Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

6 maličkostí, které mohou pomoci, když chybí disciplína.

By on 2. 6. 2009 in Sebeorganizace with Počet komentářů: 1
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Jedním z největších problémů, se kterým se lidé  setkávájí, je nedostatek disciplíny. Určí si cíle a chtějí si osvojit dobré návyky, ale schází jim disciplína a nedotáhují věci do cíle.

Když nedodržíme, co jsme si předsevzali, vyčítáme si to a cítíme se mizerně.

A tím to vše ještě zhoršíme. Pěstujeme a upevňujeme si totiž vzorec: „Nemám disciplínu.“

Co s tím udělat? Tady je pár tipů, které mohou pomoci, když se dostaneme do podobné situace:

1. Buďte na sebe hodní. Nejste dokonalí. Nikdo není dokonalý. Když si něco jen vytýkáte, aniž byste si z toho vzali poučení, vše se jen zhorší. Párkrát se zhluboka nadechněte a nechte to být. Neplačte nad rozlitým mlékem a jděte dál.

2. Uvědomte si, že něco jako „disciplína“ neexistuje. Disciplína je jen obecný pojem. Není to čin, který byste skutečně mohli vykonat. Nevěříte? Říká se, že „mít disciplínu“ znamená donutit se vykonat něco, co vlastně nechcete udělat. Ale jak se donutíte? Co za dovednost k tomu potřebujete? Žádná taková není – je tu jen donucení k provedení něčeho, do čeho se vám nechce. A k tomu je potřeba … nějaká motivace. Bez motivace neuděláte nic. Vše co děláte, vždy nakonec z nějakého důvodu udělat chcete. Takže klíčový pojem není disciplína, ale motivace – toto je reálná dovednost a dá se naučit.

3. Zaměřte se na motivaci. Co živí vaše úsilí, když se snažíte dosáhnout cíle nebo si osvojujete nový návyk? Co vás může ve vaší snaze podpořit? Hledejte a najděte si odpovědi na tyto a podobné otázky a napište si je. Podělte se o ně s ostatními. Když přijdou potíže, obraťte pozornost na tyto důvody a připomeňte si, proč to vše vlastně děláte. To vás vytáhne ze stojatých vod zpět do proudu činnosti. Je to mnohem účinnější než se snažit vnutit si disciplínu.

4. Zjednodušte si to. Zdá se, že chovat se disciplinovaně je těžké, protože je těžké dosáhnout cíle či osvojit si návyk. Ulehčete si to. Odstraňte překážky. Nechce se vám cvičit? Tak pojďte cvičit jen směšných 5 minut. Na co je cvičit 5 minut? Vytváříte a upevňujete si návyk cvičit. To vyžaduje čas. 5 minut cvičení ovlivní vaše zdraví jen málo, ale maximálně si tím ulehčíte podmínky. Podaří-li se vám cvičit 5 minut denně 30 dní za sebou, s velkou pravděpodobností si vytvoříte návyk denně cvičit. Nesnášíte ranní vstávání kvůli posilovně? Cvičte doma. Cvičte během polední pauzy nebo po práci.

5. Zaměřte se na radost. Je těžké se nutit – mít disciplínu – do něčeho, co nesnášíte. Tak si v tom najděte něco příjemného. Když se vám nechce cvičit, co si k tomu pustit dobrou muziku? Nebo cvičte s někým, s kým si dobře popovídáte. Nebo si najděte místo v přírodě, kde je to prostě hezké. Zaměřte se na to potěšení. Nesnášíte papírování? Najděte si pro něj klidné místečko, kde si papírování můžete užívat. Připravte si šálek kávy nebo čaje a pusťte si pěknou hudbu. Prostě se za každou cenu snažte činnost si užít.

6. Vytrvejte. Občas něco nevyjde. Stane se to a nezáleží na tom, jak jste dobří. Nepříjemné je, že si to pak vyčítáte a často své úsilí vzdáte. Říkáte si „nemám disciplínu“. No tak! Vždyť jsme jen zakopli o malý kámen na cestě. Vstávat, oprášit kolena a jdeme dál. A začněte znovu u bodu 1.

(Leo Babauta. Děkujeme autorovi za laskavé poskytnutí článku. A díky Radimovi Mrkvičkovi za překlad.)

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru