Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Který je nejlepší – Things, OmniFocus, nebo Hit List? Aneb: čím dál těžší volba.

By on 15. 5. 2009 in Nástroje with Počet komentářů: 7
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Myslím, že tvůrci programů pro správu úkolů nám přidělávají práci a okrádají nás o drahocenný čas. Oni to nemyslí zle, chtějí prostě udělat kvalitní software a vydělat. Neustálým zdokonalováním svých produktů však vystavují mnoho uživatelů, včetně mne, “migrační neuróze”. Stručně řečeno: při každé větší novince na té které straně si kladu otázku “vybral jsem si systém X správně? neměl bych přejít na Y?”

Tento článek je jen krátká zmínka o souboji třech nejvykřičenějších GTD aplikací pro počítače Mac. Plně nevyužívám ani jednu z nich (zatím jsem v rukou chytrého, ale ustrnulého Life Balance). Migrační neuróza však sílí. Posuďte sami, jak dobře všechny vypadají a co umí – a pište své vlastní zkušenosti či pochybnosti.

Ještě podotknu, že poté, co jsem nedávno vstoupil do světa počítačů Apple, mi začalo jaksi víc záležet na tom, jak aplikace vypadá a jak se ovládá, nejen na tom, co umí; prostě na jabkách patří dobrý vzhled k bontonu. (Je zajímavé, že svět Windows se k tomuto pojetí za ta léta ještě nedopracoval.)

Jak si tedy vedou?

Mimochodem, a tím se dostáváme ke GTD, všechny zmíněné aplikace pracují s “inboxem”, tedy jednou velkou složkou, do které hážete všechno, co vás během dne potká – k pozdějšímu zpracování. Nemusíte přitom ani opouštět prohlížeč, textový editor či program, v němž pracujete – přes klávesovou zkratku zobrazíte malé okénko, do něhož vysypete svůj nápad, a můžete pokračovat v práci.

Teď už konkrétně:

Things – graficky asi nejvybroušenější a taky funkčně nejjednodušší aplikace. Vzhled je opravdu k zakousnutí, roli hraje každý detail, ikonu  nevyjímaje. Things je GTD-friendly, pracuje s “Oblastmi zodpovědnosti”, umí kontexty, umí jednoduše delegování, a především pracuje se štítky (neboli tagy). Bohužel vinou diktátu „jednoduchosti“ neumí projekty dávat do hierarchické struktury – to je pro mě hlavní důvod, proč Things zatím ne. Má ale vypulírovanou iPhonovou verzi a s ní obvyklou synchronizaci přes wifi. Synchronizace mezi více Macy je podle některých fór problematická.

OmniFocus – náklaďák mezi dodávkami. Velmi flexibilní, práce v OF se točí kolem “perspektiv”, tedy jakýchsi úhlů pohledu, kontextů a “focusu” – možnosti zúžení pozornosti na nějakou podoblast či kontext. Jeho iPhonová verze má jako jediná pro mě nedocenitelnou funkci: možnost vkládat do inboxu hlasové poznámky i fotky z mobilu – tuto samozřejmost velmi postrádám u jiných aplikací, a jsem nucen používat Evernote jako náhražku inboxu. OmniFocus má široké možnosti synchronizace (jako jediný se umí synchronizovat na vzdálený server – WebDAV). Důvod, proč do OF zatím nepřetahuji svých 280 položek, je v tom, že neumí tagy, a k úkolům nelze přidávat více než jeden kontext, takže vlastně vyžaduje velmi striktní výklad GTD (=další krok lze provést jen v jediném kontextu, což není pravda).

The Hit List – benjamínek mezi aplikacemi pro Mac, ale díky tomu, že byl součástí sharewarové akce MacHeist, rozšířil se začátkem roku rychle mezi tisíce uživatelů už v betaverzi. Vypadá to, že se jeho tvůrce Andy Kimovi podařilo nemožné: vážně ohrozit pozice OF i Things, a to zejména proto, že je 1. přehlednější a hezčí než obě předchozí dohromady (jde cestou záložek a smartlistů), 2. dává volnou ruku při práci s tagy a kontexty – a mezi macy jej lze synchronizovat poměrně snadno například pomocí DropBoxu nebo SugarSync. Dá se také ovládat plně klávesnicí, což sice tvrdí i jeho předchůdci (a ne vždy mají pravdu). Nervózní migranti (i já) nyní čekají na iPhonovou verzi, o níž se ví jen to, že “až bude, tak bude”. Díky, Andy, ale pokud si takto představuješ i budoucí podporu aplikace, budu o použití váhat. Jinak je to můj favorit.

Méně známé speciality

Life Balance – už jsem ji zmínil a už jsme o ní psali. Geniální algoritmus téměř automatického třídění úkolů podle času a důležitosti (ne podle priorit), snadná synchronizace s iPhonem i mezi Macy, ale všechno ostatní je zastaralé a odpovědi podpory na žádosti o změnu fundamentalistické. Žádný inbox, žádné rychlé vkládání, mizerná práce s kalendářem.

Midnight Inbox – zkoušel jsem jen krátce, vzhled na můj vkus až příliš dekorativní, zajímavá práce s pozorností uživatele (snaží se vyhodnocovat, co opravdu děláte), a také jediný software, který skutečně aktivně sleduje tok vašich dokumentů na vašem macovi; z GTD akcentuje právě rozměr toku dokumentů, což ostatní popravdě postrádají (dokumenty lze do nich obvykle vkládat jen jako odkazy na disk). Midnight Inbox nějak neumím uchopit, ale vypadá promyšleně a třeba to někomu může sednout.

Jak vidíte, volba je to těžká: každá z aplikací má něco, ale zatím žádná (ani slibný Hit List) není dost flexibilní, aby se dala přiohnout pro „cokoli, co vás napadne“. Migrační nervozita stoupá – a práce se kupí.

Pracujete na Macu? Jak tento problém řešíte? Co používáte?

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru