Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Creative Whack Pack – nakopněte svoji kreativitu!

By on 20. 4. 2009 in Nástroje with Počet komentářů: 1

V dnešní době, víc než kdy jindy, je akutní potřeba „být kreativní“. Být kreativní, vytvářet nové nápady, transformovat ty staré v nové, lepší, originálnější, úžasnější. A tyto nápady pak přetvářet v realitu. Ale co když to není tak jednoduché?

Pak potřebujete pomoct. Potřebujete „nakopnout svou kreativitu“. Potřebujete třeba Creative Whack Pack od Rogera van Oecha.

Co je to?

Creative Whack Pack je původně kolekce 64 karet, které mají lidem pomoci lépe využívat vlastní kreativitu, řešit problémy a přicházet s novými nápady.

Kromě původního balíčku karet existují i další podobné produkty od stejné firmy, mezi nimi je i aplikace Creative Whack Pack pro iPhone, o které je tento článek.

Kreativní proces

Abyste mohli používat Creative Whack Pack, musíte nejdříve pochopit kreativní proces tak, jak jej chápe Roger van Oech.

Podle něj se skládá ze čtyř částí, během nich postupně přijímáte čtyři role – Průzkumník, Umělec, Soudce a Válečník. Tyto fáze nemusí jít vždy za sebou přesně v tomto pořadí, ale obecně tomu tak je. Nyní se podívejme na každou z těchto fází podrobněji.

Průzkumník

Oblečení: odolné, barvy khaki, dalekohled
Cíl: důkladně zmapovat terén
Když na sebe berete roli Průzkumníka, jde o to zmapovat veškeré podněty, zkušenosti, fakta, koncepty, znalosti, vše. Zapojíte veškeré své smysly, budete sbírat informace různých typů. Tato fáze celkem přesně odpovídá první fázi metody GTD – sesbírat.

Umělec

Oblečení: baret, hábit křiklavých barev, komické boty
Cíl: Spojit nespojitelné, vytvořit z částí nějaký celek
Umělci jsou odjakživa tak trochu „jiní“. Tráví celé dny ve svých ateliérech, na podivných místech a dělají podivné věci. Ale především – tvoří. A jsou kreativní. Asi nejznámějším umělcem v tomto slova smyslu je MacGyver.
Ten dokáže opravit cokoliv, dostat se odkudkoliv a hlavně – z rozmanitých částí složit funkční a originální celek. Přesně jako Umělec.

Soudce

Oblečení: talár
Cíl: odhadnout kvalitu myšlenky, zamítnout špatné nápady
Soudce stojí ihned za zády Umělci. Jeho chvíle přichází vždy, když umělec něco stvoří. Ten se totiž do své myšlenky natolik „zamiluje“, že není schopen racionálně posoudit její životachopnost.
Proto je tu Soudce, který doslova třídí zrna od plev. Špatné nápady od dobrých, nadějné myšlenky od beznadějných. Z tohoto hlediska je to velmi důležitý článek kreativního procesu.

Válečník

Oblečení: kroužková zbroj, meč
Cíl: bojovat za myšlenku „do posledního muže“
Válečník tvoří poslední kolečko soukolí kreativního procesu. Na něm je, aby to, co vzejde z předchozích třech kroků, přetvořil v život.
Aby jako generál stanovil strategii, cíle, ale zároveň aby jako řadový voják měl dostatek odvahy jít do první linie, dostatek morálky pro boj za svou věc a překonal veškeré překážky, které mu stojí v cestě.

Abychom si to shrnuli:

1.    Průzkumník sesbírá podklady, aby měl Umělec z čeho tvořit.
2.    Umělec z věcí sesbíraných Průzkumníkem vytvoří své „umělecké dílo“.
3.    Soudce dílo zhodnotí, a pokud má naději, tak předá Válečníkovi.
4.    Válečník věci schválené Soudcem uvádí v život, bije se za ně.

Jak aplikaci používat?

Jak už bylo řečeno na začátku, tato aplikace obsahuje 64 karet, pouze v elektronické podobě. Ale co s nimi, když s nimi nejde hrát prší, ani canasta?

Karty jsou rozděleny do čtyř skupin podle rolí, které zastupují. Každá z nich obsahuje příběh, nebo nějakou myšlenku, případně inspirativní citát. Co je ale důležité – na konci každé z nich naleznete sérii otázek, které budou stimulovat vaše myšlení.

Díky tomu tedy přijdete na nové nápady, vaše mysl zabrousí do dosud neprozkoumaných vod. Ale jako u všeho – musíte tomu trochu pomoci.

Tři způsoby

Aplikaci můžete používat třemi způsoby:

1)    Give Me a Whack
2)    Whack of the Day
3)    Creative Workshop

První dva způsoby jsou velmi jednoduché – když zvolíte Give Me a Whack, zobrazí se vám jedna náhodná karta z balíčku. Whack of the Day se mění každých 24 hodin a zobrazí také pouze jednu kartu – kartu dne.

Zato Creative Workshop je mnohem zajímavější. Nabízí totiž hned 4 módy.

Orákulum (Oracle)

Orákulum využijete tehdy, když potřebujete učinit nějaké rozhodnutí. Při něm se z balíčku vyberou 4 náhodné karty. Mělo by pomoci více se napojit na intuici při rozhodování.

Klasická čtyřka (Four-suit Classic)

Klasická čtyřka nabídne širší pohled na problematiku. Při ní dostanete 4 karty, 1 z každé skupiny (Průzkumník, Válečník, …).

Představivost (Imaginative)

Představivost má za úkol povzbudit tvorbu nových nápadů, myšlenek, řešení. Při ní se z balíčku vyberou 4 karty z prvních dvou skupin – Průzkumník a Umělec.

Praktické řešení (Practical)

Pokud se chcete spíše zaměřit na uplatňování nových nápadů a myšlenek v praxi, je tato volba přesně pro vás. Dostanete 4 karty ze skupiny Soudce a Válečník.

K čemu je to tedy dobré?

Pokud řešíte nějaký problém, potřebujete přijít s novým nápadem na článek, nedaří se vám pohnout s projektem, nevíte jak vyřešit globální oteplování, tak by vám Creative Whack Pack mohl pomoci.

Opravdu „nakopne“ vaši kreativitu, ale musíte ovšem zapojit i vlastní iniciativu a doopravdy zapřemýšlet nejen nad otázkami, ale i nad samotným textem jednotlivých karet. Mnohdy spojitost s vaším problémem není na první pohled zřejmá, ale o to víc vám pak nová myšlenka pomůže, když se vám podaří na spojitost horko těžko přijít.

Jak můžete Creative Whack Pack získat?

Pokud máte zájem o iPhone aplikaci, pak ji můžete stáhnout za 3,99 Eur.
Pokud byste radši „opravdový“ balíček karet, pak si jej můžete objednat v eshopu společnosti Creative Whack Company.
Chcete-li dostat „Whack of the Day“ (anebo si karty prohlédnout), podívejte se na stránky autora.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru