávy, hodnocení, plány, konference, prezentace, propagační materiály – a k tomu všemu samozřejmě x verzí nanečisto, od každého. Tomu se prostě v běžném životě nevyhneme. Navíc si určitě každý schováváme nějakou tu „bolístku“ z nepočítačového života. Vlastně neschováváme, spíš přehlížíme. A problémky se kumulují.

David Budai přichází ve svém článku Jak si nezničit zdraví dlouhým sezením u počítače se zajímavou informací. Podle výzkumu společnosti Microsoft stoupl počet případů zdravotních potíží, které souvisejí s prací na počítači, meziročně o více než 30 %. Nepříjemné, opravdu. Že by se syndrom RSI pomalu stával novou civilizační chorobou?

Pravdou je, že znám několik lidí, kteří si díky práci na počítači své zdravotní problémy výrazně zhoršili. Tak třeba z obyčejného tenisového loktu naprosto přesné meřidlo pravého úhlu, unavený svalový pletenec ramenní, který nedovolí pohyb výš než na rameno, skolióza zesílená na n!, jen tři příklady za všechny. Ale co, však to sami znáte. A uklidňovat se tím, že současní teenageři, kteří u počítače a televize tráví mnohem více času, než jsme trávili my, na tom budou mnohem hůř, taky moc nepomáhá. Jak si tedy pomoci?

Do hry vstupuje notebook…

David Budai přináší ve svém článku „klasické“ typy o zdravém posedu o počítače. Ve druhé části článku seOtočný stojan Hama - za cenu okolo 150,- Kč dostává k užitečnému tipu, který se týká práce na notebooku, jehož efektivitu mohu osobně potvrdit.

Jestliže jste se rozhodli nahradit stolní stanici přenosným počítačem, začněte pořízení klávesnice (naprosto běžné). A když už budete klepat do klávesnice, co si pořídit menší stojánek, který poněkud posune obrazovku aspoň do výšky očí? Vždyť nějakých 350 Kč (stojánek, klávesnice) není zas tak bolestivá investice.

Potíže se zády či sezením? Pořiďte si pohyblivý stůl

Když už mluvím o pracovním „hardware“, o něco dražším řešením problémů by mohl být ergonomický pracovní stůl.  Jak to funguje?

Pracovní deska stolu spočívá na výsuvných nohách, ovládaných buď ručně, nebo elektřinou. (Rozdíl se samozřejmě odráží v ceně.) Stejně jako pacient na stavitelném lůžku si tak můžete podle potřeby upravit i výšku stolu – a chvíli pracovat vsedě, o chvíli později nějakou dobu vestoje. Osobně stůl nevlastním (protože jej naštěstí zatím nepotřebuji), ale jak už jsem psal, znám několik lidí…

Na českém trhu jsem podobnou nabídku ještě nenašel, ale myslím si, že se stoupající oblibou práce na počítač a s tím narůstající zdravotní problémy se ergonomické pracovní stoly objeví i u nás.

Dělejte pravidelné přestávky

Výrazně méně finančně náročným a současně snadno aplikovatelným postupem jsou pravidelné přestávky. Už v článku o „timeboxingu“ jsem psal, že pravidelné střídání „přestávek“ a práce může pomoci s prevencí výskytu RSI.

Nástrojů na sledování časových okének se nabízí dost. Za všechny třeba:

  • CoolTimer – freeware, který jsem dlouhou dobu používal. Umožňuje vybrat ze třech režimů: odpočet, budík a stopky, současně ovšem tyto možnosti nenabízí.
  • Stopky – český nástroj na sledování uplynulého času, který běží bez instalace. Vedle klasického odpočtu se vám nabízí mnoho dalších funkcí.
  • E.ggTimer – webový a navíc velmi jednoduchý nástroj na sledování času. Více najdete například v krátké „recenzi“ Marka Prokopa.

Problém nastane v okamžiku, kdy je během přestávky člověku odměnou právě další úkon na počítači – od čtení článků ve čtečce až po hraní nějaké hry – či dlouhodobější práce. Osobně mám ještě problémy především o víkendech, kdy se jako člověk „pracující na plný úvazek“ + „na volné noze“, věnuji právě „volno-nohovým“ aktivitám – a to ne úplně krátkou dobu.

Naštěstí i zde se najde poměrně hodně nástrojů, které pomáhají. Už nějakou dobu používám Workrave, který nabízí tři režimy přestávek: mikropauzy mezi timeboxy (časovými okénky), delší přestávky či upozornění na definitivní konec pracovní doby. Vedle toho v sobě ukrývá také nabídku několika různých cvičení zaměřených na ty části těla, které nejvíce ovlivňuje práce na počítači (zápěstí, paže, oči …) . A nebojte, se co je nejlepší, návod ke cvičením je v češtině. Pokud by vám ovšem Workrave nevyhovoval, podívejte se na přehled podobných nástrojů.

Jak už jsem napsal v úvodu, čas, který trávíme a budeme trávit u počítače, jen tak rychle neomezíme. Právě naopak, u počítačů budeme sedět mnohem déle – a mnohem častěji. A navíc, odpočinek si zaslouží nejen tělo (o kterém především je tento článek), ale i váš „tvořivý“ mozek. Takže by bylo dobré občas nějakou tu pauzu vložit. Však oni se vaši přátelé na ICQ těch 10 minut bez vás obejdou.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 8

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

  1. Albert napsal:

    Kdyžtak o problémech při práci na PC a jejich eliminaci pěkně pojednává tenhle článek – http://www.ictmanazer.cz/2011/10/jak-eliminovat-zdravotni-potize-pri-praci-s-pc/

  2. Denisa napsal:

    Super je zdravotní židle Spinalis, z té nebolí záda opravdu vůbec, takže si je neodrovnáte ani prací např. v kanceláři. mám ji už pár týdnů a je to nejlepší věc v práci!! Nedám na ni dopustit.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru